Gisteren op verzoek weer eens een dag achter de draaibank, (OTO)ontstekingscarter aangepast zodat er een schijf rond 100 mm in kan . Rond 100 was een veertigtal jaren geleden mijn keuze want ik had toen een paar peugeot BB blokken over en die hadden een losse grondplaat voor de spoelen ( later kwamen ze direct op het carter zoals bij solex). Rond 100 pastte perfect binnen de boutgaten van de solex spoelen, had je dus de mogelijkheid de plaat netjes met ( verzonken kop) M4 schroefjes vast te zetten. Voordeel je hoeft niet alle verstevigingsribben van het carter weg te draaien dus daar blijft nog wat stijfheid in. Na aanpassen carter een schijf gemaakt en een mal om boutgaten voor een bosch spoel op de juiste plek te krijgen ( ben gewend met peugeot te blijven werken maar dat is een beetje op) .... en bosch/imitatie bosch/electronischeimi bosch is zat te krijgen vanwege een erg grote puch maxi/zundapp/kreidler markt . zie de foto's voor het resultaat. Je hebt wel een stroboscoop nodig om nieuwe "tijdstip" merktekens op het vliegwiel te zetten. het systeem vonkt 2 keer op een rondje weet niet of het vonkt bij de "Noord naar Zuid" volgorde van de magneten of de "Zuid naar Noord" volgorde. Niet belangrijk maar deze volgorde komt per rondje 2 keer voor ( 4 magneetpolen afwisselend op de inwendige omtrek)

Attached Images
aangepast carter.jpg (128.83 KB, 209 downloads)
grondplaat imi bosch.jpg (134.22 KB, 206 downloads)
timing.jpg (112.24 KB, 207 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)