Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#107829 06/10/14 09:36 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Beste liefhebbers
ben een 3800 blokje aan het reviseren, heb nu enige twijfel over een geplaatste keerring achter de opvulring vanaf de krukas wang gezien, of deze daar wel thuishoort.
bij demontage was deze geplaatst, ik had wel het idee dat het lager ook al niet meer in de felsrandborging zat en het lager iets naar buiten was gekomen/ of zat door de keerring.
graag jullie reactie voor dat ik alles terug monteer en het niet goed zou zijn

Groet
ANdre

Attached Images
P1200348.JPG (101.58 KB, 273 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Volgens mij hoort alleen de meest rechtse plaat ertussen en kan de linkse weggelaten worden.

Han

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
HIER staat een duidelijke exploded vieuw.

Han

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: solexnl
Volgens mij hoort alleen de meest rechtse plaat ertussen en kan de linkse weggelaten worden.

Han




Han

was ook mijn mening, mogelijk in het verleden "verkeerd" gereviseerd.
blijft staan de krukas afdichting naar de atmosfeer, zou een lagerafdichting van metaal goed genoeg zijn ???


groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: solexnl
Volgens mij hoort alleen de meest rechtse plaat ertussen en kan de linkse weggelaten worden.

Han




Han

was ook mijn mening, mogelijk in het verleden "verkeerd" gereviseerd.
blijft staan de krukas afdichting naar de atmosfeer, zou een lagerafdichting van metaal goed genoeg zijn ???


Normaal gesproken wel


Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Die linker ring is de keerring, ik dacht Frans model en hoort aan de lagerkant en dicht af op de bronzen bus die uit de rol steekt.

Bij de andere 3800's zit er een keerring aan de rolzijde en hoeft het lager er niet uit om te vervangen.
Die metaalringen in het lager dichten niet af.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,034
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,034
De volgorde op de foto is origineel, kering(frans), stalenring, en dan het lager, stalenring zit dus tussen kering en lager.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke FF

welk blokje heb ik dan ???
mogelijk geeft het motor nummer een indicatie
5042191 en waar kan ik dat vinden ???

Groet
ANdre

Attached Images
IMG_20141006_172144.jpg (212.07 KB, 212 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Roelof
De volgorde op de foto is origineel, kering(frans), stalenring, en dan het lager, stalenring zit dus tussen kering en lager.


Oke Roelof , dank je
gaan we zo doen, wel weinig materiaal om het lager op te sluiten, maar oke

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,034
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,034
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Roelof
De volgorde op de foto is origineel, kering(frans), stalenring, en dan het lager, stalenring zit dus tussen kering en lager.


Oke Roelof , dank je
gaan we zo doen, wel weinig materiaal om het lager op te sluiten, maar oke

groet
ANdre


Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Roelof
De volgorde op de foto is origineel, kering(frans), stalenring, en dan het lager, stalenring zit dus tussen kering en lager.


Oke Roelof , dank je
gaan we zo doen, wel weinig materiaal om het lager op te sluiten, maar oke

groet
ANdre


Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.


gaan we doen, passing is nog goed tot redelijk, bedankt voor je tip


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Origineel bericht van: Roelof



Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.

2 a 3 stukjes weg aan het lager is al afdoende hoeft niet rondom, productie technisch is dat handiger, 1 klap en je vouwt de hele rand om, revisie technisch is dat een ramp. wel carter goed warm maken bij omvouwen want dan is het materiaal niet zo bros


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #107882 07/10/14 01:55 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof



Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.

2 a 3 stukjes weg aan het lager is al afdoende hoeft niet rondom, productie technisch is dat handiger, 1 klap en je vouwt de hele rand om, revisie technisch is dat een ramp. wel carter goed warm maken bij omvouwen want dan is het materiaal niet zo bros


JOAN

wat is een veilige temperatuur zonder de keerring te beschadigen ?/

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joan #107883 07/10/14 02:45 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,034
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,034
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof



Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.

2 a 3 stukjes weg aan het lager is al afdoende hoeft niet rondom, productie technisch is dat handiger, 1 klap en je vouwt de hele rand om, revisie technisch is dat een ramp. wel carter goed warm maken bij omvouwen want dan is het materiaal niet zo bros


Niet mee eens, rondom felsen is altijd steviger dan op een paar puntjes anders hadden ze dat vroeger ook wel gedaan, bij de Black & roll carters zit het lager wel op een paar puntjes vast maar die lagers vallen er na een jaar ook gewoon uit , en waarom zou je dat niet doen zoveel meer werk is het niet, op de foto een lager met overmaat ring omdat dit carter veel te ruim was.



Carter kan je opwarmen in de oven op 150/200 graden, ik doe het met de verfstripper, als het carter warm genoeg is dan pas de kering ring en lager in, en omdat het carter nu warm is gelijk de rand omvelsen.

Last edited by Roelof; 07/10/14 02:49 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,729
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,729
Likes: 9
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof



Wat je kan doen is een flinke schuine kant aan het lager slijpen dan gaat het wel.

2 a 3 stukjes weg aan het lager is al afdoende hoeft niet rondom, productie technisch is dat handiger, 1 klap en je vouwt de hele rand om, revisie technisch is dat een ramp. wel carter goed warm maken bij omvouwen want dan is het materiaal niet zo bros






JOAN

wat is een veilige temperatuur zonder de keerring te beschadigen ?/

groet
ANdre


Vind ik een goede vraag, voor de oudere cartertjes waar je de keerring onder het lager moet leggen. Ik warm op tot 150 graden maar knijp een beetje met de billen bij dit soort cartertjes eek


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
voor het rubber van de keerring niet veel hoger gaan dan die 150 graden, het rubber warmt niet makkelijk door dus dat geeft bij die temperatuur voldoende reserve.

Rubber (keerring) dus NIET meewarmen maar pas aan warm carter toevoegen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #107900 08/10/14 02:11 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
dreke2 Offline OP
5000km gereden
**
OP Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke Heren

alle tips worden ter harte genomen, ga het nu in de juiste volgorde en temperatuur monteren

groeten

ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
En dan de keerring op de otto blokjes zijn die nog te koop want dat is een klein rubberen ring die op de krukas zit
O ringetjes zijn eigenlijk net te groot

Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
het is een U vormig ringetje geweest, vind je niet meer. Ik laat ze weg hebben geen nut Als je toch wil monteren gebruik dan voor elke groef 1 O-ringetje en er zijn er die de juiste snoerdiameter hebben, die vind je helaas niet in de "assorti" setjes die overal te koop zijn en waar een hele serie "handige' maten in zitten ( geen idee wie deze bedacht heeft) O-ringen met rubber van een zeer bedenkelijke kwaliteit ( lijkt meer plastic met veel weekmaker) Het is vast geen "Buna" ( met nog een code erachter) of Viton of Kalrez of silicone zoals echte O-ringen ontwikkeld zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
2 members (derkdevries, Antoine), 13 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
December
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 55 (0.013s) Memory: 1.0987 MB (Peak: 1.3531 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-12-03 17:11:43 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS