Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Dag mensen,

Sinds een week of 3 eigenaar van een 3800 hongaarse.
Gekocht via mp, en volgens de verkoper die zo aardig was om hem te brengen een goed machientje, hij noemde zichzelf een liefhebber. Solex uit de auto, peut erin en starten en lopen, en het ding liep ook best lekker, kilometertje of 43 per uur haalde die wel, maar naarmate de dagen vorderden begon het blok steeds meer een rammelend geluid te vertonen, of het begon me steeds meer op te vallen. Mijn pa heeft ook een 3800, die er eens bij gepakt en pffffffff die snort wel even heel wat mooier.

De stand van zaken, topic van Joan doorgelezen, waarvoor dank! mooie heldere beschrijving.

Plank gemaakt, blok van de Solex gehaald en opgehangen, die plank is echt ideaal, mooi op sta hoogte kunnen sleutelen, en aangezien mijn bankschroef ook kan draaien kan ik er mooi van alle kanten bij.
Ik ben nu tot de moer voor de koppeling gekomen.

Plaatjes van de stand van zaken volgen, moet ze even overgooien naar flickr.


Salut!
Mark





Last edited by MarkN; 13/06/18 10:27 PM.

Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
[Linked Image]IMG_20180609_223145.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr



[Linked Image]IMG_20180613_224742.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


Zelf even een trekker gemaakt om het lager te trekken.


[Linked Image]IMG_20180613_224806.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zeker weten dat hij hongaars is ? wat voor letters staan er bij de ontstekings markering ? lijken wel chineesche hyroglyphen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
van de solex zelf weet ik het wel zeker, de ontsteking tja, die is elektronisch en wat ik tot nu toe te weten gekomen ben moet die er wel later opgezet zijn.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Vandaag verder gegaan met het demonteren van het blokje.

Om de moet van de koppeling los te krijgen heb ik een bestaande ER40 span-tang sleutel aangepast, beetje naar het idee van JOAN.

Op de draaibank 2 stiften gedraaid en m6 getapt en gesneden, werkt als een tiet.

[Linked Image]IMG_20180616_140249.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

[Linked Image]IMG_20180616_140255.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


En dus kon de koppeling eruit.

[Linked Image]IMG_20180616_140240.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


En daarna ook de rol-unit.

De rol is zo goed als op, maar die speling hoort dat?

[Linked Image]VID_20180616_141523 by Mark Nijenhuis, on Flickr

En dan ook nog een filmpje van de krukas, lijkt me niet goed.....

[Linked Image]VID_20180616_141500 by Mark Nijenhuis, on Flickr



En de boel lekker schoon soppen in de ontvetterbak.

[Linked Image]IMG_20180616_180250.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


[Linked Image]IMG_20180616_180307.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


Is dit een origineel blok?

[Linked Image]IMG_20180616_180338.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


Bedankt voor het lezen en de hulp.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
grin de filmpjes worden plaatjes, hier dus nog de linkjes naar de filmpjes. Ben heet benieuwd naar jullie reacties maar ik vermoed het ergste.....


[url=https://flic.kr/p/JBMx3nVID_20180616_141500 by Mark Nijenhuis, on Flickr]Filmpje[/url]


[url=https://flic.kr/p/JBMxXtVID_20180616_141523 by Mark Nijenhuis, on Flickr]Filmpje 2[/url]

Last edited by MarkN; 16/06/18 10:08 PM.

Salut!
Mark
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ik zie dat het krukaslager uit het carter is, eigenlijk is dit een eenmalige montage en daarna zeer moeilijk vast te zetten.
Hoe wou je dit weer vastzetten ???
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Tja, een klein zetje was genoeg om hem eruit te halen. En als je naar het flimpje kijkt dan hoor je ook dat het lager rot is.
Over het terug vastzetten heb ik nog niet over nagedacht maar weicon industrielijm zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Iemand andere suggesties?


Salut!
Mark
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Droog lager maakt altijd rot geluid, of het dan over is is een andere optie, lijmen lijkt me oplossing??
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Lijmen is geen optie.
Zoek eens naar het verhaal van Jan Vennix:

Carter altijd opwarmen.
Facètjes slijpen in lager
Voelerlint


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee niet lijmen. Rammelt erzo uit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nee niet lijmen. Rammelt erzo uit.
inderdaad, temeer daar dat legeringsmateriaal ontzettend uitzet als het warm word en je de lijm niet in warme toestand ( lees carter dan op zijn grootst) kan toepassen, normaliter word een carter warm gemaakt om het lager te monteren, in koude toestand zit het lager dan wel supervast en als het carter warm word nog net aan vast, ga je koud lijmen trekt de lijm alleen al los vanwege de uitzetting, diversen hebben al de oplossing uit en te na uitgetest, Deze is voelerlint (0,03 of 0,05) op breedte lager brengen, opkrullen en in lagerpassing leggen carter warm maken en aangepast lager ( minstens 3 facetten aan de buiten ring geslepen) in het gat laten zaken. op de plaats van de facetten heb je dan de mogelijkheid daar het carter weer te smeden ( een constructie die ook origineel gebruikt is alleen dan helemaal rondom, hetgeen wel erg veel is) zodat lager er niet zijdelings uit kan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Heren dank voor de do's and don'ts, ik had ook al de nodige zaken gehoord via het iets snellere maar door mij minder geliefde facebook en had al besloten een ander blokje te gaan zoeken, en via een goede bekende een origineel Frans 3800 blokje kunnen kopen.
Zuiger en cilinder zien er tiptop uit, ding heeft een compressie waar je u tegen zegt, zelfs met een dubbele koppakking zag ik. Die laat ik er voorlopig maar even tussen zitten. Petje en cilinderkop zijn wel mooi vlak.
Ik heb het pompje van nieuw membraam en kunstof plaatje voorzien, stalen tankje vervangen voor de plastieke van de Chinese en nou de boel nog op het frame hangen. Maar eerst even wat andere zaken als lagers en remmen aan pakken.

Nu lees ik hier iets over het vervangen van de losse kogels voor skf lagers, helemaal mijn idee, die losse kogels is gewoonweg K met Peren. En een paar vragen heb ik ook nog, er zal ook vast al iemand dit uitgevogeld hebben wat de beste methode is.

Zitten er losse halve maan cups geperst in de naaf?
Is het een idee om een bus tussen de lagers te zetten die dan tegen de binnenring van het lager zit zodat je de boel niet in elkaar kun drukken?

Tips en adviezen zijn welkom!


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Heren dank voor de do's and don'ts, ik had ook al de nodige zaken gehoord via het iets snellere maar door mij minder geliefde facebook en had al besloten een ander blokje te gaan zoeken, en via een goede bekende een origineel Frans 3800 blokje kunnen kopen.
Zuiger en cilinder zien er tiptop uit, ding heeft een compressie waar je u tegen zegt, zelfs met een dubbele koppakking zag ik. Die laat ik er voorlopig maar even tussen zitten. Petje en cilinderkop zijn wel mooi vlak.
Ik heb het pompje van nieuw membraam en kunstof plaatje voorzien, stalen tankje vervangen voor de plastieke van de Chinese en nou de boel nog op het frame hangen. Maar eerst even wat andere zaken als lagers en remmen aan pakken.

Nu lees ik hier iets over het vervangen van de losse kogels voor skf lagers, helemaal mijn idee, die losse kogels is gewoonweg K met Peren. En een paar vragen heb ik ook nog, er zal ook vast al iemand dit uitgevogeld hebben wat de beste methode is.

Zitten er losse halve maan cups geperst in de naaf?[ja, maar de maat en afronding van de boring in de naaf kloppen niet met een kogellager maatvoering , sommige "ATOM" naven ( ook een serie van gebruikt in Solex) hebben wel standaard kogellagers
Is het een idee om een bus tussen de lagers nee dat is geen idee, dat is een absoluut moeten, VOORBEELD van mislukken : veel Chinese naven die standaard wel komen met lager ( maat voering beuh) hebben ook een tussenbus, gezaagd van PB ijzer en niet aan de maat, dat is geen steun en met de steekas druk je dan ook zo de binnenringen uit de lagers . Kaliteitsnaven in puch maxi, zundapp en kreidler oa hebben heel stevige goed passende tussenbussen met ook nog eens een centreer ring die hem op zijn plaats houdt in het midden zodat de steekas als hij door een lager komt ook de opening van de bus vindt te zetten die dan tegen de binnenring van het lager zit zodat je de boel niet in elkaar kun drukken?

Tips en adviezen zijn welkom!


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Bummer, en die atom naven zijn zeker lastig te vinden?
, bedankt Joan!


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
heb je onze bekende handelaren al gevraagd ? probeer anders eens een Franse site die "motobecane" Solex spullen levert

Last edited by Joan; 24/06/18 07:22 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Noooh het is zondag he! En je geeft me net je antwoord *lach* morgen maar eens een belrondje doen.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Naafje met lagers is onderweg vanuit sevenum en......... ik heb een rijdende solex Yeah!!! cool cool
Blokje snort zeer tevreden, heb nog geen flauw idee hoe hard die loopt maar dat komt nog wel.

Komende week eerst nieuwe binnen/buitenbandjes en nieuwe naven met kogellagers d'r op knoeien en dan afbouwen en kijken wat die wil lopen.

Zag bij het loshalen dat er 1,5 koppakking tussen zit, geen idee waarom want de zuiger komt niet boven de ring uit.
Eens kijken na wat draaiuurtjes hoe het boeltje eruit ziet en dan beslis ik of de extra koppakking blijft zitten of dat er eentje tussen gaat zoals het hoort.
Blokje heeft in iedergeval voldoende compressie.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
mogelijk is bij demontage door een ander een 1/2 koppaking blijven zitten en niet opgevallen omdat de rest dan mogelijk wel verwijderd is als zijnde "DE" koppaking, die huidige pakkingen vallen namelijk nogal zeer snel in 3 delen uit elkaar bij demontage, dat had je vroeger niet, viste je zo de pakkingen er (meestal nog heel ook) tussenuit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
mogelijk is bij demontage door een ander een 1/2 koppaking blijven zitten en niet opgevallen omdat de rest dan mogelijk wel verwijderd is als zijnde "DE" koppaking, die huidige pakkingen vallen namelijk nogal zeer snel in 3 delen uit elkaar bij demontage, dat had je vroeger niet, viste je zo de pakkingen er (meestal nog heel ook) tussenuit


Ja, er is enorm verschil in pakkingen. Zorg dat je de juiste krijgt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by John Meisters

Ja, er is enorm verschil in pakkingen. Zorg dat je de juiste krijgt.


Wie heeft de juiste dan?


Salut!
Mark
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by John Meisters

Ja, er is enorm verschil in pakkingen. Zorg dat je de juiste krijgt.


Wie heeft de juiste dan?

Beste Mark,
De sponsors van dit forum leveren uitstekende producten dus ook goede koppakkingen.
Je hebt vast al op hun sites en webshops gekeken dus ik zou zeggen: maak je keus!
Succes!


Groet, Tim
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Even een update,

De mijne heb ik onlangs van een ander blok (de originele was een chineese en daar rammmelde het bigend lager uit) voorzien en dat blok van een nieuwe CFX zuiger en cilinder voorzien. Komt mijn opleiding motorvoertuigentechniek uit de jaren 80 toch nog leuk van pas en het is een mooi tijdverdrijf voor de zomermaanden waarin ik meestal niet veel zin heb om me aan me andere hobby de modelbouw te vermaken.

Helaas begon van de mijne het tankje te lekken, niet op de aansluiting maar ergens halverwege zat in de rand een gaatje, om te kijken waar het gaatje zat de aansluiting afgedicht en de compressor op de overloop gezet, en dat had ik achteraf beter niet kunnen doen, het was pssssssst, uit het gaatje, maar vervolgens met een plof hield ik 2 delen over shocked grin

Benzine en lijm gaan normaliter niet goed samen maar niet getreurd ik heb nog een stalen tankje, die na spoelen met wasbenzine en visuele inspectie zag die er blinkend schoon uit dus die erop gezet alleen begint de lex nu naar het tweede volle tankje brandstof te muiten. Als ik ongeveer een kilometer of anderhalf heb gereden begint de lex door benzine tekort te stotteren, er komt ook niks of nauwelijks benzine door de retour, heftig schudden met het stuur resulteert in het weer kortstondig willen doorrijden, hetgeen naar mijn idee erop duid dat er net genoeg benzine binnenkomt om het enigszins aan het lopen te houden maar niet voldoende om door te gaan en er dus sprake is van vervuiling. De blaastest levert brandstof uit het retourslangetje op.

Ik was al niet blij met de krappe inhoud van het stalen tankje dus gisteren maar een nieuwe kunststoffen besteld en die gaat vandaag op de post.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er vanuit gaande dat een tankje 15cm in diameter is en je vermenigvudigt de oppervlakte met b.v. 6 Bar, dan komt er een kracht op het ronde vlak te staan waar je een kleine personenauto van 1000 kilo mee op kunt tillen !!
Kortom, beetje gevaarlijk om perslucht op een tankje te zetten.
Ik dacht dat een metalen tankje met een losse benzineleiding dezelfde inhoud had dan de kunststof tank ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
tankjes nieuw model ja zou ca 1,3 liter in moeten zitten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by FFAnders
Kortom, beetje gevaarlijk om perslucht op een tankje te zetten.


Ik schreef dat er reeds een gaatje in zat, dus van maximale drukopbouw kon al geen sprake zijn dus....., en dergelijke info achteraf is tja....., zoals ze hier zeggen, 'achteraf kijk je een koe in de kont' dus niet echt van de relevante.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by FFAnders
Kortom, beetje gevaarlijk om perslucht op een tankje te zetten.


Ik schreef dat er reeds een gaatje in zat, dus van maximale drukopbouw kon al geen sprake zijn dus....., en dergelijke info achteraf is tja....., zoals ze hier zeggen, 'achteraf kijk je een koe in de kont' dus niet echt van de relevante.


Het kwaad is al geschied zegt men dan.
Dat FF het toch nog even vermeldt vind ik wel een goede, anderen lezen mee en niet iedereen realiseert zich de enorme kracht die je met perslucht op een lijmnaadje uitoefent.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ja klopt, al viel dat kwaad wel mee, want zo hard plofde die nou ook weer niet.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Vanavond stalen tankje eraf gehaald deze was verrassend schoon maar toch een nieuw kunststof tankje gemonteerd, en wat ik dus al vermoede nadat ik de stalen tank van binnen had gezien geen verbetering, na circa 10 a 15 minuten rijden is het gebeurd.

Toen ik de Lex van mijn Pa overnam reed hij op euro 95 gemend 1/35, als test heb ik 5 liter Aspen gekocht en beide solexen hebben dus circa 2,5 liter verband, nu weer terug naar euro 98 1/35.

Mijn Lex stopt er na 10 minuten mee, de Lex van mijn pa loopt gewoon zoals hij altijd loopt.

Wat heb ik gedaan cq gecontroleerd,

* Stalen tank vervangen voor kunststof met nieuw filter,
* Carburateur gedemonteerd, sproeier, remlucht filter etc etc eruit gehaald en geheel gereinigt met remreiniger en doorgeblazen met perslucht.
* Beide benzine leidingen remreiniger ingeblazen uit de bus en door geblazen met perslucht,
* Pompje gereinigt met remreiniger en drooggeblazen met perslucht, NIET doorgeblazen, de blaas/zuig test heb ik met de mond getest, werking oké.
(Membraam is wel een beetje flapperig....)
* Blaastest op de tank gedaan, er komt (al is het weinig) brandstof uit de retour.

Er zijn geen lekkages, ook geen valse lucht, alhoewel de gasschuif geen afdichting heeft, maar dat had die voor die tijd ook niet.

Ik begrijp er geen snars van, vorige week zondag met het meissie bijna 60 km gereden zonder enig probleem, en nu na 10 minuten is het beurt...... wat opvalt is dat er weinig retour brandstof is maar dan ook echt heel weinig, terwijl de slang vorige week vol doorliep.
Ik weet het even niet meer waar te zoeken.........


Salut!
Mark
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Toch ergens een verstopping nog, misschien je benzineleidingen reinigen met een remkabel?
Kogeltje van je benzinepomp vast?
Uitlaat verstopt?
Benzine leiding te ver in de carburateur geduwd?


Last edited by Ant_one; 16/08/18 09:48 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb je verhaal even teruggelezen, maar dit is niet het blokje met de electronische ontsteking begrijp ik.
Maakt niet uit, je moet bij dergelijke storingen altijd hetzelfde doen:

Na vergeefse startpoging bougie eruit en bekijken:

Droog = brandstofprobleem
Nat = ontstekingsprobleem.

Het zou zomaar kunnen dat je dus andere acties moet nemen. Maar niet vooruitlopen op de zaken, eerst kijken naar de bougie.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by John Meisters
Ik

Het zou zomaar kunnen dat je dus andere acties moet nemen. Maar niet vooruitlopen op de zaken, eerst kijken naar de bougie.



Edit
Klopt, met normale ontsteking, vonk is goed en op tijd want hij liep/loopt, al is het maar plus/minus 10 minuten, kaarsje is droog.
Pompje is eigenlijk enige oude wat er nog op zit, althans die zit op het blokje, heeft stalen kogeltjes, die kan natuurlijk op zijn.....

Last edited by MarkN; 16/08/18 10:11 PM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Vanavond stalen tankje eraf gehaald deze was verrassend schoon maar toch een nieuw kunststof tankje gemonteerd, en wat ik dus al vermoede nadat ik de stalen tank van binnen had gezien geen verbetering, na circa 10 a 15 minuten rijden is het gebeurd.

* Pompje gereinigt met remreiniger en drooggeblazen met perslucht, NIET doorgeblazen, de blaas/zuig test heb ik met de mond getest, werking oké.
(Membraam is wel een beetje flapperig....) en hoe is de kwaliteit van je plastic plaatje aan de achterkant en is het juiste type gemoneerd voor het carter dat je hebt staat dit plaatje no wel voldoende hol naar het membraan toe dat bepaalt de "fladder ruimte die het membraan heeft en daarmee de opbrengst per membraanslag
* Blaastest op de tank gedaan, er komt (al is het weinig) brandstof uit de retour.dat heb ik ook maar ik blaas niet zo hard


Ik begrijp er geen snars van, vorige week zondag met het meissie bijna 60 km gereden zonder enig probleem, en nu na 10 minuten is het beurt...... wat opvalt is dat er weinig retour brandstof is maar dan ook echt heel weinig, terwijl de slang vorige week vol doorliep.en was dat voor of nadat je met het het sleutelen begon ?
Ik weet het even niet meer waar te zoeken.........




Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Joan,

Na de rit van 60 km heb ik de Lex weggezet, toen ik begin van de week een boodschap ging doen in het dorp begon hij deze kuren te vertonen.

Zowel de membramen als het kunststofplaatje heb ik bij vd Ven besteld, ik zie daar ook maar 1 type.
Zijn er dan meerdere types voor een 3800?......

Ik zie bij solex markt 'rode' membramen, zijn die 'bewezen' beter?
(overal lees ik op die site 'dit is geen chinese namaak', maar hoe vaker ik dat lees hoe argwanender ik wordt over het algemeen.......)

Over de positie (holle zijde naar membraam toe) breng je me nu aan het twijfelen, maar dat is niet erg, dat ga ik nazien.
En als ik dat dan doe druk ik er meteen een fris en strak membraampje in.

Last edited by MarkN; 17/08/18 10:01 AM.

Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
@JOAN blush pompplaatje zat verkeerd om, het loopt, ook voor lagere tijd, krijg retour brandstof maar het is nog niet goed......
Onderweg stopte ik even en denk je dat ik hem nog weer een de praat kreeg? nada.......
Ik vind dit zo vreemd, met het nieuwe blokje was het 1,5 tot 2 meter schuiven en hij sprong aan warm of koud het maakte niet uit.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2017
Posts: 70
R
RuT Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Oct 2017
Posts: 70
Mark, als ik je omschrijving lees dan denk ik dat je eens een nieuwe condensator moet proberen.

Gr. RuT


Geniet nooit met mate!
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Nou je zegt het, ik was via google op wat brommer forums uitgekomen maar of het nou de spoel of de condensator is kwam ik niet uit, maar de symptomen zijn inderdaad met warme motor niet of heel slecht willen starten.

Wat ik ook nog zoek is welke bougie je nou het beste kunt gebruiken, wellicht dat de verhuurders hier wat over kunnen zeggen wat hun ervaringen zijn.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Nou je zegt het, ik was via google op wat brommer forums uitgekomen maar of het nou de spoel of de condensator is kwam ik niet uit, maar de symptomen zijn inderdaad met warme motor niet of heel slecht willen starten.

Wat ik ook nog zoek is welke bougie je nou het beste kunt gebruiken, wellicht dat de verhuurders hier wat over kunnen zeggen wat hun ervaringen zijn.
bougie maakt niet zo veel uit als je hem "vanuit de doos" maar bijstelt op een electrode opening van 0,4 mm ( duimnagel dikte en dat is niet "uit de duim" gezogen) ) en GEEN "R" in de codering

Last edited by Joan; 17/08/18 09:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
De 0,4 mm voor de electrode had ik in een vroeg stadium gelezen, en ik heb dat ook netjes met een voelermaatje gedaan.


Salut!
Mark
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Paar jaar terug volgende probleem gehad:
Solex loopt als n speer. Ik zet de motor uit. Daarna niet meer aan de praat te krijgen. Dag erna (koude motor) liep ie weer.
Nieuwe condensator erin en nooit meer last gehad


vr.gr.
roel
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ik heb er eentje dus dat gaan we dan morgen maar eens doen.
Moet het vliegwiel er dan af? of lukt dat tussen door de gaten door?


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nee, vliegwiel moet eraf.
Draai dan eerst de spoel eruit en laat die testen, die verdenk ik eerder dan de condensator.

Met slechte condensator loopt hij slechter, met slechte spoel is hij dood als hij warm is.

Maar als je bougie droog is dan moet je zoeken bij brandstoftoevoer, stay tuned!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Gaat de condensator in 1 keer kapot of geeft hij een seintje van let op ik ben aan het slijten?

Als de motor het altijd goed heeft gedaan. Daarna 2,5 liter op Aspen heeft gelopen waarna alles schoon is gemaakt en vanaf dat moment loopt hij niet meer zoals gewenst, dan is er toch iets anders fout? Iets verstopt, verkeerd gemonteerd, kapot gegaan tijdens schoonmaken/demonteren..


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ontsteking eraf gehaald en op naar de brommertboer, die had een oude italiaanse testkast geinig maar vervaarlijk ding, en wat blijkt?......., de spoel gaf slecht een 3 a 4 mm vlamboog terwijl die rond de 10 mm moet doen, bummer......

Gelukkig heb ik een collega solexrijder in het dorp met een berg aan onderdelen, en zowaar hij had nog een spoel, dus die weer san de testkast gehangen en jawel die geeft een hele flinke vlamboog.

Gauw verder met de montage.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Zo ze start weer ook als ze warm is, zijn net vrouwen met hun nukken grin grin


Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
En nog even een stukje getourd en de top ligt ook merkbaar hoger zon 2 a 3 km.


Salut!
Mark

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.317s Queries: 109 (0.196s) Memory: 1.3720 MB (Peak: 1.8712 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 23:30:02 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS