de voeding is nou eenmaal het systeem van een transformator, in de primaire winding voer je een wisselspanning in ( in dit geval door de koplamp aan te zetten, de stroom van de spoel gaat via de primaire winding naar de lamp) d primaire wisselspanning genereert een wisselend magnetisch veld in de metalen platen waaromheen de wikkelingen zitten, dit magnetisch veld genereert dan weer een wisselspanning in de secundaire spoel daar komt dus "vanzelf" spanning op te staan. 1 pootje van die secindaire wikkeling leg je aan de mass de andere aan 1 kant van het lampje en de andere kant van het lampje ook aan de massa. Het lampje gaat dan branden zodra je de koplamp aan zet. een transformator heet zo omadt normaal gesproken een hoge spanning hiermee omgezet wordt naar een lage spanning ( bijvoorbeeld van 240 volt net spanning naar 12 volt om een accu te laden, dit bereik je door een wikkelverhouding van het aantal draden van spoel 1 en spoel 2, daar moet dezelfde verhouding in zitten als de verhouding van de spanningen die je hebt en die je wil maken. Bij een wikkelverhouding van 1 ga je dus van een spanning van 6 volt ( voor de koplamp) een tweede spanning maken van ook 6 volt om het achterlicht te laten branden. Waarom dan toch die transformator ? Door een andere draaddikte te kiezen ( dunner voor het achterlicht ) beperk je de hoeveelheid stroom die het achterlicht kan krijgen en daarmee voorkom je doorbranden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)