|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
Mijn Solex 2200 krijg ik niet gestart. Wat ik reeds vernieuwde: dichtingen boven/onder cilinder, segmenten, onderbrekingscontacten. Druk = 6 bar. Ontsteking met bougie eruit = zichtbaar (boormachine-aandrijving op vliegwiel) . benzine vloeit terug, sproeier gereinigd, zonder sproeier komt er benzine.. Wat kan er mis zijn, wie kan me helpen? Dank!
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Het bekende verhaal. Hij kan buiten de cilinder el vonken maar onder druk in de cilinder niet. Natuurlijk het tijdstip ook even controleren.
Droge bougie monteren. Met de boormachine aandrijven. Bougie eruit. Bougie nat, ontstekingsprobleem. Bougie droog, brandstofpompen.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
Bedankt Alfons Telkens is de bougie nat. Het tijdstip is OK.(hiervoor diende ik echter wel wat te vijlen aan de voet van het nieuwe tegencontact. Gtn Johan
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ja dan toch een ontsteking. Het moet niet zoon lullig vonk je zijn maar best krachtig. Heb je reserve spullen?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
Verdenk je de condensator Alfons? Gtn Johan
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Kan altijd en zo vernieuwd en niet duur.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
Het kan ook dat ik zonder boormachine geen vonken zag. (L*di/dt is dan ook veel kleiner) Zie je normaal een vonk als je het vliegwiel met de hand draait?
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Het kan ook dat ik zonder boormachine geen vonken zag. (L*di/dt is dan ook veel kleiner) Zie je normaal een vonk als je het vliegwiel met de hand draait? als je weet hoe en waar je moet draaien dan kan je hem met de hand ook vonken, ca 1/3 slag laten maken vanaf net voor de punten open gaan, korte droge heen en weer halen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
OK, dank, zal ik eens proberen. Indien dit in orde is, zijn er dan nog andere mogelijkheden? Gtn Johan
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Sluit de decompressieklep goed af ? Andere bougie geprobeerd ?
Han
Last edited by solexnl; 25/08/15 12:12 AM.
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
De compressie bedraagt 6 bar, ik veronderstel dat de decompressieklep dus sluit?
Johan
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
Ik meen dat de decompressieklep wel sluit: de compressiedruk bedraagt 6 bar. Ook met een andere bougie lukt het niet. Johan
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Hoe ziet je bougie eruit nadat je hebt geprobeerd te starten? Nat? => ontstekingsprobleem Droog? => brandstofprobleem Verder is 6 bar niet echt een hoge compressie. Vrij starten met de boormachine zou wel moeten lukken als er brandstof komt en een vonk op het juiste tijdstip. Laat eerst maar even weten hoe je bougie er uit ziet
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2006
Posts: 951 Likes: 1
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Nov 2006
Posts: 951 Likes: 1 |
Kijk eens met een gewone batterij met twee strippen punten open een strip op de massa een op de condensator contact maken en verbreken geen vonk zoek bij spoel of misschien condensator gr Hans Welp
gr Hans Welp
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
de bougie ziet er als nieuw uit en is het wellicht
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
Wat is de normale, goede druk dan?
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Weet ik niet, ik heb slechtlopers gehad met 6,5 bar, na nieuw cilindersetje was het weer ok.
Ik heb hier een blokje met nieuw setje net getest, tikt bijna 8 aan.
Nogmaals: als je Solex niet start is dit nooit de enige oorzaak. Hij moet starten met 6 bar compressiedruk. Maar als je daarbij nog bv een lekke keerring hebt dan kan het moeilijk worden.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
de bougie ziet er als nieuw uit en is het wellicht Ik had blijkbaar niet alles gelezen, hij is nat, ontsteking dus.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Nog eens een nachtje over kunnen slapen, was wel nodig na de 24 uurs . Bij het vernieuwen van de contactpuntjes heb je wel vaker dat vonken in het begin moeilijk gaat. Het minste vuil op je puntjes kan al problemen geven. Even een fijn schuurpapiertje tussen de puntjes, beetje oppoetsen, en daarna (heel belangrijk!) goed schoonblazen. Dan eens goed doorstarten, vaak lukt het dan wel. Succes.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Aug 2015
Posts: 10
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 10 |
Bedankt allen, volgend weekend probeer ik een en ander. Om te beginnen neem ik eventjes de condensator weg om te kijken of deze de boosdoener kan zijn. Ik hou jullie op de hoogte, ondertussen zijn alle suggesties welkom.
Indien de dichting op de aandrijfas ter hoogte van de carter zou lekken (daar zie ik echter geen sporen van lekkage), wordt de bougie dan wel nat?(maw: moet ik deze dichting verdenken?)
gtn Johan
|
|
|
0 members (),
114
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|