Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 2 1 2
Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Nog een beetje bezig geweest, ik heb de originele sproeier eens teruggeplaatst. Nu is het als volgt; chokehendel moet helemaal rechts staan om goed te lopen. Loopt niet harder dan 27km/h en dan pruttelend.
Met de nieuwe spoerier was het dat de chokehendel helemaal links moet staan en dan loopt hij 33km/h en dat zonder pruttelen.

Op de eerste foto het filtertje en de ontluchting. (Ontluchting staat op zijn kop.)
Op de tweede foto de sproeiers, beide 28. Met de linker loopt hij 33, met de rechter 27km/h.

Ik laat het er maar bij, neem wel een sleuteltje en sproeier mee mocht het onderweg toch problemen geven.:-)





PS. Is het nu chokehendel, mengselhendel of remluchthendel??

Last edited by vanGeGo; 01/07/14 04:24 AM.

Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En toch allebei 28. MMhhhh, kan het zijn dat de rechter sproeier er dieper in zit dan de linker. Het lijkt erop of dat er iets met de carb aan de hand is. Het komt vaker voor dat de sproeiers te strak in zijn geschroefd en de carb heeft dan schade opgelopen, inwendig. Lastig vast te stellen, vanaf hier.

Is het mogelijk dat je de carb van de andere Solex eens overzet en kijk dan hoe hij rijd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat stukje kunststof hoort hier niet in thuis .
Dit is een stukje wat van een andere filter is afgesneden.
Hier hoort een messing busje op waarin een prop is ingeperst met een drietal gleuven waarlangs de lucht kan ontsnappen.
Soms zijn deze carburatoren ook wel eens voorzien van een kunststof busje met een gaatje van ongeveer 1 tot 1,5 m.m.
Het filter wat er van onderuit in is geschoven is tegelijk ook het afdichtring van de brandstof leiding.
Als deze gasklep er uit komt bij het op de band zetten van de motor dan komt omdat de spaak niet goed gebogen is.
Er moet n.l. een zo grote bocht in zitten dat de spaak niet de carburateur kan raken tegen de bovenkant vlakbij de uitstroom opening naar de tank
meer wetenmeer vragen

Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Ik heb dat stukje over de werking vd carburateur gelezen en zag daar idd iets staan over beschadigingen. Die heb ik niet gevonden. Een ringetje plaatsen achter de sproeier wil ik nog een keertje proberen. ...maar daar zullen weer een paar dagen overheen gaan. Een andere carburateur bezit ik niet...
Thx voor het meedenken :-)

Ondertussen was er nog een berichtje geplaatst:-)

Of het heel belangrijk is hoe de ontluchting eruit hoort te zien???
De gasspaak hb ik ondertussen zo dat hij vrij blijft.

Thx.

Last edited by vanGeGo; 01/07/14 04:52 AM.

Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: vanGeGo
Nog een beetje bezig geweest, ik heb de originele sproeier eens teruggeplaatst. Nu is het als volgt; chokehendel moet helemaal rechts staan om goed te lopen. Loopt niet harder dan 27km/h en dan pruttelend.
Met de nieuwe spoerier was het dat de chokehendel helemaal links moet staan en dan loopt hij 33km/h en dat zonder pruttelen.


Op de tweede foto de sproeiers, beide 28. Met de linker loopt hij 33, met de rechter 27km/h.




PS. Is het nu chokehendel, mengselhendel of remluchthendel??


Best mogelijk dat de oude sproeier al heel vaak met een ijzerdraadje/naald is schoongemaakt en hierdoor wat te ruim is geworden.

Misschien is het probleem met een nieuwe sproeier 29 of 30 opgelost.
Deze nieuwe is wat te krap en de oude wat te ruim van doorlaat.

Mengsel/remluchthendel.

Last edited by FFAnders; 01/07/14 05:13 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja imitatie is imitatie. Hoe goed zijn ze gemaakt. Maat zegt niet zo veel. Of het nu 26 of 32 is, dat moet je dan maar geloven. Als de Solex prima loopt, met het handeltje in het midden is het goed. En of het dan 26 of 32 is, vind ik niet zo belangrijk. Uitgaande dat de motor goed is he.

Idd Jan V. dat rare stukje bovenop. Dat zou wel eens de oorzaak zijn.


Last edited by Alfons_Amuse; 01/07/14 05:20 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik vind het toch wel prettig als dat getal ergens voor staat.
De fabrikant heeft wel de moeite genomen om er wat op te zetten wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jawel dat wel, maar het wijkt heel vaak af met imitatie sproeiers heb ik vernomen.
Als ie maar lekker loopt toch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik had laatst dus problemen met een dergelijke carburateur, was het filter zover gezwollen dat de zij uitstroom naar de sproeier dicht zat, filter iets ingekort ( de "pakking"rand was toch al kapot) en filter terug gestoken, door de klemming blijft hij wel op zijn plaats en gaat nu weer goed .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Een kleine update.
Was ik vanmiddag aan het rijden, met de mengselhendel helemaal links, op een zeker moment valt het motortje stil. ... Al rijdend zet ik hem helemaal naar rechts. ..en ja hoor. ..het motortje pakt weer op en rijdt fijn verder. ...
Het hoort ongetwijfeld bij de charmes van de Solex. :-)
....maar begrijpen???

PS. Wat de sproeiers betreft, ik heb het "gevoel " dat de ene zich inderdaad makkelijker laat doorblazen dan de andere.

Last edited by vanGeGo; 03/07/14 02:07 AM.

Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zet de carburateur van je andere Solex eens over op deze. Karweitje van 10 minuten.
Dan weet je zeker of het hieraan ligt of iets anders. Van hieruit kunnen wij ook alleen maar een beetje gissen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Ik weet het, het is een vreemd probleem en op afstand al helemaal lastig te beoordelen.
Helaas heb ik geen tweede Solex.
Ik ga hier lekker mee rijden en zie hoever ik ermee kom :-)


Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het voordeel van een Solex is dat je er ook gewoon mee kan fietsen als de motor effe geen zin heeft.

Ik zie wel eens Scooterwandelaars tobben met 80 kilo ijzer en plastic crazy .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Page 2 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 121 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.061s Queries: 42 (0.018s) Memory: 1.0694 MB (Peak: 1.2751 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 12:33:47 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS