|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ok ja dat is dus een beetje lastig. Volgens mij hij zelf ook niet precies wat er mis aan is/was. Maar hoe krijg ik die koppeling weer vetvrij? Aangezien hij dus van die WD40 achtige spray erop deed. Ik zal nog even kijken hoe ik die kogellager los ga krijgen dan. Ik heb helaas dat speciale gereedschap daar niet voor.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Ik denk niet dat hij wd40 heeft gebruikt maar remreiniger en dat ontvet.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Hetzelfde als WD40 maar dan heet het CRC.... dus olie. Dit is dunne olie die in de loop der tijd verdwijnt/verdampt. Als je de Solex zou gebruiken dan verdwijnt die olie vanzelf maar beter is het om de schoentjes en de trommel met een goede ontvetter schoon te maken en dan moet het slipprobleem minder zijn, zoniet opgelost zijn.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Ik weet niet precies welke materialen er gebruik worden voor de schoentjes, maar zou dat spul niet in dat materiaal trekken FF. Ik zou de schoentjes (voering) gewoon vernieuwen. Een paar €. Ik heb geen ervaring of dat spul uit de schoentjes trekt.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ok thanks. Ik heb overigens de kogellager eraf gekregen, nu die moer eronder nog. Dat was dus die moer waar ik het oude vliegwiel voor kon hergebruiken . Is het een manier om die los te krijgen door middel van de foto, en dan een paar slagen op de achterste te geven? Of maak ik daarmee de as/schroefdraad stuk? Ik heb geen spullen hier om het oude vliegwiel om te toveren tot een hulpstuk. Is er verder nog een manier om de koppeling te testen of na te checken? Ik heb eigenlijk liever dat de eigenaar alles terugzet en eerst een probeert te starten. Stel dat dan het rolwiel gaat draaien, betekent dit dan dat de koppeling gewoon werkt? of zit dat anders. Ik vermoed zelf namelijk nog steeds dat de veren op de voorkant zwak zijn waardoor hij grip mist in plaats van dat de koppeling iets mankeert. Maar goed ik heb er totaal geen verstand van :P
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Die koppelings moer kun je los krijgen door het moertje dat onder de (voorkant) van de cylinder in het carter zit eruit te halen. Hier draai de een langere moer in en zo blokkeer je het bigend, zo kun je de grote moer van de koppeling ook weer monteren.
Han
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Het moertje hier links op de foto net onder de brandstofleiding
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ohja dat heb ik eens op een video gezien. Top. Is het trouwens zo dat de koppeling in en uit elkaar moet gaan als ik aan de as draai of is dat iets wat alleen gebeurd dat de motor daadwerkelijk draait?
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Dat ligt eraan hoe snel je aan de as draait
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Nee dit is niet de juiste manier. Ik ben bang dat je de draad op je krukas beschadigd of wat dan ook. Zo niet doen. Gebruik idd die blokkeerbout.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
hhaha ok nee totaal niet snel, gewoon 1 omwenteling...dacht dat ik dan misschien moest zien dat hij veranderde maar dat is dus niet zo
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Zo kan het wel maar als de koppelingsmoer loskomt krijg je daarna de vliegwielmoer niet meer los. Ook de blokkeerbout vind ik geen goede methode. Plaats het nieuwe vliegwiel en gebruik die als tegenhouder. Jouw opmerking dat de buurman het beste alles eerst weer terugplaatst is een hele goede: kijk eerst zelf wat er nu precies aan de hand is. Ik zou zeggen: DOEN!!! succes
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Nee dit is niet de juiste manier. Ik ben bang dat je de draad op je krukas beschadigd of wat dan ook. Zo niet doen. Gebruik idd die blokkeerbout. Pas daar wel mee op want als de bout te zacht is dan kan je hem kromtrekken en maak je schade aan het carter met het eruit draaien.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
zonder te demonteren kun je goed ontvetten met een bus remmenreiniger NIET op het lager spuiten dat achter de koppeling zit ( hoewel daar wel een afdicht huls overheen zit.
de vliegwiel moer gebruiken als tegenhouder is een verloren race die verniel je op de draad "run out" en bovendien is de draad kleiner in diameter dan de 21 mm moer en qua "koppel" dat overgebracht kan worden verlies je de strijd al , slecht idee.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6 |
Heb hiervoor een RVS bout waarvan ik het puntje van de bout heb teruggeslepen. Als het ware de schroefdraad eraf. Zo zal je bij het terugdraaien van de blokkeer-bout de draai in het carter niet beschadigen, ook als het puntje en beetje is krom gegaan.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
Heb hiervoor een RVS bout waarvan ik het puntje van de bout heb teruggeslepen. Als het ware de schroefdraad eraf. Zo zal je bij het terugdraaien van de blokkeer-bout de draai in het carter niet beschadigen, ook als het puntje en beetje is krom gegaan. maar het draad van het carter is zo zacht dat veelal de bout niet krom gaat maar het gat zelf verbuigt
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Eindelijk! Het slot is eraf Nu kan er hopelijk weer een beetje vaart in komen. Ik ga de koppeling weer ontvetten en wil ook nieuwe brandstof in de tank doen. Wat is de beste manier om de tank te reinigen? Moet ik hem gewoon op zijn kop houden om de resterende brandstof eruit te gooien of moet ik de tank op een of andere manier loskoppen e.d.?
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Het beste is het hele blok schoonmaken ( ook binnenin). Wanneer je hem niet schoon wilt maken dan is het het beste om de tank er even af te halen, die zit maar met 3 boutjes vast en de brandstof leidin moet van het pompje, dat is zo gepiept. Daarna is het makkelijker schoonmaken.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Geprobeerd te starten maar doet het nog niet. Maakt een ratelend geluid maar het vliegwiel draait vrijwel niet rond. What to do?
Als ik stilsta en ik draai aan het vliegwiel, dan draait de aandrijfrol mee. Maar als ik stilsta en ik draai het wiel rond over de aandrijfrol, draait de rol wel maar het vliegwiel niet.
Last edited by Orange; 26/11/14 05:04 AM.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Mijn eerste vermoeden is dat er iets mis is met de koppeling. Of foutief gemonteerd.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Kan dat dan zo zijn dat het nog te vet is? Ik heb nog geen remmen reiniger gekocht om hem te ontvetten....dus wellicht dat het doorslipt daarin? Ohja en hoe weet je hoe ver de krukas lager om de krukas moet? Net zover totdat de spoelplaat aansluit?
Last edited by Orange; 26/11/14 05:50 AM.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Nee te vet niet. Te vet maakt natuurlijk niet zulke rammelgeluiden. Vanuit hier is het natuurlijk altijd lastig om te zeggen wat het precies is he. Alleen als je het open haald en je weet hoe iets moet zitten kan je natuurlijk wel beoordelen wat het kan zijn. Dus de vraag is, weet je precies hoe het allemaal moet zitten?
Als de spoelenplaat aanligt zit het lager op de juiste plaats. Kan ook niet anders zitten.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Haha goede vraag. Nouja ik heb niet veel veranderd. Ik heb de koppeling laten zitten zoals hij zat, daarna kwam de krukaslager die ik er zover op heb gezet dat de spoelenplaat aansloot. Alles vastgedraaid van de spoelenplaat (3 boutjes) en vervolgens het vliegwiel erop, dan tenslotte het vliegwielmoertje aangedraaid. Mis ik dan iets?
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Eeehhh nee, maar dat wil niet zeggen dat de koppeling goed in elkaar zit natuurlijk.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Eehh, wacht effe. Het lager zit in de spoelenplaat toch he. Geborgd met een borgveer.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Haha goede vraag. Nouja ik heb niet veel veranderd. Ik heb de koppeling laten zitten zoals hij zat, daarna kwam de krukaslager die ik er zover op heb gezet dat de spoelenplaat aansloot. Alles vastgedraaid van de spoelenplaat (3 boutjes) en vervolgens het vliegwiel erop, dan tenslotte het vliegwielmoertje aangedraaid. Mis ik dan iets? Zit de zwarte borgveer achter de moer die de koppeling borgt ? Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Last edited by Orange; 26/11/14 06:29 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Het lijkt erop dat de koppeling baggervet is en ofdat het blokje links onder de trommel niet raakt. Eerst alles goed ontvetten. Zit de moer nu goed vast ??
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Dat klopt, vanwege de WD40 wat erop gespoten was door de eigenaar. Ik ga morgenochtend even langs een shop wat remmenreiniger halen. Dan ontvet ik hem even. Maar is dat het euvel?
De trommel raken ze wel aan, alleen ik zat de koppeling handmatig in te drukken om te kijken of die pootjes meebewogen. Op de eerste foto deed ik niets
Last edited by Orange; 26/11/14 06:41 AM.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Herstel, er hoort geen borgveer achter, maar de moer moet wel GOED vastzitten Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ja die moer zit goed vast, sterker nog het lukte me niet hem los te maken....vandaar dat ik hem heb laten zitten. Ik probeerde het nog even met de blokeerbout, maar ik durfde het eerlijk gezegd niet aan om er teveel kracht op te zetten. Had niet echt een goede sterke pin bij de hand om hem te blokkeren.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Je schrijft dat er een ratelend geluid uitkomt. Kun je ook zeggen WAAR het geluid vandaan komt ?
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
een paar beginners fouten: met een vette koppeling lukt het nooit. Ik lees niet dat de decompressie gebruikt word om de boel eerst op gang te helpen . het lager is erop gezet en dan de grondplaat erop gedrukt, het lager moet eerst in de grondplaat en je mag het geheel er nooit opdrukken maar je moet het trekken, bij opdrukken heb je kans dat je de krukas verschuift, dan loopt in het carter deze tegen de zijplaat EN het vliegwiel aan de andere kant zit te ver naar het cartere en de ontsteking en graaft zicht daar een weg door de onderdelen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
ok. Klopt het dat de krukas een beetje speling heeft? Ik heb het vliegwiel, de spoelenplaat en de lager er weer afgehaald en merk dat ik de krukas een beetje heen en weer kan bewegen. De gehele trommel inclusief koppeling bewegen mee, die zitten dus wel vast op de krukas, maar het geheel kan een beetje op en neer. Als ik dat doe zie ik de aandrijfrol ook een beetje op en neer bewegen. Is dat normaal?
Update. Heb de koppeling ontvet. Nogmaals geprobeerd te rijden, zonder resultaat. Als ik de decompressie inknijp dan loopt het vliegwiel wel en maakt de motor een licht knallend geluid (vlak voordat je motor start). Echter verder kom ik niet. Als ik de decompressie los laat dan stopt het vliegwiel weer en komt er een raar geluid, het lijkt erop alsof de aandrijfrol dan blokkeert op het wiel....het trappen wordt ook zwaar.
Last edited by Orange; 26/11/14 06:10 PM.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
De rol slipt op de band, of de koppeling slipt. Probeer erachter te komen welke van de twee. Band moet droog zijn. Beetje "spelen" met de decompressie kan soms helpen, langzaam half loslaten.
Of vliegwielkap eraf halen en tijdens het aanduwen een zwiep geven aan het vliegwiel.
Dop 14 en boormachine kan ook, om te starten. Succes.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
ok. Klopt het dat de krukas een beetje speling heeft? Ik heb het vliegwiel, de spoelenplaat en de lager er weer afgehaald en merk dat ik de krukas een beetje heen en weer kan bewegen. De gehele trommel inclusief koppeling bewegen mee, die zitten dus wel vast op de krukas, maar het geheel kan een beetje op en neer. Als ik dat doe zie ik de aandrijfrol ook een beetje op en neer bewegen. Is dat normaal?
Update. Heb de koppeling ontvet. Nogmaals geprobeerd te rijden, zonder resultaat. Als ik de decompressie inknijp dan loopt het vliegwiel wel en maakt de motor een licht knallend geluid (vlak voordat je motor start). Echter verder kom ik niet. Als ik de decompressie los laat dan stopt het vliegwiel weer en komt er een raar geluid, het lijkt erop alsof de aandrijfrol dan blokkeert op het wiel....het trappen wordt ook zwaar. klopt dat er speling is, de krukas is maar 2 keer gelagerd en als je dan 1 van deze 2 weghaalt krijg je op en neer speling want met 1 lager hou je dat niet tegen. Hij mag niet voor en achteruit gaan maar dat is vaak lastig te voelen want voelen is niet zo sterk alsdat je lagers en carterdelen gaat lopen duwen door bouten aan te draaien
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ik probeer zo nog even met de decompressie langzaam af te Zetten. De rol controleren op doorslippen of de koppeling is lastig te checken denk ik? Update. Ik heb de solex op zijn standaard gezet en het voorwiel van de grond getild. Dan vervolgens met de hand het wiel rondgedraaid. De aandrijfrol draait dan mee, maar het vliegwiel draait niet synchroom....het geeft slechts kleine korte schokjes zo nu en dan. Betekend dit dat de koppeling dan de boosdoener is? Ik heb hem vanochtend helemaal ontvet met remmenreiniger
Last edited by Orange; 27/11/14 12:25 AM.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
En is de band hard genoeg opgepompt?
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Yes die is behoorlijk hard. Ik probeer een beetje het forum af te struinen, maar kan het zijn dat die koppeling schoentjes niet meer goed zijn? Ik heb geen idee hoe die er nieuw uit horen te zien en hoe ze moeten aanvoelen. Ik las ergens iets over 'harde schoentjes'. Is dat verkeerd? Bij de mijne leken het 2 zwarte gladde blokjes. Net steen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Laat je de decompressiehendel niet te vroeg los?
Houd ook rekening dat hij lang stil heeft gestaan.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Hmm wat is te vroeg? Ik reed een licht hellende straat naar beneden ongeveer zo'n 50 meter denk ik. Ik ga morgen nogmaals een aantal malen proberen denk ik. Maar zou ik misschien die koppelingsvoering moeten opschuren?
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Dat is eigenlijk een beetje aan te voelen wanneer je hem loslaat. Als je de decompressiehendel los laat zou de motor moeten starten. Van koppelingen heb ik te weinig kaas gegeten om je te kunnen helpen, er is wel heel veel over geschreven, o.a. door Jan V. Ook erg boeiend; http://solex.nl/koppeling/
Last edited by AlienSolexfiend; 27/11/14 06:21 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Ja, opschuren zal helpen. Maar dan moet hij weer los. Ik weet niet of je de schoentjes even vrijgetild hebt toen je remmenreiniger erin spoot, anders zit er gewoon nog WD40 tussen. Als je hem gestart krijgt zou je het geluk kunnen hebben dat door de wrijving de koppeling beter gaat pakken. Je moet dan wel wat geduld hebben. En geluk. Zo niet, helaas opnieuw loshalen
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ja ik heb de koppeling er helemaal uitgehaald toen ik hem schoonmaakte dus alles goed ontvet. Ik zag toen dat die zwarte plaatjes glad waren en keihard. Ik ga nu nog even een aantal maal proberen door de decompressie langzaam uit te doen. Anders ga ik hem wel weer even open maken
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
zit hij er dan wel weer in met de merktekens naar buiten? om te kunnen starten dienen de schoenen "oplopend" gemonteerd te zijn dan is de duwkracht die op de schoenen wat extra om te zorgen dat ze zichzelf naar buiten toe vastdrukken.
zijn ze meelopend gemonteerd dan werkt de duwkracht juist zo dat de schoenen los gedrukt worden, en de aanlegdruk is al minimalistisch
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Volgens de foto zit die er goed in :
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Dat was voordat ik hem eruit haalde ik heb hem daarna nog ontvet en teruggezet. Zojuist even geprobeerd met decompressie langzaam los te laten maar dat mocht ook niet echt baten. Het zweet staat op mijn voorhoofd, dat ding fietst echt zwaar. Ik ga hem nu maar weer open maken en kijken of alles nog goed zit. Meteen even de koppelingsvoering een beetje opschuren.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Alles weer los. Hoort de aandrijfrol unit ook zoveel speling te hebben? De rol en trommel zitten aan elkaar vast maat rammelen tussen die metalen plaat die ertussen zit.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Dat is normaal en wordt vanzelf gecentreerd met monteren. Kijk goed dat je de koppeling juist monteert, met de + tekens voorop.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Alles opnieuw gecheckt. Werkt nog steeds niet. Koppeling zat goed en was niet vet. Licht opgeschuurd maar dat mocht dus ook nog niet baten. Zijn de veertjes in de koppeling misschien niet sterk genoeg dan? Moet ik als ik de trommel tegenhoud de koppeling kunnen draaien met mijn hand? Dit gaat namelijk wel....niet heel makkelijk maar wel te doen.
Last edited by Orange; 28/11/14 12:52 AM.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Erg frustrerend! Je kunt de koppeling wel draaien maar dat gaat dan wel heel stroef. Heb je al gestart met de boormachine?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Nee ik heb die niet. Misschien kan ik er van het weekend 1 kopen....ff testen en terugbrengen Zaken als de pomp, filters, carburateur, bougie e.d. kunnen hier niet op van invloed zijn? Deze heb ik namelijk allemaal nog niet gechecked.
Last edited by Orange; 28/11/14 04:45 AM.
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Misschien is het al ter sprake gekomen, maar ik heb een sterk vermoeden dat de krukas toch verschoven is. Loopt het vliegwiel niet aan tegen de spoelenplaat? Demonteer de tank en haal het zijdeksel van het carter eraf om te zien of deze aan de binnenkant niet beschadigd is. Zo blijf je bezig natuurlijk maar dat hoort nou eenmaal bij het opknappen van een Solex. Zaken als pomp en filters hebben geen invloed op jouw probleem. Dat komt later wel
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Geen probleem om bezig te blijven ik hoor graag alle tips en opties en wil ze graag allemaal nalopen. Ik zal ook deze tip nalopen. Wat me overigens opviel is dat toen ik de aandrijfrol eruit haalde, er een schaafplek zat op de plaat tussen de rol en de koppeling. Dit was aan de zijde van de aandrijfrol. Ik zal later nog een fotootje plaatsen. Iets heeft hier kennelijk tegenaan geschuurd maar ik zou niet weten wat dat heeft moeten zijn.
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6 |
Dan loopt de krukas niet vrij in het carter en staan deze onder spanning. Volgens mij is het al besproken, maar het monteren van de spoelenplaat met koppelingstrommel doe je maar op één manier. Met de spoelenplaattrekker en een stukje pijp op de krukas persen. Zo zal de krukas niet verschuiven. Ik doe altijd het eerst krukas in het carter en daarna als alles vrij loopt, het carterdeksel en dan de cilinder terug monteren.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Ik heb zelf van een oude bougiesleutel een spoelenplaatdrukker gemaakt :
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Zelfde methode hier. Ik gebruik alleen een op maat gezaagd stuk aluminium zadelpen van een fiets (27,2 mm diam.) Uit één zadelpen haal je wel 5 verschillende lengtes.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Wanneer de bus "over" is dan gebruik ik een extra plaat of meerdere, werkt ook.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Hier is die schaafplek.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Is de keering nog heel ?
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Die slijtplek is van de voorband maar dan moet de band ook op b.v. de bevestigingsschroef van het spatbordje aangelopen zijn. Nu je de rol eraf hebt kan je de keerring zien die afdicht op de bronzen bus die uitsteekt uit de rol.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Alles zit uiteraard alweer in elkaar, maar ga van het weekend weer even sleutelen. Ik zag, toen ik de rol eruit had, een soort veer achtige ring zitten. Is dat wat ik moet checken?
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Zelfde methode hier. Ik gebruik alleen een op maat gezaagd stuk aluminium zadelpen van een fiets (27,2 mm diam.) Uit één zadelpen haal je wel 5 verschillende lengtes. Ja, ook hier een oude zadelpen gebruikt. Wel van een oude fiets van de milieu-straat gehaald. Zaten ook 2 goede banden op.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Kan een goed alternatief zijn, maar als je het regelmatig nodig hebt is deze toch wel erg handig. (Zelf maken kan ook) spoelenplaattrekker
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Zeker een heel mooi apparaat. Staat op het verlanglijstje. Is kijken of de Sint het goed heeft ingepakt.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Maar de spoelplaat is toch met de hand eraf te halen? of niet? Ik schroef die 3 boutjes los en dan haal ik hem er zo af.
Of bedoel je om hem als duwer te gebruiken?
Last edited by Orange; 29/11/14 03:36 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
In feite Trek je de plaat, met lager, op de as zonder het krukaslager te belasten. Als je de plaat zonder gereedschap op de as drukt loop je het risico dat je het krukaslager van z'n plaats drukt en dan heb je een ander/groter probleem
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Normaal zit het toch wel vast hoor. Een trekker is noodzakelijk. Al is het belangrijkste dat de plaat weer erop wordt gezet zonder de krukas naar binnen te duwen. Dat gaat alleen met behulp van speciaal gereedschap.
Door gewoon te gaan duwen druk je de krukas naar binnen. Mogelijk is dit al gebeurd.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ah ok I get it. Nouja zondag even de carter openhalen en kijken wat we daar aantreffen.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Maar de spoelplaat is toch met de hand eraf te halen? of niet? Ik schroef die 3 boutjes los en dan haal ik hem er zo af.
Of bedoel je om hem als duwer te gebruiken? Ik denk dat er een kleine schrijfverwarring is. De spoelenplaat van een OTO komt er alleen af mét lager omdat dit lager met een borgring in de plaat vastzit. Deze zal er dus moeilijk af te halen zijn. Het lager in de 3800 sploelenplaat zit er ongeborgd in, deze is er vaak makkelijker af te halen ( soms met de hand) maar dan blijft het lager op de krukas. Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
Maar de spoelplaat is toch met de hand eraf te halen? of niet? Ik schroef die 3 boutjes los en dan haal ik hem er zo af.
Of bedoel je om hem als duwer te gebruiken? die zadelpennen gebruik je als duwer, je hebt dan ook een krukasverlenger nodig zodanig dat je daar een stuk draadeind op krigt door hier een moer en ring op de zadelpen te laten rusten trek je de krukas naar je toe ( en dus eigenlijk het carterdeel van je af richting waar hij moet zitten
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ik ben weer even aan het sleutelen en probeer de carterdeksel eraf te halen. Maar ik merk dat ik dan de hele zuiger er ook af moet halen, klopt dat? Anders krijg ik de deksel niet goed eraf, hij blijft hangen op de pinnen.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten als ik de zuiger e.d. verwijder?
Ohja en hoe gaat die precies los als de krukas nog daaraan vrbonden zit?
Last edited by Orange; 01/12/14 05:42 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
zuiger kan blijven zitten maar cylinder moet eraf
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Last edited by Orange; 01/12/14 08:59 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
ja kleeft nogal eens aan de pakking, ook je benzine leiding aan de carb loshalen niet slaan heel veel cylinders gaan daardoor een koelrib missen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Sorry slechte fotos maar het is helemaal zwart daarin. Dat hoort vast niet?
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Dat is koolaanslag, gewoon laten zitten.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Last edited by Orange; 01/12/14 10:35 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,187 Likes: 82 |
carter schoonvegen, alle lagers drupje olie, op de draadeinden meerde moeren, netje uitlijnen en dan met ringsleutel erop heel langszaam weer terug veren tot ze recht zijn je mag niet het schroefdraad raken want dan deuk je dat dus de moeren ter bescherming zuiger en cylinderwand ook met schone vinger dun laagje olie over uitstrijken
Last edited by Joan; 01/12/14 11:40 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Klopt het dat de cilinder een paar ringen heeft die verder uitspringen dan de rest?
Last edited by Orange; 02/12/14 12:19 AM.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Pakkingen moet je altijd vernieuwen. Altijd goed. Zelf vind ik dat er niet veel koolaanslag is. Als de zuigerveren maar los zitten dan is het wel oke.
Als je straks de cilinder weer terug zet, draai dan de moeren niet te strak aan, anders trek je de schroefdraad uit je motorblok en dan heb je een zeer lastig probleem. VAST is VAST.
Als je een nieuwe uitlaatspruitstukpakking monteert, kijk dan even of de pakking mooi past. Ik heb hier nieuwe pakkingen liggen die van geen meter passen.
Verder vind ik het wel van je gewaagd, als je niet zo veel sleutelervaring hebt, dit toch allemaal probeert te doen.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Verder vind ik het wel van je gewaagd, als je niet zo veel sleutelervaring hebt, dit toch allemaal probeert te doen.
Ietsje tè gewaagd denk ik, zonder sleutelervaring.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Maar met de hulp van ons allen komt het vast goed, zo moeilijk is het allemaal niet Toch ?
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Alles terug gezet zoals het zat. De Solex doet het nog steeds niet...echter als ik met de decompressie reed en dan snelheid...decompressie weer los: dan pakte het vliegwiel nu wel. Alleen hij starte verder niet. Als ik op lage snelheid reed zonder decompressie dan liep het vliegwiel niet en maakte hij het ratelende en beetje schuurende geluid.
Last edited by Orange; 02/12/14 03:37 AM.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Heb je wel vonk ?
Anders even bougie demonteren, de kabel vasthouden en de bougie tegen de cylinder aanhouden en aan het vliegwiel draaien, dan moet ie vonken.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
ok stomme vraag misschien, maar ik koppel hem dus los bij het vliegwiel neem ik aan? En dat deel houd ik tegen de cilinder?
Last edited by Orange; 02/12/14 06:25 PM.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Nee, de bougie eruit draaien, weer verbinden met de kabel, het gedeelte bij het vliegwiel blijft zitten, dan bougie met onderkant tegen de cylinder houden en dan aan het vliegwiel draaien. Wel opletten dat je de kabel vasthoudt en niet de bougie, je voelt nanders wel waarom.
Han
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
gecheckt, en ja ik heb een vonk
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
en wanneer je de Solex aanduwt zonder de retourslang aan de tank, komt er dan brandstof uit de carburateur ? Wanneer dat zo is, zit de sproeier niet verstopt ?
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Morgen ga ik dit nalopen. Ik kwam overigens ook nog mijn luchtfilter tegen op de bovenkant. Deze is vrijwel volledig verteerd en druk ik met mijn vinger kapot. Hier dus ook een nieuwe nodig
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Nee ik kwam helemaal geen brandstof uit die slang. Ik merkte dat mijn brandstofleiding van de tank naar pomp verstopt zat. Dat is nu hersteld, ook meteen de leiding van pomp naar carburateur gecheckt. Als hij nu nog niets doet, moet ik dan de pomp checken?
Ohja en de sproeier heb ik ook naar gekeken. Hier was het gaatje van de ene naar de andere kant helemaal vrij dus dat is dat ook goed neem ik aan?
Last edited by Orange; 03/12/14 07:15 PM.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Sproeier even met dun staadraadje doorprikken, dan weet je zeker dat ie schoon is.
Wanneeer er nu nog geen brandstof komt dan kan het tankfilter verstopt zitten, het membraam achter de pomp (dat dunne velletje) en of de pomp kapot zijn.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Net geprobeerd, helaas nog steeds niets. Geen brandstof uit de slang. Ik heb de brandstoffilter ook al gecheckt. Dus het moet dan in de pomp zitten? Hoe kan ik checken of deze werkt?
Ohja en de sproeier heeft alleen een gaatje van de ene naar de andere kant? Of zit er vooraan ook nog een gat?
Last edited by Orange; 03/12/14 07:49 PM.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Advies van John :
Je kunt de zuig-blaastest doen: Demonteer het pompje en houd het achterste gaatje dicht. Pompje horizontaal blijven houden. Bovenste aansluiting: blokkeert met blazen, gaat open met zuigen. Onderste aansluiting: blokkeert met zuigen, gaat open met blazen.
Kun je door een van de twee zowel blazen als zuigen: kogeltje weg Zit een van de twee volledig dicht: kogeltje vast
Succes.
_________________________ Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
0 members (),
84
guests, and
5
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
|