Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 3 1 2 3
#107719 04/10/14 12:28 AM
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Hai iedereen,

Ik ben aan het overwegen om een solex aan te schaffen, echter het vliegwiel van de solex die ik gezien heb is afgebroken. Nu ben ik totaal nieuw in de solex wereld en heb ik geen idee of het nog de moeite is om hem te kopen. Hij ziet er op het oog goed uit, alleen ik weet nog niet of hij loopt. Afhankelijk hiervan en de kosten/moeite om het vliegwiel te vervangen wil ik er een bod op doen. Het gaat om een S 3800.

Ik ga er voor het gemak van uit dat de rest het verder prima doet, dus vraag ik jullie advies....moet ik hier nog aan beginnen of is dit niet te doen?

Bij voorbaat dank!

Attached Images
foto.JPG (98.54 KB, 419 downloads)
Last edited by Orange; 04/10/14 12:32 AM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een vliegwiel kun je zo kopen. Das geen probleem. Alleen vraag ik me af waarom is die gebroken?
Is de Solex gevallen? Enz.....
Dan kan het natuurlijk een ander verhaal worden.
Ik zou dit echt eerst willen weten, want zomaar een vliegwiel erop zetten en laten lopen kan totale schade aan de motor geven.
Het is slechts een beperkte foto, maar zo te zien niet echt verkeerd van wat ik zie.
Praat eens over de mogelijkheden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Bedankt voor de snelle reply.

Ik moet inderdaad vragen waarom en hoe hij is afgebroken. Ik neem aan door een verkeerde handeling bij demontage, maar dan is de vraag natuurlijk waarom hij er af moest. De foto is wat slecht, gezien mijn telefooncamera erg slecht is en hij in een donkere fietsenstalling staat weg te kwijnen. Ik zal na het weekend een betere proberen te maken als ik weer thuis ben.

Ik heb nul verstand van Solex, maar zijn er dingen die ik zou moeten zien (mankementen) of horen? Is dat resterende stukje vliegwiel wel makkelijk te verwijderen nu het overige is afgebroken dan?

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Probeer eens met sleutel 14 of de krukas wil draaien. Vastzittend blok betekend hogere kosten.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja hoor, dat stukje vliegwiel ligt er binnen 2 minuten af.

Gewoon lekker veel foto's maken.

Idd, probeer eens met een sleutel 14 hem rond te draaien. Kan je ook met de hand hoor. Moet soepel gaan en je moet compressie voelen.
Succes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Waarschijnlijk heeft men een verkeerde trekker gebruikt.
Welk type is het? Heeft deze een kenteken? Dat bepaalt mede de waarde.

Niet lopende incomplete Solexen zijn veel minder waard, dus vreselijk veel moet je er sowieso niet voor betalen. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Wat wel zo is, vind ik dan, als je hem koopt en je maakt hem in orde en laat hem op kenteken zetten als die dat nog niet is, heb je wel een voldaan gevoel als je daarna lekker rondrijdt.
Want je hebt het zelf gedaan, en niet zo gekocht.
en plezier is niet in geld uit te drukken. vind ik dan.

Ik heb het in iedergeval wel als ik op mn oto rij, ipv mijn 3800 die ik ''zo'' gekocht heb.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Bedankt voor de tips.

Ik heb de eigenaar gesproken en hij vertelde dat de aandrijving een beetje grip miste op de wielen. Het slipte een beetje door met andere woorden. Hij had zich laten vertellen dat dat zou kunnen komen door de veren die misschien vervangen moesten worden of bijgesteld, of doordat hij misschien schoon gemaakt moest worden van binnen.
Toen heeft hij hem helaas wat knullig proberen open te maken, en was hij 1 bout vergeten los te maken toen hij het vliegwiel wilde verwijderen....daardoor is hij afgebroken.

In principe werkt de motor dus verder wel. Hij vraagt er ongeveer 160 euro voor.
Hij was voorheen van een oude liefhebber (70) die veel met brommertjes e.d. werkte. Ik neem aan dat hij dus in principe in goede handen is geweest wink

Kan het verhaal van hem kloppen dat het inderdaad de veren zijn die bijgesteld moeten worden of gaat het een hele opgave worden op die grip te herstellen?

Overigens woon ik in Zweden en ik probeer de regels hier een beetje te achterhalen, maar de verkoper vertelde mij dat je hier geen kenteken nodig hebt om op een solex te mogen rijden!

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Best mogelijk dat de motorveren vervangen moeten worden.
Kijk eens, al de motor van de band is, onder het spatbordje.
Dan kan je de aandrijfrol zien, deze moet mooi rond en cilindrisch zijn , zonder scheuren of uitgebroken stukken.

Attached Images
rol versleten.jpg (2.94 KB, 222 downloads)
rol.jpg (2.32 KB, 198 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
kijk maar op Google bij "aandrijfrol Solex" , daar zie je verschillende goede en minder goede rollen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Orange
Bedankt voor de tips.

Ik heb de eigenaar gesproken en hij vertelde dat de aandrijving een beetje grip miste op de wielen. Het slipte een beetje door met andere woorden. Hij had zich laten vertellen dat dat zou kunnen komen door de veren die misschien vervangen moesten worden of bijgesteld, of doordat hij misschien schoon gemaakt moest worden van binnen.
Toen heeft hij hem helaas wat knullig proberen open te maken, en was hij 1 bout vergeten los te maken toen hij het vliegwiel wilde verwijderen....daardoor is hij afgebroken.

In principe werkt de motor dus verder wel. Hij vraagt er ongeveer 160 euro voor.
Hij was voorheen van een oude liefhebber (70) die veel met brommertjes e.d. werkte. Ik neem aan dat hij dus in principe in goede handen is geweest wink

Kan het verhaal van hem kloppen dat het inderdaad de veren zijn die bijgesteld moeten worden of gaat het een hele opgave worden op die grip te herstellen?

Overigens woon ik in Zweden en ik probeer de regels hier een beetje te achterhalen, maar de verkoper vertelde mij dat je hier geen kenteken nodig hebt om op een solex te mogen rijden!

Vliegwiel zit niet met een bout vast dus die kan hij ook niet vergeten zijn. Hij heeft gewoon geprobeerd het vliegwiel eraf te halen met een trekker met de poten achter de buitenrand. Zoals je een lager verwijderd. Daar kan dat wiel niet tegen en dan breekt het dus af zoals op de foto.
Zoals Ronald al zegt: controleer goed met een zaklamp de rol.


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik vind het een beetje vreemd verhaal. 1 bout vergeten en dan proberen te demonteren? Je moet ook niet zomaar de illusie hebben dat je zomaar bij de rol komt. De spoelenplaat van de ontsteking moet ook voorzichtig en eventueel met speciaal gereedschap gedemonteerd worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Wellicht heb ik hem verkeerd begrepen, aangezien hij het verhaal in het Zweeds deed. Mijn Zweeds is ok, maar niet 100% waterproof :p
Ik zal spoedig de aandrijfrol bekijken en checken of die er ok uitziet.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als hij de vliegwielmoer vergeten is en een gewone poelietrekker heeft gebruikt dan klopt zijn verhaal.

Als de solex verder in goede staat is dan is 160 euro redelijk.

Ik heb van al mijn 37 Solexen er zo'n 6 lopend en compleet gekocht. De rest was allemaal oud ijzer en is nu rijdbaar en technisch goed in orde. Zeker geeft dat meer voldoening en..... Een stuk goedkoper wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Als de motor los is en het rolletje heel, dan kocht ik het ding gelijk want 160 euro is geen geld voor dat ding!!

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Origineel bericht van: john meisters
Als hij de vliegwielmoer vergeten is en een gewone poelietrekker heeft gebruikt dan klopt zijn verhaal.

Als de solex verder in goede staat is dan is 160 euro redelijk.

Ik heb van al mijn 37 Solexen er zo'n 6 lopend en compleet gekocht. De rest was allemaal oud ijzer en is nu rijdbaar en technisch goed in orde. Zeker geeft dat meer voldoening en..... Een stuk goedkoper wink


Ik denk inderdaad dat dit het geval is geweest. Hij had het over schroeven en iets vrouwelijks ofzo...daar raakte ik hem kwijt haha. Maar ik denk dat hij een moertje bedoelde als het vrouwelijke deel van een bout.

Last edited by Orange; 05/10/14 05:28 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Altijd spannend in een vreemde taal communiceren.

Je kan altijd veel vragen stellen waarom het vliegwiel eraf moest.
Misschien om uiteindelijk de rol eraf te halen omdat hier misschien wat aan mankeert.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Heb even wat fotos gemaakt van de solex.








Ook even aan het aandrijfswiel gedraaid, ging redelijk soepel en loopt dan wat zwaarder tot het ergens 'doorheen' schiet. Ik neem aan dat dit de compressie is.

Last edited by Orange; 06/10/14 04:30 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De Solex ziet er goed uit, ook de rol.
Er ontbreekt wel een bout, op de laatste foto.
De ontsteking ziet er ook netjes schoon uit.

Zo te zien is hij het geld wel waard.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Dus het is een kwestie van een nieuw vliegwiel bestellen (tips? ik dacht dat solexservice.com ze verkocht?) en erop monteren. Misschien moet ik nog verder kijken waardoor de grip wat miste. Heb alleen geen gereedschap hier om dat ding uit elkaar te halen. Kan het niet zo zijn dat de banden gewoon glad zijn? Er zit vrijwel geen profiel op geloof ik. Ik weet niet of dat standaard is.
Ga ik toch maar eens snel met de beste man praten of ik hem inderdaad voor die 160 euro kan krijgen.

Overigens welk boutje bedoel je? ik probeer mee te kijken maar zie het niet smile

Last edited by Orange; 06/10/14 09:06 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik goed kijk lijkt er wel een deuk in de spoelenplaat te zitten .....

Misschien dat het vliegwiel door een andere oorzaak afgebroken is.
Zit de vliegwiel kap er nog bij en hoe ziet deze eruit ??

Attached Images
Deuk.jpg (79.93 KB, 307 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188




Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ohja en de bout die je bedoelde zit gewoon wat lager, maar was niet op de foto te zien. Althans ik neem aan dat deze het is....



Onderin zie je de bout

Last edited by Orange; 06/10/14 10:12 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kijk maar een aan de andere kant van de motor, daar zit de bout wel.
Dat is de "koppeling" tussen carter en dat banaanvormig plaatje.
Op dat onderste zit als het goed is ook een veer en een paar ringen waar dit plaatje tussendoor schuift.
Dit systeem voorkomt het stuiteren van de motor onder het rijden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Is dit niet de bout die je bedoelt? Beide kanten zagen er volgens mij hetzelfde uit


Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
probleem is als hij net een schroevedraaier dat vliegwiel heeft willen wippen dan is de krukas krom. en de vliegwielmoer zit er nog gewoon op dan krijg je hem echt niet los, er zit NOG een moer boven maar die houd alleen het stof plaatje vast. je bent wel heel dom ( naief) als je denkt dat daarmee het vliegwiel vast zit en die grote over het hoofd ziet .
hoe is in zeweden de onderdelen positie ?
zoals hij er nu bij staat is hij niet te gebruiken bied 90 euro en neem het risico van kompleet verbogen onderdelen. als er ook nog op het vliegwiel gehamerd is zit de borging van het hoofdlager mogelijk ook al los en dat is een eenmalige constructie, de huidige eigenaar moet maar een beetje water bij de wijn doen voor zijn daadkracht?? ( meer kracht dan daad )

Last edited by Joan; 07/10/14 02:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ok i see....En ik neem aan dat er geen mogelijkheid bestaat dit te weten zonder dat hele apparaat open te maken? Ik hoop van de week met de eigenaar te kunnen spreken om te zien wat er mogelijk is.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De simpelste manier is door er een goed vliegwiel op te zetten en rond te draaien.
Als het slingert is de as krom en zal de binnenkant tegen de spoelpolen aan kunnen lopen.
Slingert het niet , is de as recht.

De foto's zijn (haar)zuiver en je kunt er goed op inzoomen.

Als je dat doet zie je aan de binnenkant van de kap afdrukken van schoepen en die kan je
alleen hebben als de kap met kracht tegen het vliegwiel aangedrukt/geslagen wordt.

En ook op een schoep zie je een beschadiging.

Het lijkt mij dat de Solex is omgevallen.

Attached Images
VLWkap.jpg (55.77 KB, 227 downloads)
VLW.jpg (100.58 KB, 264 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dat denk ik ook ronald mijn maat ceriel had er ook zo een gekocht het vliegwiel was juist het zelde afgebroken ik heb er gewoon een ander vliegwiel opgezet en de solex loop als een zonnetje mankeert verder niets aan
groetjes pierre

Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Hoi,

Controleer even de breukvlakken. Het is niet helemaal duidelijk, maar op een van de breukvlakken is een gedeelte donkerder gekleurd. Dit zou kunnen wijzen op een reeds oudere scheur.

Groetjes

Attached Images
Broken flywheel_3.png (217.31 KB, 297 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik blijf me toch verbazen waarom de moer er nog op zit .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: FFAnders
De simpelste manier is door er een goed vliegwiel op te zetten en rond te draaien.
Als het slingert is de as krom en zal de binnenkant tegen de spoelpolen aan kunnen lopen.
Slingert het niet , is de as recht.

De foto's zijn (haar)zuiver en je kunt er goed op inzoomen.

Als je dat doet zie je aan de binnenkant van de kap afdrukken van schoepen en die kan je
alleen hebben als de kap met kracht tegen het vliegwiel aangedrukt/geslagen wordt.

En ook op een schoep zie je een beschadiging.

Het lijkt mij dat de Solex is omgevallen.


Maar dan zou het vliegwielkapje toch stuk moeten zijn ?
Ik bedoel, aluminium stuk en plastic niet !?

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
ik blijf me toch verbazen waarom de moer er nog op zit .


Ik ook. crazy


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl


Maar dan zou het vliegwielkapje toch stuk moeten zijn ?
Ik bedoel, aluminium stuk en plastic niet !?

Han



Het kapje is misschien wat veerkrachtiger dan het vliegwiel.

Stel: de solex valt en het vliegwiel scheurt en breekt, waarom moet je dan de moer losdraaien confused

Misschien dat we nog een Zweeds/ Nederlandse vertaling krijgen van wat de werkelijk oorzaak van het afbreken is.

Voorlopig zin we aan het gokken wat er mogelijk gebeurd is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Net even gesproken met de beste man. Hij heeft het in de donkere kelder beneden proberen los te maken.....dat licht daar is inderdaad erg slecht. Hij vertelde dat hij toch echt dat moertje over het hoofd had gezien. Hij si zelf ook blind aan 1 oog, dus dat verklaard het een beetje. Hij vond het zelf ook een behoorlijk klungelige actie.
In ieder geval gaat hij helpen het resterende deel eraf te krijgen en eventueel te kijken of de koppeling e.d. nog goed zijn.

Lijkt mij een fair deal. Ik ga nu proberen een vliegwiel te regelen vanuit Nederland. Mocht het achteraf allemaal niet goed zijn met de koppeling, koopt hij het vliegwiel van mij. Dus ik loop geen risico's smile

Enige tips voor vliegwielen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
het stukje is er heel simpel af te halen, de originele moer zover los dat hij nog op de draad hangt, plaatje er overheen met 3 gaatjes corresponderend met de gaatjes in het stuk, korte draadeinden M6 in het stukke stuk draaien en door het plaatje laten steken met moeren M6 op het draadeind dan via het plaatje kracht zetten, door afsteunen op de krukas moer zuig je het stuk omhoog


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik heb solexservice even gebeld, maar ze hebben helaas geen vliegwielen meer leverbaar. frown

Iemand anders nog tips of toevallig een goede (gebruikte) vliegwiel liggen voor de s3800?

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
v.d.Ven Solex limburg heeft ze op de site staan.

www.solex-limburg.nl

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zo doe je dat :

demontage vliegwiel video

Gr. Han

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Top dat ziet er gemakkelijk uit. Die site had inderdaad vliegwielen, maar die kost 71 euro. Is dat een redelijke prijs? Solexservice had ze niet meer op voorraad maar boden ze voor 30 euro aan. Is dit kwaliteitsverschil ofzo?

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
voor € 30,00 waren gebruikte, €71,00 is duur maar beter duur dan niet te koop, misschien komt er nog iemand met een gebruikte

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
misschien HIER eens vragen ?

Han

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Yes toevallig net daar naar gebeld. Hij ging kijken of hij wat kon vinden voor me. Schat op z'n 40 a 50 euro. Thanks

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
het stukje is er heel simpel af te halen, de originele moer zover los dat hij nog op de draad hangt, plaatje er overheen met 3 gaatjes corresponderend met de gaatjes in het stuk, korte draadeinden M6 in het stukke stuk draaien en door het plaatje laten steken met moeren M6 op het draadeind dan via het plaatje kracht zetten, door afsteunen op de krukas moer zuig je het stuk omhoog


Je loopt wel het risico dat je één boutje los trekt, het boutgat van een van de drie is open. Indien nodig eventueel met de dremel een recht stukje maken aan de achterkant zodat je daar een moertje op kan zetten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
daarom adviseer ik ook draadeinden met moeren, ten allen tijden voorkomen dat het draad moet bewegen in het zink want dan vreet je het draad eruit, dus even slim zijn en denken met boutjes gaat het ook wel, soms wel heb je mazzel meestal niet en na de 2e of derde keer weet je zeker dat je aan de beurt bent.
Of op de originele manier door aan de moer te draaien moet je alleen een oud type moer zien te vinden die zijn hoger want die 3800 moeren zijn zo laag dat er nog een extra moer bij op kan voor dat afdekplaatje, en aangezien die denen daar waarschijnlijk geen doos vol van hebben maar het advies met die draadeinden te werken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Op de foto kun je de draad goed zien van de naaf van het vliegwiel is er al geprobeerd om het vliegwielrest op de normale manier er af te halen gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
op de fotos van pagina 1, 2 en 3 van dit verhaal is slecht te zien hoe het M6 draad nog is, het lijkt nog aanwezig, misschien net genoeg als de moeren op de trekplaat elke keer per keer maar een 1/2 slag gegeven wordt om de kracht zo geleidelijk mogelijk op te bouwen
van de kern kun je altijd nog een krukasblokkeer sleutel maken als de spie nog goed is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik zal later nog een betere foto maken van de kapotte schroefdraad. In de tussentijd heb ik reeds een vliegwiel besteld.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mogelijk krijg je dit stukje er nog met een gewone poelietrekker van af.

Niet weggooien, kun je een mooie tegenhouder van maken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Die krijg ik er zo af.
De rest hier ook, weet ik zeker


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Wat moet ik verstaan onder een tegenhouder?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Orange
Wat moet ik verstaan onder een tegenhouder?

Wanneer je de moer bij de koppeling los wilt draaien moet je de krukas tegenhouden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Als je met een poelie trekker gaat werken laat dan de moer erop zitten maar niet vast maar een paar slagen los dan blijft de draad nog te gebruiken als hij evt los komt .Krukas vergrendeling kan ook door een langere bout in het mengcarter te zetten waardoor hij blijft hangen en de krukas niet meer draaid (wat een gek woord)verder gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik heb een vliegwiel trekker erbij besteld, dus daar moet het wel mee goedkomen denk ik.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een goed besluit, zo'n trekker komt ooit nog wel eens van pas.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Orange
Wat moet ik verstaan onder een tegenhouder?

Wanneer je de moer bij de koppeling los wilt draaien moet je de krukas tegenhouden.

door een plaat ijzer vast te schroeven aan dat kapotte stuk vliegwiel kun je dit stuk herplaatsen op je krukas NADAT je de ontstekinggrondplaat hebt verwijderd. onder deze grondplaat zit namelijk een moer met de maat 21 mm waarmee je koppeling op je krukas vast gewurgd wordt ( er zit geen spie of vertanding om de koppeling te grijpen) wil je die moer los krijgen moet je zorgen dat je krukas niet mee draait als je een sleutel op die moer zet, met dat stuk vliegwiel kern maak je dan je eigen "krukastegenhoudsleutel"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo dus.

Attached Images
DSC01083.jpg (109.76 KB, 319 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
aha ok ik snap het. Ik zal het stukje bewaren zodra ik het eraf heb. Thanks voor de uitleg

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Orange
aha ok ik snap het. Ik zal het stukje bewaren zodra ik het eraf heb. Thanks voor de uitleg

gaat de koop dan door ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Orange
aha ok ik snap het. Ik zal het stukje bewaren zodra ik het eraf heb. Thanks voor de uitleg

gaat de koop dan door ?


Ik heb een vliegwiel besteld en die komt volgens mij vandaag binnen. Mocht alles verder goed werken dan gaat de koop door. Mocht ik tegen andere problemen oplopen, zoals de koppeling die verbogen is door het afbreken van het vliegwiel e.d. dan kan ik op de koop terugkomen. De eigenaar neemt het gekochte vliegwiel dan van mij over.

Nog een vraagje: Hoe krijg ik die resterende moer er nu het beste af? Ik neem aan dat het vliegwiel gaat meedraaien. Is daar nog een truckje voor?

Ik heb ook ergens op een filmpje gezien dat ze een lange boor ergens in stoppen zodat de krukas niet kan draaien, is dat een optie?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Met die boor in geen optie. Je moet een langere bout M6 in het gat draaien linkse van je pompje. Hij houd dan de kruis tegen. Met de speciale vliegwieltrekker in het er zo af.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Orange
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Orange
aha ok ik snap het. Ik zal het stukje bewaren zodra ik het eraf heb. Thanks voor de uitleg

gaat de koop dan door ?


Ik heb een vliegwiel besteld en die komt volgens mij vandaag binnen. Mocht alles verder goed werken dan gaat de koop door. Mocht ik tegen andere problemen oplopen, zoals de koppeling die verbogen is door het afbreken van het vliegwiel e.d. dan kan ik op de koop terugkomen. De eigenaar neemt het gekochte vliegwiel dan van mij over.

Nog een vraagje: Hoe krijg ik die resterende moer er nu het beste af? Ik neem aan dat het vliegwiel gaat meedraaien. Is daar nog een truckje voor?

Ik heb ook ergens op een filmpje gezien dat ze een lange boor ergens in stoppen zodat de krukas niet kan draaien, is dat een optie?


er is nu een 3 hoek die nog staat als je goed kijkt is daar een extra platte kant bij te maken net langsheen je draad die je nodig hebt voor de trekker daar kan je dan een grote steeksleutel op zetten, dat gaat bij een rond vliegwiel niet, alternatief is om van dat stuk dat erop zit vast die tegenhoud sleutel te maken en dan de moer te lossen, die tegenhoudsleutel constructie weer eraf te bouten en dan de trek constructie monteren.. een boor in een gat steken vernield vaak de randen van het gat of bedoel je dat niet ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Origineel bericht van: Joan

er is nu een 3 hoek die nog staat als je goed kijkt is daar een extra platte kant bij te maken net langsheen je draad die je nodig hebt voor de trekker daar kan je dan een grote steeksleutel op zetten, dat gaat bij een rond vliegwiel niet, alternatief is om van dat stuk dat erop zit vast die tegenhoud sleutel te maken en dan de moer te lossen, die tegenhoudsleutel constructie weer eraf te bouten en dan de trek constructie monteren.. een boor in een gat steken vernield vaak de randen van het gat of bedoel je dat niet ?


Uhm nou ik zag dit filmpje: http://youtu.be/mCT2gU1OzGc?t=20m

Ik dacht dat ik misschien zoiets kon doen om het vliegwiel ook te blokkeren en dan makkelijk de moer eraf te halen. Niet de moer die hij er daar nu opzet uiteraard

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik krijg af en toe rillingen wanneer ik het filmpje zie.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik zie ook een paar zaken die ik zeker niet zo zou nadoen. frown

Don't try this at home, vooral die eerste methode van lager inbouwen...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb toch wel genoten van deze video, het blijft interessant en leerrijk om te kijken hoe een motor in elkaar zit. En nu begrijp ik eindelijk wat het afstellen met het vloeitje (stukje krant in dit geval) inhoudt.

Je kan best niet vonken zonder de bougie aan te sluiten, dacht ik.

Zelf heb ik wel geen "marteau magique". frown

Last edited by AlienSolexfiend; 18/10/14 10:23 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Morgen ochtend ga ik een poging doen om hem te fixen. Kan ik hem meteen starten? Hij heeft ongeveer 1,5 jaar stil gestaan. Ik las nu wat berichten in dat andere topic over het wegzetten. Er zit nog wat benzine in geloof ik.
Kan ik hem starten om te kijken of hij werkt, daarna weer uit doen....leeg tappen en nieuwe brandstof erin doen?


Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, doe er best maar verse gasoline in.
En bekijk even hoe de afgetapte benzine eruit ziet, waarschijnlijk zit die vol met benzineharen, mogelijk doe je er dan goed aan om het tankje eens goed uit te spoelen.

Ook het octaangetal van de brandstof zal niet meer hetzelfde zijn.

En doe bij de eerste tankbeurt gerust maar een mengverhouding van 1:33, nadien kan je nog opteren om 1:40 te mengen (gebruik zelf altijd 1:33 voor mijn 4800).

Weet je welk type 2T de vorige eigenaar gebruikte?
Opletten dat je minerale/half synthetische niet met vol synthetische 2T-olie gaat combineren.

Let ook op: wanneer de Solex lange tijd onder vochtige omstandigheden heeft stilgestaan, dan kan het oudere isolatiemateriaal van de ontsteking vocht geabsorbeerd hebben. In dat geval kan deze de geest geven als je de Solex start.

Last edited by AlienSolexfiend; 24/10/14 07:59 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ok dat zegt me allemaal niets haha. Nee ik heb geen idee wat de vorige eigenaar erin gooide. Ik heb gehoord dat ik Aspen kan gebruiken?

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Aspen 2takt is een kant en klare mix met verhouding 1:50.
Sommigen mengen bij (vol synth), anderen niet. Naar mijn mening vind ik 1:50 erg schraal, maar ja ...

Aspen 4takt is dezelfde acrilaatbrandstof zonder bijgevoegde olie. Compleet zelf te mengen dus, en deze kan ook met tweetaktolie gemengd worden.

Aspen + vol synthetische 2T-olie = 2 maal milieuvriendelijk wink

Als het blok ervoor met minerale of half synthetische olie werd gesmeerd, kan door de sterk reinigende werking van vol synthetische olie in het begin vuiligheid los komen. Ook zal de nog aanwezige minerale olie mogelijk klonteren met alle narigheid vandien. Mijn carburateur en leidingen hebben het aan den lijve mogen ondervinden. Langzamerhand is het uiteindelijk wel weer goed gekomen, maar je kan je een hoop ellende besparen door op zijn minst het tankje goed uit te spoelen met propere benzine, zoniet ook het carter.

Nog een tip die ik je meegeef: een reserve tankfilter; -carbfilter en -pompmembraan en -membraanplaatje zijn altijd een dankbare investering.
Ik vergat er nog een extra reserve luchtfilterfoam bij op te sommen.



Last edited by AlienSolexfiend; 24/10/14 09:24 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Wat een waslijst aan spullen smile Ik wil opstappen en wegrijden haha waar ben ik aan begonnen wink

Ik heb het nieuwe vliegwiel erop gezet, ging binnen 2 minuten...de moer zat niet zo vast als ik dacht.

Uiteraard weer een ander probleem...hij is de sleutel kwijt haha. Dus ik kan nog niet uitproberen of het motortje het uberhaubt doet. Hij is deze week weer weg dus moet een weekje geduld hebben denk ik. In het uiterste geval knippen we hem open.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Slijptol erin en rijden !

Anders de boormachine op het vliegwiel en proberen te starten...

Han

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Orange
Wat een waslijst aan spullen smile Ik wil opstappen en wegrijden haha waar ben ik aan begonnen wink

...

Dat valt wel mee hoor. Filtertjes, membraan e.d. zijn nou ook niet de duurste onderdelen.
En als je van gewone benzine overstapt op Aspen doe je er goed aan om al die kunststof dingen gelijk te vervangen door nieuwe.

Last edited by AlienSolexfiend; 25/10/14 05:57 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Orange
Wat een waslijst aan spullen smile Ik wil opstappen en wegrijden haha waar ben ik aan begonnen wink

Ik heb het nieuwe vliegwiel erop gezet, ging binnen 2 minuten...de moer zat niet zo vast als ik dacht.

Uiteraard weer een ander probleem...hij is de sleutel kwijt haha. Dus ik kan nog niet uitproberen of het motortje het uberhaubt doet. Hij is deze week weer weg dus moet een weekje geduld hebben denk ik. In het uiterste geval knippen we hem open.

sleuteltje waarvoor ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Die grote dikke ketting die door het achterwiel zit....

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Die grote dikke ketting die door het achterwiel zit....



das 1 sckakeltju opofferen dan is hij los als het slot open is pak je bij sluiten gewoon toch weer het völkende

( hoe schreef ik dat ook weer , en is dat wel Deens ?)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zie 4 antwoorden terug grin

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ja absoluut, ik denk dat het zoiets ook wel zal worden. Maar hij is deze week weer niet thuis....en het is een beetje lullig om zijn eigen slot te slopen als hij weg is hahaha. Het gaat allemaal niet vlot moet ik zeggen, maarja geduld hebben is een schone zaak he.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ach, één schakeltje snitplannen, dat zal hij niet merken toch?
Wel een beetje lullig, ja. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ik heb helaas nog niet verder kunnen sleutelen tot nu toe. Ik had wel even de kap eraf gehaald, en zag dat de pomp een rare kleur had. Is dit erg of vrij normaal?

Attached Images
foto (1).JPG (130.89 KB, 186 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja, de banale qualiteit van dit pompje noodzaakt om het dekseltje niet alleen te persen maar ook te lijmen anders zijkt de benzine er lags de velsrand gewoon tussenuit.
nu is die kwaliteit van die lijm ook niet alles. vaak loont het moeiet de boel netjes schoon en vetvrij te maken, echt wel heel lang dompelen in wasbenzine voor verijdering vettigheid, dat kruipt steeds weer uit de gleufjes en opnieuw met een goede 2K lijm af te sealen

Last edited by Joan; 31/10/14 04:48 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je kan het geloven of niet maar het lekken van de pompjes op deze plaats komt alleen omdat deze pompjes van een zeer zacht materiaal zijn gemaakt en wanneer deze te vast worden vastgeschroefd op een ondergrond dat dat niet kan verdragen ( kunststof plaatje met een velletje rubber ) .
Hierdoor gaat het pompje vervormen en krom staan ( bol) en word de ronding waar het plaatje vastzit gewoon wat groter en zal de plakrommel op deze rand gewoon open scheuren.
Deze afdichting is geen pers afdichting maar zit vast doordat het bolle plaatje gewoon wat vlakker wordt gedrukt bij de montage
Het plaatje wordt daardoor wat groter in diameter en zal goed afsluiten zelfs zonder de lijmrommel.
Er zijn ook een tijd geweest dat deze plaatjes ook nog geborgd waren met een klein indrukrandje en met lijm vastgezet.
Maar deze lekken evengoed.
Ik maak deze altijd weer goed dicht door deze tussen de klem weer wat meer in te drukken waardoor het plaatje weer wat groter gaat uitzetten en vervolgens het pompje weer vast te schroeven
met de kleinste schroeven draaier of sleutel die ik heb.
e zal dan weer goed werken
Dit is wat ik weet en daar zal u het nu mee moeten doen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Maar als zo'n pompje na 20-30 jaar trouwe dienst gaat lekken dan mag je toch niet klagen.

De oudere pompjes met schroefdeksel hebben wat dat betreft een onbeperkte levensduur.
E mochten de kogelzittinkjes ooit eens loskomen dan zijn deze te vervangen
waardoor de pomp weer voor lange tijd bruikbaar is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Origineel bericht van: FFAnders
Maar als zo'n pompje na 20-30 jaar trouwe dienst gaat lekken dan mag je toch niet klagen.


Dat is misschien waar, maar ik heb (nog) niet van die 20-30 jaar kunnen genieten wink Dus als ik het goed begrijp is het een kwestie van schoonmaken en opnieuw lijmen....dan moet het weer een tijdje meekunnen. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet ik een nieuw pompje aanschaffen?

Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Eerst maar een starten, het is niet gezegd dat pompje lek is.


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal nog even terug komen op de afdichting van de plaatje van de pomp.
De afdichting moet bij een pomp die gemaakt is uit twee verschillende materialen met een andere uitzetting en deze afdichting moet dicht blijven dan moet deze afdichting altijd een verende afsluiting zijn.
Dus als het huis van de pomp groter of kleiner wordt of nog erger vervormt wordt dan zal de afdichting altijd een verende afdichting moeten zijn .
Dat is makkelijk te maken door het plaatje bol voor te spannen zodat het in het pompje past en daarna weer zo ver vlakker te maken dat het met een verende voorspanning goed vast zit in de pomp.
Deze afdichting zal altijd goed blijven bij steeds warm en koud worden als het niet extreem veel verschil in zit.
De bolling kan dat goed opvangen.
Gaat men nu ook nog het pomphuis flink vervormen door het te vast aandraaien dan zal er een moment komen dat het plaatje de verandering niet goed meer kan volgen en zal er een slijtage optreden op de plaats waar het plaatje de dichtrand zal raken en er zal nu een beweging ontstaan en dus ook een slijtage op die plaats en dus gaan lekken.
De lijm zal dus op den duur op deze plaats gaan breken en gaat de pomp lekken.
Deze pompjes kan je weer dicht krijgen op diverse manieren .
De manier die ik al heel lang ken is het oprekken van de afdicht rand door met een drevel van rond ongeveer 1 m.m. het materiaal wat op te rekken aan de rand waar het plaatje de pomphuis raakt.
Dus met kleine tikken vlakbij elkaar op te kloppen zodat het plaatje weer voldoende groot is geworden om er weer op een verende manier weer vast zit en dan zal misschien een beetje lijm ook wel weer helpen.
weer weten meer vragen

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
En na lange tijd vervormt het membraanplaatje gewoon door de benzine, idem voor de tankfilter. Overschakelen op een benzine van een andere samenstelling kan dit proces versnellen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
En na lange tijd vervormt het membraanplaatje gewoon door de benzine, idem voor de tankfilter. Overschakelen op een benzine van een andere samenstelling kan dit proces versnellen.

Ja maar dat plaatje Bedoeld Jan niet, hij heeft het over het stalen plaatje in het "moderne" type pomp dat aan de voorkant zit, een bekende constructie want veel "vriesplaten" in motorblokken zitten ook ongeveer zo vast, eesrt bol dan zijn ze iets kleiner in diameter, dan gaan ze het gat in en worden weer vlak gestampt waardoor de diameter iets uitzet, normaliter zo vast als een huis als de "body" waarin ze zitten stevig genoeg is en daar mankeert het bij solex ngal eens aan
en zeker als je doet wat Jan zegt, dat pomphuis maar stevig aan draaien dan gaat DIE juist bol staan waarmee zij diameter juiste vergroot in plaats van verkleint en dan heb je de poppen aan het lekken ( dansen doen ze sowieso niet)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Oke, dat zie ik nu in.

De frontboutjes dus per diagonale paar aandraaien en diagonaal vast zetten. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
@Joan: Dit type carburateur, zit dat ook op de OTO's uit 61/62 ?


If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Fidoboy
@Joan: Dit type carburateur, zit dat ook op de OTO's uit 61/62 ?

Ik mis even welke carburateur, Maar heel lang hebben ze allemaal de simpele spaakbediening gehad hoewel het bijbehorende handvat en ook minimale wijzigingen aan de carburateur met de jaren wel veranderde
draaigas bij de 3800 maar waar precies de overgang zat vanaf de OTO vind ik lastig te vertellen, dat 3800 draaigas had je ook nog met een 1 kabel of 2 kabel systeem en ook daar steeds veranderingen met name aan de gasgever en achterkant carburateur ( leklucht)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Ow, ok. Wat ik in eerste instantie bedoelde was een carburateur van het type "dichtgelijmd".


If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Fidoboy
Ow, ok. Wat ik in eerste instantie bedoelde was een carburateur van het type "dichtgelijmd".


Misschien in de war met gelijmde pompdekseltjes ??
Dich tgelijmde carburateurs ken ik niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Wat wel gedaan wordt is het afdichten van de opening waar het roostertje zit van de gasklep (3800). Heb ik ook gedaan bij een aantal, loopt een stuk rustiger stationnair wink

Ps. Die zitten dus niet op een Oto van 1961-1962 (hoewel... Eentje van mij wel blush

Last edited by john meisters; 05/11/14 06:29 AM. Reason: Ps

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Weer een kleine update. Heb de beste man weer gesproken en hij heeft nog altijd het sleuteltje niet, maar hij zou hem gaan doorslijpen. Nu vertelde hij dat de koppeling waarschijnlijk niet goed meer bewoog. Dus we moeten deze los zien te maken. Hoe krijgen we het beste de kogellager los? Die zit volgens mij redelijk vast op de as. Moet je hier gewoon een hefboom onder zetten en loswippen, of zijn er betere manieren.

Ik hoop dat hij weet wat hij doet. Hij is enigszins onduidelijk wat er nu precies mis was aan de solex. Het was voor hem ook al 2 jaar geleden en hij had hem destijds ingeleverd om te laten fixen.

Hij had het eerst over te weinig grip, waardoor ik dacht dat hij bedoelde dat de veren op de voorkant te zwak waren geworden. Maar nu doelde hij dus op de veren in de koppeling. Ik weet niet of die uberhaubt te vervangen zijn of te testen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar zijn speciale trekkers voor .
Met een poelietrekker gaat het ook maar controleer daarna wel dat
het lager niet beschadigd is en geruisloos rond kan draaien.

Het is mogelijk dat de koppeling vettig is door een lekkage
langs de keerring die direkt achter de koppeling zit.
Door vettigheid heeft de koppeling meer Slip en minder Grip.

Last edited by FFAnders; 21/11/14 09:04 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2014
Posts: 188
O
Orange Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Ok dus moet je een koppeling niet inspuiten met bijvoorbeeld WD40 ofzo? Hij spoot er nu iets anders op, maar ik denk dat het vergelijkbaar is met WD40.
Ik geloof dat hij een poelietrekker had dus we gaan het daar dan maar voorzichtig mee proberen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De meeste trekkers hebben te dikke poten en krijg je niet achter het lager. Er is een speciale trekker voor, zoals Ronald al schreef, en anders kun je ook een gewone trekker opofferen en de pootjes dunner slijpen.

WD40 moet je inderdaad NIET in je koppeling spuiten. De koppeling moet aangrijpen bij meer toeren. Is het vettig in de koppelingstrommel dan gaat het zaakje slippen.

Omdat taalverwarring kan meespelen zoals je eerder schreef moet je eerst erachter komen wat nou echt het probleem is wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Omdat taalverwarring kan meespelen zoals je eerder schreef moet je eerst erachter komen wat nou echt het probleem is wink


Inderdaad weet waar je mee bezig bent, vraag is nog steeds of zo het vliegwiel ook gesneuveld is.
Voordat je het weet ben je aan de andere kant van het blok en heb je tussenin alleen maar gruis veroorzaakt want sterk is het niet en duwen, trekken en slaan is volkomen niet ter zake.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Fidoboy
Ow, ok. Wat ik in eerste instantie bedoelde was een carburateur van het type "dichtgelijmd".


Misschien in de war met gelijmde pompdekseltjes ??
Dich tgelijmde carburateurs ken ik niet.


Ht is bedroevend dat ik voor de tweede keer het woord carburateur en benzinepomp doorelkaar heb gegooid. Mijn excuus daarvoor.


If you break it, you own both halves!
Page 1 of 3 1 2 3

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 110 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.166s Queries: 224 (0.063s) Memory: 1.9472 MB (Peak: 2.9436 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 07:20:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS