Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502

Na de restauratie deze zomer van het rijwiel gedeelte van mijn Solex OTO '63 en nu het slechte weer gaat aanbreken is er tijd om me te gaan richten op zowel de revisie van het blokje wat ik al heb, als ook het 2e blokje wat ik recentelijk heb overgenomen van forumlid Wijnand. (zie eerste foto)
Het 2e blokje is van '61 en heeft een uitstekende compressie en vonk en ik zal deze wat gaan modificeren zodat hij compatible is met de OTO blokjes, dus o.a. ander petje met bougie "onder de kap"
Tevens wil ik met dit blokje wat gaan spelen om trekkracht te verhogen en de kruissnelheid wat op te krikken.... grin
Al met al een leuk project waarmee ik me komende tijd kan gaan bezig houden!
De workmate is ook nu weer een echte "MATE" !

P.S. Op de 3e foto is rechts onder het midden nog juist het OTO tankje zichtbaar waarover ik in een ander draadje heb geschreven.






Last edited by RedFox; 03/11/14 07:00 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het is een echte Solex werkruimte geworden zie ik al. laugh

Succes met reviseren, altijd leuk om te doen.
Heeft het 2de blokje onlangs nog gelopen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
1 advies: als je ergens een stalen kist kan organiseren of een stalen ladenkast:
zet daar die spuitbussen en andere brandbare stoffen in, spuitbussen op een bovenste plank is een heel erg slecht idee in een werkplaats.
die komen kort bij de grond beter op zijn plek en liefst in een niet smeltende opslag , dicht houten kistje, planken, kan ook nog (beter geen verlijmd materiaal gebruiken )

en zo te zien heb je wasbenzine van de bouwmarkt, BONI is veel goedkoper.

Last edited by Joan; 03/11/14 04:37 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ook een mooie radio. laugh

Kun je ook Veronica mee ontvangen? confused


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Mooi schuurtje hoor, leuk die radio ik heb een van der Heem radio (erres) staan, neemt wel hoop plek in beslag. Lekker hoop ruimte en plek voor onderdelen.

Solex naar binnen, slee staat al klaar zie ik.

Ik zet zelf verfblikken e.d. In huis neer in een metalen la.
Het kan heel vochtig zijn in de schuur en soms net boven het vriespunt, bij mij dan.

Kan dit eigenlijk kwaad voor mijn bromfietsen? Neem aan van niet? Of toch maar een grote wolle deken kopen??


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik vraag me af of de Solex het warmer krijgt met een grote wollen deken.
De grootste temperatuurwisselingen heb je in het voor en najaar en dan ook grote kans op condensvorming aan metalen voorwerpen (solex).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mooie werkplek!
Ik heb een oude PSU-kast gekocht bij de kringloop voor 15 euro, daar gaat al het brandbare spul in. In het seizoen heb ik toch wel wat kannetjes Aspen op voorraad, staat daar wel zo veilig wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Ik vraag me af of de Solex het warmer krijgt met een grote wollen deken.
De grootste temperatuurwisselingen heb je in het voor en najaar en dan ook grote kans op condensvorming aan metalen voorwerpen (solex).
De Solex staat nu op de workmate omdat ik nog aan het blokje wil werken op deze hoogte.
Daarna gaat hij binnenkort weer het schuurtje uit naar de (inpandige) garage waar de temp. 18C is.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Mooie werkplek!
Ik heb een oude PSU-kast gekocht bij de kringloop voor 15 euro, daar gaat al het brandbare spul in. In het seizoen heb ik toch wel wat kannetjes Aspen op voorraad, staat daar wel zo veilig wink
o.a. John en ook Joan,
Ik ga de verf etc. inderdaad nog "veiligstellen".
Verder heb ik nog wat meer onderdelen in dozen die een plek moeten krijgen, maar het begin is gisteren in ieder geval gemaakt.
Zaterdag a.s. gaat een grote vracht rommel naar de vuilnisstort wat jarenlang in het schuurtje had gelegen.
Tja, waarom zou het hier anders gaan dan op vele andere plaatsen? grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Stomme vraag misschien...maar ik zie allerlei berichten over het opbergen van de Solex in de wintertijd. Is het vrijwel niet mogelijk om Solex te rijden in de winter? Ivm gladheid of technische redenen ofzo? Of is het puur omdat men geen zin heeft om in de kou te rijden?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ook in de winter kan je doorrijden zolang het weer het toelaat.
Enig nadeel is als er pekel gestrooid wordt.
Het zout tast o.a. het cartertje aan waardoor de levensduur verkort wordt.
Op sneeuw (en ijs) rijden is lastig daar de voorband
niet/geen profiel heeft voor grip op de gladde weg.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Ik rij gewoon door in de winter, behalve pekel en sneeuw natuurlijk.

Deken doelde ik alleen voor in de nacht.
In oud instructie boekje las ik wel over chroom insmeren met vaseline iemand hier ervaring mee?? Of is dat echt voor een lange tijd?


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Op alle vettigheid blijft ook weer stof plakken maar het
chroom of de lak blijft wel beschermd.
Ik zelf gebruik nog wel eens Poetsolie van Kroon maar dat is een tijdelijke bescherming.
Blanke Tectyl is ook een mogelijkheid,plakt niet als het opgedroogd is en blijft behoorlijk lang zitten .
Je kan het er weer afpoetsen met petroleum.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik rij niet in de winter. Waarom zou ik. Lekker warm met de auto.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Een deken is helaas geen verwarmingselement maar een isolator. Als de Solex zichzelf niet verwarmt, valt er ook niets te isoleren. Sterker nog, ik denk dat een deken alleen maar averechts werkt, omdat door de capillaire werking van de vervilte haren het vocht aangetrokken wordt en ook waarschijnlijk veel langer blijft hangen. De bekende klamme deken die we nog van vroeger kennen van de zolderkamer. Uit ervaring weet ik dat een geforceerde ventilatie erg goed werkt. In mijn oude schuur had ik een slakkenhuisventilator aan het plafond in de rubbers hangen waar vanaf een slang liep naar een houten doos tegen de gevel, waarachter ik 3 stenen uit de gevel had genomen en een rooster geplaatst. (ook een rooster in mijn deur uiteraard) Dit draaide op zijn laagste stand dag en nacht, jaar in jaar uit en ik heb nooit meer roest op mijn schaatsen of gereedschap gevonden sindsdien. Ach ja, je bent wild en je jongt wat...


If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Orange
Stomme vraag misschien...maar ik zie allerlei berichten over het opbergen van de Solex in de wintertijd. Is het vrijwel niet mogelijk om Solex te rijden in de winter? Ivm gladheid of technische redenen ofzo? Of is het puur omdat men geen zin heeft om in de kou te rijden?

veel van mijn solexen zijn net te sterk voor winterweer ( of nattigheid) dan slipt de rol te makkelijk door en dat is geen rijden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Dit is overigens wat Stokvis zelf over het voor langere tijd opbergen van de Solex te zeggen had.



If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja, goed he, van die wasbenzine ( in de tank) wisten ze toen nog niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Origineel bericht van: Joan
Ja, goed he, van die wasbenzine (in de tank) wisten ze toen nog niet


Dampspanning was toen nog niet echt een hot item. smile


If you break it, you own both halves!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Het winter revisie project is hier sinds gisteren vooralsnog gestopt: er kwamen na reinigen een paar scheurtjes in het carter tevoorschijn frown
Er is echter nog meer werk aan de winkel, voorlopig nog voldoende te hobbyen.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: RedFox
Het winter revisie project is hier sinds gisteren vooralsnog gestopt: er kwamen na reinigen een paar scheurtjes in het carter tevoorschijn frown
Er is echter nog meer werk aan de winkel, voorlopig nog voldoende te hobbyen.



Welk blok is dit, van de oto of het reserveblok


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Welk blok is dit, van de oto of het reserveblok
Dit is/was het reserveblok, zie de foto op de werkbank aan begin van het draadje.
De kwalificatie "reserveblok" had het eigenlijk nog niet, maar had het moeten krijgen na de revisie, incl. vervangen van het petje met bougie onder luchtfilterkapje.

Last edited by RedFox; 10/11/14 06:30 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Echt verdomde vervelend voor je. Op zoiets zit je niet echt te wachten als je in gedachten na revisie een glimmend blokje ziet staan.


If you break it, you own both halves!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het is wel te repareren met 2 componenten/epoxy spul, zie elders bij dit forum.
Tip: ben niet te zuinig met het goedje, rondom volgieten!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: RedFox
Het winter revisie project is hier sinds gisteren vooralsnog gestopt: er kwamen na reinigen een paar scheurtjes in het carter tevoorschijn frown
Er is echter nog meer werk aan de winkel, voorlopig nog voldoende te hobbyen.


dat is ook een reden dat sommige solexen onverklaarbaar zacht rijden, scheuren in het carter of ingerotte gaten, je cartercompressie is dan minder vanwege continu lekken.
Repareren met epoxy kan, nadeel is wel dat je het carter niet meer kan heetstoken om het lager in de boring te zetten ( meestal is de boring door het scheuren toch al wel wat ruimer dan ook lager inlijmen met loctite/
lijmen met epoxy wel met glasmat om de kracht door te kunnen voeren want alleen een klodder lijm dat scheurt weer door.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb de laatste keer Loctite 3455 gebruikt, houdt nog tot nu toe (ca 500 km).
De gekochte 2k spuit helemaal opmaken en niet alleen de scheur maar rondom het hele carter vullen.
Dit spul kan tegen temperaturen tot 100 graden, met het lager in de vriezer en tot 90 graden verwarmen ben je al een eind op weg om je lager in te bouwen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: RedFox

Na de restauratie deze zomer van het rijwiel gedeelte van mijn Solex OTO '63 en nu het slechte weer gaat aanbreken is er tijd om me te gaan richten op zowel de revisie van het blokje wat ik al heb, als ook het 2e blokje wat ik recentelijk heb overgenomen van forumlid Wijnand. (zie eerste foto)
Het 2e blokje is van '61 en heeft een uitstekende compressie en vonk en ik zal deze wat gaan modificeren zodat hij compatible is met de OTO blokjes, dus o.a. ander petje met bougie "onder de kap"
Tevens wil ik met dit blokje wat gaan spelen om trekkracht te verhogen en de kruissnelheid wat op te krikken.... grin
Al met al een leuk project waarmee ik me komende tijd kan gaan bezig houden!
De workmate is ook nu weer een echte "MATE" !

P.S. Op de 3e foto is rechts onder het midden nog juist het OTO tankje zichtbaar waarover ik in een ander draadje heb geschreven.






In het afgelopen weekend heb ik een soort metamorfose doorgevoerd van de "werkplaats".
Onnodig om te zeggen "zoek de verschillen", deze zijn overduidelijk.
De ruim 20 jaar oude werkbank heb ik naar links uitgebouwd met een nieuw "home made met multiplex" gedeelte van 255cm x 75cm en de ladder is aan de andere kant van het schuurtje tegen het plafond nu opgehangen.
Daardoor nu een mooie vlakke achterkant boven de werkbank met plek om dadelijk gereedschap op te hangen en wellicht wat leuke Solex decoraties! wink
Aankomend weekend weer verder met de details, er is nu toch wat meer ruimte om lekker te kunnen werken!





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
voor zo een hoekje zijn oude RVS aanrechtbladen ook perfect , niet te breed en makkelijk te reinigen, spoelbak ( mits aangesloten op afvalvat) ook handig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik had 4 zaagrestanten 125cm x 37,7cm bij 40mm dikte multiplex van een loonzagerij in de regio kunnen bemachtigen tegen zeer vriendelijk prijsje, daardoor was de keuze snel gemaakt.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Ziet er goed uit lekker veel armslag,

Groeten, Wijnand

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en die radio ziet eruit als een ERRES ( R.S.) is dan in stijl met de solex (R.S. Stokvis)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
en die radio ziet eruit als een ERRES ( R.S.) is dan in stijl met de solex (R.S. Stokvis)


Ook het baasje van de radio en Solex ziet er in die stijl uit. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 62 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.063s Queries: 79 (0.026s) Memory: 1.2302 MB (Peak: 1.5922 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 22:39:34 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS