Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#116100 24/08/15 05:56 PM
Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Mijn Solex 2200 krijg ik niet gestart. Wat ik reeds vernieuwde: dichtingen boven/onder cilinder, segmenten, onderbrekingscontacten.
Druk = 6 bar. Ontsteking met bougie eruit = zichtbaar (boormachine-aandrijving op vliegwiel) . benzine vloeit terug, sproeier gereinigd, zonder sproeier komt er benzine..
Wat kan er mis zijn, wie kan me helpen? Dank!

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het bekende verhaal. Hij kan buiten de cilinder el vonken maar onder druk in de cilinder niet.
Natuurlijk het tijdstip ook even controleren.

Droge bougie monteren.
Met de boormachine aandrijven.
Bougie eruit.
Bougie nat, ontstekingsprobleem.
Bougie droog, brandstofpompen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Bedankt Alfons
Telkens is de bougie nat. Het tijdstip is OK.(hiervoor diende ik echter wel wat te vijlen aan de voet van het nieuwe tegencontact.
Gtn Johan

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dan toch een ontsteking.
Het moet niet zoon lullig vonk je zijn maar best krachtig.
Heb je reserve spullen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Verdenk je de condensator Alfons? Gtn Johan

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kan altijd en zo vernieuwd en niet duur.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Het kan ook dat ik zonder boormachine geen vonken zag. (L*di/dt is dan ook veel kleiner) Zie je normaal een vonk als je het vliegwiel met de hand draait?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted By johanvandamme
Het kan ook dat ik zonder boormachine geen vonken zag. (L*di/dt is dan ook veel kleiner) Zie je normaal een vonk als je het vliegwiel met de hand draait?

als je weet hoe en waar je moet draaien dan kan je hem met de hand ook vonken, ca 1/3 slag laten maken vanaf net voor de punten open gaan, korte droge heen en weer halen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
OK, dank, zal ik eens proberen. Indien dit in orde is, zijn er dan nog andere mogelijkheden?
Gtn Johan

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Sluit de decompressieklep goed af ?
Andere bougie geprobeerd ?

Han

Last edited by solexnl; 25/08/15 12:12 AM.
Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
De compressie bedraagt 6 bar, ik veronderstel dat de decompressieklep dus sluit?

Johan

Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Ik meen dat de decompressieklep wel sluit: de compressiedruk bedraagt 6 bar. Ook met een andere bougie lukt het niet.
Johan

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hoe ziet je bougie eruit nadat je hebt geprobeerd te starten?

Nat? => ontstekingsprobleem
Droog? => brandstofprobleem

Verder is 6 bar niet echt een hoge compressie. Vrij starten met de boormachine zou wel moeten lukken als er brandstof komt en een vonk op het juiste tijdstip.

Laat eerst maar even weten hoe je bougie er uit ziet wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Kijk eens met een gewone batterij met twee strippen punten open een strip op de massa een op de condensator contact maken en verbreken geen vonk zoek bij spoel of misschien condensator gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
de bougie ziet er als nieuw uit en is het wellicht

Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Wat is de normale, goede druk dan?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Weet ik niet, ik heb slechtlopers gehad met 6,5 bar, na nieuw cilindersetje was het weer ok.

Ik heb hier een blokje met nieuw setje net getest, tikt bijna 8 aan.

Nogmaals: als je Solex niet start is dit nooit de enige oorzaak. Hij moet starten met 6 bar compressiedruk. Maar als je daarbij nog bv een lekke keerring hebt dan kan het moeilijk worden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted By johanvandamme
de bougie ziet er als nieuw uit en is het wellicht


Ik had blijkbaar niet alles gelezen, hij is nat, ontsteking dus.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nog eens een nachtje over kunnen slapen, was wel nodig na de 24 uurs wink.

Bij het vernieuwen van de contactpuntjes heb je wel vaker dat vonken in het begin moeilijk gaat. Het minste vuil op je puntjes kan al problemen geven.
Even een fijn schuurpapiertje tussen de puntjes, beetje oppoetsen, en daarna (heel belangrijk!) goed schoonblazen.

Dan eens goed doorstarten, vaak lukt het dan wel. Succes.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2015
Posts: 10
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Bedankt allen, volgend weekend probeer ik een en ander. Om te beginnen neem ik eventjes de condensator weg om te kijken of deze de boosdoener kan zijn. Ik hou jullie op de hoogte, ondertussen zijn alle suggesties welkom.

Indien de dichting op de aandrijfas ter hoogte van de carter zou lekken (daar zie ik echter geen sporen van lekkage), wordt de bougie dan wel nat?(maw: moet ik deze dichting verdenken?)

gtn Johan


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.049s Queries: 56 (0.014s) Memory: 1.1007 MB (Peak: 1.3556 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 21:44:19 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS