Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Nov 2014
Posts: 11
A
ArnoudL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Nov 2014
Posts: 11
Hallo allemaal!
Uit de schuur van mijn vrouw haar opa kwamen vorig jaar twee solexen 5000 uit 1972 tevoorschijn die er nog erg goed uitzagen. Afgelopen week heb ik het motorblokje van een van de twee gedeeltelijk gedemonteerd en gereinigd. Er zat het een en ander aan kool op de kop van de zuiger, de cilinderkop en uitlaatpoort. Ook de carburateur goed schoongemaakt, het tankje en met nieuwe pakkingen en filters de boel weer in elkaar gezet. Het uitlaatje geprobeerd te ontkolen met een gasbrander en compressor, maar meer dan wat dikke stinkende rook kwam er niet uit (kreeg hem ook niet zo roodgloeiend als het mooie filmpje van een van jullie hier op het forum). Het motortje loopt prima, maar de top zit op zo'n 18 a 19 km/h. Wat is een normale snelheid voor dit soort solex?

Last edited by ArnoudL; 23/11/14 12:56 AM.

Uit de schuur van opa: 2 x originele zwarte Solex 5000 (Westerterp)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Welkom op het forum Arnoud. De Westerterp Solexjes zijn enkel in 1981 gemaakt als ik me niet vergis. Deze voldeden destijds aan de eisen voor een snorfiets: max 20 km/u, kleine wielen, oranje markering aan de voorkant.

Er zit een busje in de inlaatpoort van de cilinder. Dit is eruit te halen, zie elders op de site. Verder zit er een 5,2 mm carburateur op ipv 6,5 op de originele Solex. Ook is de aandrijfrol kleiner in diameter. Als je deze zaakjes oplost dan kom je al aan 25/30 km/u. Veel harder moet je met die kleine dingen niet gaan denk ik wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Foto's?

Joined: Nov 2014
Posts: 11
A
ArnoudL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Nov 2014
Posts: 11
Heren, alvast bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist even wat foto's gemaakt:

De solexen:


Typeplaatje:


Motor:


Motor 2:


Motor 3:


Cilinder:


Carburateur:


Uit het framenummer blijkt het inderdaad om 1980/81-ers te gaan. Klopt het dat er dan voor de Westerterpjes gewoon een blok van een 3800 is gebruikt waarop een kleinere carburateur is gemonteerd?


Uit de schuur van opa: 2 x originele zwarte Solex 5000 (Westerterp)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En zoals gemeld een busje in de inlaatpoort.


Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
En een kleinere rol die ook je snelheid vermindert.
Er is ook iets met de cilindervoet maar ik weet niet meer wat... : om te voorkomen dat er een gewone 3800 cilinder op zou worden gezet.... in elk geval was het makkelijk te omzeilen wink

De bouwjaren op de sticker en op de motor gaan over octrooien en zijn geen bouwjaren.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Ook zit er in de uitlaat een vernauwing, Ik heb een 5000 en daar is het busje uit de inlaat poort in de cilinder,grotere rol,andere uitlaat,6,5 carburateur, verder niets aan gevijld of geboord, de snelheid is ongeveer 35KM, wat eigenlijk te snel is het wordt dan op mindere goed wegdek wat wiebelig, Groeten Wijnand

Joined: Jun 2013
Posts: 52
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Origineel bericht van: john meisters
En een kleinere rol die ook je snelheid vermindert.
Er is ook iets met de cilindervoet maar ik weet niet meer wat... : om te voorkomen dat er een gewone 3800 cilinder op zou worden gezet.... in elk geval was het makkelijk te omzeilen wink

De bouwjaren op de sticker en op de motor gaan over octrooien en zijn geen bouwjaren.



De cilinder heeft 3 normale en 1 groter gat om te monteren op het carter.
Een 3800 past niet of je moet het juiste gat in de cilinder uitruimen.


Groenten uit Belgie.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: wijnand
Ook zit er in de uitlaat een vernauwing, Ik heb een 5000 en daar is het busje uit de inlaat poort in de cilinder,grotere rol,andere uitlaat,6,5 carburateur, verder niets aan gevijld of geboord, de snelheid is ongeveer 35KM, wat eigenlijk te snel is het wordt dan op mindere goed wegdek wat wiebelig, Groeten Wijnand


Klopt Wijnand. Weet jij of de 5000-uitlaatjes die je nieuw kunt kopen ook die vernauwing hebben, of zijn dat ingekorte 3800 uitlaatjes?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Haha klopt Casper. Wat een onnozele beveiliging wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Grotere aandrijfrol zou ik zeker niet aan beginnen. Denk niet dat je hier snelheid mee wint. Die kleine rol komt juist lekker snel op meer toeren.


Groet, Tim
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: casper01
Origineel bericht van: john meisters
En een kleinere rol die ook je snelheid vermindert.
Er is ook iets met de cilindervoet maar ik weet niet meer wat... : om te voorkomen dat er een gewone 3800 cilinder op zou worden gezet.... in elk geval was het makkelijk te omzeilen wink

De bouwjaren op de sticker en op de motor gaan over octrooien en zijn geen bouwjaren.



De cilinder heeft 3 normale en 1 groter gat om te monteren op het carter.
Een 3800 past niet of je moet het juiste gat in de cilinder uitruimen.


Die cylinderbout met de verdikking die in het carter zit draai je er zo uit. Je zet er 1 van een 3800 in, dit gaat makkelijker dan het gat in de cylindervoet uitruimen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl

Die cylinderbout met de verdikking die in het carter zit draai je er zo uit. Je zet er 1 van een 3800 in, dit gaat makkelijker dan het gat in de cylindervoet uitruimen.


En is ook beter voor de cilindervoet, bij opboren wordt deze verzwakt en dat wil je niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: zeezout
Grotere aandrijfrol zou ik zeker niet aan beginnen. Denk niet dat je hier snelheid mee wint. Die kleine rol komt juist lekker snel op meer toeren.


Heb ik ook altijd gedacht Tim, maar als je motortje goed in orde is en lekker optrekt dan haal je toch wel meer snelheid met een 3800 rol.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2014
Posts: 11
A
ArnoudL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Nov 2014
Posts: 11
Bedankt voor alle reacties. Ik ga op zoek naar een 6,5 carburateur (zag ze al voor drie tientjes geloof ik) en het busje in de cilinder proberen te verwijderen (nog tips? Ik heb nog geen linkje met een voorbeeld gevonden op dit forum).

Origineel bericht van: wijnand
Ook zit er in de uitlaat een vernauwing, Ik heb een 5000 en daar is het busje uit de inlaat poort in de cilinder,grotere rol,andere uitlaat,6,5 carburateur, verder niets aan gevijld of geboord, de snelheid is ongeveer 35KM, wat eigenlijk te snel is het wordt dan op mindere goed wegdek wat wiebelig, Groeten Wijnand

Wat voor uitlaat heeft u gebruikt Wijnand?


Uit de schuur van opa: 2 x originele zwarte Solex 5000 (Westerterp)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dat busje is er normaal gesproken gewoon uit te boren.

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: solexnl
Dat busje is er normaal gesproken gewoon uit te boren.

Han




Nou eeehhh... Gewoon is een groot woord. Mij is het destijds niet gelukt.
Even opgezocht, er zijn meer manieren:

busje 5000


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
De nieuwe aangeboden uitlaten hebben die vernauwing niet, waarom zouden die ook aangebracht worden?
Groeten, Wijnand

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Het busje is volgens mij gehard en dus niet uit te boren, Ik heb het er uit gekregen door een grote spijker te verbuigen en zo van binnen uit het busje er uit te tikken, de kleine uitlaat heb ik ik gekocht bij Mattijsen in zeeland maar er zijn meerdere leveranciers die ze verkopen,
Groeten, Wijnand

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb er ooit 2 uitgeboord, 1 was zo gepiept, op een gegeven moment draaide het busje mee en kon ik hem er zo uittrekken.
De ander draaide niet mee en duurde wat langer maar is uiteindelijk ook gelukt.

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mij is het destijds niet gelukt, maar dat is lang geleden (2007). Inmiddels veel bijgeleerd wink

Dat busje heeft een kennis van me toen eruitgehaald, hij deed toen wel meer revisiewerk voor me.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: zeezout
Grotere aandrijfrol zou ik zeker niet aan beginnen. Denk niet dat je hier snelheid mee wint. Die kleine rol komt juist lekker snel op meer toeren.


Heb ik ook altijd gedacht Tim, maar als je motortje goed in orde is en lekker optrekt dan haal je toch wel meer snelheid met een 3800 rol.

Ik weet het zo net nog niet John.
Mijn 5000 reed met die kleine rol tegen de 40. Wel met 6.5 carburateur, 3800 cilinder en uitlaat.
Ik zeg "reed" want op dit moment heb ik problemen met het motortje na het plaatsen van een normale 3800 rol.
Koppeling zit niet lekker maar daar komen we wel uit.
Wil alleen maar zeggen dat die kleine rol best wel snelheid kan maken.


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het zal eraan liggen hoe het motortje loopt. Als hij veel toeren toeren maakt zal hij hard genoeg lopen.

Ik heb de rol van mijn Eysink tandem (ook een 5000 motor) vervangen door een grotere. Trekkracht heeft hij nog voldoende, gaat goed de berg op en rijdt ca 35 met 2 man. Met de kleine rol haalde hij die snelheid niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2010
Posts: 28
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: May 2010
Posts: 28
Vergeet vooral niet het spruitstukje te vervangen. Diameter inlaatbuis is bij 5000 kleiner dan die van de 3800.
Ik heb met mijn aangepaste 5000 2 maal een klappende voorband meegemaakt. Goed voor mensen die van een beetje uitdaging houden.
Ik heb de mijne van de hand gedaan en koper geadviseerd toch vooral e.e.a. in oude staat terug te brengen.

Joined: Nov 2014
Posts: 11
A
ArnoudL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Nov 2014
Posts: 11
Nog even wat vraagjes. Als ik het busje verwijder ontstaat er een inlaatpoort met een diameter van 6,5 mm. Hierachter zit overigens nog een versmalling. Ik lees her en der dat men de inlaatpoort uitboort tot 8 of 10 mm. Dat heeft toch alleen maar nut als je een carburateur hebt die ook 8 of 10 mm is? Met andere woorden, als ik een standaard 6,5 mm carburateur wil monteren dan hoeft de diameter van de gehele inlaatpoort toch ook niet groter dan 6,5 mm te zijn?

Een tweede vraag. Als ik het spruitstuk van een 3800 monteer (ook weer i.v.m. de 6,5 mm), past dan de standaard uitlaat van een 5000 er nog wel op of is het beter om gelijk een uitlaat van een 3800 te monteren (zit daar naast de lengte/kromming waardoor hij verbogen moet worden om te passen nog een ander verschil in?)?

Tot slot de laatste vraag (voor zover smile ) over de uitlaatpoort. Deze kan ik verder gewoon ongemoeid laten?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als je het busje verwijdert is er een gat van 12 mm, een eventuele rand achteraan dien je te verwijderen want dat beinvloed de stroming.

Nee, voor een carburateur van 6,5 mm is het niet handig als alles klein is hoe groter ( met mate) de rest hoe kleinere de "drag" en dat beinvloed de doorstroming ( in dit geval positief)

een spruitstuk van een 3800 is genormaliseerd op zijn aansluitpunten dat is voor alles hetzelfde ongeacht hoe de pijpjes lopen van A naar B als A maar op dezelfde plek zit en B ook
een uitlaat van een 3800 monteren is zinvol gewoon de bocht inkorten zover als nodig is en het uiteinde weer voorzien van een "uitloop" ( al dan niet door heetmaken en uitsmeden)
Uitlaatpoort kan je ongemoeid laten of je moet zuigerveerslotjes gaan monteren en dan de bovenkant (bijna) recht maken voor net dat beetje meer power


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2014
Posts: 11
A
ArnoudL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Nov 2014
Posts: 11
Even een kleine update. De afgelopen week eerst geprobeerd het busje in de cilinder er met een kromme drevel en lange kromme spijker uit te tikken. Het busje bleek echter muurvast te zitten. Toen de truc met het boutje met de (bijna) afgeslepen kop en de grote moer en ring. Ook dit lukte niet, volgens mij omdat de verdikking achter het busje e.e.a. alsnog tegenhield. Uiteindelijk heb ik met een dremel een gleuf in het busje gefreesd waarna ik het busje met een schroevendraaier kon draaien en alsnog met de kromme spijker er uit kon tikken. Gelijk de dremel ook maar gebruikt om ook de verdikking achter het busje weg te slijpen.




Vandaag twee nieuwe carburateurs ontvangen van een 3800 en twee nieuwe spruitstukken. Omdat de carburateurs wel gebruikt leken heb ik even met de leverancier gebeld (solexonderdelengriendtsveld). Zij laten veel onderdelen in China maken en dan schijnt het normaal te zijn dat het er zo uitziet. Afgesproken dat ik gewoon e.e.a. kon monteren en anders terug mocht sturen. Omdat de nieuwe spruitstukken dikker zijn bij de aansluiting, de gaten van de pakking niet mooi over de gaten van het spruitstuk vielen en ik geen verschil qua grootte kon meten heb ik het oude spruitstuk overgezet. Ook de smoorklephaak en gaskabelhouder heb ik overgezet van de oude carburateur omdat deze een stuk soepeler bewogen die die van het Chinese exemplaar.
Vervolgens alles weer in elkaar gezet en een proefrit gemaakt. De solex loopt nu max 26 km/u, dus toch een snelheidswinst van zo'n 7 km/u waar ik niet ontevreden over ben. Van de week komen nog de nieuwe uitlaten binnen en ik ben benieuwd wat dit nog aan snelheidswinst oplevert. Omdat zo'n 5000 niet heel erg stabiel is denk ik dat ik het hier bij laat, de meeste fietsers kan ik nu tenminste voor blijven :-)


Uit de schuur van opa: 2 x originele zwarte Solex 5000 (Westerterp)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 70 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.054s Queries: 70 (0.015s) Memory: 1.1819 MB (Peak: 1.5009 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 03:40:17 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS