Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Zou een aanpassing van de luchtinlaat, zoals Brian Solex toont, zin hebben ?
Ik bedoel niet de gaatjes in het alu luchtfilterhuis opboren naar 8 mm, maar vooraan in het stalen deksel een rechhoekige opening maken. De doorlaat is dan veel groter als de 2 originele gaatjes en bij snelheid of tegenwind geeft dit dan ook een beetje drukvulling.
De originele luchtfilter zou met deze rechthoekige opening toch gewoon kunnen blijven zitten, in plaats van de aanpassing door Brian Solex (een filter-mousse vertikaal monteren).

Attached Images
P1010561.JPG (93.26 KB, 281 downloads)

brom ze, Rudi
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nu krijg je 1000 antwoorden.
Maar ik zou zeggen, gewoon proberen.
Eerst een gewone en dan deze filterkap.

(maar ik vermoed dat het niet zal uitmaken}


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Oei, dat wordt veel lezen.
Ik hoopte dat dit allang door iemand anders was uitgevoerd en getest.
NB: De originele 2 inlaatgaatjes moeten wel dichtgemaakt worden om minieme drukopbouw te bekomen.


brom ze, Rudi
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Maakt geen merkbaar verschil bij die van ons raceteam. Het idee hierachter is dat je een hogere dichtheid van de aangezogen lucht hebt omdat ie koeler is.
1 liter koude lucht heeft een hogere dichtheid( lees: meer zuurstof) dan 1 liter warme lucht. Meer zuurstof betekend meer brandstof en dus een grotere bos hout die Jan Vennix altijd beschrijft. Probeer t gewoon maar ik heb er vorig jaar vooral veel stof mee gehapt tijdens de 24 uurs race en je moet ook uitkijken dat je niet teveel water binnen schept met regen.
Ohja, en nog iets : veel meer lawaai. Niet oorverdovend maar luidruchtiger.

Last edited by WilfredVW; 03/09/14 12:36 AM.
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Echte drukvulling op een Solexcarburateur gaat niet want dan blaas je de brandstof terug tegen de druk van de brandstofpomp in.

Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Dit is duidelijk.
Deze paar antwoorden besparen mij onzinnig werk.
Dit forum is dus n mooi "gereedschap".


brom ze, Rudi
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Op zich zijn het leuke ideeën, maar wat je aangeeft is het probleem. En eehhh veel aardkorst in het motoretje is niet goed. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wij hebben met zo'n systeem gereden, werkte goed ,
Met tegenwind geen terugval.
Stof vang je met een filter en water is geen probleem.

Last edited by FFAnders; 03/09/14 02:11 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Dan ga ik het toch ook eens proberen. Bestaande luchtfilter blijft gewoon zitten.
De ingreep is minimaal, en is gemakkelijk terug ongedaan te maken.


brom ze, Rudi
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Alleen dat rare roostertje weglaten , dat geeft extra weerstand en dat wil je juist voorkomen


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Zonder gaasdraad, dan denk ik om beter enkele ronde gaten diam 10 mm naast elkaar te boren in plaats van zo'n groot rechthoekig gapende muil.


brom ze, Rudi
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
RAM air is destijds ontwikkeld in de motogp om betere vulling te krijgen, dit systeem begint pas te werken bij snelheden boven de 150km/h, dan kan je met een Solex nog wel even....voordeel zou kunnen zijn koele lucht aanzuigen ipv warme lucht boven de cilinderkop.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ben echt benieuwd of het zal werken. Zou mooi zijn, want ik zie het nog niet zitten. Maar alles kan dus waarom dit niet.
Succes met testen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Wij hadden ook een luchthapper maar die was heel speciaal, gemaakt van een "suikerpotje".


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
We reden geen 150 maar het werkte wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Origineel bericht van: Roelof
RAM air is destijds ontwikkeld in de motogp om betere vulling te krijgen, dit systeem begint pas te werken bij snelheden boven de 150km/h, dan kan je met een Solex nog wel even....voordeel zou kunnen zijn koele lucht aanzuigen ipv warme lucht boven de cilinderkop.

Juist,helemaal gelijk, pas boven de 140 à 150km/u begint ram air echt te werken en dan moet je nog goed opletten met je sproeierbezetting of de injectie afstelling.
Koele lucht is altijd beter voor je cylindervulling en vermogen ,dat is zeker maar t effekt op n Solex is ben ik bang nihil.

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Origineel bericht van: ghostrider
Inderdaad Roelof.
Bovendien denk ik dat er dan een andere vorm van airbox zou moeten zijn

Andere vorm hoeft niet perse, maar n soort luchthapper centraal voorop de kop zou goed zijn met n op de juiste lengte en diameter inlaatbuis,afhankelijk van je motorkonstruktie en veel meer variabelen. Juist centraal voorop je luchtfilter omdat daar de druk t hoogste is en dus niet langs de zijkant van je luchtfilter. De lengte en diameter van de inlaatbuis is van belang vanwege de pulsaties die in je inlaatsysteem zitten. Hoeveel de buis in je luchtfilterhuis steekt is wel van belang ivm met de pulsaties en dan heb je ook te maken met de vorm van de uiteinden van de buis. En dan rijdt je met n Solex nog steeds geen 140 wanneer t echte effekt begint. Koele lucht is wel beter ,maar ram air op n Solex is discutabel.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: RudolfDH
Dan ga ik het toch ook eens proberen. Bestaande luchtfilter blijft gewoon zitten.
De ingreep is minimaal, en is gemakkelijk terug ongedaan te maken.


Origineel bericht van: WilfredVW
Echte drukvulling op een Solexcarburateur gaat niet want dan blaas je de brandstof terug tegen de druk van de brandstofpomp in.


De ingreep is echt miet minimaal maar vereist meer

druk vulling blaast NIET de brandstof terug de pomp in, daar is druk zat.

een overdruk van 0.1 bar doet al wonderen, 0.33 bar zou mooi zijn

Het heet "AIRBOX" omdat de hele carburateur die druk moet zien anders krijg je inderdaad terugblaas maar niet zoals hierboven gesteld dus dat maakt het wel degelijk moeilijk.
Ik heb dan bij overdracht van mijn blokje aan het team precies laten zien wat waar zit en als ze gaan sleutelen dat elk onderdeel weer perfect aangesloten dient te worden.

dat er meer lucht in ging: ik meen dat ik naar sproeier 65 toe moest om hem goed te laten lopen op volgas ( overigens niet te vergelijken met de"27" van solex want dat is meen ik in mijn termen iets van 35

zo maar de aanzuig verplaatsen van onderen naar voren: dat doen ze al meer dan 20 jaar bij de racers dus dat is niet echt nieuw, werkt maar dan vanwege de koelere lucht zoals al beschreven.

maar pak je lucht filter huis maar eens vast, dat is een "hotbox" en ook daar heb ik wat aan gedaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: WilfredVW
Origineel bericht van: Roelof
RAM air is destijds ontwikkeld in de motogp om betere vulling te krijgen, dit systeem begint pas te werken bij snelheden boven de 150km/h, dan kan je met een Solex nog wel even....voordeel zou kunnen zijn koele lucht aanzuigen ipv warme lucht boven de cilinderkop.

Juist,helemaal gelijk, pas boven de 140 à 150km/u begint ram air echt te werken en dan moet je nog goed opletten met je sproeierbezetting of de injectie afstelling.
Koele lucht is altijd beter voor je cylindervulling en vermogen ,dat is zeker maar t effekt op n Solex is ben ik bang nihil.


Ieder merk had zijn eigen benaming aan het systeem, Suzuki noemde het SRAD.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: WilfredVW
Origineel bericht van: Roelof
RAM air is destijds ontwikkeld in de motogp om betere vulling te krijgen, dit systeem begint pas te werken bij snelheden boven de 150km/h, dan kan je met een Solex nog wel even....voordeel zou kunnen zijn koele lucht aanzuigen ipv warme lucht boven de cilinderkop.

Juist,helemaal gelijk, pas boven de 140 à 150km/u begint ram air echt te werken en dan moet je nog goed opletten met je sproeierbezetting of de injectie afstelling.
Koele lucht is altijd beter voor je cylindervulling en vermogen ,dat is zeker maar t effekt op n Solex is ben ik bang nihil.


Ieder merk had zijn eigen benaming aan het systeem, Suzuki noemde het SRAD.

Suzuki Ram Air Duct, de inlaten van dit systeem zitten aan de zijkant ,dit is niet optimaal maar wel goedkoper omdat Honda t patent heeft op de centraal geplaatste inlaat. Kawasaki ZXR750 had van die mooie stofzuigerslangen vanaf de kuip naar de airbox.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: WilfredVW
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: WilfredVW
Origineel bericht van: Roelof
RAM air is destijds ontwikkeld in de motogp om betere vulling te krijgen, dit systeem begint pas te werken bij snelheden boven de 150km/h, dan kan je met een Solex nog wel even....voordeel zou kunnen zijn koele lucht aanzuigen ipv warme lucht boven de cilinderkop.

Juist,helemaal gelijk, pas boven de 140 à 150km/u begint ram air echt te werken en dan moet je nog goed opletten met je sproeierbezetting of de injectie afstelling.
Koele lucht is altijd beter voor je cylindervulling en vermogen ,dat is zeker maar t effekt op n Solex is ben ik bang nihil.


Ieder merk had zijn eigen benaming aan het systeem, Suzuki noemde het SRAD.

Suzuki Ram Air Duct, de inlaten van dit systeem zitten aan de zijkant ,dit is niet optimaal maar wel goedkoper omdat Honda t patent heeft op de centraal geplaatste inlaat. Kawasaki ZXR750 had van die mooie stofzuigerslangen vanaf de kuip naar de airbox.


En Kenny Roberts had op zijn KR Proton van die raketwerpers aan de zijkant van de kuip, ze zijn er in alle maten en soorten alleen op een solex gaat het echt niet werken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Nu heel even iets anders maar toch weer ongeveer hetzelfde.
Voor het 2015 - 24 uur peperbus project zal ik niet over kunnen op drukvulling zoals wel voor het 2014 project om dat het luchtfilter heel anders zit.
echter heb ik wel ideeën voor het kanaaltje in een wel aardig type peperbus carburateur.

Ik heb wel een idee waar het oorspronkelijk voor is maar misschien kan iemand dat bevestigen.

Attached Images
peperbus-1a.jpg (51.31 KB, 261 downloads)
peperbus-1b.jpg (106.58 KB, 260 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is dit ook 6,5mm?

Interessant ding. Extra lucht kan nooit geen kwaad toch. Daar kun je iets mee.


Het idee wat je hebt zal wel kloppen denk ik. Wat dan?


Last edited by Alfons_Amuse; 04/09/14 12:25 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Mooi kanaaltje,dat bied kansen...........
Zo heb ik ook al wat ideeën voor volgend jaar.

Last edited by WilfredVW; 04/09/14 12:59 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan


Ik heb wel een idee waar het oorspronkelijk voor is maar misschien kan iemand dat bevestigen.


Net als het gleufje in het gasklep van de 3800, wat extra lucht om verzuipen tegen te gaan.
Het is wel een lang en dunne boring.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Er zijn nog wel mogelijkheden.
Er zijn mogelijkheden met een DO carter heb ik gezien.
De afwezigheid van een koppeling gaat je echter opbreken ben ik bang
Koppeling is geen probleem, die past,( binnen mijn filosofie over de koppeling) het lager is het probleem maar daar heb ik ook al een oplossing voor . dat kost echter weer de ontsteking, maar je raad het vast al .

Last edited by Joan; 04/09/14 01:47 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan


Ik heb wel een idee waar het oorspronkelijk voor is maar misschien kan iemand dat bevestigen.


Net als het gleufje in het gasklep van de 3800, wat extra lucht om verzuipen tegen te gaan.
Het is wel een lang en dunne boring.

Ja maar er zit zo een lange gleuf aan in de bodem bij het luchtfilter alsof het de bedoeling is gemorste brandstof te verzamelene en in de carburateur te druipen dat is precies 180 graden de andere kant op namelijk verzuipen bij lekkage.
dus daarom de vraag dat kan ik niet rijmen , misschien Hans Welp of Jan V die het weten ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Om het verhaal nog even completer of complexer te maken, hierbij wat foto's van een andere peperbus carburateur, compleet anders. het kanaaltje zoals in de vorige is nu bijkans zelf een compleet carburateur circuit geworden, inclusief messing remlucht sproeier, het enige dat mist in dit circuit is een gasgever.
en zo heb ik nog een paar andere typen carburateurs, alsof er elk jaar een ander type ontwikkeld werd.
Deze carburateur aan de voorzijde gezien begint al heel erg op het latere type te lijken als je de opstaande delen voor het luchtfilter wegdenkt .

Attached Images
peperbus-2-a.jpg (148.86 KB, 247 downloads)
peperbus-2b.jpg (131.18 KB, 235 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In model 1a/b zit ook een remluchtsproeier alleen de bediening is wat vreemd.
de luchtinlaat én de sproeier worden tegelijkertijd door het schuifje afgesloten.
en het is een 6mm carburateur.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
klopt, dat is wel heel erg veel brandstof voor dat ding in 1 keer alsof je bij een moderne EN choked EN je duim op de carburateur houdt.
wil wel helpen om een gat in de plek te maken waar de lucht moet.
overigens is het dan wel zaak om het losse plaatje dat IN het filterhuis op de bodem zit goed te monteren want anders staat alles via de binnenkant alsnog open
wel zo dat met een beetje buigen je het remluchtkanaal zo goed kan afsluiten en qua stand van de hevel instellen dat het bijna werkt alsof je met het huidige choke systeem werkt.

6 mmm is geen probleem, heb het nog niet nagemeten maar is eenvoudig 6.5 te maken

ik heb ook een Li7 carburateur ( die 2a/b) en die is maar iets van 4.5 mm

Last edited by Joan; 05/09/14 08:13 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
KLopt, die "6" van de plaatjes 1a/b heeft ook niet de knop bovenop want op die plek zit hier weer de "stijgbuis" voor de brandstof , de zijuitlaat naar de tank toe zit hier dan ook in het midden, bij die "7" van maar 4.5 mm zit de stijgbuis voor de brandstof weer meer uit het midden ( zie op de foto dat stuk met de dichtgeponste plaatjes, nadeel hier is weer dat de stijbuis niet als tank be/ontluchting werkt wat bij de "6" wel weer het geval is.
mijn peperbus die goed loopt heeft inderdaad de remlucht wel door de centrale buis en daar heb ik in het verleden al eens de tip voor gegeven deze "lucht" buis te voorzien van de gestripte bemanteling van een electradraad, zo rem je de luct en werkt de carburateur veel fijner ( alsof je bij de moderne de "choke"op 1/2 zet ) door de lengte te varieren tune je de remlucht tot je het optimum hebt, eerst dacht ik "maakt het echt wat uit" het werkt zo ook wel ,maar het verschil is opmerkelijk en aanmerkelijk.

Last edited by Joan; 05/09/14 10:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is het niet gewoon een stationair systeem. Staat de gasklep nagenoeg dicht als je hem knijpt?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.061s Queries: 83 (0.022s) Memory: 1.2334 MB (Peak: 1.6065 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 10:38:46 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS