Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
Hallo ik heb een solex peperbus maar hij loopt heel slecht en na een tijdje rijden stopt hij er mee,nu zie ik ook geen benzine in de retoerleiding terug lopen.Nu heb ik de benzine pomp eruitgehaald en alles schoongemaakt,maar mijn vraag is of er geen wit membraamplaatje tussen membraam en behuizing moet zitten? er zit nu alleen een rood membraam in

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Hangt van de peperbus af, de meeste hebben een losse zinken achterkant die met de pomp mee gebout moet worden op het carter ( soms met twee soms met 3 bouten mee) die fungeert als holle achterplaat, samen over de bougie kabel heen .
Rode membramen zijn vaak niet de beste.
Heb je alle 2 de kogeltjes nog wel ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Pompzeefjes ook goed schoongemaakt?
Tussen die zinken achterplaat en het carter zit een messing buisje met een fiber pakkingkje.
Controleer ook of de benzineleidinkjes open zijn en natuurlijk het tankfiltertje.
Met nieuwe benzine en half of volsynthetische mengolie wil er nog wel eens wat oud vuil loskomen die de boel verstopt.

Last edited by FFAnders; 16/04/14 11:19 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
Oke bedankt voor de snelle reactie !! zal morgen eens verder kijken!!! ,dan zal er inderdaad geen membraamplaat op gezeten hebben. Gewoon zo een zwarte membraam bestellen via internet?

Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
pompzeefje goed schoongemaakt ja,zat veel troep tussen dat wel zal morgen nog eens open maken of het weer vies is,

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je het retourslangetje bij de carburateur losneemt en er op blaast dan moet er benzine uit de overloop komen.
Is dat niet het geval dan zit er wat verstopt.(leiding/filter/pomp)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
Hallo Joan waar moeten die kogeltjes zitten? aan de achterkant van pompje zie ik 1 kogeltje zie foto . heb trouwens nieuwe zwarte membraam geplaatst,motor loopt wel maar heel slecht en er zitten allemaal luchtbellen in retourslang dus heb toch blokje uitelkaargehaald en ga alle pakkingen vervangen(zit nu vloeibare pakkingen tussen)

Attached Images
pompje.jpg (89.3 KB, 207 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: erikh
Hallo Joan waar moeten die kogeltjes zitten? aan de achterkant van pompje zie ik 1 kogeltje zie foto . heb trouwens nieuwe zwarte membraam geplaatst,motor loopt wel maar heel slecht en er zitten allemaal luchtbellen in retourslang dus heb toch blokje uitelkaargehaald en ga alle pakkingen vervangen(zit nu vloeibare pakkingen tussen)

ja, dat is het onderste kogeltje, boven op het messing buisje dat je ziet ( onder de bout) moet er ook nog 1 liggen.
die bout is heel belangrijk, mag niet te lang zijn anders belemmert hij dat kogeltje en blind ook de zijuitgang af
aan de foto te zien zit er "zomaarwat" in een doodzonde voor de constructie, dit zie je vaak gebeuren zeker als er te vaak te vast is gedraaid en de bovenste 5 gangen uit het pomphuis weg zijn. er hoort een zacht gegloeide koperen ring onder ( na elk gebruik weer gloeien)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
Zoals je ziet joan zit er onder die schroef alleen dat messing buisje,moet daar boven op ook zo een kogeltje liggen? dus tussen bovenkant buisje en onderkant schroef?

Attached Images
pompje2.jpg (91.63 KB, 206 downloads)
pompje3.jpg (147.24 KB, 183 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er zijn in het verleden verschillende pompjes gebruikt.
Bij jou pompje zie je het kogeltje door het middengat.
Zo'n pompje heb ik ook maar dan zit er nog een messing plaatje in het
gat geklemd, iets boven het kogeltje, zodat het kogeltje er niet uit kan vallen
maar dan zit het messing buisje wat hoger en is vanuit deze positie niet zichtbaar.

Vanaf de bovenkant zie ik geen buisje maar wel een plaatje wat ook bedoeld is
om het kogeltje op zijn plaats, in het pompje dus,te houden.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze pomp is een keer fout gemonteerd geweest omdat iemand niet weet hoe deze pomp werkt.
Ik zal even proberen uit ter leggen hoe het een en ander ( moet ) zitten.
Eerst zit er een kanaal in het pompje met onderin een klein gaatje ( ongeveer 1,5 m.m. ).
Hierop komt een stalen kogel van 2 of 2,5 m.m.
Voor het bogen van deze kogel is er een plaatje in het gat van 5 m.m. geperst ,deze houd het kogeltje op zijn plaats en kan daardoor ongeveer 1 m.m. op en neer bewegen.
Dus naar beneden om het inlaat af te sluiten en met het ingeperste plaatje wordt het kogeltje belet om verder naar boven te gaan.
Nu is er van boven uit een messing propje ingeperst met ook een kanaal van ongeveer 1,5 m.m.
OP de tekening is te zien dat dat messing propje te ver is ingeperst (zit namelijk op het plaatje messing en is dus vermoedelijk te veel afgesloten ).
Dat propje weer terug halen is niet makkelijk maar is weer op te lossen door er een klein gaatje van 1tot 1,5 m.m. in het zichtbare messing pijpje te boren in het midden van de lengte die je kan zien van dat busje zodat er weer brandstof naar boven kan gaan door het net geboorde gaatje.
Doet de pomp het nu weer goed dan heb je geluk gehad.
Maar meestal zal de pomp nog niet goed werken omdat met het ingeperste plaatje wat de tweede kogel op zijn plaats moet houden te ver is ingedrukt met een te lange bout van boven (zelfs zoveel te lang dat met het plaatje via de onderliggende kogel gewoon te ver naar beneden gedrukt is )zodat de kogel niet meer kan bewegen en de pomp er mee zal ophouden.
Als dus na het boren van het gaatje de pomp niet werkt dan moet het plaatje wat van boven uit zichtbaar is er uit gehaald worden of althans ongeveer 1m.m. omhoog gehaald worden om de kogel weer ruimte te geven om zijn werk te doen (daar heb ik gereedschap voor want dat komt heel dikwijls voor ,want een schroef is een schroef nietwaar )
Kom je er niet uit dan laat het maar weten.
meer weten ik kan u hier mee helpen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan Vennix
...........................
OP de tekening is te zien dat dat messing propje te ver is ingeperst (zit namelijk op het plaatje messing en is dus vermoedelijk te veel afgesloten )....................


Dat plaatje is er niet, had ik op de foto ingetekend, het hoort er wel te zitten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
In geval van twijfel of als je het letterlijk niet zit zitten de zuig en blaasproef doen. met de losse pomp dien je aan de inlaat te kunnen blazen en zuigen moet niet lukken ( lucht erdoor dus) en aan de uitlaatkant moet je kunnen zuigen, maar daar moet blazen weer niet kunnen lukken.
als alle vier de mogelijkheden het geval zijn is de pomp goed


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
vreemd dat dat messingplaatje heel vast zit en via de bovenkant het schroefdraad ook niet beschadigd is,dus ze hebben dat niet via de bovenkant erin kunnen stoppen??,en als ik de blaas,zuig proef doe dan is dat ook goed!,als ik pakkingen binnen heb en alles weer teruggeplaatst heb,kijk ik wel verder,ga er toch dan maar in eerste instantie vanuit dat het een ander pompje is en dat ik ergens valse lucht heb,en anders laat ik het wel weten Jan. Trouwens nog een klein vraagje mischien iemand die dat weet,hoort er op de gasschuif geen rubberen afdichtingsringen in die 2 gleuven?(zie foto)
alvast bedankt!

Attached Images
gasschuif.jpg (111.65 KB, 128 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nee, geen ringen daarop, het zijn een soort vuilvangers.
Het stof wat naar binnen gezogen wordt komt in de groef (slim bedacht).
Heeft met snelheid van de lucht te maken, ingewikkeld verhaal, dit principe wordt ook toegepast bij filter/waterafscheiders bij luchtcompressoren en ook bij Dyson stofzuigers.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
oke bedankt !!!!!

Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
na nieuwe pakkingen en nieuw membraam loopt peperbus weer,heb alleen toch besloten om blokje te gaan reviseren,dit omdat hij slecht loopt. onderwerp is gesloten

Joined: May 2008
Posts: 32
E
erikh Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: May 2008
Posts: 32
Zal af en toe wat dingen er op zetten of wat vragen,want reviseren is een groot woord,wil eerst het probleem zeg maar opzoeken waarom die zo slecht loopt(vals lucht,carburateur?)en dan als hij goed loopt het blok helemaal goed reviseren.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is moeilijk om op afstand te beoordelen of de motor goed of slecht loopt.
De constructiesnelheid was destijds 18km/uur.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 110 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.048s Queries: 57 (0.017s) Memory: 1.0988 MB (Peak: 1.3541 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 07:44:19 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS