Originally Posted by kees5000
Er is geen voeding, daar ging het nou juist om. Het achterlampje gaat aan omdat er een (wissel)stroom gaat lopen door de voorlampkring.
Heren, vooreerst bedankt voor de uitgebreide uitleg. En voor al dat typewerk. Je zegt: er is geen voeding en daarna zeg je er gaat een wisselstroom lopen. Dus als er een wisselstroom gaat lopen dan is er een voeding. De lichtspoel. Nu begrijp ik dat jullie de koplamp in de primaire kring opnemen. Staat die koplamp dan in serie of in parallel geschakeld met de primaire kring? Of zie ik dat helemaal verkeerd? Trouwens een interessante topic. Werd, geloof ik, al meerdere keren over geschreven op het forum. (niet over transfo) Weet iemand hoeveel spanning de lichtspoel afgeeft. Ik zou deze eens moeten meten bij mijn Franse Solex 2200 want ik heb beide lampjes al eens afzonderlijk laten branden en niks geen gesprongen. Zullen in het donker dus maar weinig licht geven vrees ik. smile Nu, bij het herlezen zegt Joan dat de stroom gaat lopen door de primaire kring als het koplampje gaat branden. Dus deze twee staan dan in serie neem ik aan. Koplampje kapot, geen stroom door primaire, geen spanning op secundaire, geen achterlicht maar lampje gered. Is het zo? Bedankt voor feedback en vriendelijke groet.

Last edited by Andrajo; 01/04/21 07:39 PM.