Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
#101920 08/05/14 02:32 AM
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Hallo,

Ik heb een solex 3800 met electronische ontsteking. Het is het type zonder gashendel, dus altijd vol gas. Nu is het zo als de solex bijna op snelheid is deze begint te pruttelen en inhouden. Soms komt hij wel goed op toeren, maar begint dan snel weer te smoren. Ik heb het forum al afgezocht en alles wat ik kon vinden gedaan zoals: uitlaat schoongemaakt, uitlaat poort ontkoolt, benzine leiding schoongemaakt, er zit een nieuw pompje op en de nieuwe filters. Met tegenwind doet de solex het beter en pruttelt minder.

Kan iemand me nog een advies geven?

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Probeer het eens door de sproeier uit te blazen.

Bij elektrische ontsteking moet de afstand tussen de elektroden van de bougie iets wijder zijn.

Last edited by AlienSolexfiend; 08/05/14 03:10 AM. Reason: van de bougie

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
De sproeier heb ik al schoongemaakt.

De Bougie ga ik proberen wijder te zetten.

Bedankt!

Ik laat weten of dit helpt.

Gr Rene

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vanwege die tegenwind dacht ik aan de sproeier en carb leidingen.
Werkt je remluchtregeling naar behoren?

De elektrodenafstand maakt wel een verschil, maar hoeft daarom nog niet de oorzaak van je probleem te zijn.
Ik zet ze tussen 0,65 en 0,80 mm. Je kan best even uitzoeken wat voor jou de beste afstand is.

Last edited by AlienSolexfiend; 08/05/14 03:42 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ja en hoe ga je om met je choke/remlucht hevel ???

dat is vaak de anti pruttel hendel en dient in de correcte stand ingeregeld te worden, kan zeer kritisch zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2007
Posts: 48
A
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
A
Joined: Aug 2007
Posts: 48
controleer de ontluchting van je brandstoftank het gebeurt nog wel eens dat op hoog toeren de benzine via de terug voer slang omhoog komt en dat dit dan via de chokeklep sproeier aangezogen word en de motor dan in toerental smoort ( de motor verzuipt even) zodra het toerental gezakt is zakt ook het benzine niveau in de terugvoer slang waarna de motor weer op toeren komt en dan herhaalt de cyclus zich weer .

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Met de choke hendel spelen wordt het iets beter maar niet optimaal.

Hoe kan ik de ontluchting in de tank controleren?

Gr. Rene

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Cactus3800
Met de choke hendel spelen wordt het iets beter maar niet optimaal.

Hoe kan ik de ontluchting in de tank controleren?

Gr. Rene


Ik zou dan een plastick zakje nemen en een gaatje erin prikken en die gebruiken als tankdop. Blijfy hij dan nog pruttelen enz.. dan is het niet de dop.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Cactus3800
Met de choke hendel spelen wordt het iets beter maar niet optimaal.

Hoe kan ik de ontluchting in de tank controleren?

Gr. Rene


Zoals Joan al zei, dit komt soms heel precies. Ik vergelijk het altijd met een mengkraan voor de douche, daar blijf je ook aan prutsen omdat je het òf te heet òf te koud vindt.

Ontluchting in de tank: àls het daaraan ligt dan heb je meestal te vol getankt. Blijf ca. 1 cm. onder de vulopening, dan mag je er normaal geen last van hebben.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
+ dat de ontluchting/beluchting via retourslang en carburateur gebeurt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2007
Posts: 48
A
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
A
Joined: Aug 2007
Posts: 48
Dit is niet altijd van toepassing als de ontluchting in de dop dicht zit dan bouw je druk op in de tank wat dus probeert te ontluchten via de retour slang vanaf de carburateur maar daar stroomt ook benzine terug wat dus terug word geblazen omhoog

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ami bert
Dit is niet altijd van toepassing als de ontluchting in de dop dicht zit dan bouw je druk op in de tank wat dus probeert te ontluchten via de retour slang vanaf de carburateur maar daar stroomt ook benzine terug wat dus terug word geblazen omhoog


Vergis je je niet?
confused


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Denk ook dat Ronald gelijk heeft en dat de ontluchting/beluchting via retourslang en carburateur gebeurt.
Heb op de tankdop van mijn 3800 een ventiel zitten wat ik dicht draai als de tank helemaal vol zit om te voorkomen dat ik onder de spetters zit van benzine die uit het gaatje naar boven komt.
Ook met dichtgedraaid ventiel en dus geen enkele beluchting via de dop loopt de motor uitstekend.

Attached Images
P1030215.JPG (159.56 KB, 568 downloads)

Groet, Tim
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Is dat gaatje er ook niet om te beletten dat de tank vacum trekt?

Het gat kan er niet alleen maar zijn om onze broek te besmeuren. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 10/05/14 07:09 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je kunt wel degelijk een probleem hebben met drukopbouw.
Ik heb een Solex gehad waarvan de tank steeds dikker werd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Metalen tank of kunststof tank?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Kunststof tank Alphons smile


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Door drukopbouw of gewoon chemische reactie van de benzine?
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
ik heb het niet onderzocht Alphons, de tank is destijds vervangen, daarna is de nieuwe tank in orde gebleven. confused


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik heb bij een solex nog nooit meegemaakt dat de tank dikker werd wel dat er steeds minder brandstof in zat zo erg zelfs dat se solex er gewoon mee opgehouden is.
Toen ik bijna thuis was er iemand riep ,doet hij het niet meer .
Ik riep toen maar terug aan de benzine kan het niet liggen ,want die zit er geen meer in.
De ontluchting kan normaal geschieden door de uitlaat boven aan de carburateur waar iets lager de tuit voor de afvoerslang is.
Toch hebben sommige tankdoppen ook nog een ontluchtings opening .
Ik denk eerder dat bij een hoger toerental de pomp er gewoon even de brui aan geeft en niet meer wil doen wat hij zou moeten doen.
Dus kijk of er bij een toerental wat even onder het max toerental
nog wel voldoende brandstof naar beneden loopt ( dat geld vooral voor motoren waar eens geprobeerd is deze te laten doen waar ze niet voor gemaakt zijn )harder rijden.
Meer weten meer vragen

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Net de bougie afgesteld op 0.75 (deze stond op ongeveer 0.55)
Dit ging naar mate de solex warm werd steeds beter! totdat hij na 3km er helemaal mee stopte..... Na terug gefietst te hebben en de bougie er uit kon halen bleek deze zeiknat te zijn, maar ook na het drogen krijg ik m niet meer aan.

Zou de bougie kapot kunnen zijn? via de overloop loopt er veel benzine uit dus ligt niet aan de toevoer lijkt mij.

Gr Rene

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij een gewone solex ontstekingsspoel zal bij het vergroten van de electroden afstand van 0,55 naar 0,75 de overslagspanning bijna het dubbele moeten zijn als de kompressie druk hoog is.
Als een spoel lang niet in gebruik is geweest of wat vocht heeft opgenomen in deze tijd dan zal de spoel gegarandeerd kapot gaan als je de opening gaat vergroten.
Om bij een hogere druk een vonk over te laten slaan is er onevenredig meer spanning nodig en zal deze spoel gewoon zeggen (ik doe dat niet meer ,nooit meer ).
Dus ga nooit de afstand groter maken dan dat wat de fabrikant zou willen dat je zou doen.
Ik ga er hierbij van uit dat degene die dit bedacht heeft het misschien wel weet af ik misschien toch hierin gelijk heb.

Of is dat nu ook al weer anders als vroeger.
Ook kunnen condensatoren die in deze lange rustpouze achter de rug in die tijd zoveel vocht hebben gedronken dat bij het warm worden van al dat vocht dit tussen de wikkelingen gaan verdelen zodat de electronen geen zin meer hebben om een nat pak te krijgen en de kortste weg van de ene laag naar de andere laag gaan in de condensator.
Bij een hogere opgedrongen hoogspanning hoort ook een hogere condensator spanning.
Dit is al lange tijd nog niet veranderd ,was vroeger ook al zo.
N meer vragen ook eens meer lezen.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is een interessante theorie.
Moet hij nu een krachtigere spoel aanschaffen, of is het gewoon een kwestie om de nieuwe spoel droog te houden?

Misschien is 0,75 mm net wat te veel van het goede voor de standaard spoel van een 3800??

Het spijt me ontzettend dat mijn tip tot een fiasco voor jou spoel leidde. blush

Last edited by AlienSolexfiend; 13/05/14 02:30 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Ik heb een electronische ontstekeing. Hier zit geen spoel op.

Gr Rene

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik ken geen electronische ontsteking zonder spoel.
Wel zonder contact punten.

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
De Bobine zorgt toch voor de vonk?

Geeft niet Ali was het proberen waard

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nee met een CDI zou je ook een spoel moeten hebben (= bobine).

Voor een 3800 lees ik dat de aanbevolen afstand 0,6 mm is.
Mijn S4800 heeft er geen last van als ze wijder staat, nogmaals sorry hoor.
Quote:
For Electronic Ignition (Transistor-Assisted or Capacitor Discharge Ignition), a Spark Plug Gap of 0.6 mm is recommended.
http://briansolex.free.fr/sparkplug.html

Hopelijk vallen de kosten nog mee, maar ondertussen kan je er toch niet meer op rijden. frown

Last edited by AlienSolexfiend; 13/05/14 02:52 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bobine is het Franse woord voor Spoel wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Cactus3800
Ik heb een electronische ontstekeing. Hier zit geen spoel op.

Gr Rene


Als de spoel op 0,75 de geest geeft dan was deze al niet best.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Kan je de spoel misschien even testen?

Kijk wel dat je de juiste spoel test/vervangt, je hebt namelijk ook nog een lichtspoel.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Hoe kan ik deze testen?

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208

Last edited by AlienSolexfiend; 13/05/14 03:57 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Testen is het probleem niet. Alleen moet je wel weten wat je aan het doen bent. Verschillende mensen hier op het form weten en kunnen dat allemaal doen. Zomaar even uitleggen gaat niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Ik heb de fietsenmaker gebeld en die kan m testen zegt hij.

Wordt vervolgd dus.

Gr

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ben dan benieuwd met welk apparaat hij dat doet. Wil je dit aan hem vragen?

Last edited by Alfons_Amuse; 14/05/14 03:48 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Dat is een interessante theorie.
Moet hij nu een krachtigere spoel aanschaffen, of is het gewoon een kwestie om de nieuwe spoel droog te houden?

Misschien is 0,75 mm net wat te veel van het goede voor de standaard spoel van een 3800??

Het spijt me ontzettend dat mijn tip tot een fiasco voor jou spoel leidde. blush


Ik zet al mijn bougies met electronische ontsteking iets ruimer, 0,7 mm.
Vaak lopen ze op 0,45 heel belabberd.
Die 0,05 mm meer doen het hem ook niet denk ik.

Ik heb maar zelden een probleem met mijn electronische ontsteking gehad.
Alien, heb maar geen schuldgevoel hierover, als het hier werkelijk door komt dan was die spoel toch al ver heen, denk ik frown

Ik kan deze spoelen niet testen, enkel de traditionele.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is een hele geruststelling John, en misschien maar goed ook dat de spoel het dicht bij huis begeefde.

Heeft een 3800 dan geen traditionele spoel?
En wat is eigenlijk het verschil met de niet traditionele?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Bij electronische ontsteking zit een diode meegewikkeld in de spoel.
Lees nog maar eens:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/88721/Searchpage/1/Main/7024/Words/Diode/Search/true/Re:_Ontsteking_vervroegt_vanze#Post88721


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik dacht dat de elektronische ontsteking en de ontstekingsspoel bestaan uit twee aparte apparaten. Als ik het begrijp is dat wel zo bij een BnR.

Ik vond deze afbeelding van een 3800 elektronische ontsteking. Is de ontstekingsspoel en de ontsteking van een 3800 één in één?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
veel electronische ontstekingen hebben inderdaad 2 spoelen, eentje on het systeem te voeden en eentje ( weliswaar OOK een dubbel gewikkelde) ontstekingsspoel.

en jan vennix heeft helemaal gelijk want als de bougie opening te groot is dient hij duizenden volts overbruggings spanning meer op te bouwen dat staat dus eerst op de uitgang van de spoel en deze spanning kan dan zo hoog zijn dat die arme oude lak die in de spoel zit als isolatie deze hoge spanning niet meer kan tegenhouden, 1 vonk inwendig verbrand dan de lak, dat word dan verkoold en is een ideaal geleidend pad voor volgende vonken intern die het heel wat makkelijker hebben dus ok al zet je de electrode afstand van de bougie terug, daar heeft je spoel geen weet meer van

Last edited by Joan; 16/05/14 12:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Klopt helemaal. Zonder bougie je motor ronddraaien kan ook funest zijn.

Alien merkte al op dat bij electronische ontsteking de afstand volgens fabrieksopgave 0,6 moet zijn. Dat wist ik niet. Op 0,7 liepen ze naar mijn gevoel het mooist. Ik ga ze toekomstig op 0,6 afstellen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Klopt helemaal. Zonder bougie je motor ronddraaien kan ook funest zijn.

Alien merkte al op dat bij electronische ontsteking de afstand volgens fabrieksopgave 0,6 moet zijn. Dat wist ik niet. Op 0,7 liepen ze naar mijn gevoel het mooist. Ik ga ze toekomstig op 0,6 afstellen.


Ik weet niet of die 0,6 mm ook de aanbeveling van de fabrikant is, ik las deze informatie op:
Quote:
http://briansolex.free.fr/sparkplug.html

"For Electronic Ignition (Transistor-Assisted or Capacitor Discharge Ignition), a Spark Plug Gap of 0.6 mm is recommended".


Bij de Chinese bougie die oorspronkelijk op mijn BnR stond, trof ik een afstand van wel 0,80 mm aan. Of het zo door de fabrikant werd ingesteld of door de vorige eigenaar van mijn Solex, daar heb ik het raden naar. Wel kan ik zeggen dat hij het heel goed deed met de NHSP LD E6T op 0,8 mm.

Wat ik niet goed begrijp uit de IMPEX electronic ignition S 3800 folder: (lees ff onderaan de folder pagina) moet je bij dit type dan de punten zelf afstellen? confused


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat is altijd al zo geweest ( vroeger ook al ).
De fabrikant die het vonkenpropje heeft gemaakt kan ( ook weer volgens mij ) nog niet geweten hebben in wat voor een voertuig dat propje zijn leven zal moeten slijten.
Dus de afstand zal altijd zo moeten zijn als diegene die er verstand van had ( de solex maker dus ) al voor u had uitgedacht en op een papiertje gezet ( tenzij dat nu ook al anders is voorgeschreven ).

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Tja, ik kan het op mijn papiertje nergens vinden, wel een hele uitleg dat de garantievoorwaarden niet gelden bij gebruik van iedere andere vonkenprop die niet van het merk en type is dan de vonkenprop van het aanbevolen merk en type.

Ik dacht dat aan een elektrische ontsteking niets af te stellen valt. Blijkbaar niet bij de Hongaarse Solex, die heeft een "spark adjustment bolt".
http://a405.idata.over-blog.com/423x600/...nstructions.jpg


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Hallo jongens,

De spoel kon hij niet testen. Wel heeft hij dat andere ding getest waar de bougie kabel aan zit, deze was perfect. Het moet dus aan de spoel liggen, deze heb ik besteld en komt volgende week binnen.

Wordt weer vervolgd

Gr. Rene

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Het opsturen en terug sturen kost me bijna net zoveel als een nieuwe. Ik wacht dat eerst even af

Toch bedankt!

Gr

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.

Ook repareren en eventueel opnieuw wikkelen ?


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb mezelf er een kado gedaan en met een kleine aanpassing kan de spoel ook getest worden op een onder druk staande bougie wink

Normaal test je alleen de spoel over een instelbare elektrode
of : je test de bougie onder druk, met een ingebouwde bobine
die een hoogspanning afgeeft waar je eng van wordt.

Attached Images
prüfrex.JPG (61.38 KB, 635 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Cactus3800
Het opsturen en terug sturen kost me bijna net zoveel als een nieuwe. Ik wacht dat eerst even af

Toch bedankt!

Gr


Graag gedaan Cactus.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.

Ook repareren en eventueel opnieuw wikkelen ?


Nee, dat kan ik niet maar wel goed testen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.

Ook repareren en eventueel opnieuw wikkelen ?


Nee, dat kan ik niet maar wel goed testen.

Dan kan hij die spoel toch beter opsturen naar iemand die hem kan testen èn eventueel kan repareren.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.

Ook repareren en eventueel opnieuw wikkelen ?


Nee, dat kan ik niet maar wel goed testen.

Dan kan hij die spoel toch beter opsturen naar iemand die hem kan testen èn eventueel kan repareren.


Yep, we weten wie. laugh Maar alles heeft zijn prijs he. Gewoon de nieuwe spoel afwachten en dan komt het allemaal in orde.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
JA!!! Hij doet het weer! En beter dan ooit.
Waarschijnlijk was de spoel dus al niet best meer en begon die daarom te smoren. Hij loopt nog niet 100% maar heb het advies gekregen om zelf m'n smering te maken met goeie olie en euro 98 en 1:40 te mengen, dus dat ga ik proberen.

Bedankt voor alle adviezen!

Gr. Rene

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heb je een Hongaarse spoel?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Cactus3800
JA!!! Hij doet het weer! En beter dan ooit.
Waarschijnlijk was de spoel dus al niet best meer en begon die daarom te smoren. Hij loopt nog niet 100% maar heb het advies gekregen om zelf m'n smering te maken met goeie olie en euro 98 en 1:40 te mengen, dus dat ga ik proberen.

Bedankt voor alle adviezen!

Gr. Rene

Ja die adviezen varieren nogal, hangt er erg vanaf wie achter het advies staat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Weet niet of het een Hongaarse is. Komt bij solexmarkt vandaan.

Gr.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Cactus3800
Weet niet of het een Hongaarse is. Komt bij solexmarkt vandaan.

Gr.
Spoel en onsteking van elkaar gescheiden dus.
Heb jij dan zo een ronde CDI?
Ik geraak er niet wijs uit met die verschillende systemen. confused


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Ja het is een ronde cdi.

Met de nieuwe goede kwaliteit benzine en de goeie olie 1:40 gemengd loopt de Solex nog beter!
Heerlijk om lekker te toeren nu. En zeker met het mooie weer.

Gr. Rene

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Kreeg gisteren een tip van een kennis van me die veel doet in autocross en motorenduro.
Ze hebben grote problemen met het afstellen van de motoren, nu rijdt hi speciaal naar Duitsland vanuit het Gooi en gaat daar Aral 102 halen in 1 slag van alle problemen af en je motor loopt als een racer.
Uit onderzoek van het slechter lopen: de klopcensor blijkt met de moderne brandstof steeds in te moeten grijpen en gaat dan via de ECU ( engine control Unit) naar waarden waarbij de motor wel loopt maar bij lange niet het vermogen afgeeft wat opgegeven en/of haalbaar is.
Daarmee gaat alle milieuwinst die de brandstof theoretisch zou bieden naar de vaantjes want de motor doet feitelijk wat de titel van dit onderwerp al aangeeft, lange leve de Aral.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Is al langer bekend dat de huidige benzine slechter is dan vroeger.
Ook daarom is Aspen / Stihl beter.

Aral 102 octaan kennen we hier ook al. wink

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...012_#Post80189

Last edited by Joan; 10/06/14 06:21 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Is al langer bekend dat de huidige benzine slechter is dan vroeger.
Ook daarom is Aspen / Stihl beter.

Aral 102 octaan kennen we hier ook al. wink

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...012_#Post80189


Leuk om die 2012 berichtjes nog eens te lezen, wereld ziet er inmiddels weer heel anders uit, op naar de 2014 wedstrijd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan :
Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Aspen blauw = 4 takt benzine. Gewoon 2takt olie bijmengen, klaar wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Aspen blauw = 4 takt benzine. Gewoon 2takt olie bijmengen, klaar wink
Deze brandstof is ontworpen om de schadelijke uitstoot in viertaktmotoren te beperken, maar je kan het evengoed voor een tweetaktmotor gebruiken, zie ik dat goed?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan :
Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie

Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen.
Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan :
Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie

Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen.
Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?

RODE(can) ASPEN 2 is al standaard gemengd 1:50 Er zijn er hier die al jaren met deze aspen 2 (1:50) rijden. Bijmengen naar 1:40 dan 25 ml olie bijmengen.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan :
Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie

Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen.
Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?

RODE(can) ASPEN 2 is al standaard gemengd 1:50 Er zijn er hier die al jaren met deze aspen 2 (1:50) rijden. Bijmengen naar 1:40 dan 25 ml olie bijmengen.

Ja, en ik wil best geloven dat dat kan, maar als je de keuze hebt om je brandstof te mengen met "één" bepaalde 2-taktolie dan ligt het toch eerder voor de hand dat je Aspen 4 neemt?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
En m'n Solex is er weer mee opgehouden.....hij wilde vanmorgen niet meer starten.

Iemand nog goeie ideeën?

Gr. Rene

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Loopt de brandstof nog goed door?

Omschrijf de situatie en omstandigheid eens.

Bijvoorbeeld hoe vol is de tank?
Een te volle tank kan voor een slechte beluchting zorgen, een laag peil daar kan dan soms de pomp moeite mee hebben.

Of staat de band niet genoeg op druk, slipt de rol?

Staat de kabel van de decompressiehendel nog voldoende aangespannen?

Ga dit even na, soms zijn het wel zulke kleinigheidjes die voor een startprobleem kunnen zorgen.

Last edited by AlienSolexfiend; 13/06/14 03:59 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Bougie uitdraaien direct na vergeefse startpoging.

Bougie nat: ontstekingsprobleem.
Bougie droog: brandstofprobleem.

Begin daar maar eens mee dan weten we welke richting we op moeten zoeken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Ik heb de Solex rijdend weg gezet.
Toen ik m 's morgens wilde starten deed ie het niet meer.
De decompressie hendel is een stang die hangt gewoon los en komt gewoon omlaag. De bougie is nat tijdens het starten. Ik heb m een tijdje geleden getankt, ook zonder de tankdop doet ie niet.

Ik denk toch dat het weer de spoel is....die ik 2 weken terug vervangen heb.

Gr. Rene

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Even de losgedraaide en aangesloten bougie op de cilinderkop leggen en een slinger ,rechtsom, aan het vliegwiel geven en kijken ofdat er een vonk is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Er is vonk....

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik ga er even van uit dat je een goede vonk hebt:

- Loopt er benzine retour naar de tank tijdens de startpoging?
- Is je sproeier schoon?

Mogelijk is hij gewoon verzopen? Luchtmenghendel volledig naar rechts en volgas doorstarten.



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Ja er loopt benzine terug door het retourslangetje.
ik had de bougie al droog gemaakt, maar ga het door starten proberen.

Gr Rene

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Hij doet t weer.
Waarschijnlijk toch verzopen inderdaad

Nu krijgt de solex te weinig benzine. Dus alle onderdelen daarvan maar even schoonmaken en controleren

Zo blijven we lekker bezig smile


Bedankt weer!

Gr Rene

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Cactus3800
Hij doet t weer.
Waarschijnlijk toch verzopen inderdaad

Nu krijgt de solex te weinig benzine. Dus alle onderdelen daarvan maar even schoonmaken en controleren

Zo blijven we lekker bezig smile


Bedankt weer!

Gr Rene

Ik begrijp het effe niet, eerst verzuipt hij en dan krijgt hij er plots niet genoeg meer van.

Zou er een verband zijn met die "nieuwe moderne benzine" die je nu gebruikt?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nee, echt niet.
Mijn solexen raken regelmatig verzopen. Oorzaak is meestal verkeerd starten,
100 meter lopen met de decompresseur ingetrokken en dan niet even een beetje snelheid maken als ik roep om de decompresseur los te laten.
Doe dat 3x achter elkaar dan heb je prijs.

Een zwakke vonk kan ook de oorzaak zijn. Je bougie is dan ook nat als je hem uitdraait.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Dat klinkt inderdaad verwarrend ja.
Maar het zit zo. Waarschijnlijk heb ik m bij het starten verzopen. Tenminste dat denk ik. 2 dagen kater startte de solex weer binnen 2 meter. Daarna ging ik een stukje rijden en na een km of 10 begon die slechter te lopen. Ik zag dat er geen benzine meer terug liep door het retourslangetje. Met horte en stote thuis gekomen gelukkig. Nu heb ik het pompje los gehaald en zag dat het plaatje vervormd is. Dus deze maar vervangen.

Hopen dat ik het zo wat duidelijker heb gemaakt.

Gr Rene

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vervang dan gelijk ook het membraampje.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Ja heb ik gelijk mee besteld.

Bedankt voor de tip!

Gr Rene

Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Om niet gelijk een nieuw onderwerp op te starten.....

Mijn Oto uit ca.'66 loopt eigenlijk prima al heb ik er nog niet heel veel mee gereden dan. Het eerste ritje ging heel goed tot de brandstof op was. Nu rijdt hij nog steeds goed, slaat goed aan en (inmiddels tellertje gemonteerd) loopt ca. 30 - 33 km/h.

Het vreemde is dat ik het eerste ritje de chokehendel al vrij snel helemaal naar rechts kon verplaatsen en nu helemaal niet meer. Bij een heel klein stukje naar rechts gaat hij al slecht lopen.

Het sproeiertje heb ik al doorgeblazen. Of zitten er meerdere in?? De tank zou best nog wat vervuild kunnen zijn.

Overigens is het blokje weer professioneel opgebouwd en getest.


Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Vaak krijgt hij dan ergens valse lucht. in/uitlaatspruitstuk nog goed vast en dicht?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kijk ook even of er benzine terugloopt naar de tank.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het carburateurfilter nagenoeg dicht zat.
Dit filtertje zit onderin de carb. , achter de wartel van de benzineleiding en kan er
uitgetrokken worden met een, niet te dikke, spaanplaat/gipsplaatschroef.
Loopt er voldoende benzine retour dan is het filter niet (te) vuil.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: vanGeGo
Om niet gelijk een nieuw onderwerp op te starten.....

Mijn Oto uit ca.'66 loopt eigenlijk prima al heb ik er nog niet heel veel mee gereden dan. Het eerste ritje ging heel goed tot de brandstof op was. Nu rijdt hij nog steeds goed, slaat goed aan en (inmiddels tellertje gemonteerd) loopt ca. 30 - 33 km/h.

Het vreemde is dat ik het eerste ritje de chokehendel al vrij snel helemaal naar rechts kon verplaatsen en nu helemaal niet meer. Bij een heel klein stukje naar rechts gaat hij al slecht lopen.

Het sproeiertje heb ik al doorgeblazen. Of zitten er meerdere in?? De tank zou best nog wat vervuild kunnen zijn.

Overigens is het blokje weer professioneel opgebouwd en getest.


Hoe zet je de hendel dan nu met opgewarmde motor, en is er verder nog een verschil tegenover "het eerste ritje"?
Naargelang de toestand van de admosfeer kan het vershillen hoe je hem best afstelt.

Last edited by AlienSolexfiend; 27/06/14 03:53 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Kijk ook even of er benzine terugloopt naar de tank.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het carburateurfilter nagenoeg dicht zat.
Dit filtertje zit onderin de carb. , achter de wartel van de benzineleiding en kan er
uitgetrokken worden met een, niet te dikke, spaanplaat/gipsplaatschroef.
Loopt er voldoende benzine retour dan is het filter niet (te) vuil.

ik had laatst een originele OTO carburateur ( al type 3800) met alleen het filter onderin, door de benzine was dit filter iets gezwollen, tenminste de lange onderkant die onder het filterstuk zit.
nu is deze onderkant zo lang dat hij tot gelijk komt met de zijopening in de carburatuer naar de sproeier toe, dit gat was dus dichtgezwollen het feitelijke filter zit er net boven en de bedoeling is dat de brandstof langsheen het dichte stuk naar de sproeier druipt, niet dus, ca 1/2 cm van de onderkant afgeknipt, het flensje waar de afdichting (!!?!) mee zou moeten plaatsvinden allang naar de G..miezen) dus die vond dat niet erg om in de bak te verdwijnen. werkt weer.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Ik ga er hopelijk het weekend mee aan de slag. Erloopt wel enzine terug maar of het voldoende is?? Nu blijft het motortje enkel lopen met de choke hendel helemaal links.
En dat van het opzwellen van de brandstof heb ik gehad met de tankdop. ..en wel met de benzine die er nog inzat na het opbouwen vh blokje. Nadat ik er zelf benzine ingedaan heb past de dop weer normaal.


Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: vanGeGo
Ik ga er hopelijk het weekend mee aan de slag. Erloopt wel enzine terug maar of het voldoende is?? Nu blijft het motortje enkel lopen met de choke hendel helemaal links.
En dat van het opzwellen van de brandstof heb ik gehad met de tankdop. ..en wel met de benzine die er nog inzat na het opbouwen vh blokje. Nadat ik er zelf benzine ingedaan heb past de dop weer normaal.

Probeer eens de carb uit te blazen met (mond) een stukje slang in het sproeiergat van de carb, houd hierbij de bovenste opening met vinger afwisselend afgedekt en open om druk te regelen. Spuit er eventueel een beetje benzine door. Let op voor spetters in de ogen!

Last edited by AlienSolexfiend; 28/06/14 08:07 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
De carburateur en filtertje doorgeblazen, het lijkt niet op een verstopping. Wel merkte ik dat de gasspaak de gasschuif uit de carburateur trekt op het moment dat de rol op de band zit.
Op dat moment hoor je duidelijk valse lucht trekken.

De gasschuif kon ik er makkelijk uithalen, ik zou echter verwachten dat deze geborgd zit of mss met een rubber ring is afgedicht. Ik heb er een fotootje van gemaakt.....


Last edited by vanGeGo; 28/06/14 11:05 PM.

Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee daar hoeft geen rubberen ring om. Zo terug plaatsen.

Vraagje: welk filtertje? Links bovenop wat zit daar?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Links bovenop zit een kunststof pijpje. Lijkt een soort ontluchting te zijn. En het kunststof filtertje steekt van beneden in de carburateur.

In de retourleiding lijkt me ook voldoende brandstof te lopen. ..althans er stroomt iets.

Ik zou het choke mechanisme nog kunnen demonteren. ..mss zit daar nog iets dwars.

Last edited by vanGeGo; 29/06/14 01:47 AM.

Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Waarschijnlijk niets mis mee. Als ik naar het gasklepplaatje kijk is het iets verbogen. Is dat de reden dat de gasspaak de klep er iets uitrekt als de band op de rol zit?
Recht maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dat beetje verbogen zit bij de decompressie-aansluiting en kan dus normaal geen kwaad vwb valse lucht.

waar haak je de veer aan? trekt die hem mss naar buiten?
Als hij te ver naar buiten komt kan hij over de aanslag schieten, dan loopt het helemaal belabberd of zelfs niet meer.

Loopt je gasspaak wel voldoende vrij of hikt hij ergens tegenaan?
Als hij vrijloopt trekt hij de gasschuif juist naar binnen. Zo niet dan zou ik me mss voor kunnen stellen dat hij als hefboom werkt waardoor trekken duwen wordt, anders kan de gasschuif nooit naar buiten komen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: vanGeGo
Links bovenop zit een kunststof pijpje. Lijkt een soort ontluchting te zijn. En het kunststof filtertje steekt van beneden in de carburateur.?????

In de retourleiding lijkt me ook voldoende brandstof te lopen. ..althans er stroomt iets.

Ik zou het choke mechanisme nog kunnen demonteren. ..mss zit daar nog iets dwars.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: vanGeGo
Links bovenop zit een kunststof pijpje. Lijkt een soort ontluchting te zijn. En het kunststof filtertje steekt van beneden in de carburateur.?????

In de retourleiding lijkt me ook voldoende brandstof te lopen. ..althans er stroomt iets.

Ik zou het choke mechanisme nog kunnen demonteren. ..mss zit daar nog iets dwars.


Ja hoor Ad, zou best kunnen. Dat messing pijpje is later vervangen door kunststof, en nog later werd dat de gecombineerde filter + ontluchting. Ik heb er geen maar ze bestaan wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ze bestaan, ik heb ze wel die carburateurfilters.

Van de week ook een Solex die ging "Pruttelen/Smoren",
niets geen power meer............

Na eerst de ontsteking, bougie en carburateur gecontroleerd te hebben toch nog even de stroboscoop wat langer erop gezet.
Op een gegeven moment viel de motor op stationair uit > geen vonk meer.
Na herstarten weer wel maar later , op stationair weer uit.
Komplete spoelenplaat uitgewisseld door een met kontaktpunten.

Loopt weer als een Zonnetje / naaimachientje cool (lopen zonnetjes ??)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja als je zoiets voor handen hebt kun je het zo testen of dat het is he.
Simpel en snel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.162s Queries: 218 (0.064s) Memory: 1.9449 MB (Peak: 2.9439 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 10:30:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS