Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo solexvrienden

Ik heb een probleempje en kan er niet goed uitkomen.
Het gaat om een solex die niet lekker wil lopen doordat hij niet de juiste verhouding brandstof/lucht krijgt.
Gisteren heb ik een goed lopende solex voorzien van een grotere sproeier.
van 28 naar 30 en daar ging hij veel slechter op lopen.
nu heb ik dat ook geprobeerd op de solex in kwestie, maar dat heeft niet gewerkt ( anders zou je klaar zijn en de juiste maat voor hem opzoeken ).
heeft er van jullie iemand nog tips om specifiek voor deze solex het juiste mengsel te vinden of de juiste verhouding?
Het gaat erom dat deze solex gewoon goed gaat lopen.
De solexmotor heb ik uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en daar was alles goed.
Ontsteking staat prachtig op tijd maar de brandstofverhouding is gewoon ***.

gr willem

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Van 28 naar 30 maakt niet zoveel uit hoor.
Als alles goed zou zijn staat het heveltje met 28 in het midden en met 30 ietsjes meer naar rechts, maar dat is maar 5mm ofzo.

Doet hij 4 takten, start hij heel moeilijk, slaat hij af, rijd hij 30 km/h enz...?

Ik neem aan dat het brandstofsysteem in orde is, schoon enzo.

Is het bij de rol droog?
Decompressie klepje goed afgesteld. Een heel klein beetje lekken van die klep, wat niet echt opvalt, geeft toch een slecht lopend motortje.

Succes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vaak (meestal) is het valse lucht. Voetpakking, klepdekselboutjes, spruitstuk, noem maar op.

Gisteren ook een Solex gehad, bleek te lekken bij de voet of klepdeksel, daar waar de tank met een sleufgat vastzit. Na hermontage hetzelfde probleem. Zal dus iets niet vlak zijn of een scheurtje ergens. Staat weer op de Workmate, we zullen het vinden, gewoon doorzoeken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nog een kleine aanvulling die hier nog niet beschreven is :
slijtage aan cilinder, zuiger en zuigerveren willen ook de motorprestaties verminderen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Nog een kleine aanvulling die hier nog niet beschreven is :
slijtage aan cilinder, zuiger en zuigerveren willen ook de motorprestaties verminderen.


Inderdaad want het is niet alleen de juiste verhouding maar ook de druk die het beest doet ontwaken, anders heb je gewoon een aansteker in een potje en daar komt geen werk uit.
met de hand aan het vliegwiel draaien dan dien je tegen het BDP ( bovenste dode punt) behoorlijk weerstand te voelen vanwege de opgebouwde druk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo mensen

Bedankt voor jullie tips.
ten eerste Alfons: ja alles was schoongemaakt, ook de leidingen ( waarvan er eentje lelijk vuil was ), onderdeel voor onderdeel nagelopen.
Maar de decompressie klep heb ik inderdaad er gewoon op gemonteerd.
Heb jij misschien nog tips over het afstellencq het schoonmaken hiervan.
En tweetakten doet hij ook niet.
Ten tweede John: alle pakkingen vernieuwd en nergens een rotte bout of zo dus alles goed aan kunnen draaien.
ik begrijp alleen niet wat jij bedoeld met "de tank aan het sleufgat vastzit".
ten derde FF Anders : ik neem aan dat jij bedoeld dat de kompressie niet goed is?
Ik heb er ook nieuwe zuigerveren in gedaan dus ga ik ervan uit dat de comprfessie goed is, maar ik zal het nameten.
En als laatste Joan :
in mijn bevinding is deze tegendruk van het BDP goed , maar zoals ik al zij bij FF Anders zal ik de compressie opmeten

gr Willem

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Deco klepje in cilinderkop met JIF (of ander schuurmiddel) inschuren. Dus een klein beetje op de zitting en klepje en met je schroevendraaier het klepje 50 keer heen en weer indraaien.
De afstelling is heel lastig uit te leggen.
Tussen vol gas en het gas terug duwen, moet er speling zijn op tussen het deco hefboompje en klepje. Als je verder terug das drukt dan moet je het deco klepje een mm zien indrukken en dan valt de motor stil. De speling kun je verstellen de moer om de deco klep te verdraaien tegen de veer in.
Effe goed kijken hoe dat moet.
In het Solex doe het zelf boek, blz. 25 en 26 staat het beschreven.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik geloof dat Willem een 3800 heeft (volgens profiel) , daar heeft het gas en decompressie gescheiden bediening


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: willem23
ik begrijp alleen niet wat jij bedoeld met "de tank aan het sleufgat vastzit".
gr Willem


De tank heeft 3 bevestigingspunten: voor-boven, midden-onder en achter-boven.

Achter-boven bedoel ik, de tankbevestiging heeft hier een sleufgat zodat je dit boutje slechts een paar slagen los hoeft te draaien. (is ook wat moeilijker bereikbaar) wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: willem23
Hallo solexvrienden

Ik heb een probleempje en kan er niet goed uitkomen.
Het gaat om een solex die niet lekker wil lopen doordat hij niet de juiste verhouding brandstof/lucht krijgt.
Gisteren heb ik een goed lopende solex voorzien van een grotere sproeier.
van 28 naar 30 en daar ging hij veel slechter op lopen.
nu heb ik dat ook geprobeerd op de solex in kwestie, maar dat heeft niet gewerkt ( anders zou je klaar zijn en de juiste maat voor hem opzoeken ).
heeft er van jullie iemand nog tips om specifiek voor deze solex het juiste mengsel te vinden of de juiste verhouding?
Het gaat erom dat deze solex gewoon goed gaat lopen.
De solexmotor heb ik uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en daar was alles goed.
Ontsteking staat prachtig op tijd maar de brandstofverhouding is gewoon ***.

gr willem
even terug naar het topic: "juiste verhouding" Google maar eens op "stoichiometrische verhouding" dat is precies DIE verhouding tussen de zuurstof in de lucht ( ca 20%) en de te verbranden materialen in dit geval een mengeling van koolwaterstoffen van ca C3H8 tot ca C12H26 en alles wat daar tussen in zit elke "C" heeft 2 "O's" nodig om te verbranden ( tot CO2) en elke "H" een 1/2e "O" ( tot H2O) je kunt dan precies uitrekenen bij hoeveel liter lucht je per uur aanzuigt ( omrekenen naar MOL) je hoeveel MOL van dat mengsel dient aan te leveren en dat is weer terug te rekenen naar gewicht en dat is weer terug te rekenen naar liters.
Als je ergens valse lucht aanzuigt dan heb je exra lucht dat NIET in de carburateur is voorzien van exact de juiste hoeveelheid MOLen brndstof ( een truuk uit de racewereld die extra lucht) en dien je een grotere sproeier te monteren.

In alle andere gevallen is het monteren van een andere sproeier waardeloos of je moet iets aan je motortje hebben wat ervoor zorgt dat de verbranding niet optimaal is en de C12H26's en die net daaronder niet meer aansteekt, dan is de lucht beschikbaar voor de C3H8's en net daarboven dus dan kun/moet je er meer ingieten om dit aandeel hoog te houden, nadeel die C12H26 stromen dan onverbrand als drab in je uitlaat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Bedankt solexvrienden

Weer heel wat wijzer geworden.
En Alfons die tip van dat klepzeteltje werkt zeer goed.
Ik heb er een beetje polish tussen gedaan en toen voorzichtig de boormachine erop.
Klep en zetel waren prachtig mooi glimmend, en dat scheelde ( weer )3 kilometer.
Nu nog even wat experimenteren met de andere tips en de solex gaat weer als de brandweer.

gr willem

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk mooi toch. Ja via dat klepje gaat er soms best wat kracht verloren en je merkt het eigenlijk niet omdat het rechtstreeks naar de uitlaat gaat.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooie uiteenzetting Joan. Dit ga ik in mijn lessen gebruiken. Puur als extra informatie.

En het klopt wat je zegt over die grote sproeier.
Als we een grotere monteren moet het handeltje naar rechts.
Als we een kleinere monteren moet het handeltje naar links.
Mengverhouding blijft hetzelfde.

Heel theoretisch zouden we kunnen denken dat we een grotere sproeier monteren en het handeltje naar rechts, er misschien toch meer mengsel naar het motortje kan.
Of dat zo is, is de vraag. Misschien haast niet merkbaar.
Nu mijn vraag, wie heeft het weleens geprobeerd?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse


Heel theoretisch zouden we kunnen denken dat we een grotere sproeier monteren en het handeltje naar rechts, er misschien toch meer mengsel naar het motortje kan. Nee dus
Of dat zo is, is de vraag. Misschien haast niet merkbaar.
Nu mijn vraag, wie heeft het weleens geprobeerd?

Uiteraard geprobeerd als alles nagegeken is, b.v.luchtfilter, carterlekkages,
uitlaat, ontsteking enzv. en het hendeltje staat te veel links of rechts dat je
dan een sproeier maatje groter of kleiner probeert.
Als je een grotere sproeier plaatst en het hendeltje verder naar rechts zet corrigeer je de
mengselverhouding zodat de motor weer net zo goed loopt als met de kleinere sproeier en
hendeltje meer naar links (wat een verhaal zeg).

Als je de sproeiermaat zo kiest dat het hendeltje rechts van het midden staat dan heb je er ook wat aan bij een koude start.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Mooie uiteenzetting Joan. Dit ga ik in mijn lessen gebruiken. Puur als extra informatie.

En het klopt wat je zegt over die grote sproeier.
Als we een grotere monteren moet het handeltje naar rechts.
Als we een kleinere monteren moet het handeltje naar links.
Mengverhouding blijft hetzelfde.

Heel theoretisch zouden we kunnen denken dat we een grotere sproeier monteren en het handeltje naar rechts, er misschien toch meer mengsel naar het motortje kan.
Of dat zo is, is de vraag. Misschien haast niet merkbaar.
Nu mijn vraag, wie heeft het weleens geprobeerd?


sproeiers 26-27-28-29-30 en 32 geprobeerd, nagenoeg geen verschil in hendelstand, bijna helemaal naar links, de startstand dus.
wel bij 27 de beste trekkracht, topsnelheid nagenoeg gelijk bij alle sproeiers ong 38 knm/h
in alle gevallen binnen 1/2 meter starten en lopen

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is wel bijzonder Andre, zo heb ik een Solex met sproeier 28 die een tankje leegslurpt op 40km crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Dat is wel bijzonder Andre, zo heb ik een Solex met sproeier 28 die een tankje leegslurpt op 40km crazy


wel altijd een vet blokje onder de carb. mogelijk niet helemaal luchtdicht

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Blokje is na revisie (voojaar) mooi droog gebleven alleen wel veel problemen met de cilinder/zuiger gehad (warmlopers).
Na afdraaien zuiger geen warmlopers meer en een goede compressie.
Alleen , hij ZUIPT cry .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Mooie uiteenzetting Joan. Dit ga ik in mijn lessen gebruiken. Puur als extra informatie.

En het klopt wat je zegt over die grote sproeier.
Als we een grotere monteren moet het handeltje naar rechts.
Als we een kleinere monteren moet het handeltje naar links.
Mengverhouding blijft hetzelfde.

Heel theoretisch zouden we kunnen denken dat we een grotere sproeier monteren en het handeltje naar rechts, er misschien toch meer mengsel naar het motortje kan.
Of dat zo is, is de vraag. Misschien haast niet merkbaar.
Nu mijn vraag, wie heeft het weleens geprobeerd?


sproeiers 26-27-28-29-30 en 32 geprobeerd, nagenoeg geen verschil in hendelstand, bijna helemaal naar links, de startstand dus.
wel bij 27 de beste trekkracht, topsnelheid nagenoeg gelijk bij alle sproeiers ong 38 knm/h
in alle gevallen binnen 1/2 meter starten en lopen

groet
ANdre


Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar volgens mij is er echt wel iets aan de hand.
Zeker als je zegt dat het handeltje naar links staat.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Mooie uiteenzetting Joan. Dit ga ik in mijn lessen gebruiken. Puur als extra informatie.

En het klopt wat je zegt over die grote sproeier.
Als we een grotere monteren moet het handeltje naar rechts.
Als we een kleinere monteren moet het handeltje naar links.
Mengverhouding blijft hetzelfde.

Heel theoretisch zouden we kunnen denken dat we een grotere sproeier monteren en het handeltje naar rechts, er misschien toch meer mengsel naar het motortje kan.
Of dat zo is, is de vraag. Misschien haast niet merkbaar.
Nu mijn vraag, wie heeft het weleens geprobeerd?


sproeiers 26-27-28-29-30 en 32 geprobeerd, nagenoeg geen verschil in hendelstand, bijna helemaal naar links, de startstand dus.
wel bij 27 de beste trekkracht, topsnelheid nagenoeg gelijk bij alle sproeiers ong 38 knm/h
in alle gevallen binnen 1/2 meter starten en lopen

groet
ANdre


Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar volgens mij is er echt wel iets aan de hand.
Zeker als je zegt dat het handeltje naar links staat.


Alfons

denk ik ook, vet blokje druppelt ook weleens na als ik stop, hendeltje bijna uiterst links,loopt verder wel goed, ben inmiddels ander blokje aan het reviseren.
lagers , rol keerringen etc, ff helemaal nieuw maken, gaan we proberen en meemaken

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Een Cyclemaster zuipt ook zo erg. En die is dan nog maar 26 cc of 32 cc. (ligt aan het bouwjaar).

Een peperbus is ook niet zo zuinig als een latere Solex, en zeker niet bij dezelfde snelheid. Van de latere Solex dan wel te verstaan. Dus op peperbus snelheid rijdend zal de nieuwere Solex zuiniger zijn.


De reclame was toch 100km/liter voor de Peperbus (18km/uur)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Mooie uiteenzetting Joan. Dit ga ik in mijn lessen gebruiken. Puur als extra informatie.

En het klopt wat je zegt over die grote sproeier.
Als we een grotere monteren moet het handeltje naar rechts.
Als we een kleinere monteren moet het handeltje naar links.
Mengverhouding blijft hetzelfde.

Heel theoretisch zouden we kunnen denken dat we een grotere sproeier monteren en het handeltje naar rechts, er misschien toch meer mengsel naar het motortje kan.
Of dat zo is, is de vraag. Misschien haast niet merkbaar.
Nu mijn vraag, wie heeft het weleens geprobeerd?


sproeiers 26-27-28-29-30 en 32 geprobeerd, nagenoeg geen verschil in hendelstand, bijna helemaal naar links, de startstand dus.
wel bij 27 de beste trekkracht, topsnelheid nagenoeg gelijk bij alle sproeiers ong 38 knm/h
in alle gevallen binnen 1/2 meter starten en lopen

groet
ANdre


Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar volgens mij is er echt wel iets aan de hand.
Zeker als je zegt dat het handeltje naar links staat.


Alfons

denk ik ook, vet blokje druppelt ook weleens na als ik stop, hendeltje bijna uiterst links,loopt verder wel goed, ben inmiddels ander blokje aan het reviseren.
lagers , rol keerringen etc, ff helemaal nieuw maken, gaan we proberen en meemaken

groet
ANdre


Gaat helemaal goed komen.
En straks staat dat handeltje mooi in het midden met sproeier 28. Let maar op.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
sproeiers 26-27-28-29-30 en 32 geprobeerd, nagenoeg geen verschil in hendelstand, bijna helemaal naar links, de startstand dus.
wel bij 27 de beste trekkracht, topsnelheid nagenoeg gelijk bij alle sproeiers ong 38 knm/h
in alle gevallen binnen 1/2 meter starten en lopen

groet
ANdre

dat is inderdaad niet normaal, gezien de snelheid die je opgeeft denk ik dat de carburateur is uitgeboord, mogelijk dat de venturibuis een braam heeft en nu ongeveer als sproeier werkt dan heb je er feitelijk 2 in serie staan waarbij het geen fluit uitmaakt wat je erin zet voor de eerste want de laatste houd dan de "kraan" dicht
alleen als er een sproeier in gaat die kleiner is zal je wat merken, waarchijnlijk loopt hij ook nog zonder sproeier met een plaatje op het gat aldaar .
steek eens wat staaldraadjes achterin links in het sproeiergat om uit te komen via de venturibuis in je carburateur ( ontstoppen daar )

Last edited by Joan; 19/09/14 01:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Joan

carb inderdaad opgeboord, venturi ook bijgewerkt zodat het een stromend geheel wordt.
sproeiergat is goed schoongemaakt mbv dun ijzerdraadje.
ben intussen ander blokje aan het reviseren met speciale aandacht voor de afdichtingen
wordt vervolgt

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
die venturi ( en dan het buisje dat daar in uit moet monden, toch heel erg in de verdachtenbank, ik wip meestal de overkant leeg zodat ik het buisje kan trekken en terugplaatsen ( leegwippen afhankelijk van hoe afgedicht, die met dat kogeltje is lastig maar van binnenuit met een banaan beugeltje redelijk te toen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als er een propje inzit is deze er heel uit te halen.
Carb. in de oven leggen en dan propje en ventiriebuisje eruit drukken.
Als je klaar bent met de carb. werkzaamheden kan je het buisje en propje er weer, warm, indrukken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
voor buisje gebruik ik ook weer een dunne spaanplaat schroef


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vind het altijd wel prettig dat, door het voorwerp iets te verwarmen, de onderdelen
bijna vanzelf loskomen, zonder te veel kracht te zetten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Joan
die venturi ( en dan het buisje dat daar in uit moet monden, toch heel erg in de verdachtenbank, ik wip meestal de overkant leeg zodat ik het buisje kan trekken en terugplaatsen ( leegwippen afhankelijk van hoe afgedicht, die met dat kogeltje is lastig maar van binnenuit met een banaan beugeltje redelijk te toen.


Joan

draadje van binnenkabel helemaal doorheen gehaald, diverse malen op en neer schuren, moet dan toch goed zijn lijkt me

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Joan
die venturi ( en dan het buisje dat daar in uit moet monden, toch heel erg in de verdachtenbank, ik wip meestal de overkant leeg zodat ik het buisje kan trekken en terugplaatsen ( leegwippen afhankelijk van hoe afgedicht, die met dat kogeltje is lastig maar van binnenuit met een banaan beugeltje redelijk te toen.


Joan

draadje van binnenkabel helemaal doorheen gehaald, diverse malen op en neer schuren, moet dan toch goed zijn lijkt me

groet
ANdre

klopt moet goed zijn , toch raar fenomeen dat hij zo slecht reageert op steeds grotere sproeiers


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik merk toch op dat opgeboorde carburateurs toch soms vreemd reageren als ik de site zo volg.
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is het niet zomaar een kwestie van een boor 8mm erdoor halen.
Vaak gaat het goed maar vaak denk ik ook niet.
Mijn inziens moet ook het gat voor en na de venturi ook hierop goed worden afgestemd.

Ik zou best eens een 8mm willen proberen, om te kijken wat het effect is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik haal altijd eerst de veturi buis eruit voordat ik ga boren.
soms maak ik een nieuwe die helemaal door de boring heen steekt met een paar dwarsgaatjes erin zoals ook sommige typen dellorto's hebben en zoals je ook vind in grasmaaier motor vlinder carburateurs ( ik maak solex meestal ook "vlinder")


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 166 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.066s Queries: 80 (0.026s) Memory: 1.2378 MB (Peak: 1.6090 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 04:35:25 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS