Ik heb het idee opgepakt om een testbank te maken voor mijn Solex en daarnaast ook om losse blokjes te kunnen testen zonder het op het rijwieldeel van de Solex te monteren en de weg op te moeten. Er zijn al diverse testbankjes gemaakt door forumleden, ik wil nu even mijn idee delen wat ik heb over een mogelijke aanpak hier. Mijn idee is om een "rem" van een ergotrainer te gebruiken. Deze apparaten worden veelal door wielrenners gebruikt en de weerstand op de band is digitaal regelbaar en daarmee wordt een berg of helling, tegenwind, rolweerstand etc gesimuleerd. Door de juiste weerstand te kiezen kan dus ook worden gesimuleerd dat het Solex blokje belast op straat rijdt, toch? De vraag is nu de volgende: wat is de gemiddelde weerstand (uitgedrukt in Watt) die een Solex op de weg tijdens normaal gebruik ondervindt?? Motorvermogen 1pk = 736 Watt, bij 1,5 pk ca 1100 Watt. Dit thema zal mogelijk niet voor het eerst op het forum worden aangesneden, ik kon het echter niet terug vinden. Vooraleer dus zo'n "rem motor" te kopen is het zaaks te weten hoeveel Watt weerstand gewenst is om een belaste Solex "en route" te simuleren. Wie-o-wie?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Lastige vraag Geert, om nu direct een goed antwoord te geven. Misschien is het een idee om bij de Politie de Solex op de rollenbank te zetten en dan het vermogen aflezen. Die dingen zijn nog geijkt ook.
Ik vind het wel een stoere uitdaging.
Is het niet mogelijk om , via de handleiding van dat apparaat, te achterhalen wat de kracht (N) op die rol is. Dan is het simpel, namelijk P = F x v Zomaar een idee.
Als je een naar de documentatie van Solex kijkt is het motorvermogen kleiner dan 1Pk dus minder dan 736 Watt.
Oké Ronald, nu stelt zich echter nog steeds de vraag hoeveel de weerstand is die de Solex ondervindt tijdens rijden op de weg en dat in Watt uitgedrukt. Door dat getal via display van de ergotrainer in te stellen simuleren we "Solex on the road" en kunnen we bepalen "wat het blokje doet", b.v. snelheid, oppakken van de motor etc. Dus met name naar een inschatting van die weerstand ben ik nieuwsgierig.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik heb ook een Tacx als testbank gehad, maar vond het toch niet echt handig, je moet met wat meer geduld dan ik het ding fatsoenlijk ombouwen zodat je er fatsoenlijk een Solex in kunt zetten. Jou lijkt me dat geduld wel toebedeeld
Het werkt zeker, je kunt een goede simulatie maken van een belaste Solex op de weg. Veel succes, ik volg je vorderingen.
Als je een naar de documentatie van Solex kijkt is het motorvermogen kleiner dan 1Pk dus minder dan 736 Watt.
Oké Ronald, nu stelt zich echter nog steeds de vraag hoeveel de weerstand is die de Solex ondervindt tijdens rijden op de weg en dat in Watt uitgedrukt. Door dat getal via display van de ergotrainer in te stellen simuleren we "Solex on the road" en kunnen we bepalen "wat het blokje doet", b.v. snelheid, oppakken van de motor etc. Dus met name naar een inschatting van die weerstand ben ik nieuwsgierig.
Als je dat wilt nabootsen moet je er gelijk een windtunnel bijbouwen. Dan kan je met windstil, windje tegen en met wind mee testen want dat is een beetje lastig om het in een testbankje in te bouwen. Neem je eigen Solex en noteer met wind tegen (X Bf ??) de snelheid. Doe dit ook met windstil en wind mee. Stel nu je vermogen in op je testbankje. Houdt ook rekening met slip van de band op de rol van het bankje en de juiste koeling van de cilinder enzv.
Als je een naar de documentatie van Solex kijkt is het motorvermogen kleiner dan 1Pk dus minder dan 736 Watt.
Oké Ronald, nu stelt zich echter nog steeds de vraag hoeveel de weerstand is die de Solex ondervindt tijdens rijden op de weg en dat in Watt uitgedrukt. Door dat getal via display van de ergotrainer in te stellen simuleren we "Solex on the road" en kunnen we bepalen "wat het blokje doet", b.v. snelheid, oppakken van de motor etc. Dus met name naar een inschatting van die weerstand ben ik nieuwsgierig.
Als je dat wilt nabootsen moet je er gelijk een windtunnel bijbouwen. Dan kan je met windstil, windje tegen en met wind mee testen want dat is een beetje lastig om het in een testbankje in te bouwen. Neem je eigen Solex en noteer met wind tegen (X Bf ??) de snelheid. Doe dit ook met windstil en wind mee. Stel nu je vermogen in op je testbankje. Houdt ook rekening met slip van de band op de rol van het bankje en de juiste koeling van de cilinder enzv.
Goede tips Ronald, daar kan ik wat mee
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik heb hier een TACX Fortius staan, ik ga er in het weekend eens mee stoeien. Nadeel is dat het buiten moet natuurlijk. (Hou geen CO meter in de buurt van een draaiende verbrandingsmotor) en dan moet het weer meewerken.
Ik denk wel dat hij past.
Gr Henny
Last edited by HennyHM; 15/09/1507:11 AM.
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Ik kan de mijne alleen maar per PC regelen. Is om te met de fiets te trainen wel fijner. Ja kan dan 'virtueel' door een landschap rijden waarbij hij zwaarder gaat bij bergop, en andersom ook gelukkig.
Maar ik kan dus ook nauwkeurig het wattage instellen.
Gr. Henny
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Alfons, ik bedoel het wattage "remvermogen" wat ik op de tacx moet instellen om zoveel als mogelijk het rijden van de Solex op de weg te simuleren en bij dat wattage dan vast te stellen wat het Solex blokje doet kwa trekkracht en maximum snelheid. Dat instellen gaat via het display wat bij de set hoort, dus geen externe computer. Inmiddels heb ik er vandaag eentje gekocht op marktplaats voor Euro 50,- (zie foto) en deze heeft een mogelijkheid om de weerstand digitaal in te stellen tot 990 Watt. Volgens het manual van tacx simuleert een wattage van 400 watt al de weerstand van het beklimmen van een berg (op de fiets). Het plan is om een normaal fietswiel van 27 inch te bevestigen via de steekas, op die maat is het apparaat ingesteld. Ik overweeg om een OTO voorvork met kroonstuk te gaan integreren in de tacx zodanig dat daar het blokje in kan komen te hangen en dan op juiste manier op de band van het 27 inch wiel te kunnen plaatsen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Is het dan geen idee om een bekende standaard solex die b.v. 32 loopt erop te zetten en dan de bank instellen dat hij ook erop 32 loopt. De ingestelde waarde is dan een referentie waarde toch. Is dat een idee. Op die manier heb je ook de luchtweerstand Enzo mee genomen. Vervolgens jou solex erop en ook op die snelheid instellen en meten. En volgens mij kun je dan meer snelheden instellen en meten.
als ik naar de constructie van dit apparaat kijk zou ik het heel anders doen, dat stukje electrisch dat voor de regeling en opnemen vermogen zorgt van het apparaat af en dan met een tussenflens op het solex vliegwiel
Je gaat een 27" wiel gebruiken omdat het Solex wiel te klein is? Ik heb dat destijds opgelost door die lange stelbout helemaal los te gooien, je kunt het mechanisme dan naar boven kantelen.
Hoe ik dat daarna weer heb bevestigd weet ik niet meer (leeftijdsprobleempje) maar dat vind jij wel uit
Voordeel is dat je de complete Solex dan in de testbank kunt zetten, heel handig!
Ik heb deze, als het vh weekend een beetje droog blijft en ik heb genoeg tijd dan sleep ik de installatie wel even naar buiten en ga ik eens wat proberen....;)
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Je gaat een 27" wiel gebruiken omdat het Solex wiel te klein is?
Dat was eerst wel de bedoeling, maar de plannen zijn gewijzigd. Ik ga de opnamebussen van beide frame steunen zover verlagen dat een standaard 23 inch wiel erin past en de band op de rol van de wervelstroomrem uitkomt en een Solex rijwiel in zijn geheel kan worden geplaatst. Daarnaast een losse OTO voorvorm met kroonstuk van een 23 inch wiel voorzien en achterkant van de vork zodanig schorend bevestigen aan liggend deel van frame dat deze kan worden gebruikt om alleen een blokje in te hangen en die te testen. Het wordt daarmee een universeel testbankje. Binnenkort komen de foto's en zal het allemaal wat duidelijker worden. P.S. Inmiddels heb ik wel vastgesteld dat de wervelstroomrem in beide draairichtingen dezelfde waarden op het display aangeeft. Dat de Solex eigenlijk dus "in zijn achteruit" draait op de trainer maakt voor ons gebruik niet uit.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Alhoewel het project eigenlijk bedoeld was als een winterproject is het inmiddels vrij onverwacht nu als nazomer/herfstproject al zo goed als klaar
Vandaag precies een week geleden werd tijdens een pilsje onder het sleutelen bij dreke2 het besluit genomen om een testbankje te maken, al dan niet een beetje uit nood geboren omdat er hier in het Drunense nogal eens met een blokje moet worden getest en dan het telkens op- en afbouwen van het rijwiel toch wat omslachtig is en je ten tijde van het testen en sleutelen ook niet kunt rijden als het je enige Solex is om te toeren.
Afgelopen dinsdag reeds had ik het gelukje om voor een kleine prijs een 2e hands tacx cycleforce basic te kunnen kopen en deze werd donderdag door de verkoper persoonlijk afgeleverd nadat hij me belde dat de fietstrainer niet in 2 bananendozen paste.
Omdat ik zelf bij aflevering niet thuis kon zijn werd het object bij dreke2 (André) afgegeven hetgeen goed uitkwam omdat we vooraf al het plan hadden om bij hem samen de ombouw uit te gaan voeren.
Donderdagavond werd de Drunense denktank in werking gesteld en kon ik ook nog de hand leggen op een voorvork/kroonstuk combinatie. Een zeer ruwe schets (1e foto) laat zien hoe ik me de uitvoering voorstelde, mede ook ingegeven door wat artikelen op het forum en een recente foto die John Meisters nogmaals plaatste.
De intentie hier was om de testbank stabiel voor zowel "losse blokjes" als ook voor volledige Solex rijwielen te kunnen gaan gebruiken, dus moest er een demontabele doch nog steeds stevige constructie worden bedacht.
Doordat vóór het weekend reeds alle componenten aanwezig waren kwam het een en ander in een stroomversnelling en zou deze ochtend de ombouw starten met hulp van dreke2 (André) en kees33 (Frank). Toen ik rond 09:30u naar de vermeende lokatie van de werkplaats ging (in mijn gedachten bij dreke2 dus) bleken beide vogels gevlogen en op een voor mij onbekende lokatie al aan de slag te zijn gegaan alwaar Frank zijn lastalenten kon botvieren en André zijn grijze cellen creatief het werk kon laten gaan i.v.m. details van de constructie.
Tegen 11:30u werd ik via een kort what's app bericht en een onduidelijke foto toch weer in het spel betrokken. De mannen lagen inmiddels in een deuk omdat RedFox zelf ff niet "in control was", maar nadat ik nog even een ritje Boxtel deed deze namiddag kon ik uiteindelijk toch live meewerken aan de eerste run van de testbank die inmiddels weer bij dreke2 was beland.
Om de testbank een eerste ijking te laten ondergaan hingen we een OTO blokje in de voortrein, een blokje waarvan bekend was dat deze ca 32-33 km/h liep op de weg onder normale omstandigheden.
Met dit gegeven was het eenvoudig om via het display het wattage van de wervelstroomrem zodanig in te stellen dat diezelfde 32-33 km/h op display werd weergegeven.
Daarna als test nog wat gespeeld door de weerstand een stuk te verhogen (bergop dus) en te verlagen (bergaf), waarvan de effecten in het filmpje ook duidelijk aan het motorgeluid zijn te horen. Deze keer heeft dreke2 overigens niet zijn bekende rood geruite hemd aan, maar hij is wel degelijk de man die het display van de tacx computer bediend!
De gezamenlijke conclusie was dat het project tot zover zeer tot tevredenheid is verlopen, er volgen nu nog wel wat finetuning activiteiten, o.a. uitlijnen van het wiel, 'n extra tankje bevestigen zodat ook een geheel kaal blokje zonder tank kan worden getest "in het werk", het wegwerken van de slijp- en las-sporen en uiteindelijk dan het opnieuw spuiten van het gehele frame, dat laatste is dan weer wèl een winterklusje. Uiteraard ook nog een voorziening voor een ventilator maken i.v.m. koelen van het blokje..
Overigens is de gehele opbouw eenvoudig te verwijderen door middel van het lossen van 4 bouten die de kunststof klemmen aan beide kanten om het onderste basis buisframe bij elkaar houden. Daardoor is ook prima het beoogde doel bereikt van "universele testbank" voor zowel losse blokjes als ook geheel Solex rijwiel.
De zijdelingse vergrendeling van het voorwiel vindt in beide scenario's plaats door het vergrendelen van de in de constructie gelaste lange doppen 15mm die over de naafmoeren worden geplaatst waardoor de zaak prima star blijft tijdens het lopen van het blokje (asvastzethouders dus)
De foto's en het filmpje spreken verder voor zich, bedankt alvast voor het kijken, André en Frank bedankt voor de hulp!
mijn ruwe schets van donderdag j.l. die de gedachten zichtbaar maakte
de bedachte constructie is voltooid
het voorwiel is aan de onderkant nog niet tot op de wervelstroomrem geklemd
yep, het eerste blokje hangt eraan
achteraanzicht, de uitlaat flexibel doch effectief op zijn plaats gehouden
vooraanzicht, nu ook het wiel geklemd op de wervelstroomrem d.m.v. oranje hevel
de bestuurder van het bankje (dreke2) heeft het computer display in de hand
de asvastzethouders door middel van doppen 15mm zijn mooi zichtbaar
het wiel rust prima op de wervelstroomrem
eenvoudig doch effectief, op de balhoofdbuis komt nog 'n klein "stuurtje" voor bevestiging display en toerenteller en tevens motorlifterhaak
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Werkt goed zo aan het filmpje te zien, nou nog koeling?
Ja dat klopt Roelof, die was in het ijltempo van de bouw nog even niet voorhanden bij de test maar uiteraard wel noodzakelijk. Ik wil een centrifugaal ventilator daarvoor inzetten. Ook verder o.a. nog stuurtje plaatsen voor tacx computer display en rpm meter en gasbediening (dat laatste was tip van Ronald)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
de eerste test die je kan doen is elke keer een 1/2 cm van dat uitlaat pijpje afzagen, mogelijk dat je ook merkt dat een totale lenge van 3 cm ( stukje binnen plus stukje buiten de pot ) het betere resultaat geeft, zo voorzichtig inschattend heb je nu een cm of 10
Ja gezien. Met deze waarde kunnen we verder denken. Leuk voor mijn lessen. Ik laat het filmpje zien in de klas en dan geef ik ze de opdracht om allerlei dingen uit te rekenen.
Niet zo moeilijk hoor. Gewoon wat kracht, koppel, rolweerstand, luchtweerstand, welke snelheid nog als je 5% helling hebt, grafiekje maken enz.... niet echt moeilijk en de meeste hier zullen het ook wel kennen. Het is meer bedoeld om inzicht te ontwikkelen. En dan is een praktijk voorbeeld altijd leuk toch.
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen
Ja mooi om te extrapoleren. Dit ga ik met eventueel gevorderden doen. Maar die 7 pk heb je met zundappje nodig vanwege gewicht. Een Solex je met 7 pk zal toch wat harder lopen. Als we een solex erop hebben die 55 loopt ofzo dan kunnen we verder Door met rekenen. Wordt het toch nog leuk.
om 90 te rijden heb je ca 7 Pk nodig, dus kunnen die leerlingen even een grafiek maken waarop je 55 kunt extrapoleren, weten de "2016 24 uurs" tuners waar ze aan beginnen
Ja mooi om te extrapoleren. Dit ga ik met eventueel gevorderden doen. Maar die 7 pk heb je met zundappje nodig vanwege gewicht. Een Solex je met 7 pk zal toch wat harder lopen. Als we een solex erop hebben die 55 loopt ofzo dan kunnen we verder Door met rekenen. Wordt het toch nog leuk.
Ik had altijd begrepen dat de luchtweerstand de factor was die de snelheid beperkte. Het gewicht (massa)speelt een rol bij versnellen en vertragen en ook de rolweerstand (bandjes harder oppompen ) als dat eenmaal op snelheid is dan heeft dat niet zoveel invloed op het benodigde vermogen, de luchtweerstand wel.
Klopt allemaal FF. Iedereen van ons weet dat wel. Die luchtweerstand is het probleem he. Neem kwadratisch toe. Die rolweerstand is best veel hoor en is er altijd he. Een Solex vooruit duwen is toch een stuk minder dan een Zundapp toch? Er is genoeg te vinden op internet over dit.
Ik heb een en ander ingevuld en kom bij windkracht 3, 55km/uur constante snelheid op ruim 2160 Watt, tegen de 3pk aan. Bij 50km/uur is dat 1700 Watt, best een groot verschil.
Ik heb ook gekeken bij 32km/uur en windstil = 337 Watt bij deze ingevoerde gegevens van massa, rolweerstand, enzv.
Ja leuk he dit soort exel rekentools. Als de invoergegevens goed zijn, klopt het helemaal.
Dit soort gebruik ik ook tijdens de lessen.
Het leuke is dan dat sommige jongens zeggen dat hun auto 220 halen maar dan laat ik dit zien en zeg dan dat ze met hun motorvermogen dit nooit kunnen halen. Zoek eens je auto op, op internet wat de cw waarde en oppervlak is en dan invullen als je 220 wilt halen. Kun je gelijk zien hoeveel PK je nodig hebt.
Ohja en hoeveel PK hebben we nodig om 90 te halen met de Solex?
Ja leuk he dit soort exel rekentools. Als de invoergegevens goed zijn, klopt het helemaal.
Dit soort gebruik ik ook tijdens de lessen.
Het leuke is dan dat sommige jongens zeggen dat hun auto 220 halen maar dan laat ik dit zien en zeg dan dat ze met hun motorvermogen dit nooit kunnen halen. Zoek eens je auto op, op internet wat de cw waarde en oppervlak is en dan invullen als je 220 wilt halen. Kun je gelijk zien hoeveel PK je nodig hebt.
Ohja en hoeveel PK hebben we nodig om 90 te halen met de Solex?
Ik had er 1 die 90 haalde met een Autisa 50cc 6 poort Peugeot cylinder en een 18 mm tilotson membraan carburateur via een membraan op het carter: detail: onderbouw van een sleutelgat dus geen koppeling EN een drijfstang met glijlagers, totdat het bigend zich bij een lang stuk volgas van ankeveen naar weesp zich open krulde.
voordeel van solex ten opzichte van zundapp: geen verliezen in de versnellingsbak waar steeds alle tandwielen in elkaar moeten draaien , dat kan wel tot 30% vermogen kosten ( en minimaal 10% )
Dat gaat niet want dan wordt het een kamikazeSolex.
Hahaaha, er zijn hier piloten genoeg, inclusief jezelf.
Maar hoeveel pk?
Het antwoord zit weer in de Hooge hoed, nu jij, je had toch ook zo'n uitrekenprogramma ?? kijken of ze overeenkomen
Ik kom uit op 7,11 Pk. Als ik dezelfde invoergegevens als jij gebruik. Klopt dat. Ohja van Kw naar Pk, X 1,36 gebruiken.
geschat vermogen van die autisa cylinder met 18 mm is ca 9 PK ( er hing ook een expansie aan) nadat het blok kapot is gegaan is hij omgebouwd met en Peugeot grote boring cylinder van ca 64 CC ( noemen ze 70 cc setje maar bij uitrekenen haal je dat niet) nadeel van deze cylinders is dat de grotere boring ten koste gaat van de spoelkanalen en al deze cylinders trekken wel beter maar verliezen aanzienlijk het vermogen om toeren te draaien
Als je dat gaat vergelijken met waar we nu mee bezig zijn, een 6,5 mm carburateur waar al 50+ km/uur gehaald kan worden.
maar nu wel met eventueel een CNC carter dat had ik toen niet ( heb je dus niet echt nodig) er zat toen ( en nu nog niet) ook geen volle krukas in kan dus ook zonder
al diverse volle krukassen geprobeerd, zie nog steeds het voordeel niet.
groet ANdre
de claim is meer trekkracht onderin die je dan weer kan vernielen door de uitlaatpoort op te hogen wat dan weer een hogere topsnelheid zou moeten geven, maar ja met 15 mm uitlaatbochtje is dat even anders dan bijv een 32 voor zundapp of kreidler dus inderdaad zonder lukt ook dan maar van die uitlaatpoort afblijven ( nou ja "afblijven")
Dat klopt, kan door een nogal hoge rolweerstand komen maar als jij dezelfde gegevens in kunt voeren dan moet je op hetzelfde uitkomen. Rolweerstand gecorrigeerd,
Ronald, max vermogen is 999 Watt, zie ook onderstaand de technische specificaties. Vooraleer ik dus dat ding overbelast heb ik een blokje wat op dat moment al super power levert!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
999Watt (het display geeft niet meer aan) is (net) niet toereikend om een 24-uurs motor voluit te testen. Verder voldoet het wel om een tour motor te testen en te vergelijken. Wel zo prettig dat je er op regenachtige dagen niet voor naar buiten hoeft.
Zoals al eerder in dit draadje geschreven moest er ook nog koeling komen t.b.v. de testbank. Vanmiddag mocht ik van Solex rijder en liefhebber Hans Veraa een oude doch nog prima werkende centrifugaal ventilator in ontvangst nemen. (na googlen vastgesteld dat deze in een Nefit Turbo ketel werd toegepast) Dus nog vóór het avondeten het spul gedemonteerd, gestraald, de rotor afgedekt met de dop van een Action remreiniger bus en vervolgens hangend aan droogmolen de delen mat zwart gespoten. Lekker laten drogen en uitharden en dan weer monteren!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Voor de veiligheid en ook de functie heb ik van een stuk rooster wat ik nog had liggen een beschermkooitje gemaakt. Eerst met M3 boutjes/moertjes vastgezet, daarna met de dremel de contouren van de ventilator gevolgd waarna met de vijl er de scherpe kantjes vanaf. Omdat dit demontabel is kan ik naar believen aan binnen- of buitenkant van de geperforeerde plaat nog wat afdekken (b.v. ducktape of dun perspex) om het rendement van de fan optimaal te hebben. Echter ook zo blaast hij al prima. Ook nog 'n kroonsteentje op behuizing monteren zodat de netsnoer goed kan worden bevestigd, is dan tevens trekontlasting. En nog even zwarte lak wat bijwerken wat ik in onbewaakt ogenblik plaatselijk heb beschadigd (18u na spuiten pas, dus nog niet uitgehard.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ben benieuwd of de luchtopbrengst genoeg is, lijkt me eigenlijk niet, misschien beter een motor van een afzuigkap?
Moet dat rooster niet een dichte plaat worden, zo blaast hij overal heen behalve door de uitblaasopening.
Luchtopbrengst al dan niet voldoende zal in de praktijk moeten blijken maar als start is het nu beter dan geheel zonder koeling Roelof. Verder schreef ik al dat ik aan binnen- of buitenkant het rooster ga afdekken met plexiglas of ducktape en dat sluit aan bij jouw opmerking. Ik heb nu echter mooie basis die prima te bevestigen was om vanuit te vertrekken.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ben benieuwd of de luchtopbrengst genoeg is, lijkt me eigenlijk niet, misschien beter een motor van een afzuigkap?
Een "quick and dirty" test met op 1 meter afstand provisorische vlag Ik denk dat de luchtopbrengst prima zal zijn, vooral als de fan dadelijk op de testbank zit en dus nog stuk dichterbij. Ik heb de zijkant met tape afgeplakt en één strookje nog geopend. Vermoedelijk omdat aanzuiging van onderkant nu wat geremd doordat de fan op het aanrecht ligt daardoor wat meer herrie dan indien in de vrije ruimte. Komt goed hier in Drunen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd. De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht. Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen, bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd. De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht. Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen, bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.
Mooie aanvullende info Ronald. Het klopt inderdaad dat de lucht via spleet rond de motor wordt aangezogen. Dan zou ik dus in het geval van montage hier t.b.v. testbankje de zijkant afgedicht met ducktape zoals in de test zo kunnen/moeten laten. En zo ga ik het vooralsnog doen. @Roelof: jij hebt ook gelijk v.w.b. afzuigkap ventilator, is hetzelfde principe maar wat groter uitgevoerd als hetgeen ik hier nu heb.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Normaal zit dit type ventilator bovenop een Nefit ketel, op een vlakke plaat gemonteerd. De aangezogen lucht komt via de spleet rond de motor en geeft dan ruim voldoende lucht. Bij een 21kW ketel zit er dan zelfs nog een schotje in de uitblaas om de luchthoeveelheid te verminderen, bij de 45kW wordt dat schotje weggelaten.
Deze ventilatoren zaten op verschillende ketels en iid op Nefit turbo maar ook op HS Kiddy en volgens mij later ook op AWB, ze waren in 2200 toeren en 2800 toeren, zie nu dat dit de 2800 is, het slakkenhuis kan je beter helemaal dicht maken voor de hoogste luchtopbrengst.
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......
Ik ga dit zeker ook nog proberen met mijn TACX, maar ik heb de laatste tijd nog voornamelijk buiten, niet digitaal getest. Overigens zowel op Solex als de Koga
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Ik volg het zeker maar ga het niet nabouwen... Beetje tijdgebrek
.......zaterdag om 11 uur weer op de Solex. 11 Lexjes staan op de wachtlijst voor reparatie
Mijn ervaring is dat het aantal "storingen" en reparaties veel minder is als ik zelf meerijd. Geen reparatie = tijd voor andere dingen.
Mijn testbankje is bedoeld om ook met regen, storm, kou e.d. motoren te testen op prestatie. Voor de 24-uurs motor heb ik er héél veel gemak van gehad. Bij iedere kleine wijziging kan je direkt het resultaat ondervinden.
Ik volg het zeker maar ga het niet nabouwen... Beetje tijdgebrek
.......zaterdag om 11 uur weer op de Solex. 11 Lexjes staan op de wachtlijst voor reparatie
Mijn ervaring is dat het aantal "storingen" en reparaties veel minder is als ik zelf meerijd. Geen reparatie = tijd voor andere dingen.
Mijn testbankje is bedoeld om ook met regen, storm, kou e.d. motoren te testen op prestatie. Voor de 24-uurs motor heb ik er héél veel gemak van gehad. Bij iedere kleine wijziging kan je direkt het resultaat ondervinden.
Meerijden is zeker een must, doen wij ook. Er staat veel ter reparatie maar dat zijn bij 8 van de 11 maar hele kleine dingetjes zoals decompreseur rem of gas afstellen.
Voor de 24 uur-motor lijkt het mij ook ideaal, maar ik ben er nog niet uit wat we volgend jaar doen.
Voor de 24 uur-motor lijkt het mij ook ideaal, maar ik ben er nog niet uit wat we volgend jaar doen.
In ieder geval er vroeg mee beginnen, des te meer tijd heb je om te testen en aan te passen. Ik zelf was dit jaar ook te laat begonnen met het opbouwen van de motor. Veel kunnen testen maar niet alles , b.v. brandstof/olie soort en verhoudingen. Met Aspen en het mengsel van afgelopen jaar ging het prima maar met het laatst gebruikte mengsel was na 10 uur de squisband volgekoold .
Ik ben eigenlijk nog benieuwd of er nog "volgers" zijn die naar aanleiding van dit project besloten hebben om er zelf ook een te gaan maken.......
testen: ik blijf het op rondjes polder houden, kom ik ook nog eens uit die schuur.
Doe dat dan wel laat in de avond en s'nachts Joan. Goed voor iedereen.
Ik heb je wijze advies al een paar keer opgevolgd door inderdaad ook heel laat de polder te betreden, maar dan blijkt het een soort "vrijstaat" te zijn voor dingen die het daglicht niet verdragen
Zojuist spotte ik deze advertentie op marktplaats. Spontaan ontstond een inwendige glimlach gezien de naar verhouding veel lagere kosten die ik heb gemaakt met het bouwen van mijn home-made testbank.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze..... Tacx ergotrainer.. type T 1670. 76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44 En na 1 dag al status "gereserveerd". Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze..... Tacx ergotrainer.. type T 1670. 76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44 En na 1 dag al status "gereserveerd". Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Die Tacx ergotrainers gaan inderdaad als warme broodjes, zo ook deze..... Tacx ergotrainer.. type T 1670. 76 x gezien 4 x bewaard als favoriet sinds 11 okt. '15, 13:44 En na 1 dag al status "gereserveerd". Daar gaat weer iemand plezier aan beleven dus.
Deze tacx aap kwam gisterenavond dus uit de mouw.......degene die er namelijk veel plezier aan gaat beleven is dreke2 De 2 tacx maatjes in Drunen naast elkaar, eentje dus nog te modificeren tot testbankje.