Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#102877 31/05/14 03:38 PM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ja het is voorjaar en er zijn veel jonge vogeltjes, maar ik denk toch dat ik wat anders hoor.

Heb het blok van mn koffertje weer aan de loop. Blokje wist ik niets van dus nwe zuiger erin gedaan en globaal lagerwerk wat beoordeeld., niet geheel uitelkaar gehad dus, want wat goed mocht zijn kun je het beste laten zitten. Blokje heeft ws lange tijd niet gelopen.
Er treedt echter een merkwaardig probleem op: Als ik ca 3 a 4 km gereden heb en het blokje lekker warm wordt begint er dus een iewat piepend/tsjilpend geluid op te treden. Neem je ook maar ietsje gas terug is het meteen weg. Stationair draaiend met de rol erop is het ook hoorbaar maar in mindere mate. Rol van de band en je hoort het niet meer. Nu denk ik dat het lagerwerk toch wat minder is dan ik gedacht had, want ik bespeur ook enige rauwheid tijdens het rijden. Ik heb echter het idee dat de messing busje welke in de rol zitten de oorzaak wel eens kunnen zijn. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten en zo ja, hoe krijg ik daar zonder demontage een drup olie in??


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Lastig dit zo te beoordelen. Je weet ik ben ook een beetje bezig geweest met zo'n piepend geluid. Inmiddels helemaal weg. Wel moest het blokje helemaal uit elkaar. (lekker sleutelen)
Ik zou zeggen demonteer de koppeling en rol en dan heb je alles in de hand en kun je wat zaken controleren. Lager spoelenplaat gewoon vernieuwen weet je zeker dat het goed is. Fluitje van een cent.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Zo. Toch maar ff alles gedemonteerd. Krukaslager is top, afdichting met sterplaatje ziet er ook goed uit, lager in spoelenplaat is slecht, en lager in de rolunit is ook niet fijn. Ga meteen maar een nieuwe rolunit monteren, want de rol heeft minder grip dan bij mn andere OTO en hij zit ook ietsje los op het binnenwerk. Verwacht dat ik de boosdoener zo te pakken heb.
Krukas zat trouwens los in het krukaslager. Bij montage maar een beetje loctite erin, want anders gaat ie misschien wel slippen in het lager.
Maandag maar even onderdelen halen.......


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zorg nu dat de spoelenplaat op de krukas geduwd wordt zodat hij de krukas altijd goed naar links houd. Anders gaat de krukas naar rechts en raakt hij het carterzijdeksel en gaat dat misschien ook piepgeluiden maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ik ga straks eerst de rolunit en de spoelenplaat weer terugzetten. Op deze manier kan ik goed in de gaten houden of de krukas niet opschuift en ik kan hem bovendien zo goed ondersteunen en blokkeren. Pas daarna plaats ik de drijfstang en de carterplaat weer terug. Das OK toch??


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat ik bedoel met erop duwen. Ik gebruik een oude fietszadelpen, die schuif ik over de krukas-as heen en met de vliegwielmoer druk ik dan de spoelenplaat erop. Ga niet met iets op de spoelenplaat slaan want dan zal de krukas zeker naar rechts schuiven. En wie weet ook het lager en dan heb je gelijk lekkage bij de rol. Je hebt toch een Oto he?
Is het duidelijk zo? Want dit is belangrijk.

Ohja, das zeker oke hoor.



Last edited by Alfons_Amuse; 01/06/14 03:45 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Als ik wat verkeerd ga doen moet je zeggen, maar mijn bedoeling is om bij het terugplaatsen van de spoelenplaat het motortje verticaal te zetten en met een klein blokje hout te ondersteunen op de krukwang. ( niet de kruktap of het huis dus.) Daarna is het toch een eitje om de spoelenplaat (eigenlijk is het alleen het lagertje wat voor problemen zorgt) eenvoudigweg met een stukje pijp om de krukas te tikken?? De lagerpassing spoelenplaat/krukas is niet eens zo strak is mij gebleken.
Als ik em zo ondersteun kunnen lager en krukas/afdichting toch niet verschuiven?

Ja het is idd een Oto.

Wat mij wel opviel: De passing krukas in het krukaslager is volgens mij iets te ruim. Ik kan em bijna met de hand in het lager drukken. Lijkt mij dat hier een paar druppels secondenlijm of Locktite wel op zn plaats is, anders kan de krukas wel erg gemakkelijk opzij schuiven.


Nog een vraag: Vernieuw jij het bloemplaatje en het schijfje wat tegen het lager aanzit altijd?? Ik begrijp dat er ook mensen zijn die het plaatje etegen het lager omkeren en die de nokjes van het bloemplaatje iets verbuigen.
Ik heb alles zo weer teruggezet omdat beide plaatjes er gewoon nog aardig glad en vlak uitzagen. Goed zo of toch vernieuwen??

Last edited by 49cc; 01/06/14 03:26 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
As en lager hoef je niet te lijmen.
Wanneer je de moer van de koppeling aandraait dan wordt de as
tegen het lager aangetrokken en merk je niets van die honderdste speling.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ja Ronald das natuurlijk waar want alles wordt idd opgesloten.

(bekend doosje ontving ik trouwens hahaha. ) THANKS !!!

Rest eigenlijk nog de vraag over het bloemplaatje en onderlegschijfje. Vervangen ja/nee.Omdraaien ja/nee.

Last edited by 49cc; 01/06/14 04:54 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
En door tijd lossen ook problemen op haha. Ik heb nu het
Schijfje omgedraaid en hergebruikt. De bloemring zat trouwens verkeerd om ??? De vingertjes wezen richting rol en die moeten toch echt in de richting van het lager en de vulring. Kennelijk is het blokje dus al eens uitelkaar geweest.

Last edited by 49cc; 01/06/14 07:23 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd, nu zit de bloemplaat goed.
Als het nodig is vervang je het schijfje, maar meestal hoeft dat niet.
Op een beurs heb ik er 1 gekocht, na heel wat in mijn handen te hebben gehad want ze waren allemaal niet in orde, krom enzo.
Niet, nogmaals niet de spoelenplaat met een stuk pijp erop tikken. De spoelenplaat moet erop geduwd worden zoals ik al eerder schreef. Anders tik je je krukas naar rechts. Niet doen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb nog wel een aantal, gebruikte, afdichtringen en bloemplaten liggen en
gebruik ze niet meer i.v.m. aanpassing carterafdichting.

Mogelijk zijn de meningen erover verdeeld maar ik schuur het gedeelte
van de krukas, daar waar het spoelenlager zit, licht op.
Dusdanig dat de plaat er met de hand opgeduwd kan worden.
Ook handig bij evt. demontage en vervolgens het asstukje licht invetten.

Het is beter dat,door meer uitzetten en krimpen van carter bij opwarmen en afkoelen,
de as in het spoelenplaatlager iets kan verschuiven en dat het carterlager hierdoor minder zijdelings belast wordt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Veel zal het niet uitmaken, denk ik. De passing is sowieso al niet strak, ook de passing van lager en spoelenplaat is vaak soepeltjes.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF, ik begrijp je argumenten wel en er zit wel wat in, maar ik ga voor dat de krukas niet naar rechts kan schuiven. Hoe vaak zie je niet dat de drijfstangmoer het zijdeksel geraakt heeft. Kan niet de bedoeling zijn. Anderzijds kan misschien ook het lager als dat niet goed vast zit in het carter ook misschien naar rechts en dan gaat de afdichting weer problemen geven.
Jij zult er nu geen last van hebben omdat je een aanpassing hebt.
Ieder zijn ideeën toch. Als het allemaal goed gaat, prima toch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit kan en moet ook. Vuistregel is. Daar waar de as draait moet het vast zitten.
Hier geldt de vuistregel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
FF, ik begrijp je argumenten wel en er zit wel wat in, maar ik ga voor dat de krukas niet naar rechts kan schuiven. Hoe vaak zie je niet dat de drijfstangmoer het zijdeksel geraakt heeft. Kan niet de bedoeling zijn. Anderzijds kan misschien ook het lager als dat niet goed vast zit in het carter ook misschien naar rechts en dan gaat de afdichting weer problemen geven.
Jij zult er nu geen last van hebben omdat je een aanpassing hebt.
Ieder zijn ideeën toch. Als het allemaal goed gaat, prima toch.

Even teruglezend zie ik dat de krukas ondersteund wordt zodat deze het carterlager niet belast.
Niet mijn manier om het zo te doen maar het kan wel zonder nadelige gevolgen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je hebt helemaal gelijk maar gebruik geen houten paaltje om tegen de krukwang te zetten maar een stevige stalen ondersteuning die je in de bankschroef kan zetten.
Een houten paaltje is een verend element en niet in staat om de plotselinge verplaatsing van de krukas op te vangen en zal het lager gewoon uit het carter geslagen worden.
Een stuk hout is voor hamerslagen gelijk aan een gewone drukveer zij het een beetje stug,.
Meer weten meer vragen.

Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Niet meer vragen, maar weten !!!Haha


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Vandaag even de tijd gehad om alles weer serieus in elkaar te zetten.

De tip van Joan om met de boormachine en de stroboscooplamp je ontsteking af te stellen is een gouden exemplaar. Wat een gemak zo ff in het werkbankje, zonder steeds weer aanduwen en opnieuw controleren.

Met spoelenplaat ook geen problemen gehad. De krukas blijft mooi op zn plaats, als je de krukwamg ondersteund en dan met een pijpje de zaak erop tikt. Let op !!! Dit kan dus alleen als het blokje eraf is en je em met de krukwang naar beneden legt. Had een dop tussen de krukwang en de werkbank. Laat dat dan mijn eigen methode zijn. wink

We ff foutje gemaakt door de koppeling verkeerDom te monteren. Eigen schuld: Ik had tussentijds de werkbank opgeruimd en de koppelingssegmentjes even goed ontvet en de zaak zo teruggelegd. Niet op gelet: Stom.

Blokje loopt nu erg fraai rond. Nog niet ingelopen en toch trekt ie meteen door naar boven de 30. Eerst meer ff wat rustiger aan en de "cruise control" gebruiken.

Last edited by 49cc; 04/06/14 11:04 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je heb er iig over nagedacht hoe de spoelenplaat erop moet en de krukas op zijn plaats blijft.
Lekker he als hij meteen goed draait.
Succes verder. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Na 300 km is het geluid weer terug zo af en toe. Gezien wat ik vervangen heb resteren een krukaslager en de kruksasafdinchting die hiervoor in aanmerking komen, tenzij het de zuiger is die klem komt te zitten. Ik smeer 1 op 30 en ik heb besloten binnenkort eens 100 km achterelkaar te gaan rijden. Vreemd blijft het wel des te meer omdat het soms ook weer binnen een paar honderd meter verdwijnt.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ik begin er steeds meer aan te denken dat de passing van de nieuwe zuiger/slotspeling veren aan de krappe kant is. Kan geen krassporen in de cilinderwand vinden trouwens. Nog maar even doortokkelen en niet te zwaar belasten lijkt me??

Last edited by 49cc; 28/06/14 04:19 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet wat het is zo'n geluidje eruit halen. Erg lastig omdat je vaak moet gokken wat het is, met best wat sleutelwerk erbij. Toen ik wat gedaan had was het weg en dacht ik heb het, komt het ineens weer terug. Bij mij was het de ring die het big-end lager van de drijfstang aanliep. Hoeft zeker niet bij jou te zijn maar het was ook een piepend schurend geluid. Maar zoals gezegd het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Het zou natuurlijk de veren kunnen zijn, maarja als je niets aan de cilinderwand kan zien? Dat bedoel ik he. altijd maar een beetje gokwerk. Je kunt beter een lekke band hebben want dat is zo vastgesteld. Ik blijf mee denken. Succes met de speurtocht en blijf het volgen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Begint te lijken op het rijden met een te arm mengsel waardoor het zaakje richting warmloper gaat. Anders dan bij Oto 2 ben ik er nu uit dat de remluchtregelaar rond de middenstand moet staan. Met de schuif iets meer naar rechts lopen de prestaties ietsje terug en heb ik eerder last van het probleem. Boegietje valt niet zoveel van te zeggen omdat ik toch veel met de remluchtregelaar aan het schuiven ben geweest. Er zit overigens al een 30 sproeier in, omdat dit bij de anderen Oto ook tot de beste prestaties leidt en deze precies dezelfde modificaties heeft. Lijkt,erop dat deze beter bediend is met een 31 sproeier. 32 is nl net teveel van het goede.
Misschien is het de andere verbrandingskamer die het verschil maakt. De kofferoto heeft nl een schuingeplaatste bougie en de de luxe heeft een bolvormige verbrandingskamer met de bougie recht in het midden.

Last edited by 49cc; 28/06/14 06:38 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
30 sproeier is groot zat, misschien al te groot. Kopje heeft nagenoeg geen invloed. Zeker niet/voor met dit rare geluid.
Ja had het over pennetjes? wat voor veren heb je erin. Die met een uitsparing voor de pennetjes?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Inmiddels weer 150 km gereden. het probleem is niet meer opgetreden. Cilinderwand is echt spiegelglad en er komt stukje bij beetje meer trekkracht in. Tov de Oto dwe luxe heeft ie nu nog plm 10 % minder trekkracht, maar de top ligt van beiden voor het lapje op een 43 km/h. Zo gemiddeld met weinig wind is 36-37 als top km/h goed haalbaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat ie over 500 km net zo snel is als de Andere Oto. Naar alle waarschijnlijkheid dus toch een warmlopertje gehad.
De koppeling slipt overigens ook ietsje meer, waardoor deels het verschil in optrekken deels te verklaren is. Misschien komende winter nieuwe koppelingsvoeringkjes monteren.Het lager van de ruilunit was volegens Jouke goed genoeg, maar als de zaak toch losgaat gaat daar ook maar een nieuwe in, want bij warme motor bij stationaire toerentallen hoor ik em toch wat.
Zoals hij verder nu rijdt ben ik iig tevreden. Mijn vrouw vindt em iig hard zat lopen..haha. Leuk om nu zo allebei op een solexje te kunnen touren. Binnenkort een dagje Ameland doen. Das weer dik 150 km erbij.

Last edited by 49cc; 04/07/14 11:56 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat zijn hoge snelheden. Dat is toch niet origineel die cilinder?
confused


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Originele cilinder, wel de poorten bewerkt en een zuiger met een kort hempje. Compressie iets verhoogd en een niet originele uitlaat, qua dikte de middelste om een beetje trekkracht te houden. En : ietsje meer brandstof ( 30 cc sproeier.)
Dat laatste maakt voor het verbruik overigens niets uit. Van Groningen naar Harlingen gereden op 1 tankje. ( plm 93 km).


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 99 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.060s Queries: 71 (0.019s) Memory: 1.1902 MB (Peak: 1.5176 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 13:11:43 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS