Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135634 21/01/20 11:20 AM
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Hallo iedereen,

Nu het wintertijden zijn is het enorm belangrijk dat de verlichting van de solex in orde is.
Nu heb ik wat problemen hiermee.

Alles werkte naar wens tot op een dag mijn voorlicht niet meer werkte, maar mijn achterlicht wel nog.
Na mijn koplamp eens dichterbij te bekijken zag ik dat deze was gesprongen & heb ik hier een nieuw lampje in gestoken.
Deze was wel maar 4V dus wat lichter maar zou nu geen zo'n groot probleem mogen zijn.
Na dit weer in elkaar te steken werkte er niets meer, geen voorlamp & geen achterlamp.

Kan iemand mij hierbij helpen, geven van tips & waar ik zeker moet op letten?
Het principe of werking van deze lichten want ik zie mijn fout niet.


Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jens Goverde

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by JensGoverde
Hallo iedereen,

Nu het wintertijden zijn is het enorm belangrijk dat de verlichting van de solex in orde is.
Nu heb ik wat problemen hiermee.

Alles werkte naar wens tot op een dag mijn voorlicht niet meer werkte, maar mijn achterlicht wel nog.
Na mijn koplamp eens dichterbij te bekijken zag ik dat deze was gesprongen & heb ik hier een nieuw lampje in gestoken.
Deze was wel maar 4V dus wat lichter maar zou nu geen zo'n groot probleem mogen zijn. nou, dat is juist wel een probleem want je lichtspoel geeft veel meer af, zelfs meer dan 6 volt. Er zijn Solex bezitters die het oplossen met 12 V lampjes.
Na dit weer in elkaar te steken werkte er niets meer, geen voorlamp & geen achterlamp. Ik vond het al verbazend dat je achterlicht het nog deed nadat je voorlampje was doorgebrand. Meestal duurt het maar een tiental seconden en je achterlicht is ook weg.

Kan iemand mij hierbij helpen, geven van tips & waar ik zeker moet op letten?
Het principe of werking van deze lichten want ik zie mijn fout niet.


Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jens Goverde


Er staat ergens op dit forum een heel verhaal van Jan Vennix over de verlichting en over de oplossing van je probleem met behulp van een paar diodes.
Hierdoor gaat de stroom slechts in een richting waardoor je lampjes niet de volle laag krijgen als een van de twee uitvalt. Ik heb dit met succes op een paar Solexen toegepast. Even de zoekfunctie gebruiken dus...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja je moet de spoel voldoende " belasting" geven om te zorgen dat de spanning niet te hoog oploopt, dus NIET ALLEEN naar de spanning kijken die het lampje mag hebben maar ook naar het VERMOGEN dat het lampje op kan maken, dat wordt uitgedrukt in WATT voor de oude solexen dien je minimaal 7 WATT aan totaal vermogen af te tappen , vandaar dat ook je achterlicht sneuvelt als je koplamp er vandoor gaat want dan zakt het afgenomen WATTAGE (= fout woord maar allah, eigenlijk vermogen) en daarmee stijgt de spanning (voltage) naar te hoge waarden voor dat arme lampje .

de nieuwere solexen ( Hongaar en chineesch) willen graag totaal ca 35 WATT aan belasting zien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Beste,

Ik heb nu een lampje gestoken van 6V & 7.5W.
Deze komen van de solexmarkt site, waarbij ik dus vermoed dat deze de juiste zijn.
Echter werken mijn lichten nog steeds niet.
Waar zou dit nog kunnen aan liggen?
Wat is er heel belangrijk om je lichten te doen werken?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
meten bij draaiende motor of er spanning staat op de pen die aan de lichtspoel zit, gebruik een AVO-meter ( universeelmeter) en meet in de stand voor wisselspanning .
met bijvoorbeeld een 4.5 volt batterij proberen of het licht dan wel wil branden door 1 poot van de batterij aan het frame te leggen en de andere aan de draad naar de lampjes .

wat voor 5000 heb je, er zijn verschillende koplampen gebruikt in de loop der modellen en de schakelaars zijn niet altijd even degelijk dan loont het de moeite een stuurschakelaar te monteren en niet die op de koplamp zit te gebruiken .

Last edited by Joan; 27/01/20 07:25 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een kleine toelichting :
Alle multimeters kunnen wisselspanning /stroom meten maar binnen een bepaald frequentie bereik (b.v.25 tot 500 HZ).
De frequentie (wisseling van positief naar negatieve spanning/ seconde) is bij een draaiende Solexmotor vaak hoger en dan registreert de multimeter niet meer wat hij zou moeten registreren.
Oftewel de meter snapt niet meer wat er gebeurt en geeft verkeerde waarden aan.

Heb dat jaren geleden op een andere manier gemeten : met een oude scoop en dan zie je dat de spanningspieken behoorlijk hoog oplopen.

Attached Images
Licht aan.jpg (156.53 KB, 53 downloads)
Licht uit.jpg (175.86 KB, 53 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.032s Queries: 29 (0.008s) Memory: 0.9661 MB (Peak: 1.1155 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 20:59:59 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS