Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 3 of 3 1 2 3
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Blazen gaat via het onderste gat wel, bovenste niet. Zuigen andersom. Dus dat moet kloppen. Het membraam zit wel helemaal vastgeplakt tegen de achterkant, ik neem aan dat deze juist moet kunnen bewegen? Moet ik deze voorzichtig los proberen te trekken? Misschien scheur ik hem, maar dan moet ik hem sowieso vervangen. Als hij zo vast geplakt zit doet hij zijn werk ook niet toch?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
die moet vervangen worden idd, is het filter in de carburateur ook schoon ?

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Orange
Blazen gaat via het onderste gat wel, bovenste niet. Zuigen andersom. Dus dat moet kloppen. Het membraam zit wel helemaal vastgeplakt tegen de achterkant, ik neem aan dat deze juist moet kunnen bewegen? Moet ik deze voorzichtig los proberen te trekken? Misschien scheur ik hem, maar dan moet ik hem sowieso vervangen. Als hij zo vast geplakt zit doet hij zijn werk ook niet toch?

klop dient los te staan van zowel de pomp als de plastic plaat tussen carter en membraan hij moet in en uit kunnen veren en zo brandstof verplaatsen dat dan door de afsluitende actie van de kogels maar 1 kant op kan, ( via alle kanalen in de pomp en de leidingen die van en naar de pomp gaan) richting je carburateur.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik vrees dat ik een kleine order moet plaatsen met een aantal onderdelen die ik meteen maar vervang.
Tankfilter, carburateurfilter, luchtfilter, pompmembraam, pompbodem, Carterdekselpakking, voetpakking, koppakking.

Mis ik dan iets?
Ik neem aan dat ik als luchtfilter meteen beter een metalen kan bestellen? Of moet daar ook nog een zacht schuim filter onder?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Uitlaatpakking mis je nog, gewoon een compleet setje (of 2) bestellen.

Zacht schuim is beter, houdt meer tegen, neem anders contact op met Jan Vennix die maakt hier speciaal spul voor.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
let met die pompbodems op dat je hem wel pas maakt er is nog maar 1 type en dat past niet overal vooral niet als de solex een opstaand pieleke in het midden heeft op de "platte" kant van het carter, de plastic pomp bodems hebben daar een te klein gat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zo haal je het tankfilter eruit :


Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Origineel bericht van: Joan
let met die pompbodems op dat je hem wel pas maakt er is nog maar 1 type en dat past niet overal vooral niet als de solex een opstaand pieleke in het midden heeft op de "platte" kant van het carter, de plastic pomp bodems hebben daar een te klein gat


Kun je die niet zo bevestigen
https://www.youtube.com/watch?v=gv1sk8XfSU8

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Orange
Origineel bericht van: Joan
let met die pompbodems op dat je hem wel pas maakt er is nog maar 1 type en dat past niet overal vooral niet als de solex een opstaand pieleke in het midden heeft op de "platte" kant van het carter, de plastic pomp bodems hebben daar een te klein gat


Kun je die niet zo bevestigen
https://www.youtube.com/watch?v=gv1sk8XfSU8


heel de schuur schud met die hamer!!!
lijkt me zo niet verstandig

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Had ik pas geleden nog met glazen in de vaatwasser, met een hamertje erop tikken en het past. cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
grin grin


Groet, Tim
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Maar moet het gaatje dan volledig over het uitstekende pinnetje passen? Dus als de nieuwe niet past, moet ik die voorzichtig uithollen?

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat de pompbodem niet goed past. Zou dus even wachten op het onderdeel voordat je je daarover zorgen gaat maken. Ik denk wel dat je met een nieuwe pompbodem en een nieuw membraan een grote stap vooruit gaat maken met je Solex!
Eerste levensbehoefte van het motortje is natuurlijk wel brandstof..


Groet, Tim
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En een vonkje

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Had ik pas geleden nog met glazen in de vaatwasser, met een hamertje erop tikken en het past. cry


Goed hameren is ook een kunst wink

hamertje tik


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke, met een hamertje erop tikken is misschien niet zo'n goed idee, maar wat hij zegt klopt wel. We moeten zorgen dat het plaatje toch goed aanligt op dat ronde zittinkje zodat het vacuum goed bij het membraampje komt, zodat hij goed pompt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hij moet goed OM het eventuele opstandje passen dus in geval dat dat nodig is opruimen, de afdichting vind daar niet plaats maar langs de randen van de pomp want er is NIETS wat op die plek het plastic aandrukt want je hebt daar je holle ruimte nodig voor je membraanfladder
en het plastic zelf is nte sterk genoeg voor drukkracht.

geen bramen achterlaten bij opruimen want dan heb je kans dat je membraan erop scheurt hoewel de cartercompressie hem wegduwt van de plastic plaat maar de "rebound" kan hem wel deren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Nieuwe membraam zit erop, en hij pompt nu inderdaad wel brandstof. Als ik de leiding eraf haal en de Solex aanduw komt er brandstof uit de terugvoerleiding. Echter nog altijd geen startende Solex. Ik heb ook de carborateurfilter vervangen en geprobeerd de sproeier schoon te maken. De sproeier heeft 2 grotere gaten die vlakbij de bovenkant zitten toch? Die zijn geheel vrij, maar er zit ook een minuscuul gaatje op de onderkant. Hoe kan ik die schoon krijgen? Ik heb niets wat daar in past.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Orange
Nieuwe membraam zit erop, en hij pompt nu inderdaad wel brandstof. Als ik de leiding eraf haal en de Solex aanduw komt er brandstof uit de terugvoerleiding. Echter nog altijd geen startende Solex. Ik heb ook de carborateurfilter vervangen en geprobeerd de sproeier schoon te maken. De sproeier heeft 2 grotere gaten die vlakbij de bovenkant zitten toch? Die zijn geheel vrij, maar er zit ook een minuscuul gaatje op de onderkant. Hoe kan ik die schoon krijgen? Ik heb niets wat daar in past.
1 haartje van een binnenkabel gaat daar door


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ook schoon, maar nog altijd geen start. Zijn er nog andere zaken die ik kan nalopen? Behalve de filter en de sproeier in de carborateur, kunnen er andere verstoppingen zijn ofzo?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Is de bougie er alweer uit geweest ?
Zo ja is die nat of droog ?

Han

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Zojuist gechecked. Bougie is droog volgens mij en geeft ook een vonk

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Maar wanneer de bougie droog is en hij heeft niet gelopen dan is er iets met de brandstoftoevoer (nog steeds) niet in orde.

Han

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, dat is vreemd want de brandstof loopt wel retour gaf hij eerder aan. Zou het probleem in de carburateur zitten?

Haal de luchtfilter er eens af en giet voorzichtig een beetje brandstof bovenin de carburateur, probeer dan nog eens te starten (zonder luchtfilter). Misschien brengt dit ons een stap verder met het uitzoeken.


Last edited by AlienSolexfiend; 09/12/14 09:16 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ja, dat is vreemd want de brandstof loopt wel retour gaf hij eerder aan. Zou het probleem in de carburateur zitten?

Haal de luchtfilter er eens af en giet voorzichtig een beetje brandstof bovenin de carburateur, probeer dan nog eens te starten (zonder luchtfilter). Misschien brengt dit ons een stap verder met het uitzoeken.



Ja dan moet het motortje in elk geval zijn goede wil tonen.
Mogelijk moet je wat langer doorstarten want de kans dat je hem verzuipt is reëel.
Nog steeds niets? Dan heb je òf een hele zwakke spoel, òf ergens een groot lek.... Hoe is de compressie?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als je hem nu wel goed door de koppeling heen krijgt kun je op straat al duwend/fietsend en met het lucht filter niet op de carburatuer steeds je duim even wel en niet bovenop de carburateur leggen dan zuigt hij wel benzine maar even geen lucht .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Morgen ga ik er weer even naar kijken. Moet ik dan in het gat naast de carburateurfilter brandstof gooien of in het gat met filter? En de gehele zwarte kap bovenop eraf halen?
Ik weet ook niet zo goed hoe ik check of de compressie goed is.

Last edited by Orange; 11/12/14 05:28 AM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, het luchtfilterdeksel en filterhuis moet er dan af.

Probeer het alsnog eerst even op de manier die Joan voorstelde. Zo heb ik mijn Solex ook al eens aan de praat gekregen. In mijn geval hielp dat maar even, want mijn carb was hiervoor al te veel vervuild geraakt. Uiteindelijk had ik na herhaaldelijk uitblazen en spoelen de carburateur toch vrij gekregen.

Eventueel giet je een weinig benzine in de grote opening bovenaan, de carbfilter laat je zitten. Hierbij houd je de opening steeds vrij (geen vinger).

Last edited by AlienSolexfiend; 11/12/14 06:14 AM. Reason: een weinig onderstreept

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: AlienSolexfiend


Eventueel giet je een weinig benzine in de grote opening bovenaan, de carbfilter laat je zitten. Hierbij houd je de opening steeds vrij (geen vinger).
Met een bloedspuit gaat het doseren nog beter. Een nadeel is dat het rubber van de spuit wordt aangetast na een aantal keren gebruik en dan begint te strammen.

Niet duur en bij elke apotheek verkrijgbaar. De naald heb je niet nodig. wink

Update:
Ik bedenk nu net dat je met "gehele zwarte kap" het lichtkapje bedoeld i.v.m. het morsen van de benzine. Maar die moet je natuurlijk niet rechtreeks vanuit de jerycan erin gieten. smile
Ik zou zeggen telkens met 10 à 15 ml te doseren.

Maar misschien is het efficiënter om de carburateur eens goed uit te blazen via de sproeier opening. Eventueel eerst losweken met WD40, dan benzine en dan met je mond via de sproeieropening blazen. Ik gebruik hiervoor een afgedankt retourdarmpje. In alle openingen regel je de druk met je vingers. Bescherm hierbij je ogen en niet roken. Gebruik ook geen hoge druk bij het blazen, want dat is in combinatie met benzine onveilig.
Als de vervuiling/verstopping niet te hardnekkig is kan je het op deze manier proberen. Het voordeel is dat je de carburateur dan niet hoeft te demonteren.


Last edited by AlienSolexfiend; 11/12/14 08:52 AM. Reason: update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Lees ik het goed, 10 tot 15 ml in 1 keer. Nee toch, anders verzuip je hem meteen. Waarschijnlijk bedoel je het anders.

Wat je ook kan doen, en ook dit is maar een hulpmiddeltje en daar kan ook wel wat van gezegd worden is, als je remreiniger hebt effe een beetje in de carburateur spuiten (max 2 seconde) en dan aantrappen. Makkelijk denk ik.
Nu moet er toch wel leven in de brouwerij komen hoor. Het zijn allemaal maar trukjes. Hopelijk gebeurt er dan wat.

Het is ook zo dat je benzine in de venturi ziet stromen als je met een boormachine de motor aandrijft. Dan weet je zeker dat hij benzine krijgt en het kanaaltje naar de venturi in de carb open is.
Ik zou zeggen, de bougie eruit draaien, boormachine op de vliegwielmoer en ronddraaien maar. Veiligheidsbril op, een zaklampje en kijken in de carb. Je moet benzine aanzuiging zien. Doe dit met zijn 2jen. Veiligheid.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Moet lukken.
Compressie: drukopbouw als de zuiger omhoog gaat. Je voelt dan weerstand die na het bovenste dode punt wegvalt en je zuiger weer naar onder drukt.
Als je de decompressiehendel intrekt bouwt die druk niet op en draait het zaakje makkelijk rond. Bij loslaten moet je dus weerstand voelen.

Lukt het nu allemaal nog niet, haal er dan iemand bij met wat meer tweetact ervaring, wij kunnen van afstand niet veel meer doen, eerst zekerheid dat alles juist gemonteerd is. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik bedacht mij overigens ineens dat ik met het demonteren vorige keer geen pakking aan de bovenkant aantrof van de cilinder. Maar toen ik mijn extra onderdelen ging bestellen zag ik zowel voet als koppakking staan. Waar moet deze koppakking dan zitten? Is dit van invloed op de compressie als ik deze niet heb? Ik heb het overigens meteen besteld vorige keer dus kan het er zo op zetten als ik weet waar hij moet haha

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Tussen de kop en de cylinder in. Let erop dat het extra gaatje bij het decompressiekanaal zit.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ah toch gevonden, zat vat geplakt aan de kop en was me niet opgevallen

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Vernieuw maar, en let op dat je de kopbouten gelijkmatig kruislings aandraait. Ik gebruik een momentsleutel maar kan me voorstellen dat je die niet hebt wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Als je n bithouder voor rateldoppen hebt,kun je ook n accuboormachine met schroefstand gebruiken. Let op dat je echt n accuboormachine hebt met krachtinstelling(meestal een ring achter de kop met standen 1t/m 15), anders draai je de hele zooi veel te strak aan. Begin op een lichte stand om te proberen en zonodig kun je de kracht opvoeren. Dit is nou niet bepaald de meest wetenschappelijke methode ,maar je kunt wel redelijk gelijkmatig je kopbouten aandraaien.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
niet doen dus, volkomen onbetrouwbare instellingen, handwerk is hier het beste en licht aandraaien, desnoods maar met 3 vingers aan de sleutel en niet de hele knuist


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: john meisters
Vernieuw maar, en let op dat je de kopbouten gelijkmatig kruislings aandraait. Ik gebruik een momentsleutel maar kan me voorstellen dat je die niet hebt wink

Met hoeveel Nm zet je die bouten vast John?


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Deze even opslaan op de computer :





Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Kijk, klaar terwijl u wacht! smile Komt in de schuur te hangen.
Dank je!


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, die gebruik ik ook. Volgens de conversietabel omgerekend moeten de kopbouten op 11,6 Nm. aangedraaid worden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Die kopbouten mogen dus eigenlijk best behoorlijk aangehaald worden. Niet teveel natuurlijk maar 12 Nm is best stevig.


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: zeezout
Kijk, klaar terwijl u wacht! smile Komt in de schuur te hangen.
Dank je!


Nu nog een geschikte Momentsleutel(tje wink )


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: zeezout
Die kopbouten mogen dus eigenlijk best behoorlijk aangehaald worden. Niet teveel natuurlijk maar 12 Nm is best stevig.


Best stevig? Juist zwak. Wat Joan zegt zomaar met 3 vingertjes en een normaal sleuteltje aandraaien. Wij zetten alles te strak vast. Ik (zeker) ook hoor.
Alleen de koppelingmoer en vliegwielmoer staan strakker.
Zeker de koppelingmoer zet ik veel te strak. Zeker weten.
Zelf denk ik dat ik de vliegwielmoer minder strak zet dan die 35Nm.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: zeezout
Kijk, klaar terwijl u wacht! smile Komt in de schuur te hangen.
Dank je!


Nu nog een geschikte Momentsleutel(tje wink )

Heb ze in soorten Ronald wink
Tot 14 Nm voor de racefiets, tot 50 voor het zwaardere werk en dan nog een hele grote voor cilinderkoppen van auto's.
Levensreddend die dingen.


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Heb ik ook al. Gekocht op de oldtimer beurs in Schiedam dit voorjaar.
Koopje: 20 euro omdat de verpakking weg was en er geen calibratie papiertje bij zat. Wie kijkt daar ooit naar. Nadeel is wel de 3/8 aansluiting voor de doppen maar daar heb je verloopstukjes voor.


Groet, Tim
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ik heb zelf slechte ervaringen met goedkope momentsleutels, heb er wel eens n paar gehad die in een gereedschapskar zaten. Voor de gein ff vergeleken met goede gekalibreerde momentsleutels en dan schrik je toch wel van de resultaten.
De goedkope variëren steeds van moment. Een veel gemaakte fout is ook dat men veel te voorzichtig is waardoor ze helemaal niet klikken, of dat er te gehaast wordt aangehaald zodat ze te snel klikken. Dit kan ook met dure momentsleutels. En nog een tip: ontspan je momentsleutel nadat je m gebruikt hebt want dan is t zo afgelopen met n zuivere kalibratie
Ps, bij stahlwille hoef je niet te ontspannen want die werken weer wat anders dan andere.

Last edited by WilfredVW; 12/12/14 05:28 AM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: zeezout
Die kopbouten mogen dus eigenlijk best behoorlijk aangehaald worden. Niet teveel natuurlijk maar 12 Nm is best stevig.


Ik heb een goede moment sleutel en als je ze met 10 aandraait zitten ze veel te los, 12 is beter.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik zet de momentsleutel op 11,6 volgens voorschrift. Oude kopbouten kunnen daar vaak niet meer tegen en knappen door. Je krijgt door het vaker doen wel het "Fingerspitzengefühl" waardoor je voor het knappen al stopt en het zaakje weer losgooit. Bij één slechte bout: Tijd voor 4 nieuwe bouten, niet wachten tot de rest het begeeft wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Lees ik het goed, 10 tot 15 ml in 1 keer. Nee toch, anders verzuip je hem meteen. Waarschijnlijk bedoel je het anders.
...

Als je een vaste hand hebt mag het wat minder. laugh Ja inderdaad wat te veel ingeschat. blush

Het vliegwiel laten draaien zonder bougie erin, is dat niet slecht voor de spoel, of kan het geen kwaad als je het eventjes doet?

Last edited by AlienSolexfiend; 12/12/14 10:07 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Lees ik het goed, 10 tot 15 ml in 1 keer. Nee toch, anders verzuip je hem meteen. Waarschijnlijk bedoel je het anders.
...

Als je een vaste hand hebt mag het wat minder. laugh Ja inderdaad wat te veel ingeschat. blush

Het vliegwiel laten draaien zonder bougie erin, is dat niet slecht voor de spoel, of kan het geen kwaad als je het eventjes doet?

als je geen belasting ( lees werkende en aangesloten bougie) aan je draad hebt heb je kans dat de hoge spanning die je maakt met draaien niet weg kan en dan zichzelf een weg gaat zoeken in je spoel even gokken dus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Lees ik het goed, 10 tot 15 ml in 1 keer. Nee toch, anders verzuip je hem meteen. Waarschijnlijk bedoel je het anders.
...

Als je een vaste hand hebt mag het wat minder. laugh Ja inderdaad wat te veel ingeschat. blush

Het vliegwiel laten draaien zonder bougie erin, is dat niet slecht voor de spoel, of kan het geen kwaad als je het eventjes doet?

als je geen belasting ( lees werkende en aangesloten bougie) aan je draad hebt heb je kans dat de hoge spanning die je maakt met draaien niet weg kan en dan zichzelf een weg gaat zoeken in je spoel even gokken dus


Ja dat was ik vergeten erbij te vertellen. Leg de bougie kabel aan massa/motorblok.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Weer terug van weggeweest. Even in NL geweest tijdens de feestdagen.
Helaas nog geen werkende Solex. Zojuist nog even de carburateur schoongemaakt met remmenreiniger.

Ik keek ook nog even naar de sproeier en ik zag dat als ik hem helemaal aandraai, de gaatjes in de sproeier niet overeenkomen met de gaten in de carburateur. Is dat normaal? Wanneer ik hem iets losser zet en dus de gaatjes in een lijn zet, dan trilt de sproeier steeds losser zodra ik probeer te rijden.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik kan uit je vraag niet duidelijk afleiden of de motor werkt als de sproeier er volledig in zit. Ik zou het ook niet weten of de zijwaardse gaten in lijn moeten lopen... je zou misschien een dun koperen ringetje tussen de sproeier kunnen plaatsen??

Nog iemand een idee?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Orange
Weer terug van weggeweest. Even in NL geweest tijdens de feestdagen.
Helaas nog geen werkende Solex. Zojuist nog even de carburateur schoongemaakt met remmenreiniger.

Ik keek ook nog even naar de sproeier en ik zag dat als ik hem helemaal aandraai, de gaatjes in de sproeier niet overeenkomen met de gaten in de carburateur. Is dat normaal? Wanneer ik hem iets losser zet en dus de gaatjes in een lijn zet, dan trilt de sproeier steeds losser zodra ik probeer te rijden.


Die gaatjes hoeven niet in lijn te zitten , de sproeier is zo gemaakt dat de gaatjes in iedere stand kunnen staan
en er toch benzine van de boring van de carb. naar de gaatjes van de sproeier loopt.
Het is al eerder beschreven door John en anderen :

Bougie Nat = onstekingsprobleem
Bougie Droog = brandstofprobleem

Als de bougie droog blijft en er wel benzine retour gaat is
of
de sproeier is verstopt, maar dat had je al nagekeken,
of
de sproeier is te strak aangedraaid geweest.

In dat geval zit de voorkant van de sproeier (dat is waar dat superkleine gaatje zit) tegen de achterkant
van de carb. aangedraaid en kom er ook geen brandstof doorheen.
Ik vijl er dan een klein stukje, 0,2mm, vanaf en draai de sproeier weer terug.
Vast=Vast !!


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een stukje afvijlen is dan wel definitief, ik zou het eerst met een koper ringetje proberen als dat voorhanden is. Vijlen kan achteraf dan nog altijd.

Orange, hoe heb je de carburateur gereinigd, heb je hem hiervoor gedemonteerd of heb je hem doorgeblazen zoals ik eerder beschreef?

Heb je de methode van Joan al geprobeerd, die "al rijdend met de vinger op-en-af het gat (bovenaan) zonder luchtfilter"?

Ik ben ondertussen de draad al ff kwijt, maar was de denkpiste van een zwakke ontsteking al geopteerd?
Het kan zijn dat de bougie buiten de cilinder vonk geeft, maar onder compressie niet.

Last edited by AlienSolexfiend; 12/01/15 06:30 AM. Reason: het gat (bovenaan)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
De motor werkt inderdaad nog niet.

Ik heb de methode van Joan geprobeerd met vinger op het gat. Dit gaf ook nog geen resultaat. De carburateur heb ik gedemonteerd en gereinigd met remmenreiniger en ik heb met een staaldraadje alle openingen gecheckt of deze vrij waren. Voor zover ik weet is alles gewoon vrij.
Ik zal binnenkort nogmaals de droge/nat bougie check doen, maar er ligt nu zoveel sneeuw hier dat ik vrijwel niets kan testen frown
Ik zal de sproeier dan gewoon (niet te vast) aandraaien als de gaatjes positie niet uit maakt.
Het zou dus misschien nog aan een te zwakke bougie kunnen liggen, maar ik heb ook nog niet een check gedaan of de ontsteking goed is afgesteld. Ik neem aan dat als de timing niet goed is, hij ook niets doet.

Als ik weer meer weet laat ik het hier horen!

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een nieuwe bougie is natuurlijk altijd een goed begin, maar met een "zwakke ontsteking" denk ik dan aan het functioneren van de spoel, condensator, of een slechte bougiekabel.

Vergeet niet de juiste elektrodenafstand in te stellen bij de nieuwe bougie (meten met voelmaat).

Met een verkeerd ontstekingstijdstip rijden brengt schade toe aan je motor. Vooral detonatie kan nefaste gevolgen veroorzaken. Tijdstip is in te stellen met sigarettevloeitje, te controleren met strobolamp.

Denk eraan ff te decompresseren als je hem start.
Hoe vers is inmiddels de brandstof nog?

Sproeier: VAST is VAST, te los gaat hij lekken.
Opgelet! Een andere sproeier dan de originele (die erin zit) kan vast zitten, maar toch lekken. Nooit forceren!

Last edited by AlienSolexfiend; 14/01/15 01:48 AM. Reason: Sproeier:

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
ben je wel zeker dat je het goede vliegwiel gekocht hebt
ik heb het hier ook al meegemaakt met een 3800 van een vriend en die was ook niet aan de praat te krijgen en na lang zoekken gezien dat er een vliegwiel van een oto op zat ik heb het dan vervangen en ging hij metteen ook van heel groot belang is dat de onsteking heel juist moet staan anders is het ook zinloos om hem te starten
groetjes pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dat kunnen van die instinkertjes wezen waar je soms lang naar zoek en achteraf zeg ja natuurlijk. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Is dit het vliegwiel, gekocht via MP?

Op 1 dec schrijf je:

Origineel bericht van: Orange
Alles terug gezet zoals het zat. De Solex doet het nog steeds niet...echter als ik met de decompressie reed en dan snelheid...decompressie weer los: dan pakte het vliegwiel nu wel. Alleen hij starte verder niet. Als ik op lage snelheid reed zonder decompressie dan liep het vliegwiel niet en maakte hij het ratelende en beetje schuurende geluid.

Heb je al gevonden wat het geluid veroorzaakt, en is het verholpen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Poeh wat een lang draadje inmiddels... En nog niet lopen cry
Ik denk dat je t best eens een deskundige erbij kunt halen, of hier nog eens in enkele zinnen opsomt wat je al gedaan hebt, anders lopen we vast frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
ja spijtig dat je in zweden woont dat is voor ons een beetje te ver om eens te komen kijken
groetjes pierre

Last edited by Pierre; 16/01/15 04:15 AM.
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Een opsomming van de zaken die ik heb gedaan.

1. Vliegwiel stuk - Nieuw vliegwiel gekocht via Solex Limburg. Dit is een 3800 model voor zover ik weet.

2. Het vliegwiel draaide niet toen ik ging rijden en de Solex maakte een beetje een schurend geluid.
Ik heb toen de koppeling ontvet en de cilinder juist een beetje ingezet. Dit scheelde erg veel.

3. Hierna draaide het vliegwiel wel en de aandrijfrol draait ook netjes mee.

4. Ik heb alle pakkingen vervangen en ook de filters vernieuwd.

5. Een nieuw pompmembraan erop gezet en de brandstofleidingen schoongemaakt.

6. Nieuwe brandstof erin (Aspen 2)

7. Toen liep de brandstof ook terug via de retourleiding, dus dat moet werken.

8. De bougie geeft vonk, al vind ik het moeilijk in te schatten of die voldoet.

9. De carburateur losgemaakt en schoongemaakt met remmenreiniger en met een dun ijzerdraadje alle openingen gecontroleerd.

10. Proberen te rijden met een droge bougie. Daarna opnieuw opengemaakt en de bougie was vochtig. Kennelijk komt er dus wel brandstof in de cilinder.


Overige:

1. De ontsteking afstellen. Ik las dat dit met een stroboscoop moet. Hier moet ik mij nog even in verdiepen als ik dit ga doen. Maar is dit überhaupt te doen als de motor nog niet eens start? Zo met het blote oog lijken de contactpunten wel van elkaar af te gaan op het moment dat de twee streepjes elkaar passeren.

2. Ik zag dat er een klein beetje vocht in de carter zat. Dit lijkt brandstof dat via de zuiger de carter in is gekomen. Is dat normaal? Waarom lekt het naar beneden?

3. Ik vraag me af of mijn compressie nog goed genoeg is. Ik kan het vliegwiel met 1 vinger er doorheen drukken, is dat ok? Zo niet wat kan de compressie zo laag doen? Ik merkte ook op dat de middelste zuigerveer helemaal in de zuiger zat, zonder dat hij naar buiten sprong. Kwestie van eruit trekken of moet dat vervangen worden?

Last edited by Orange; 17/01/15 07:07 PM.
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
met de bougie eruit kan je het vliegwiel met een vinger ronddraaien. met de bougie erin zal je dat nooit lukken. je zal dan een een probleem met de compressie hebben.
de zuigerveren mogen niet geklemd zitten, als je ze met je vingers in de zuiger drukt en je laat ze daarna los dan moeten de zuigerveren weer meteen los komen. als de zuiger niet beschadigd is zou ik de veren eruit halen en de ruimte eens goed schoonmaken en (eventueel) nieuwe zuigerveren kopen. die zuigerveren kunnen het probleem van te weinig compressie zijn.

Last edited by roel54; 17/01/15 08:31 PM.

vr.gr.
roel
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je zeker weet dat de Decompressieklep goed afsluit dan kan je deze veren vervangen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Anders de decompressieklep even helemaal vastdraaien, en dan proberen te starten.

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Orange


ja, dat zijn ze. Al zou je wel eerst voor jezelf na moeten kunnen gaan of de Solex vòòr demontage en na nieuwe montage van alle pakkingen etc. ook zo weinig compressie had. Als er iets fout gemonteerd is dan zijn die zuigerveren niet het probleem....

Met één vinger ronddraaien dan is het lek wel erg groot of de compressie ontzettend slecht: Hoor je misschien wel ergens lucht lekken tijdens het starten? Zo ja, kijk eens waar dat vandaan komt (tussen cilinder en cilinderkop, decompresseur, bougie...) en dicht het lek. Zo nee, vervang de zuigerveren en maak zeker de groeven schoon waar ze in zitten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl
Anders de decompressieklep even helemaal vastdraaien, en dan proberen te starten.

Han

Is een mogelijkheid maar als er iets tussen de zitting en klep zit of de zitting is ingebrand, dan werkt dat niet, helaas.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
nog iets vaster draaien grin

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl
nog iets vaster draaien grin



Een kwartslag voordat het afbreekt stoppen bedoel je


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik weet niet of het voor jouw mogelijk is maar maak eens een filmpje van de draaiende motor en zet dit filmpje op You-tube of op Facebook.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Nouja de motor draait uberhaubt niet dus dat is lastig smile

Kort vraagje over de decompresseur. Ik las dat de decompressieklep goed moet aansluiten op de zitting...Wat is de klep en wat is de zitting? Ik kan het (goudachtige) boutje aandraaien en vanuit de binnenkant een zwarte schroef. Zou het dan zo zijn dat ik misschien die zwarte een stuk losser moet draaien en die gouden juist steviger? Zodat hij verder naar beneden zakt.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
ik zou de onderste zwarte vast draaien en de bovenste goude zoals gij zegt is een regel moer deze draait ge losser om de decopressie te dichten en dan als het daar aan licht zou hij moetten starten en als je de gouden schroef in drukt zou hij moetten stilvallen
gr pierre

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
die zwarte schroef dat is de klep, bij loshalen hoort die aan de andere kant een blank zilveren cirkeltje te hebben dat ook in de kop zichtbaar is, dat is het afdichtingsvlak en als dat goed is ,is het spiegelglad en metaal blank.

hebben viertakten ook maar dan aangestuurd en minimaal 2 stuks veel vaker tegenwoordig zelfs 4 maar ook 6 komt voor. en dan veeeeeeel groter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ok bedankt Joan. Ik ben er inmiddels achter dat de bougie in ieder geval behoorlijk lekt. Ik heb hem behoorlijk aangedraaid maar geen verschil. Er zit een metalen ringetje tussen, ik neem aan dat die tegen het lekken is. Is dit nog te fixen op 1 of andere manier of moet er een nieuwe bougie in?

Hij lekte ook op de cilindervoet, maar die heb ik volgens mij redelijk verholpen. Nog niet helemaal tevreden, want nu lekt hij een heel klein beetje aan de andere kant van de voet. De pakking van de carter stak een beetje over de bovenkant heen en nu is hij op dat puntje gaan lekken. Ik moet dit nog een keer verhelpen, maar die lekkage is erg klein volgens mij. Ik neem aan dat dit nooit ervoor kan zorgen dat ik met 1 vinger het vliegwiel door de compressie druk.


Last edited by Orange; 20/01/15 11:09 PM.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Nee, maar alle kleine beetjes bij elkaar wel, dus wanneer je wat ziet lekken is het het beste om het gelijk te verhelpen.

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het gevaar wat nu ontstaat (en daar heb ik ook last van. wie niet) dat je nu te sterk de bouten en moeren aan gaat draaien op het carter en dan heb je kans dat het echt fout gaat.

Zo te horen en te volgen, lijkt het mij verstandig om het blok eens helemaal te reviseren of anders wel goed te controleren en repareren op de juiste manier.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Orange
Ok bedankt Joan. Ik ben er inmiddels achter dat de bougie in ieder geval behoorlijk lekt. Ik heb hem behoorlijk aangedraaid maar geen verschil. Er zit een metalen ringetje tussen, ik neem aan dat die tegen het lekken is. Is dit nog te fixen op 1 of andere manier of moet er een nieuwe bougie in?

Hij lekte ook op de cilindervoet, maar die heb ik volgens mij redelijk verholpen. Nog niet helemaal tevreden, want nu lekt hij een heel klein beetje aan de andere kant van de voet. De pakking van de carter stak een beetje over de bovenkant heen en nu is hij op dat puntje gaan lekken. Ik moet dit nog een keer verhelpen, maar die lekkage is erg klein volgens mij. Ik neem aan dat dit nooit ervoor kan zorgen dat ik met 1 vinger het vliegwiel door de compressie druk.


Als er bij de cilindervoet lekkage is, met een nieuwe pakking, dan is er wat anders aan de hand (of voet).
Het lijkt erop dat de bovenkant van het carterdeksel niet gelijk zit met de bovenkant van het carter.
Dit eerst controleren voor de volgende stap .

De volgende stap :
Als het deksel niet gelijk zit met het carter >
) tankje eraf,
) cilinder en voetpakking eraf,
) carterschroeven iets los draaien, ¼ slag moet voldoende zijn zodat je kan voelen dat je het dekseltje iets kan verschuiven,
) cilinder erop en moertjes los/vast aandraaien,
) eerst de carterkant, dan de dekselkant,
als het goed is verschuift het deksel mooi vlak tegen de cilindervoet ,
) carterboutjes aandraaien,
) cilindereraf en voetpakking + cilinder erop en de moertjes aandraaien.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik had dit inderdaad zelf ook geprobeerd, maar kwam alsnog niet recht uit. Moet dit toch nog een keer herhalen ben ik bang. Maar dat lost het probleem van de lekkende bougie niet op. Is dat allang te verhelpen door een nieuwe bougie erin te doen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Orange
Ik had dit inderdaad zelf ook geprobeerd, maar kwam alsnog niet recht uit. Moet dit toch nog een keer herhalen ben ik bang. Maar dat lost het probleem van de lekkende bougie niet op. Is dat allang te verhelpen door een nieuwe bougie erin te doen?

Ja, dat gevouwen koperen of heel dunne stalen afdichtringetje houd een keer op als pakkingring.
een nieuwe bougie meen ik aanhalen totdat je voelt dat hij aanligt en dan een 1/2e tot 3/4 slag om de ring zijn werk te laten doen ( afhankelijk hoe de ring is opgebouwd) en een gebruikte na het "aanliggen" nog maar ca een kwart slag.
het aanhaalmoment voor M14 bij 1,25 zoals in tabellen staat is voor het aanhaalmoment van een constructie element dat iets moet vast houden, voor een bougie is deze draad nu eenmaal deze draad omdat anders dat keramiek er niet in past . daar gebruik je andere aanhaalmomenten voor, vast is vast.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Page 3 of 3 1 2 3

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.111s Queries: 184 (0.035s) Memory: 1.7878 MB (Peak: 2.6367 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 01:10:24 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS