Vandaag heb ik een OTO carter voor het op te bouwen 2e blokje met glasparel 200-300 um gestraald en deze daarna met een airbrush setje voorzien van een laagje transparante enamel lak zoals deze in modelbouw wordt gebruikt. Zo blijft dit carter straks optisch spik en span en is reinigen in een wip gebeurd! De enamel lak heb ik voor aanbrengen 50% aangelengd met thinner zodat hij mooi dun te sprayen is bij een druk van ca. 1,6 bar. Na 1,5 uur drogen in de open lucht nog even voor een kwartiertje bij 130C in de oven om de lak uit te laten harden en we zijn weer een pareltje rijker. Voor het 2e blokje ondergaan straks de overige zamac delen als vliegwiel, spoelenplaat en carburateur dezelfde behandeling. Met dank aan André (dreke2) die me onlangs op dit leuke airbrush idee heeft gebracht.
Last edited by RedFox; 08/03/1502:49 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Behalve als er iemand naar de politie gaat en aangifte doet van diefstal van een motorblok van een Solex blokje met het motornummer 553349.Dan moet jij bewijzen hoe jij aan dat blokje komt.Het is maar iets dat echt gebeurd.vr gr Hans Welp
Mooi Geert. Niet te veel in de draadgaten gespoten?
Ga je de rest ook allemaal spuiten, om een super mooi blokje te maken?
Alfons, ik heb de draadgaten "gespaard" en de rest van de delen ga ik inderdaad ook zo met airbrush spuiten zodat het blokje eventueel als reserve op de schoorsteenmantel mag staan
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik gebruik geen glasparel, ik heb aluminium oxide (korund) voor algemeen gebruik, geeft een iets matter resultaat bij aluminium maar dat vind ik niet erg, ik gebruik de straalkast voor veel dingen en dan moet ik steeds het straalmiddel wisselen.
Ik heb daar een klein 90 liter straalcabinetje voor bij genomen, was toen in de aanbieding. Als je de ruimte (en de centen) ervoor hebt is het een uitkomst, geen straalmiddel meer wisselen.
Ik heb daar een klein 90 liter straalcabinetje voor bij genomen, was toen in de aanbieding. Als je de ruimte (en de centen) ervoor hebt is het een uitkomst, geen straalmiddel meer wisselen.
De HBM SBC 90 straalcabine staat hier op het "buy now" lijstje
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
ik wissel wel steeds van grit want ik vind het eindresultaat met glasparel veel mooier. Heb qua volume waarschijnlijk dezelfde kast maar dan in een rode "spaaruitvoering" heb er een 150 wat bouwlamp in moeten maken voor de juiste hoeveelheid licht
Overigens is dat spuiten leuk, maar zelf had ik eerst het krukaslager erin gestookt want een goed carter heeft echt wel een best beetje hitte nodig om dat lager erin te krijgen en lak en hitte is niet zo een best idee. en slaan of drukken dan vreet je de passing uit en gaat het lager los zitten want je duwt zo je materiaal weg, veel losse lagers komen niet door slijtage maar door foute montage.
Ik gebruik geen glasparel, ik heb aluminium oxide (korund) voor algemeen gebruik, geeft een iets matter resultaat bij aluminium maar dat vind ik niet erg, ik gebruik de straalkast voor veel dingen en dan moet ik steeds het straalmiddel wisselen.
Als je nadien het carter in een ultra-soonbad legt en er dan met een koperen borstel eroverheen gaat krijg je ook een heel mooi resultaat.
.... zelf had ik eerst het krukaslager erin gestookt want een goed carter heeft echt wel een best beetje hitte nodig om dat lager erin te krijgen en lak en hitte is niet zo een best idee.....
Ik heb de carter ruimte binnenkant waar de krukas komt te zitten en waar het lager moet worden geplaatst bewust niet gelakt. De lak aan de buitenkant heb ik uitgehard bij 130C en ik verwacht (of hoop?) dat nog wat meer warmte t.b.v. plaatsen van het lager geen negatieve invloed de lak zal hebben aan de buitenkant. In ieder geval kan ik plaatselijk met de vlam aan de slag zonder dat dat er lak verbrandt, het zit er immers niet op daar En als onverhoopt toch niet mooi zou worden, dan de lakoefening deels over doen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Als je het lager er op 130 graden recht in kan drukken is het goed . Als het lager er op 130 graden invalt dan is je passing aan de grote kant. Pas wel op met een brander, daar is het bij mij ook een keertje fout gegaan, niet onherstelbaar maar wel veel werk achteraf. Dat was met het carter nog aan de voorvork Als je het carter in de oven legt dan komt deze overal op temperatuur en blijft ook langer op temperatuur dan plaatselijk verwarmen. Soms gebruik ik ook nog een Föhn als het carter uit de oven komt, hoofdzakelijk bij het plaatsen van een lager met een verenbandje. Het lager verwarm ik ook mee in de oven om te snel krimpen van het carter te voorkomen als het lager het carter raakt.
Ja, de laatste die ik had waren die peperbus carters, netjes opgewarmd, lagers erin, netjes koud, vielen ze er zo weer uit. voelerband van 0,03 op maat geknipt in de passing, lager erop en toen net zo lang heel langszaam opgewarmd tot lager er onder eigen gewicht inzakte. nu netjes en zo vast als een huis
Vanmiddag heb ik het krukaslager na voorverwarmen van carter er probleemloos ingestoken, we hebben weer een stapje vooruit gemaakt! Ook een aantal carter deksels gestraald met glasparel, deze zijn dus ook klaar om te airbrushen met enamel lak zodat dezelfde "look" ontstaat als bij het carter. Even passen wat de beste is
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vanmiddag heb ik het krukaslager na voorverwarmen van carter er probleemloos ingestoken, we hebben weer een stapje vooruit gemaakt! Ook een aantal carter deksels gestraald met glasparel, deze zijn dus ook klaar om te airbrushen met enamel lak zodat dezelfde "look" ontstaat als bij het carter. Even passen wat de beste is
alhoewel zo te zien alle zijdeksels van de firma "aluvac" zijn zie je dat die rechtsboven anders is, je mist daar de uitdrukpikjes en machine stel posities ( 4 stuks)
ook handig voor het reglement van de 24 uurs race: daar moet je onderdelen gebruiken "naar originele maat voering" nou ze wisten bij solex amper meer wat ze gedaan hebben in de loop der tijd.