Ik zal nu een klein rekenvoorbeeldje geven over het veplaatsen van he membraantje.
Diameter werkende oppervakte ongeveer 25.5 m.m.
Oppervlak is dan 0,25maal 3,14 maal 25,5 maal 25,5 is 500 vierkante m.m..
Toerental motor 3333 omw.per min maal 60 is 200000 pompbewegingen per uur.
Stel het membraan gaat 0,1 m.m. totaal op en neer dan is de opbrengst per slag 50 k.m.m.
Dus bij 200000 maal 50 is 10000000 k.m.m. of 10 liter per uur.
Ee goede pomp moet ongeveer een liter per uur leveren .
Dus reken de slag van het fladderende blaadje maar eens uit.
Dus van de beweging is slechts bijna geen sprake.
Nu we toch bezig zijn.
De gemiddelde druk is altijd veel hoger dan je denkt anders is het niet mogenlijk om lucht in een zo korte tijd te verplaatsen naar boven. en de tijd dat de druk lager is en de tijd dat de druk hoger is verschillen heel veel in tijd.
Daarom kan de gemiddelde druk zo hoog zijn en over een langere tijd dat het membraan gewoon blijft waar het is n.l niet aan de goede kant ,dus bij het gaatje van vier m.m. en aan lucht kan je niet trekken dus alles gaat op een andere mannier.
Zit het fladderblaadje eenmaal tegen het kleine gaatje gedrukt dan zal er aan de andere kant niet genoeg benzine druk zijn om het fladderende blaadje naar de andere kant te krijgen.
DOOR de communicerede vloeistof in de tank die we omhoog moet lopen on tegen het velletje te drukken zal niet groot genoeg zijn en vloeistof zal zich verzetten tegen snelle bewegingen door de leiding
IK zal een klene uitleg geven over het ontstaan van de gemiddelde druk.
Stel het carterinhoud op 50 c.c. met de zuiger in de onderste stand ,gaat de zuiger naar boven dan is het dus 100 c.c. .
Stel de inlaat is niet open dan zal bij het omhoog gaan van de zuiger de druk max 0,5 bar zijn over 180 graden.
Stel nu dat we de lucht er nu inlaten. dan hebben we een ruimte van 100 c.c. van 1 bar.
Laten we nu de zuiger naar beneden gaandan hebben we een ruimte van 50 c.c. met een druk van 2 bar.over 180 graden.
Dus we hebben tweekeer 180 graden van 0,5 bar en 180 graden van 2 bar dus de gemiddelde druk is hier ongeveer 1,5 bar .
Dus nu is het niet zo moeilijk te begrijpen waarom dat gekkefladder velletje naar de verkeerde kant gaat en de brandstof tovoer kan belemmeren.
Stel dat de gemiddelde druk 0,1 bar meer is dan nodig is voor een goede werking van het pompje dan zit het membraan met een kracht van 0,1 maal 5 vierkante c.m. is ongeveer 0 ,5 k.g. vast tegen het pomphuis en zal die plaats niet velaten of er moet een torental veranderering of een gas stand verandering zijn geweest.
IN de praktijk is het iets anders omdat de spoelpoort en de overstroompoort ook wel eens open gaan maar dat doet er niet zoveel toe. het gaat om waarom de pompjes het soms niet doen en dan weer wel.