Zelf rij ik al een aantal jaar met veel plezier een Solex, Koffertje en Oto, resp '57 en '65.

Behalve rijden, vindt ik ook het sleutelen leuk, ware het niet dat het ontstekingstijdstip afstellen altijd lastig is, geklooi met vloetjes terwijl ik niet rook, altijd gedoe...

bij het opruimen van de zolder bij mijn moeder, 90+, vond ik nog wat gereedschap van mijn al lang geleden overleden vader. Mijn vader werkte na WO II al snel bij de KLM. De afdeling proefbank, en later de IERA, een afkorting van ' Instrumenten En Radio Afdeling' . Dit was nog in de tijd van de zuigermotoren, DC 6 enz.
Het gevonden gereedschap (ooit afgekeurd, te zien aan twee inslijpingen), werd volgens mij gebruikt voor onderbrekingen te meten.

Het is een kastje met twee lampjes, 3 draadjes met krokodillen knijpers een batterij en een aan/uit schakelaar.
Een draad heeft een knoop, de massa?, en de twee anderen laten een lampje branden, een groene en een zonder kapje (vandaar de afkeuring natuurlijk :)).

Ik heb een spanningszoeker schroevendraaier omgebouwd, doe een krokodil hieraan, en kan mooi het puntje beroeren en secuur de onsteking afstellen. Een lampje te veel natuurlijk, maar dat mag de pret niet drukken.
(ik controleer altijd nog even met de stroboscoop, eigenlijk altijd goed)

Volgens mij een mooi hergebruik van gereedschap, ik weet niet wat ouder is, de Solex of het gereedschap?

Attached Images
tester1.jpg (153.91 KB, 149 downloads)
tester2.jpg (162.77 KB, 146 downloads)
Last edited by HennyHM; 09/07/21 12:37 AM.

Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.