Na een nachtje slapen en gezond weer op heb ik zojuist als laatste wijziging en ultieme test op de spoelen-plaat de lichtspoel verwijderd. Alle overige onderdelen had ik al gemeten, getest, dan wel vervangen. Het resultaat van de testrun zonder lichtspoel ten opzichte van alles wat ik gisteren heb gedaan is zichtbaar en hoorbaar in het filmpje, het lijkt nu weer te klinken zoals het hoort. Nu de verklaring nog! Wat voor negatieve invloed zou de lichtspoel hebben kunnen gehad?
Mooie vraag. Mogelijk meerdere verklaringen. Als de spoel slechte maakt, trekt hij de massa voor de ontsteekspoel naar een b.v. 2V en dan heeft de primaire spoel 4V over, dus werkt slecht. Als de spoel een beetje sluiting maakt met massa trekt hij dan Veel magnetische veld naar de lichtspoel toe, dus ontsteekspoel krijgt dan minder en werkt slecht. Of het stopdraadje wat je aangelegd hebt, heeft op de montage plaats van de lichtspoel toch wat klem gezeten en wat massa maakt. Hoe dan ook hij loopt weer lekker. Goed opgelost Geert. Je moet er maar op komen. En nu weer eens de lichtspoel monteren en kijken wat er gebeurd. Ben echt benieuwd. wat een spannend moment moet dt geweest toen je hem weer starten en je verbaasd was toen hij het weer goed deed. Toch een leuke zondag dan.
Ik heb geprobeerd te rijden maar helaas was dat geen succes. Blokje loopt onbelast prima (zoals in filmpje van deze ochtend), ook als ik het blokje op de band zet bij stilstand op standaard nog (ook filmpje maar nu niet relevant). Maar dan komt het: als is mijn eigengewicht toevoeg en wil rijden dan is het helaas pindakaas....af en toe een slag en een plof maar niet willen lopen en als hij dan toch even start dan is het 5 km/h. Ik ben nog niet de specialist zoals een aantal van jullie is, maar zou het kunnen dat er bij belast rijden nu als gevolg van een inzakkende carterdruk de OTO niet voorwaarts wil? Van mijn know-how is nu toch onderhand de grens bereikt, dus in afwachting van specialistische feedback.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Wat, wil hij nog niet. He, had ik wel gehoopt. Hij doet echt lastig. Oke, belast wil hij dus niet. Dat komt omdat hij nu meer gas naar boven brengt de compressie toeneemt. En dan slaat hij over. Dus te zwakke vonk denk ik zo. Ik blijf toch denken, de ontsteking. Heb je niet de mogelijkheid om een complete ontsteking over te zetten tijdelijk inclusief vliegwiel? Ik vind hem nu echt vervelend worden. Om zeker te zijn dat je niet te veel compressie hebt, zet er een gewoon kopje op. Zo gepiept toch. Je carterdruk gaat juist omhoog in de situatie stilstaan en volgas geven BTW. Morgen weer een dag he.
Als je maar geen carter / krukas lekkage hebt... motor op de band + belasting, en zonder belasting nog vrij goed klinken...
John, mijn buikgevoel gaat nu ook naar een lekkage, er is echter totaal geen olie etc. te bekennen rondom het carter en bij de rol. Mijn besluit staat overigens al vast: blokje van het frame halen en in steuntje op de werkbank. Dan demontage van hele blokje en controle stap voor stap bij opbouw. Hopelijk kom ik niet ergens een scheurtje in carter tegen, indien wel, dan daarvoor hier ook de reserve onderdelen aanwezig. De tijd van "trial and error" is voorbij na zeker 4-5 volledige dagen testen, wisselen, testen, wisselen etc. etc.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
BINGO!! Na een week van ups en downs, is dan het probleem uiteindelijk opgelost en loop het blokje weer als een naaimachine. Vanochtend het hele blokje ontleed met 2 spontaan aangeboden extra handjes van dreke2 onder het motto "2 zien meer dan 1". Carter, krukaslager, bloemenplaatje, rolunit etc. was allemaal in orde bij inspectie. Dus om 14:30u was het blokje weer op het frame gebouwd en kwam de vraag: "doet ie het of doet ie het niet". Hij deed het inderdaad onbelast en ook met blokje op de band was er schijnbaar niets aan de hand. Dus toen hup, op het zadel en de straat op, alwaar het verschijnsel van inhouden meteen weer aanwezig was en hakkelend een snelheid van 25 km/h werd gehaald en vermogen steeds verder inzakte. Dus nu opnieuw nadenken wat er wel en niet was gewisseld aan onderdelen van de ontsteking, want het carter etc. was immers in orde. Lichtspoel vandaag vervangen, spoel ook weer vervangen, contactpunten vervangen.........maar de condensator was nog steeds de wimo condensator ingebouwd in behuizing van originele Solex condensator. Omdat dit nog de enige component was die niet was vervangen na vorig weekend heb ik bijna ten einde raad toch weer de oeroude condensator terug geplaatst die tot vorige week op de spoelenplaat zat. Opnieuw starten met boormachine op krukasmoer: blokje loopt. Opnieuw blokje op de band: blokje loopt nog steeds. Opnieuw de straat op: bingo! Het blokje had nu weer de kracht om zonder inhouden, terugslag, geplof en hakkelen mijn gewicht in beweging te brengen en mijn mondhoeken weer te doen omkrullen! We rijden weer! De 6,5mm carburateur in combinatie met mijn oude cilinder (met klein beetje uitgewerkte poorten) en licht afgevlakt origineel petje brachten me tot een keurige 35+ in de Drunense polder. Met recht reden voor blijdschap, maar de vraag blijft me toch nog enigszins bezighouden: wat was er nu aan de hand met die condensator!? Het monteren van het nieuwe petje zoals aan het begin van dit draadje getoond komt binnenkort dan nog wel, maar nu eerst even lekker rijden. Uiteindelijk was het wel een mooie leerschool!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Gelukkig Geert. Hij loopt weer zoals het moet. Dus toch een ontstekingsprobleem. Het is al de 2de keer dat ik hoor van de Wimo condensator die niet goed is, of begeeft. Die had je toch getest?
Nou vanavond maar een borreltje nemen voor de goede afloop.
Die condensatoren zijn een massaproduct en de fabrikant staat een bepaald percentage (1, 0,5 0,1 % ??)toe . Dat betekent dat er altijd een foute tussen kan zitten.
Het heeft er alle schijn van dat hij het inderdaad onder belasting begeven heeft, ondanks dat hij vorige week maandag getest en goed bevonden was. Capacitieve waarde oké en ook prima qua laden en ontladen. Dus om die reden was die component nooit een reden tot twijfel of discussie afgelopen week, echter na alle sores ook weer dit weekend moest ik deze als allerlaatste component wel uitwisselen, al was het eerlijk gezegd op voorhand zonder echte verwachting dat dit de uiteindelijke oplossing zou zijn. Mogelijk in de Van der Heem condensator behuizing toch een overslag naar de buitenwand? Vooralsnog ben ik (en ook mevrouw RedFox) blij dat ik na dit staaltje van "never give up" weer wat anders kan gaan doen in mijn vrije uren, maar de vraag blijft: waarom trad dit op?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Als jij de condensator test dan zet je er geen 5 of 600 Volt op. Capaciteit meten is een meetmethode, en isolatie of doorslag meten is weer een andere methode. Ik heb er vorige week ook een dubbele uitgegooid omdat de contactpunten toch regelmatig, spetterend, vonkte en dat was ook aan het loopgedrag van de motor te merken.
Ik heb een aantal dezelfde. Eentje kwam nog niet zo lang geleden glansrijk uit de test maar evengoed vonkten de puntjes. Ik vraag nooit waarom, huppetee weg ermee en nieuwe erin. Heeft het wel een hele tijd goed gedaan.
Ik heb een aantal dezelfde. Eentje kwam nog niet zo lang geleden glansrijk uit de test maar evengoed vonkten de puntjes. Ik vraag nooit waarom, huppetee weg ermee en nieuwe erin. Heeft het wel een hele tijd goed gedaan.
Nu je het zegt John, ook hier vonkten de puntjes deze week, zeg maar een beetje "onregelmatige spettertjes" hetgeen ik toeschreef aan niet geheel vlak op elkaar liggende punten. Heb deze dan met waterproof schuurpapier bijgewerkt en daarna niet meer op de vonkspettertjes gelet.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Wima heeft deze condensatoren in twee soorten; MKT (polyester isolatie) en MKP (polypropyleen isolatie). MKP condensatoren zijn beter puls bestendig. MInimaal 400V nemen, beter 630V. Toleranties condensatoren zijn meestal 10 tot 20%. Ik heb natuurlijk ook nog geen ervaring hoe lang de ingebouwde condensatoren heel blijven. De tijd zal het leren.
Even een andere link erop zetten Alfons, deze gaat over binnenbandjes. Bij de tweede foto zie ik een blokspanning over de condensator gemeten, waarom heeft deze teveel capacileit ?? Het lijkt mij dat bij een blokspanning een zwaardere condensator(= meer capaciteit) dat deze (blok)vorm juist meer afgevlakt wordt. De tweede foto geeft overigens wel aan dat de condensator niet doet wat hij moet doen
Hoi Alfons, Je vergelijkt een elco met een condensator. Elco in waarde ongeveer 100 keer zo groot. Elco heeft inderdaad iets grotere inwendige weerstand. De vertraging (e-macht) die je ziet bij de elco zal veroorzaakt worden omdat je de uitgang van de functiegenerator (of iets dergelijks) hebt belast met deze elco, de uitgang heeft ook een inwendige weerstand. Vergelijk de Solex cond eens met een Wima van 0.22 uF, zoals waarschijnlijk Geert heeft gebruikt. Ben benieuwd! Mooie testopstelling trouwens.
Even een andere link erop zetten Alfons, deze gaat over binnenbandjes. Bij de tweede foto zie ik een blokspanning over de condensator gemeten, waarom heeft deze teveel capacileit ?? Het lijkt mij dat bij een blokspanning een zwaardere condensator(= meer capaciteit) dat deze (blok)vorm juist meer afgevlakt wordt. De tweede foto geeft overigens wel aan dat de condensator niet doet wat hij moet doen
De link is toch goed FF. Het derde blokje. Kijk maar.
Ik leg verkeerd uit FF. De capaciteit meter gat, uit hoofde 1,5 microFarad aan of zoiets. Het is de serieweerstands toename die dit veroorzaakte. Daarom kwam er ook een blokspanning uit. Eigenlijk kortsluiting. De condensator laad en ontlaad niet meer, dus de Amuse deed het niet meer, en dat zomaar.
Hoi Alfons, Je vergelijkt een elco met een condensator. Elco in waarde ongeveer 100 keer zo groot. Elco heeft inderdaad iets grotere inwendige weerstand. De vertraging (e-macht) die je ziet bij de elco zal veroorzaakt worden omdat je de uitgang van de functiegenerator (of iets dergelijks) hebt belast met deze elco, de uitgang heeft ook een inwendige weerstand. Vergelijk de Solex cond eens met een Wima van 0.22 uF, zoals waarschijnlijk Geert heeft gebruikt. Ben benieuwd! Mooie testopstelling trouwens.
Klopt Dirk wat je zegt. Het was slechts een voorbeeld wat een condensator moet doen. De Solex condensator is stuk zoals je kunt zien. Laad en ontlaad niet meer. Had effe niet een andere voor hande.
Hoi Alfons, MKT/MKS = polyester. MKP polypropyleen, is een betere isolatie. Deze cond zijn beter bestaat tegen pulsvormige signalen. Ik zou voor MKP gaan. Echter, ik rij nu met een Siemens condensator omdat ik deze nog had liggen. Deze heeft, volgens mij, polyester isolatie (weet het niet zeker!) Alfons, ik heb daar natuurlijk ook geen ervaring mee, sorry.
Hangt er ook een beetje(veel) vanaf hoe hoog de piekspanning van de spoel is. Nog nooit gemeten maar als ik de gelegenheid (= tijd) heb zal ik dat eens doen en met een beetje geluk plaats ik er ook nog eens een wazige foto bij Wel ooit eens de lichtspoel gemeten, die heeft ook een verrassende spanningsvorm.
Is er een voorkeur (of juist niet) om er in plaats van 2 stuks 0,1uF 630V in te plaatsen er 1 stuks 0,22uF 630V in te zetten, hetgeen ook een standaardwaarde is en waarvoor in de lege behuizing ook plaats is? De capacitieve waarde is namelijk nagenoeg gelijk.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
geert kijk even terug naar een reactie van John , die heeft ze ook
oeps, even over het hoofd gezien, bedankt Frank. Zojuist even een 5km "nachtritje" gemaakt om verlichting met "nieuwe" lichtspoel te testen, werkt ook weer allemaal prima. Lichtkapje en vliegwielkap er nu dus ook weer op, morgen nog even de beugel erop en de OTO staat weer in vol ornaat. Wat opvalt is dat het voorlicht wat aan de zwakke kant is en achter een mooie felle bol brandt. Op zich wel veiliger dan andersom. Ik zal het wattage van de lampjes wel eens checken, die zullen wel verschillend zijn, maar nu even niet relevant.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Nee dat maakt niet uit, als de waardes goed zijn, en kwaliteit en het past in de behuizing. Prima.
Zorg wel voor een goede isolatie, gebruik soldeertin met zuurvrije hars/flux.
Daarna ingieten, klaar.
Al onze toer solexen, blokjes voor de 24 uurs race rijden met deze, nog geen problemen gehad.
Daarom is het erg vreemd wat hier gebeurd of is gebeurd. Ik kan me ook niet voorstellen dat een motortje onbelast goed loopt met een defecte condensator en belast niet. De taak van een condensator is om de vlamboog die ontstaat, of gaat ontstaan de kop in te drukken, wat heeft dat te maken met belast of onbelast??
Toch wel Jan. Als de secundaire spoel belast wordt, wordt ook de primaire belast. Deze zal dan een andere piekspanning geven en misschien dat dan net die condensator het niet meer aan kon.
Toch wel Jan. Als de secundaire spoel belast wordt, wordt ook de primaire belast. Deze zal dan een andere piekspanning geven en misschien dat dan net die condensator het niet meer aan kon.
Hoe wil jij de secundaire spoel gaan belasten dan, hoe doe je dat. Onbelast goed lopen en belast niet??? Leg het even goed uit a.u.b.
Nou, als je belast en je geeft volgas is de vulling op zich goed en heb je meer spanning nodig om te vonken. Je zal net iets meer compressie hebben onder die omstandigheid.
Ook b.v. doorslaande bougie kabels. Onbelast gaat de vonk naar de bougie ,maar als je gas geeft zal de bobine meer gaan geven en dan slaat de bougiekabel net over naar massa en houd de motor in.
Dat is een mooie visie van jou Alfons. Bij meer toeren kan je een hogere spanning krijgen en dat zoekt de weg van de minste weerstand (alleen dat weet de spoel niet).
Ik ben eerlijk gezegd nu wel eens benieuwd naar de mening van Jan Vennix en welk licht hij op de uiterst curieuze situatie die ik gedurende een aantal dagen en bij herhaling heb meegemaakt zou willen laten schijnen!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Het is geen gegeven dat iets wat nieuw is niet stuk kan gaan (of stuk kan zijn). In jou geval is het een nieuwe condensator. Je gaat er van uit dat het niet aan dat nieuwe onderdeeltje kan liggen. De volgende keer dat je weer zo een gelijksoortige storing hebt kijk je gelijk naar de condensator maar dan blijkt het weer iets anders, b.v. contactpunt of spoel te zijn.
Ronald, ik heb in 10 dagen tijd heel veel geleerd en sleutelervaring opgedaan. Blokje geheel uit elkaar en weer in elkaar was geen planning, maar wel gebeurd. Spoelenplaat geheel ontmantelen en met andere componenten weer vullen was geen planning, maar wel gebeurd. Het kwam nu goed uit dat ik de laatste maanden goed had "ingeslagen" voor wat betreft onderdelen, dat werkte dus zeer prettig. Het is eigenlijk maar goed dat er eens wat mis gaat om van daaruit weer lessen te trekken. Ik baalde tussendoor best wel omdat ik er de vinger niet op kon leggen, nu echter blij dat ik weer rij. Toch houdt me het fenomeen van die condensator me nog wat bezig en wil ik deze nogmaals (laten) meten zoals hij vorige week gemeten was.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Je kan aan die condensator wel gaan meten. Misschien vindt je wat, misschien ook niet. In de Kliko en een ander erin, je weet nu de oorzaak van de storing .
Nee dat maakt niet uit, als de waardes goed zijn, en kwaliteit en het past in de behuizing. Prima.
Zorg wel voor een goede isolatie, gebruik soldeertin met zuurvrije hars/flux.
Daarna ingieten, klaar.
Al onze toer solexen, blokjes voor de 24 uurs race rijden met deze, nog geen problemen gehad.
Daarom is het erg vreemd wat hier gebeurd of is gebeurd. Ik kan me ook niet voorstellen dat een motortje onbelast goed loopt met een defecte condensator en belast niet. De taak van een condensator is om de vlamboog die ontstaat, of gaat ontstaan de kop in te drukken, wat heeft dat te maken met belast of onbelast??
Jan mogelijk hoor je het belast beter omdat er dan toch een lager toerental is. onbelast sta je er naast en met waarschijnlijk een hoger toerental zodat het stotteren niet zo opvalt
Dat maakt het altijd spannend wat dan weer is. Op die manier krijgen we steeds meer ervaringen en dat maakt dan de vakman.
Ik geef mijn leerlingen, nadat ik eerst storingen heb ingeschakeld in een auto, opdracht de storingen systematisch op te lossen. Ze moeten aangeven waarom ze die volgorde van storingen aan houden en waarom ze daar gaan meten. Nagenoeg altijd elektrisch omdat 9 van de 10 storingen elektrisch zijn.
Zoals al geschreven is de condensator niet weggegooid maar vanavond in het Brabantse land weer even getest en gemeten. Wat opvalt is dat de capacitieve waarde van de condensator die klaarblijkelijk de oorzaak van de storing was nu was teruggevallen naar 186,2 nF (0,186uF). Ik had deze condensator op mijn eigen universeel meter toevallig voor inbouw nog gemeten en deze was toen 220 nF. (+/- meetfout) De 2e condensator, eveneens een wima 0,22uF/630V liet vanavond een waarde noteren van 201,5 nF. Zie de foto's. Wat kan er gebeurd zijn dat met name de 1e condensator zover buiten de oorspronkelijke tolerantie van 10% is komen te liggen? Voor alsnog blijft DEZE vraag onbeantwoord. Alfons liet me weten dat hij de beide exemplaren aan een uitgebreid onderzoek wil onderwerpen, we zijn nu al benieuwd naar de uitkomst daarvan!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ja, deze meter heb ik ook ter beschikking. Fantastisch ding. Ook spoelen kun je er mee testen.
Capaciteit is belangrijk maar belangrijker is de serie en parallel weerstand van de condensator. Die moet goed zijn. Jan zal het wel weten, want het is tenslotte zijn meter.
Hier zo'n solex condensator. Meer capaciteit dan opgegeven.
Alfons, wat ik als verschil zie is dat bij de meter van Jan in het display een rc-kring zichtbaar is terwijl bij de jouwe alleen een condensator wordt getoond. Desondanks branden bij beide 6303 kasten het bovenste zelfde ledje, nl. die van rcl auto.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De testkast kan automatisch een riedel van testen uitvoeren. Zal daar wel mee te maken hebben. Maar hij meet de capaciteit hoor. Het symbooltje bij Jan op het schermpje staat voor de parallel weerstand. Die moet zo groot mogelijk zijn b.v. 500 kOhm. Die condensator bij mijn fototje heeft 60kOhm weerstand en dat is voldoende voor een Solexspoel.
Hallo mede forummers, Met interesse lees ik het condensator onderwerp. Een aantal Solex condensatoren heb ik voorzien van nieuwe condensatoren, geïnspireerd door jullie! Voor het aanpassen heb ik de nieuwe (welk ik al een tijdje had liggen) eerst op lekstroom gecontroleerd. Mijn radiobuizen testvoeding kan niet hoger dan 250Vdc. De lekstroom bij deze spanning was niet hoger dan 1 uA. De weerstand derhalve 250 Mohm. Stel door een meetfout dat het 2uA zou zijn, dan nog steeds een weerstand van 125 Mohm. Google naar Wima MKS, op een spec. sheet zie je ook ongeveer deze waarden. Als je wilt controleren of de Wima nog steeds goed is zal de lekstroom (bij b.v. 250Vdc) toch niet hoger mogen zijn dan enkele uA's. Meet dit niet met een ohm meter, de spanning is hiervoor veel te laag.
Dat de Solex nog steeds een vonk geeft bij een condensator bij een lagere weerstand bepaald niet de kwaliteit van de condensator. Iedere keer dat de onderbreker open gaat komt er plotseling een redelijk hoge spanning op de condensator te staan. Ik heb dat niet met de scoop gemeten, zal zich gedragen als pulsvormige signalen met zeer kleine tijdconstantes. Stel dat de wikkelverhouding van de bobine 1:100 is en dat de bougiespanning 25kV moet zijn, dan zal (zuiver theoretisch) 250V over de condensator komen te staan. (Voorbeeld getallen, zal wel 15kV zijn, etc) Stel dat je de bougie puntafstand verhoogd en/of een hogere compressie zal een hogere spanning nodig zijn, dus zal ook de spanning over de condensator hoger zijn. Bij de spanning over de condensator zullen ongetwijfeld ook pieken aanwezig zijn die de spanning nog hoger maken.
Bovenstaande zijn zomaar wat waarden om een en ander te beredeneren.
Het zou kunnen zijn dat de spanningswaarde en vorm (pieken) voor een MKS (polyester) net te kritisch is. Waarschijnlijk nog kritischer bij een grotere bougie puntafstand en/of hogere compressie. MKP condensatoren zijn wat dat betreft beter bestand tegen piekspanningen.
Oké Roelof, Hebben deze C's zodanige afmetingen dat deze in oude behuizingen passen? Anders is de methode van John ook een hele goede.
Nog even over de condensator van Alfons. Alfons, als deze inderdaad 60k is zou je die direct in de kliko moeten gooien. Het materiaal tussen de platen is isolatiemateriaal, geen weerstandsmateriaal! Zou deze lage weerstandswaarde komen door het materiaal waarmee deze is ingegoten? Heb daarnet nog even een van mijn condensatoren gemeten bij 250Vdc, uA uitlezing = 0.00 dus kleiner dan 1uA. Capaciteit = 225 nF (opdruk = 0.22uF)
Ik heb in het verleden ook wel eens een condensator van 0,15 uF gebruikt en geen problemen met vonkende contaktpunten. o,15 uF is wat kleiner van afmeting en past ook in een oude behuizing, 0,22 uF past niet.
Vanmiddag nog even een foto gemaakt van een scoopbeeld van een condensator in werking. wel in een Bosch ontsteking dus deze kan een ander beeld geven dan bij een Solex spoel. De piekspanning zit zo rond de 150 Volt, dus veel lager dan dat de condensator mag hebben.
Het zou kunnen zijn dat de spanningswaarde en vorm (pieken) voor een MKS (polyester) net te kritisch is. Waarschijnlijk nog kritischer bij een grotere bougie puntafstand en/of hogere compressie. MKP condensatoren zijn wat dat betreft beter bestand tegen piekspanningen.
Na de prima uitleg van Dirk gelezen te hebben lijkt het voorval wat ik hier had dus tòch een plausibele verklaring te hebben?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Netjes gemaakt zo Roelof. Waarom zou je hem nog inbouwen in het bestaande huis. Enige reden die ik zou kunnen bedenken is, minder trillen. Ohja, ziet er natuurlijk ook origineler uit natuurlijk, maarja de punten zie je van buitenaf ook niet zitten. Ik vraag me zelf ook af, is het eigenlijk wel verstandig van ons om dat ding in te gieten enzo.
De grote past niet in de behuizing vandaar deze oplossing, voor de oto ga ik toch voor 2x MKP in behuizing, is ook veel makkelijker te monteren, voor de 3800 zou de MKP10 heel mooi passen en met de aangesoldeerde oogjes makkelijk te monteren, het is maar een voorbeeld van hoe het zou kunnen.
Geert, Je had al zoveel onderzocht en gedaan aan je motor dat het bijna niet iets anders zou kunnen zijn. Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, je weet het helaas pas zeker na geruime tijd gereden te hebben. Aan de andere kant, er rijden (zo te lezen) al heel wat solexen met condensator vervangers en blijven het goed doen.
Roelof, Mooie oplossingen zo. Als je bang bent voor trillingen zou je een haaks omgezette beugel kunnen maken waar de C aan bevestigd kan worden, welke weer vastgeschroefd kan worden met de massa schroefaansluiting. Tja, zal niet nodig zijn denk ik. Aan de andere kant, stuk is stuk en dan moet je misschien wel een stukje fietsen!
Geert, Je had al zoveel onderzocht en gedaan aan je motor dat het bijna niet iets anders zou kunnen zijn. Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, je weet het helaas pas zeker na geruime tijd gereden te hebben. Aan de andere kant, er rijden (zo te lezen) al heel wat solexen met condensator vervangers en blijven het goed doen.
Roelof, Mooie oplossingen zo. Als je bang bent voor trillingen zou je een haaks omgezette beugel kunnen maken waar de C aan bevestigd kan worden, welke weer vastgeschroefd kan worden met de massa schroefaansluiting. Tja, zal niet nodig zijn denk ik. Aan de andere kant, stuk is stuk en dan moet je misschien wel een stukje fietsen!
Ik ga een paar bij een verhuurbedrijf inbouwen, altijd een mooie test mogelijkheid voor allerlei experimentjes, we zullen zien hoe het gaat, overigens de kondensator zit eenmaal aangedraaid muurvast dankzij de aangesoldeerde kabeloogjes.
Zo waren de eerste van mij ook, ik rij er inmiddels al jaren mee, probleemloos. Ik ben overgegaan op de grote gele omdat die nog sneller in te bouwen zijn, en ook nog eens 630V.
Deze rode jongen had ik een paar weken geleden moeten hebben ten tijde van de ontstekingsproblemen, had me veel tijd bespaard. Ik kocht deze een week of 4 geleden voor US$ 15,50 op ebay en het schone stuk kwam vandaag binnen. De polish waarmee ik OTO lichtkapje heb opgefrist werkt ook prima op de behuizing van de Fox Valley stroboscoop, ondanks zijn leeftijd ziet hij er weer uit als nieuw!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63