Ik heb zonet een 3800 op de kop getikt voor een leuke prijs van een oudere meneer. Om een lang verhaal kort te maken dacht hij dat hij direct ging starten na ongeveer drie maanden stil te staan in zijn garage maar niets was minder waar. Toch heb ik 'm gekocht omdat ik hem geloof als hij zegt dat hij draaide op het moment dat hij hem weg zette drie maanden eerder.
Wat ik vaststel is dat :
- Er compressie hoorbaar is. - Een vonk is als ik de bougie tegen metaal hou. - Er benzine terugloopt van de carburateur naar de tank via de overloop.
Hij wilt dus niet starten. Zelf niet één keer aanslaan. Ik zie nergens een lek op het carter of de cilinder.
Waar kan het aan liggen? Wie kan mij een logische volgorde aanraden van controle alvorens ik alles open smijt?
De bougie --> werkt. Zichbare vonk buiten de cilinder. De bougiekabel is intact. De contactpuntjes lijken nog heel proper en de timing lijkt te kloppen. Sproeiertje is niet verstopt. Benzinefilter in carburateur is nat dus komt benzine in de carburateur.
Alvast bedankt voor de feedback ! Hopelijk een 'quick fix' te vinden :-D.
compressie hoor je niet die moet je voelen. als er wel wat te horen is, is dat een lek. steek maar eens een fietsband lek, hoor je genoeg, maar fietsen is er niet meer bij
lastig te zeggen zo, aan de foto's te zien staat het licht aan ( de schakelaar) dat vindt de ontsteking meestal niet leuk als hij moet starten want dan verdwijnt magnetisch veld naar de lichtspoel. verdere met dit weer willen ze vaak niet starten met choke helemaal op links ( ook foto) want dan is het mengsel TE rijk en dat wil ook niet branden ( benzine luistert nauw binnen zekere grenzen ploft het wel daarbuiten TE arm en TE rijk ploft het echt niet .
Niet gelijk alles loshalen maar is de bougie wel gortdroog anders vonkt hij buiten wel maar binnen loopt de stroom dan liever weg via de vettigheid en blijft de vonk achterwege. Hoe oud is de benzine, dat dampt ook nogal snel in en gaat dan meer op diesel dan op benzine lijken ( benzine is een mengsel van van alles en nog wat , er zit zelfs opgelost gas in dus in zekere zin is het "gazeuse"' )
Merci Joan, ik begrijp schakelaar afzetten, bougie opnieuw controleren en de (wellicht oudere) benzine aflaten en opnieuw proberen met verse en choke niet volledig open.
en aan de foto's te zien staat het grijze palletje op je stuur, die de spaak bediend naar decompressie ook niet in zijn originele staat. Die hangt naar voren en hoort naar achteren zodat je hem, om de motor te starten, even met de duim kan indrukken. Door dat indrukken de spaak aantrekt die de hevel op de kop licht en zo even de compressie vrijgeeft zodat het vliegwiel kan beginnen met spinnen. Door de knop dan los te laten zakt de hevel op de kop weer, komt de compressie terug en drukt het spinnende vliegwiel de motor aan
Dag Joan, heb alles dat je zei geprobeerd. Nieuwe benzine (Aspen 2), nieuwe bougie, gecontroleerd, vonk te zien (maar gevoelsmatig zou ik durven zeggen zwakke vonk??). Bij mijn andere solex duidelijkere vonk.
Bougiekabel is goed, loopt veel benzine naar de carburateur en een natte bougie na poging tot starten. Slaat geen één keer. Uitlaat is ook niet verstopt.
en dan is er ook nog de truuk om tijdens het aanfietsen ( de motor moet dan wel draaien) eens te proberen heel snel de decompresie aan/uit te doen bij een zwakke vonk wil het steeds verlagen van de compressie hem ertoe verleiden dan net WEL te vonken en met een beetje mazzel al frt-frt-frt-frt proberend alsnog aanslaan, ( je 'pompt" hem dan als het ware aan). Leuk is het niet maar het proberen waard Loopt hij eenmaal gaat hij vaker rond dan bij poging te starten kan net genoeg zijn om de ontsteking AAN te houden
nou dat worden dan weer foto's van de geplaatste ontsteking. is nog een kleine kans dat door stilstaan de punten wat gecorrodeerd zijn en daardoor te weinig van de primaire stroom doorlaten om voldoende secundaire stroom op te wekken voor de vonk