Goedendag,
Na het e.e.a. opgezocht en gelezen te hebben op de site, ben ik vandaag begonnen met het tankje uit te deuken.
Om het goed te willen doen heb ik toch besloten om de tank uit elkaar te solderen.
Dit is de eerste keer dat ik het doe wink ....je kan er beter bij, op die manier.
Met dank aan mijn voorgangers, wat betreft hun aanwijzingen, en die het misschien al meerdere malen hebben gedaan.

Om een ieder die het ook wil gaan proberen, hier mijn verslag, in woord en beeld grin.
Eerst volgens aanwijzing een klemplank gemaakt.
Voordat je begint plaats een merkteken op de tank, is handig bij het weer in elkaar zetten. smile
Daarna met een hobbygasbrander (ik heb geen zware elektr. verfafbrander, die kan je ook gebruiken) de tank langs de soldeernaad verwarmen, net zolang totdat het tin gaat smelten.Op een gegeven moment komt dan de achterkant los en kan hij er af.
Was best wel vuil die binnenkant. shocked
Beide delen met een roterende staalborstel schoongemaakt,het uitkloppen kan beginnen.
Ik moet zeggen dat ik het tankje weer behoorlijk in vorm heb gekregen,m.b.v. houten hulpstukjes om de vorm weer terug te krijgen. De rest van de oneffenheden worden natuurlijk met polyester plamuur strak gemaakt.
Vervolgens met tinsoldeer en S39 vloeimiddel beide delen aan de binnenzijde vertint.Dit voorkomt aanzienlijk het roesten van de binnenzijde. Let wel op dat de aansluitingen van brandstof en retourpijpje weer goed gesoldeerd zijn.
Bij dit tankje van mij, zijn deze onderdelen niet met zilversoldeer gesoldeerd.Ik heb begrepen dat er tankjes zijn die dat wel hebben, en dan ligt het smeltpunt hoger.

Nu dat dient mijn tijd wel weer uit ,wat roesten betreft. grin
Hierna kunnen de delen weer samengevoegd worden.

Dat gaat nog gebeuren.
Wordt vervolgd.........

Attached Images
1483-1.Tankvooruitdeuken.JPG (58.04 KB, 2123 downloads)
1484-2.Klemplankvoortankgemaakt.JPG (57.03 KB, 1961 downloads)
1485-3.Eerstmerktekenzetten.JPG (60.23 KB, 1842 downloads)
1486-4.Tankingespannenvoorlossmelten.JPG (59.83 KB, 2003 downloads)
1487-5.DetweedelenLosgesoldeerd.JPG (60.4 KB, 1996 downloads)
1489-7.Klaarvooruitdeuken.JPG (57.81 KB, 2001 downloads)
1490-8.Nahetuitdeuken.JPG (58.43 KB, 2047 downloads)
1491-9.Beidendelenzijndaarnavertint.JPG (60.59 KB, 2066 downloads)
Last edited by Roelof; 08/11/07 09:54 AM.

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008