Dit is m dan;nu komt het schoonmaken. Blokje is mooi onversleuteld, alle VDH moertjes zitten er nog op. Alleen de motorlichter, 1 motorplaat en het bakkelieten bochtje voor de bougiekabel zijn kapot. Alles is hier op zolder van sloopblokjes te krijgen, dus dat wordt geen probleem.
Han, aan de bedrukking op de ontstekingsspoel te zien en ervan uitgaande dat dit nog de originele is, stamt dit blokje inderdaad uit Juni 1959, een oudgediende dus!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Moest het carter verwarmen om het lager erin te krijgen, daarna ging die er makkelijk in. Het lager zit geborgd met een plaatje, soortgelijk als bij een OTO. De OTO heeft 1 plaat met 3 gaten, de '59er heeft 2 losse plaatjes met een losse ring.
Heb alleen een vraag, de compressie is goed en hij lekt nergens, contactpunten zijn met lamp afgesteld. De trekkracht en snelheid vallen erg tegen.
Waar zou het nog aan kunnen liggen ?
Ook heb ik het hemd van de zuiger ingekort, 2 pakkingen onder de voet geplaatst en een opgevuld petje erop gezet of heeft dit geen zin bij een DO cylinder ??
Hard gewerkt en ik mag aannemen dat de uitlaat goed schoon is. Probeer eerst origineel, met een voetpakking en een normale kop erop wat kilometers te rijden. De zuigerveren (oud of nieuw ?? ) moeten zich ook even zetten, zeker de oude . Ik heb de ervaring dat het toch wel even duurt en dat na verloop van tijd (kilometers) de motor beter gaat presteren.
Hard gewerkt en ik mag aannemen dat de uitlaat goed schoon is. Probeer eerst origineel, met een voetpakking en een normale kop erop wat kilometers te rijden. De zuigerveren (oud of nieuw ?? ) moeten zich ook even zetten, zeker de oude . Ik heb de ervaring dat het toch wel even duurt en dat na verloop van tijd (kilometers) de motor beter gaat presteren.
Ja, precies. Eerst moet het origineel goed lopen en dan opvoeren.
Mooi werk Han. Ik zou er niet al te drastisch veel aan veranderen om de eigenheid van het blok te bewaren. Wat ga je doen met die hap uit het vliegwieldeksel?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Andere uitlaat, nieuwe bougie, andere maten sproeier geprobeerd en andere condensator erin :
Heel iets verbetering maar mag geen naam hebben. Vanavond maar eens 1 voetpakking verwijderen en de orginele pet erop. Ik zag ook dat hij heel iets lekte bij de brandstofpomp. Andere pomp ligt nu in de ultrasoon, die gaat erop met andere plastic pompplaat, wordt vervolgd.
Mooi werk Han. Ik zou er niet al te drastisch veel aan veranderen om de eigenheid van het blok te bewaren. Wat ga je doen met die hap uit het vliegwieldeksel?
Ik wil hem ook niet als racer gebruiken ofzo. Wanneer hij een km of 30/32 loopt vind ik het prima. Het blijft tenslotte een Solex Wanneer ik sneller wil neem ik mijn Honda MT (wanneer die weer loopt) en anders mijn motor. Vliegwieldeksel is niet te repareren, ik heb de scherven niet compleet... Ik heb nog gelukkig reserve kapjes liggen.
Blokje is nu weer orgineel en lekvrij met andere brandstofpomp en plastic plaatje. Nog geen verbetering, ik zal eerst maar s wat kilometers maken, kijken hoe dat gaat.
Blokje is nu weer orgineel en lekvrij met andere brandstofpomp en plastic plaatje. Nog geen verbetering, ik zal eerst maar s wat kilometers maken, kijken hoe dat gaat.
Ruim 35 km gereden, zonder wind 25km/u, wind tegen 23km/u, wind mee 30km/u.
Blokje nader onderzocht, rol is droog. Bij de voetpakking onder de carburateur iets vettig. Cylinder eraf gehaald, voetpakking was dicht. Het lijkt erop alsof de carterpakking niet helemaal dichtte. Morgen gaan we verder.
Gisteren nog een (DO) cilinder nagemeten. Kennelijk heeft deze heel veel draaiuren gemaakt. De zuigerspeling is op de plaats waar de zuigerveren lopen ruim een tiende , > 0,1mm, groter dan de stootrand bovenin en het onderste gedeelte van de cilinder. Deze komt ook maar tot de 24km/uur (windstil op de testbank). Met een overmaat zuiger is de cilinder weer bruikbaar .