Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 2 1 2
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Na een nachtje slapen en gezond weer op heb ik zojuist als laatste wijziging en ultieme test op de spoelen-plaat de lichtspoel verwijderd.
Alle overige onderdelen had ik al gemeten, getest, dan wel vervangen.
Het resultaat van de testrun zonder lichtspoel ten opzichte van alles wat ik gisteren heb gedaan is zichtbaar en hoorbaar in het filmpje, het lijkt nu weer te klinken zoals het hoort.
Nu de verklaring nog!
Wat voor negatieve invloed zou de lichtspoel hebben kunnen gehad?

https://youtu.be/H-hHPFhc3u4


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooie vraag.
Mogelijk meerdere verklaringen.
Als de spoel slechte maakt, trekt hij de massa voor de ontsteekspoel naar een b.v. 2V en dan heeft de primaire spoel 4V over, dus werkt slecht.
Als de spoel een beetje sluiting maakt met massa trekt hij dan Veel magnetische veld naar de lichtspoel toe, dus ontsteekspoel krijgt dan minder en werkt slecht.
Of het stopdraadje wat je aangelegd hebt, heeft op de montage plaats van de lichtspoel toch wat klem gezeten en wat massa maakt.
Hoe dan ook hij loopt weer lekker.
Goed opgelost Geert.
Je moet er maar op komen.
En nu weer eens de lichtspoel monteren en kijken wat er gebeurd.
Ben echt benieuwd.
wat een spannend moment moet dt geweest toen je hem weer starten en je verbaasd was toen hij het weer goed deed.
Toch een leuke zondag dan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zwakke magneten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Zwakke magneten.
Zou niet mogen zijn, recentelijk gemeten met Gaussmeter en nog even wat opgepiept naar ondergrens waarde 120 Gauss per magneet.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb je zo, n meter dan?
Die waarde van 120, is dat ergens terug te vinden?

Heb je een stukje gereden vandaag, en?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik heb geprobeerd te rijden maar helaas was dat geen succes.
Blokje loopt onbelast prima (zoals in filmpje van deze ochtend), ook als ik het blokje op de band zet bij stilstand op standaard nog (ook filmpje maar nu niet relevant).
Maar dan komt het: als is mijn eigengewicht toevoeg en wil rijden dan is het helaas pindakaas....af en toe een slag en een plof maar niet willen lopen en als hij dan toch even start dan is het 5 km/h.
Ik ben nog niet de specialist zoals een aantal van jullie is, maar zou het kunnen dat er bij belast rijden nu als gevolg van een inzakkende carterdruk de OTO niet voorwaarts wil?
Van mijn know-how is nu toch onderhand de grens bereikt, dus in afwachting van specialistische feedback.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat, wil hij nog niet. He, had ik wel gehoopt.
Hij doet echt lastig.
Oke, belast wil hij dus niet.
Dat komt omdat hij nu meer gas naar boven brengt de compressie toeneemt. En dan slaat hij over. Dus te zwakke vonk denk ik zo.
Ik blijf toch denken, de ontsteking.
Heb je niet de mogelijkheid om een complete ontsteking over te zetten tijdelijk inclusief vliegwiel?
Ik vind hem nu echt vervelend worden.
Om zeker te zijn dat je niet te veel compressie hebt, zet er een gewoon kopje op. Zo gepiept toch.
Je carterdruk gaat juist omhoog in de situatie stilstaan en volgas geven BTW.
Morgen weer een dag he.

Ohja, ik ben geen specialist of doktor hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Alfons
zijn laatste setup was met originele kopje en carburateur


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nieuwe bougie kabel, originele cilinder er op?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als je maar geen carter / krukas lekkage hebt... motor op de band + belasting, en zonder belasting nog vrij goed klinken... cry frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Hoe controleer je dat John , er is geen nattigheid te zien bij de rol


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Als je maar geen carter / krukas lekkage hebt... motor op de band + belasting, en zonder belasting nog vrij goed klinken... cry frown
John, mijn buikgevoel gaat nu ook naar een lekkage, er is echter totaal geen olie etc. te bekennen rondom het carter en bij de rol.
Mijn besluit staat overigens al vast: blokje van het frame halen en in steuntje op de werkbank.
Dan demontage van hele blokje en controle stap voor stap bij opbouw.
Hopelijk kom ik niet ergens een scheurtje in carter tegen, indien wel, dan daarvoor hier ook de reserve onderdelen aanwezig.
De tijd van "trial and error" is voorbij na zeker 4-5 volledige dagen testen, wisselen, testen, wisselen etc. etc. wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: kees33
Hoe controleer je dat John , er is geen nattigheid te zien bij de rol


Ik heb Geert een PM gestuurd wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Ik heb Geert een PM gestuurd wink
Onder dankzegging ontvangen en gelezen John!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
En..is nu het "verhaal" Afgelopen.... ??


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Nee hoor , gewoon doorgaan wink


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
De opvolgende actie is inmiddels deze ochtend ingezet: het blokje uit elkaar trekken, inspecteren en stap voor stap alles weer opbouwen.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
BINGO!!
Na een week van ups en downs, is dan het probleem uiteindelijk opgelost en loop het blokje weer als een naaimachine.
Vanochtend het hele blokje ontleed met 2 spontaan aangeboden extra handjes van dreke2 onder het motto "2 zien meer dan 1".
Carter, krukaslager, bloemenplaatje, rolunit etc. was allemaal in orde bij inspectie.
Dus om 14:30u was het blokje weer op het frame gebouwd en kwam de vraag: "doet ie het of doet ie het niet".
Hij deed het inderdaad onbelast en ook met blokje op de band was er schijnbaar niets aan de hand.
Dus toen hup, op het zadel en de straat op, alwaar het verschijnsel van inhouden meteen weer aanwezig was en hakkelend een snelheid van 25 km/h werd gehaald en vermogen steeds verder inzakte.
Dus nu opnieuw nadenken wat er wel en niet was gewisseld aan onderdelen van de ontsteking, want het carter etc. was immers in orde.
Lichtspoel vandaag vervangen, spoel ook weer vervangen, contactpunten vervangen.........maar de condensator was nog steeds de wimo condensator ingebouwd in behuizing van originele Solex condensator.
Omdat dit nog de enige component was die niet was vervangen na vorig weekend heb ik bijna ten einde raad toch weer de oeroude condensator terug geplaatst die tot vorige week op de spoelenplaat zat.
Opnieuw starten met boormachine op krukasmoer: blokje loopt.
Opnieuw blokje op de band: blokje loopt nog steeds.
Opnieuw de straat op: bingo!
Het blokje had nu weer de kracht om zonder inhouden, terugslag, geplof en hakkelen mijn gewicht in beweging te brengen en mijn mondhoeken weer te doen omkrullen! smile
We rijden weer!
De 6,5mm carburateur in combinatie met mijn oude cilinder (met klein beetje uitgewerkte poorten) en licht afgevlakt origineel petje brachten me tot een keurige 35+ in de Drunense polder.
Met recht reden voor blijdschap, maar de vraag blijft me toch nog enigszins bezighouden: wat was er nu aan de hand met die condensator!?
Het monteren van het nieuwe petje zoals aan het begin van dit draadje getoond komt binnenkort dan nog wel, maar nu eerst even lekker rijden.
Uiteindelijk was het wel een mooie leerschool!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gelukkig Geert. Hij loopt weer zoals het moet.
Dus toch een ontstekingsprobleem.
Het is al de 2de keer dat ik hoor van de Wimo condensator die niet goed is, of begeeft.
Die had je toch getest?

Nou vanavond maar een borreltje nemen voor de goede afloop.
laugh
Ach, dat zijn zo van die leermomenten.


Last edited by Alfons_Amuse; 28/04/15 12:58 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die condensatoren zijn een massaproduct en de fabrikant staat een bepaald percentage (1, 0,5 0,1 % ??)toe .
Dat betekent dat er altijd een foute tussen kan zitten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Het heeft er alle schijn van dat hij het inderdaad onder belasting begeven heeft, ondanks dat hij vorige week maandag getest en goed bevonden was.
Capacitieve waarde oké en ook prima qua laden en ontladen.
Dus om die reden was die component nooit een reden tot twijfel of discussie afgelopen week, echter na alle sores ook weer dit weekend moest ik deze als allerlaatste component wel uitwisselen, al was het eerlijk gezegd op voorhand zonder echte verwachting dat dit de uiteindelijke oplossing zou zijn.
Mogelijk in de Van der Heem condensator behuizing toch een overslag naar de buitenwand?
Vooralsnog ben ik (en ook mevrouw RedFox) blij dat ik na dit staaltje van "never give up" weer wat anders kan gaan doen in mijn vrije uren, maar de vraag blijft: waarom trad dit op?



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als jij de condensator test dan zet je er geen 5 of 600 Volt op.
Capaciteit meten is een meetmethode, en isolatie of doorslag meten is weer een andere methode.
Ik heb er vorige week ook een dubbele uitgegooid omdat de contactpunten toch regelmatig, spetterend, vonkte
en dat was ook aan het loopgedrag van de motor te merken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb een aantal dezelfde. Eentje kwam nog niet zo lang geleden glansrijk uit de test maar evengoed vonkten de puntjes. Ik vraag nooit waarom, huppetee weg ermee en nieuwe erin. Heeft het wel een hele tijd goed gedaan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Ik heb een aantal dezelfde. Eentje kwam nog niet zo lang geleden glansrijk uit de test maar evengoed vonkten de puntjes. Ik vraag nooit waarom, huppetee weg ermee en nieuwe erin. Heeft het wel een hele tijd goed gedaan.
Nu je het zegt John, ook hier vonkten de puntjes deze week, zeg maar een beetje "onregelmatige spettertjes" hetgeen ik toeschreef aan niet geheel vlak op elkaar liggende punten.
Heb deze dan met waterproof schuurpapier bijgewerkt en daarna niet meer op de vonkspettertjes gelet.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035





De soldering kan te dicht aan de behuizing liggen, dit los ik op met een stukje isolatietape.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Wima heeft deze condensatoren in twee soorten; MKT (polyester isolatie) en MKP (polypropyleen isolatie). MKP condensatoren zijn beter puls bestendig.
MInimaal 400V nemen, beter 630V.
Toleranties condensatoren zijn meestal 10 tot 20%.
Ik heb natuurlijk ook nog geen ervaring hoe lang de ingebouwde condensatoren heel blijven. De tijd zal het leren.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert, een poos terug, had ik ook problemen. Zie de link.

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/111134/464

Als je een meetopstelling maakt, zie je wanneer de condensator stuk is. Had te veel capaciteit, heeft zogenaamde serieweerstand.

Hier de foto's.

Attached Images
20150122_114429.jpg (134.02 KB, 211 downloads)
20150122_114557.jpg (117.46 KB, 213 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Even een andere link erop zetten Alfons, deze gaat over binnenbandjes.
Bij de tweede foto zie ik een blokspanning over de condensator gemeten, waarom heeft deze teveel capacileit ??
Het lijkt mij dat bij een blokspanning een zwaardere condensator(= meer capaciteit) dat deze (blok)vorm juist meer afgevlakt wordt.
De tweede foto geeft overigens wel aan dat de condensator niet doet wat hij moet doen


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hoi Alfons,
Je vergelijkt een elco met een condensator. Elco in waarde ongeveer 100 keer zo groot. Elco heeft inderdaad iets grotere inwendige weerstand.
De vertraging (e-macht) die je ziet bij de elco zal veroorzaakt worden omdat je de uitgang van de functiegenerator (of iets dergelijks) hebt belast met deze elco, de uitgang heeft ook een inwendige weerstand.
Vergelijk de Solex cond eens met een Wima van 0.22 uF, zoals waarschijnlijk Geert heeft gebruikt. Ben benieuwd!
Mooie testopstelling trouwens.

Last edited by Dirk_J; 28/04/15 01:45 PM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Even een andere link erop zetten Alfons, deze gaat over binnenbandjes.
Bij de tweede foto zie ik een blokspanning over de condensator gemeten, waarom heeft deze teveel capacileit ??
Het lijkt mij dat bij een blokspanning een zwaardere condensator(= meer capaciteit) dat deze (blok)vorm juist meer afgevlakt wordt.
De tweede foto geeft overigens wel aan dat de condensator niet doet wat hij moet doen


De link is toch goed FF. Het derde blokje. Kijk maar.

Ik leg verkeerd uit FF. De capaciteit meter gat, uit hoofde 1,5 microFarad aan of zoiets. Het is de serieweerstands toename die dit veroorzaakte. Daarom kwam er ook een blokspanning uit. Eigenlijk kortsluiting. De condensator laad en ontlaad niet meer, dus de Amuse deed het niet meer, en dat zomaar.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Dirk_J
Hoi Alfons,
Je vergelijkt een elco met een condensator. Elco in waarde ongeveer 100 keer zo groot. Elco heeft inderdaad iets grotere inwendige weerstand.
De vertraging (e-macht) die je ziet bij de elco zal veroorzaakt worden omdat je de uitgang van de functiegenerator (of iets dergelijks) hebt belast met deze elco, de uitgang heeft ook een inwendige weerstand.
Vergelijk de Solex cond eens met een Wima van 0.22 uF, zoals waarschijnlijk Geert heeft gebruikt. Ben benieuwd!
Mooie testopstelling trouwens.


Klopt Dirk wat je zegt. Het was slechts een voorbeeld wat een condensator moet doen. De Solex condensator is stuk zoals je kunt zien. Laad en ontlaad niet meer.
Had effe niet een andere voor hande.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof


MKT, MKT, MKS.

Welke moeten we nu hebben voor een betrouwbare te maken. Heb de oude condensator nog liggen dus die wil ik ook wel prepareren met zo, n Wima.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hoi Alfons,
MKT/MKS = polyester.
MKP polypropyleen, is een betere isolatie. Deze cond zijn beter bestaat tegen pulsvormige signalen. Ik zou voor MKP gaan.
Echter, ik rij nu met een Siemens condensator omdat ik deze nog had liggen. Deze heeft, volgens mij, polyester isolatie (weet het niet zeker!)
Alfons, ik heb daar natuurlijk ook geen ervaring mee, sorry.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik neem deze kennis mee en zal ht eens aan mijn collega, s vragen die er meer vertand van hebben, dan ik. Ik wil de ultieme maken. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik heb tegenwoordig deze:

vervanger voor condensator Solex


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hoi John,
Zag op je foto's dat je ook MKS condensatoren hebt. Dus moet dat goed zijn lijkt me, zeker als ze lange tijd heel blijven.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hangt er ook een beetje(veel) vanaf hoe hoog de piekspanning van de spoel is.
Nog nooit gemeten maar als ik de gelegenheid (= tijd) heb zal ik dat eens doen en met een beetje geluk plaats ik er ook nog eens een wazige foto bij wink
Wel ooit eens de lichtspoel gemeten, die heeft ook een verrassende spanningsvorm.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Heb de wima mks4 er nu ruim 2 jaar in zitten op 2 solexen en ruim 4000 km probleemloos mee gereden.


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Is er een voorkeur (of juist niet) om er in plaats van 2 stuks 0,1uF 630V in te plaatsen er 1 stuks 0,22uF 630V in te zetten, hetgeen ook een standaardwaarde is en waarvoor in de lege behuizing ook plaats is?
De capacitieve waarde is namelijk nagenoeg gelijk.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
geert kijk even terug naar een reactie van John , die heeft ze ook

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/posts/113397

Last edited by kees33; 29/04/15 04:59 AM.

Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: kees33
geert kijk even terug naar een reactie van John , die heeft ze ook
oeps, even over het hoofd gezien, bedankt Frank.
Zojuist even een 5km "nachtritje" gemaakt om verlichting met "nieuwe" lichtspoel te testen, werkt ook weer allemaal prima.
Lichtkapje en vliegwielkap er nu dus ook weer op, morgen nog even de beugel erop en de OTO staat weer in vol ornaat.
Wat opvalt is dat het voorlicht wat aan de zwakke kant is en achter een mooie felle bol brandt.
Op zich wel veiliger dan andersom.
Ik zal het wattage van de lampjes wel eens checken, die zullen wel verschillend zijn, maar nu even niet relevant.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Nee dat maakt niet uit, als de waardes goed zijn, en kwaliteit en het past in de behuizing. Prima.

Zorg wel voor een goede isolatie, gebruik soldeertin met zuurvrije hars/flux.

Daarna ingieten, klaar.

Al onze toer solexen, blokjes voor de 24 uurs race rijden met deze, nog geen problemen gehad.

Daarom is het erg vreemd wat hier gebeurd of is gebeurd. Ik kan me ook niet voorstellen dat een motortje onbelast goed loopt met een defecte condensator en belast niet. De taak van een condensator is om de vlamboog die ontstaat, of gaat ontstaan de kop in te drukken, wat heeft dat te maken met belast of onbelast??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Toch wel Jan. Als de secundaire spoel belast wordt, wordt ook de primaire belast. Deze zal dan een andere piekspanning geven en misschien dat dan net die condensator het niet meer aan kon.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Toch wel Jan. Als de secundaire spoel belast wordt, wordt ook de primaire belast. Deze zal dan een andere piekspanning geven en misschien dat dan net die condensator het niet meer aan kon.


Hoe wil jij de secundaire spoel gaan belasten dan, hoe doe je dat. Onbelast goed lopen en belast niet??? Leg het even goed uit a.u.b.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou, als je belast en je geeft volgas is de vulling op zich goed en heb je meer spanning nodig om te vonken.
Je zal net iets meer compressie hebben onder die omstandigheid.

Ook b.v. doorslaande bougie kabels. Onbelast gaat de vonk naar de bougie ,maar als je gas geeft zal de bobine meer gaan geven en dan slaat de bougiekabel net over naar massa en houd de motor in.

Last edited by Alfons_Amuse; 29/04/15 07:16 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is een mooie visie van jou Alfons.
Bij meer toeren kan je een hogere spanning krijgen en dat zoekt de weg van de minste weerstand (alleen dat weet de spoel niet).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik ben eerlijk gezegd nu wel eens benieuwd naar de mening van Jan Vennix en welk licht hij op de uiterst curieuze situatie die ik gedurende een aantal dagen en bij herhaling heb meegemaakt zou willen laten schijnen!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is geen gegeven dat iets wat nieuw is niet stuk kan gaan (of stuk kan zijn).
In jou geval is het een nieuwe condensator.
Je gaat er van uit dat het niet aan dat nieuwe onderdeeltje kan liggen.
De volgende keer dat je weer zo een gelijksoortige storing hebt kijk je gelijk naar de condensator
maar dan blijkt het weer iets anders, b.v. contactpunt of spoel te zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ronald, ik heb in 10 dagen tijd heel veel geleerd en sleutelervaring opgedaan.
Blokje geheel uit elkaar en weer in elkaar was geen planning, maar wel gebeurd.
Spoelenplaat geheel ontmantelen en met andere componenten weer vullen was geen planning, maar wel gebeurd.
Het kwam nu goed uit dat ik de laatste maanden goed had "ingeslagen" voor wat betreft onderdelen, dat werkte dus zeer prettig.
Het is eigenlijk maar goed dat er eens wat mis gaat om van daaruit weer lessen te trekken.
Ik baalde tussendoor best wel omdat ik er de vinger niet op kon leggen, nu echter blij dat ik weer rij.
Toch houdt me het fenomeen van die condensator me nog wat bezig en wil ik deze nogmaals (laten) meten zoals hij vorige week gemeten was.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat soort dingen overkomt mij ook.

Je kan aan die condensator wel gaan meten.
Misschien vindt je wat, misschien ook niet.
In de Kliko en een ander erin, je weet nu de oorzaak van de storing .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Jan
Nee dat maakt niet uit, als de waardes goed zijn, en kwaliteit en het past in de behuizing. Prima.

Zorg wel voor een goede isolatie, gebruik soldeertin met zuurvrije hars/flux.

Daarna ingieten, klaar.

Al onze toer solexen, blokjes voor de 24 uurs race rijden met deze, nog geen problemen gehad.

Daarom is het erg vreemd wat hier gebeurd of is gebeurd. Ik kan me ook niet voorstellen dat een motortje onbelast goed loopt met een defecte condensator en belast niet. De taak van een condensator is om de vlamboog die ontstaat, of gaat ontstaan de kop in te drukken, wat heeft dat te maken met belast of onbelast??


Jan
mogelijk hoor je het belast beter omdat er dan toch een lager toerental is.
onbelast sta je er naast en met waarschijnlijk een hoger toerental zodat het stotteren niet zo opvalt

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat maakt het altijd spannend wat dan weer is. Op die manier krijgen we steeds meer ervaringen en dat maakt dan de vakman.

Ik geef mijn leerlingen, nadat ik eerst storingen heb ingeschakeld in een auto, opdracht de storingen systematisch op te lossen. Ze moeten aangeven waarom ze die volgorde van storingen aan houden en waarom ze daar gaan meten.
Nagenoeg altijd elektrisch omdat 9 van de 10 storingen elektrisch zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dat een spoel het moeilijk krijgt met hoge compressie/ toeren tal, allemaal prima, dat snap ik. Maar deze storing blijf ik vreemd vinden.

Hopelijk gooit Geert hem niet weg, en nog eens testen/meten, en eventueel terug plaatsen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Hopelijk gooit Geert hem niet weg, en nog eens testen/meten, en eventueel terug plaatsen.
Neen we gooien deze zeker nog niet weg, en ook bij gelegenheid testen en meten.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Zoals al geschreven is de condensator niet weggegooid maar vanavond in het Brabantse land weer even getest en gemeten.
Wat opvalt is dat de capacitieve waarde van de condensator die klaarblijkelijk de oorzaak van de storing was nu was teruggevallen naar 186,2 nF (0,186uF).
Ik had deze condensator op mijn eigen universeel meter toevallig voor inbouw nog gemeten en deze was toen 220 nF. (+/- meetfout)
De 2e condensator, eveneens een wima 0,22uF/630V liet vanavond een waarde noteren van 201,5 nF.
Zie de foto's.
Wat kan er gebeurd zijn dat met name de 1e condensator zover buiten de oorspronkelijke tolerantie van 10% is komen te liggen?
Voor alsnog blijft DEZE vraag onbeantwoord.
Alfons liet me weten dat hij de beide exemplaren aan een uitgebreid onderzoek wil onderwerpen, we zijn nu al benieuwd naar de uitkomst daarvan!






Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
altijd gedacht dat het een magnetron was ??
is het om condensators door te meten

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, deze meter heb ik ook ter beschikking. Fantastisch ding.
Ook spoelen kun je er mee testen.

Capaciteit is belangrijk maar belangrijker is de serie en parallel weerstand van de condensator. Die moet goed zijn.
Jan zal het wel weten, want het is tenslotte zijn meter.

Hier zo'n solex condensator. Meer capaciteit dan opgegeven.

Attached Images
DSC00319.jpg (131.18 KB, 279 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Alfons, wat ik als verschil zie is dat bij de meter van Jan in het display een rc-kring zichtbaar is terwijl bij de jouwe alleen een condensator wordt getoond.
Desondanks branden bij beide 6303 kasten het bovenste zelfde ledje, nl. die van rcl auto.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De testkast kan automatisch een riedel van testen uitvoeren. Zal daar wel mee te maken hebben. Maar hij meet de capaciteit hoor.
Het symbooltje bij Jan op het schermpje staat voor de parallel weerstand. Die moet zo groot mogelijk zijn b.v. 500 kOhm.
Die condensator bij mijn fototje heeft 60kOhm weerstand en dat is voldoende voor een Solexspoel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat is de testspanning waarmee de condensator gemeten wordt ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Hallo mede forummers,
Met interesse lees ik het condensator onderwerp.
Een aantal Solex condensatoren heb ik voorzien van nieuwe condensatoren, geïnspireerd door jullie!
Voor het aanpassen heb ik de nieuwe (welk ik al een tijdje had liggen) eerst op lekstroom gecontroleerd. Mijn radiobuizen testvoeding kan niet hoger dan 250Vdc. De lekstroom bij deze spanning was niet hoger dan 1 uA. De weerstand derhalve 250 Mohm.
Stel door een meetfout dat het 2uA zou zijn, dan nog steeds een weerstand van 125 Mohm. Google naar Wima MKS, op een spec. sheet zie je ook ongeveer deze waarden. Als je wilt controleren of de Wima nog steeds goed is zal de lekstroom (bij b.v. 250Vdc) toch niet hoger mogen zijn dan enkele uA's.
Meet dit niet met een ohm meter, de spanning is hiervoor veel te laag.

Dat de Solex nog steeds een vonk geeft bij een condensator bij een lagere weerstand bepaald niet de kwaliteit van de condensator.
Iedere keer dat de onderbreker open gaat komt er plotseling een redelijk hoge spanning op de condensator te staan. Ik heb dat niet met de scoop gemeten, zal zich gedragen als pulsvormige signalen met zeer kleine tijdconstantes.
Stel dat de wikkelverhouding van de bobine 1:100 is en dat de bougiespanning 25kV moet zijn, dan zal (zuiver theoretisch) 250V over de condensator komen te staan. (Voorbeeld getallen, zal wel 15kV zijn, etc)
Stel dat je de bougie puntafstand verhoogd en/of een hogere compressie zal een hogere spanning nodig zijn, dus zal ook de spanning over de condensator hoger zijn. Bij de spanning over de condensator zullen ongetwijfeld ook pieken aanwezig zijn die de spanning nog hoger maken.

Bovenstaande zijn zomaar wat waarden om een en ander te beredeneren.

Het zou kunnen zijn dat de spanningswaarde en vorm (pieken) voor een MKS (polyester) net te kritisch is. Waarschijnlijk nog kritischer bij een grotere bougie puntafstand en/of hogere compressie.
MKP condensatoren zijn wat dat betreft beter bestand tegen piekspanningen.

Zomaar even mijn bijdrage.

Last edited by Dirk_J; 30/04/15 08:41 PM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mooie uitleg.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035

Last edited by Roelof; 30/04/15 11:22 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Oké Roelof,
Hebben deze C's zodanige afmetingen dat deze in oude behuizingen passen?
Anders is de methode van John ook een hele goede.

Nog even over de condensator van Alfons.
Alfons, als deze inderdaad 60k is zou je die direct in de kliko moeten gooien. Het materiaal tussen de platen is isolatiemateriaal, geen weerstandsmateriaal!
Zou deze lage weerstandswaarde komen door het materiaal waarmee deze is ingegoten?
Heb daarnet nog even een van mijn condensatoren gemeten bij 250Vdc, uA uitlezing = 0.00 dus kleiner dan 1uA. Capaciteit = 225 nF (opdruk = 0.22uF)

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb in het verleden ook wel eens een condensator van 0,15 uF gebruikt en geen problemen met vonkende contaktpunten.
o,15 uF is wat kleiner van afmeting en past ook in een oude behuizing, 0,22 uF past niet.

Vanmiddag nog even een foto gemaakt van een scoopbeeld van een condensator in werking.
wel in een Bosch ontsteking dus deze kan een ander beeld geven dan bij een Solex spoel.
De piekspanning zit zo rond de 150 Volt, dus veel lager dan dat de condensator mag hebben.

Attached Images
condnsator 1a.jpg (210.97 KB, 247 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof

Grenehout ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou dat doe ik niet, want hij zit in de Amuse en die loopt zeer goed.

Maar je hebt gelijk hoor. Hoe meer weerstand hoe beter.
Met 60K heb je nog steeds maar een hele kleine lekstroom, en dat is niet erg.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De MKP 4 is net zo groot als de MKS 4, de grote past niet in de behuizing.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ohja, de wikkelverhouding is 1 op 62 bij een Solex.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
MKP10





2x MKP4 ingegoten



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Dirk_J
Het zou kunnen zijn dat de spanningswaarde en vorm (pieken) voor een MKS (polyester) net te kritisch is. Waarschijnlijk nog kritischer bij een grotere bougie puntafstand en/of hogere compressie.
MKP condensatoren zijn wat dat betreft beter bestand tegen piekspanningen.
Na de prima uitleg van Dirk gelezen te hebben lijkt het voorval wat ik hier had dus tòch een plausibele verklaring te hebben?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Netjes gemaakt zo Roelof.
Waarom zou je hem nog inbouwen in het bestaande huis. Enige reden die ik zou kunnen bedenken is, minder trillen.
Ohja, ziet er natuurlijk ook origineler uit natuurlijk, maarja de punten zie je van buitenaf ook niet zitten.
Ik vraag me zelf ook af, is het eigenlijk wel verstandig van ons om dat ding in te gieten enzo.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De grote past niet in de behuizing vandaar deze oplossing, voor de oto ga ik toch voor 2x MKP in behuizing, is ook veel makkelijker te monteren, voor de 3800 zou de MKP10 heel mooi passen en met de aangesoldeerde oogjes makkelijk te monteren, het is maar een voorbeeld van hoe het zou kunnen.

Last edited by Roelof; 01/05/15 04:31 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2015
Posts: 43
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Geert,
Je had al zoveel onderzocht en gedaan aan je motor dat het bijna niet iets anders zou kunnen zijn. Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, je weet het helaas pas zeker na geruime tijd gereden te hebben. Aan de andere kant, er rijden (zo te lezen) al heel wat solexen met condensator vervangers en blijven het goed doen.

Roelof,
Mooie oplossingen zo.
Als je bang bent voor trillingen zou je een haaks omgezette beugel kunnen maken waar de C aan bevestigd kan worden, welke weer vastgeschroefd kan worden met de massa schroefaansluiting.
Tja, zal niet nodig zijn denk ik. Aan de andere kant, stuk is stuk en dan moet je misschien wel een stukje fietsen!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik bouw ze niet meer in. Ik heb jaren geleden wel een paar ingebouwde van Jan gehad.

Vanavond een slechtloper op de workmate, kijk in het vliegwiel: oude condensator. Aha, dat zal het wel zijn, dacht ik.

Na uitbouwen blijkt het een moderne te zijn... Testen: perfect! Maar weer ingebouwd. Verder zoeken dus wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Dirk_J
Geert,
Je had al zoveel onderzocht en gedaan aan je motor dat het bijna niet iets anders zou kunnen zijn. Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, je weet het helaas pas zeker na geruime tijd gereden te hebben. Aan de andere kant, er rijden (zo te lezen) al heel wat solexen met condensator vervangers en blijven het goed doen.

Roelof,
Mooie oplossingen zo.
Als je bang bent voor trillingen zou je een haaks omgezette beugel kunnen maken waar de C aan bevestigd kan worden, welke weer vastgeschroefd kan worden met de massa schroefaansluiting.
Tja, zal niet nodig zijn denk ik. Aan de andere kant, stuk is stuk en dan moet je misschien wel een stukje fietsen!


Ik ga een paar bij een verhuurbedrijf inbouwen, altijd een mooie test mogelijkheid voor allerlei experimentjes, we zullen zien hoe het gaat, overigens de kondensator zit eenmaal aangedraaid muurvast dankzij de aangesoldeerde kabeloogjes.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zo waren de eerste van mij ook, ik rij er inmiddels al jaren mee, probleemloos.
Ik ben overgegaan op de grote gele omdat die nog sneller in te bouwen zijn, en ook nog eens 630V.

hier kun je het teruglezen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Deze rode jongen had ik een paar weken geleden moeten hebben ten tijde van de ontstekingsproblemen, had me veel tijd bespaard.
Ik kocht deze een week of 4 geleden voor US$ 15,50 op ebay en het schone stuk kwam vandaag binnen.
De polish waarmee ik OTO lichtkapje heb opgefrist werkt ook prima op de behuizing van de Fox Valley stroboscoop, ondanks zijn leeftijd ziet hij er weer uit als nieuw! smile






Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Page 2 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 108 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.132s Queries: 179 (0.066s) Memory: 1.7536 MB (Peak: 2.5699 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 16:50:44 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS