In de afgelopen maanden is er hier in het Drunense op de achtergrond regelmatig gewerkt aan een volle krukas inclusief het balanceren.

Er zijn al meerdere forumleden bezig geweest in het verleden die op diverse wijzen een volle krukas hebben gemaakt, echter hebben deze lang niet altijd tot tevreden gezichten geleid. Mogelijk is de hierna beschreven methode een goed werkend alternatief?! wink
De tijd zal het leren....

De fotoserie laat de diverse fasen zien van het gehele proces wat moest voeren tot een stabiel systeem wat nu in een blokje kan worden gemonteerd.
Natuurlijk moet de krukas zijn mechanische bestendigheid in de praktijk nog bewijzen en zullen de nodige kilometers in het blokje daarover duidelijkheid gaan geven.
Het vertrouwen aan deze kant is echter zodanig groot dat ik nu toch alvast wil delen hoe het eindproduct is ontstaan.

Een lichte maar zeer sterke aluminiumsoort die wordt ingezet in o.a. de matrijzenbouw is gekozen om een ring te draaien die om de bestaande krukwang van een originele OTO krukas is gemonteerd met verzonken boutjes en met behulp van de 2 componenten loctite epoxy 3479A en 3479B om deze te fixeren.

Met behulp van een speciaal geconstrueerd kubusvormig tafeltje is de krukas met ring zodanig opgespannen dat de dode ruimte van de krukas kon worden opgevuld.

Voor de opvulling heb ik een mix gemaakt van 40% loctite 3479 en 60% micro glasbolletjes. (volume procenten)
Deze glasbolletjes vullen dus wel een stukje ruimte op, maar zijn door het zeer lage soortelijk gewicht (ca 0,18) prima om in te zetten waardoor het gewicht van de opgevulde dode ruimte tegenover de krukpen niet te groot wordt en het balanceren toch mogelijk blijft.

Om te voorkomen dat de bolletjes breken is het mengen een kwestie van heel voorzichtig roeren en vervolgens ook voorzichtig het op de juiste plaats aanbrengen van het mengsel.
Na 3 x 24 uur drogen is de "ruwe" gevulde krukwang geschikt om in de draaibank weer op de juiste diktemaat te worden gedraaid.
Op sommige plaatsen van de krukwang zijn daarna de kleine kratertjes zichtbaar die worden gevormd door de doorgesneden glasbolletjes en die in een 2e sessie dan nogmaals worden gevuld met 100% loctite om de oppervlakte weer zo egaal mogelijk te krijgen, hetgeen meer voor het oog is dan dat het invloed heeft op de werking.

De krukas was dan nu zover klaar dat het balanceren kan beginnen.
Allereerst is het balansgewicht bepaald en aansluitend middels een speciale berekening de aan te brengen gewichten in de krukwang alwaar gaten worden geboord in het gietijzer en op die plek tungsten/wolfram staafjes zijn geplaatst (soortelijk gewicht 18,9).

Op één van de foto's zie je dat bij deze krukas een totaal correctiegewicht van 49,6 gram tungsten nodig was om de krukas prima in balans te brengen bij een balansgewicht van 110,73 gram (zie foto met weegschaaltje)
Het filmpje aan het einde toont het resultaat in mijn speciale krukas balanceer apparaatje wat ik al eens eerder bericht liet zien.

Wij (dreke2 en ik) hebben nu 2 krukassen op deze manier gemaakt, geloof me dat het veel pionierswerk was en het zeker geen serie productie kan worden op deze manier.
De voldoening als je dan het resultaat op het balanceerapparaat ziet is echter zodanig groot dat je al heel snel vergeet hoeveel tijd je er in gestoken hebt!

Ter illustratie ook nog een paar schermafbeeldingen i.v.m. het balanceren, deze zijn bedoeld om een tipje van de sluier op te lichten hoe we het hebben aangepakt en niet voor verdere publicatie.

Omdat het al met al een behoorlijk aantal foto's zijn geworden om het proces te laten zien verdeel ik deze nu over een aantal op elkaar aansluitende berichten.

Alvast bedankt voor het kijken!






























Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63