Hallo, ik ben hier nieuw.

Ik heb een qua uiterlijk een mooie solex oto gekocht, bij de koop was het starten en lopen.
De prijs was vrij hoog maar het was wel precies een solex zoals ik zocht, dus gekocht.

Achteraf misschien wat spijt van, na 3 keer starten en totaal 2 km rijden kreeg ik hem niet meer aan de praat.
Ben me er van bewust dat ik een oldtimer koop en dit soort dingen kunnen gebeuren, weet dus niet of ik bij de verkoper moet aankloppen.
Het kan echt toeval zijn of ik ben genept. Maar goed, denken ik oplossingen:

Bij het nakijken van het filtertje bij de brandstofpomp zat er best wat vuil in. Deze heb ik toen schoongemaakt.

Vervolgens heb ik:
- Brandstoftank schoon gespoeld
- Brandstofleidingen doorgespoten met lucht (kwam ook wat pruttel uit)
- Het membraan vervangen
- Bougie vervangen
- Sproeier doorgespoten
- Luchtfilter schoongemaakt
- Uitlaat doorgespoten

Daarna weer alles in elkaar gezet, 2 meter aandrukken en hij liep echt top. beter als voor de tijd. Helemaal happy.

De volgende dag wou ik hem weer starten, maar hij deed weer helemaal niets, ik snap er helemaal niks van.

Wat heb ik toen weer gedaan:
- Brandstoftank weer schoon gemaakt
- Brandstofpomp + filter weer schoongemaakt (zat een heel klein beetje pruttel in)
- Brandstofleidingen weer doorgespoten
- Carberateur gedemonteerd, wat weken in benzine en schoonspuiten met perslucht
- Sproeier schoongemaakt
- Luchtfilter schoongemaakt

Alles weer gemonteerd, maar ik krijg hem niet meer aan de praat.

Wat heb ik waargenomen en geprobeerd:
- De (nieuwe) bougie vonkt
- Bij het aandrukken loopt er brandstof uit het retourslangetje als ik het slangetje er af haal, de brandstof is ook mooi schoon (aspen 2)
- Een klein beetje brandstof in de cilinder en later carberateur gespoten, ook zonder succes.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken en hoop hier de oplossing te vinden.
Ik hoop niet iets met de ontsteking, want ik weet niet hoe dat werkt. Ik zou denken dat hij dan eerder ook niet had moeten lopen?

De sproeier kan ik trouwens gewoon met mijn mond doorblazen, dan lijkt het mij toch geen verstopping? of kan dit het toch zijn en deze vervangen?

Weet iemand wat het nog kan zijn?

Groeten Melvin

Last edited by Stripfiguur; 30/05/21 12:38 PM.