Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
OP Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
hallo weet iemand de meest ideale afstand tussen de uitlaatpoort en de spoelpoorten
Groet Derk

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
wat ben je van plan ik snap de vraag niet zo goed

Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
OP Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Het plan is uitlaatpoort met T frees verbreden
Spoelpoorten ook nafrezen beide gelijk en verbreden
Vandaar mijn vraag

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier wat info, het is wel voor een Puch maar het gaat om het principe.

http://www.puchmaxi.nl/tunen_baspuch.php


Dat verhaal over die graden doe ik niets mee.
Hier gaan ze ervan uit dat je een grotere carburateur plaatst maar dat is niet noodzakelijk om een cilinder wat sneller te maken.
De poortvorm wel. de ene maakt de uitlaatpoort bovenin recht de ander maakt een toogvorm, heeft o.a. te maken met meer trekkracht of meer eindsnelheid.
De meesten onder ons verknoeien een aantal cilinders ( ik ook ) voordat er een gemaakt wordt die aan de verwachtingen voldoet.
En als je nog voldoende cilinders hebt kan je die ene "goede" als utgangspunt gebruiken en de anderen iets aanpassen aan poorten en ervaren of er bij een bepaalde vorm verbetering is.
Ook de zuiger moet aangepast zodat bij de inlaatslag voldoende gas aangezogen kan worden.
Ook de uitlaat moet vaak aangepast omdat er bij meer toeren ook meer gas doorheen moet en de uitlaat mag het toerental niet afremmen.

al met al, met een T-frees kan je een begin maken maar daarna zit er nog veel handwerk in om een goed resultaat te behalen.

Ik hoor vaak van mensen die er kijk op hebben : Ohw een Solex, makkelijk op te voeren"die dingetjies, FF een Boor erdoor en hij rijdt 50".......

is mij nog niet gelukt op die simpele manier.......


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
OP Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Dank u Derk

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Als je maar niet de spoelpoorten richting de uitlaat vergroot wel de andere kant op dus naar voren anders vliegt je mengsel gelijk de uitlaat in en ben je het kwijt Aangezien je met een Solex de meest waardeloze uitlaat hebt die je kan bedenken Je hebt namelijk bijna geen terug puls die je mengsel in de cilinder houd Dus wat de poort ingaat is echt weg

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by derkdevries
hallo weet iemand de meest ideale afstand tussen de uitlaatpoort en de spoelpoorten
Groet Derk


hangt heel erg af van wat je wil bereiken, beste resultaten zijn te bereiken door zuigerveer slotjes te maken, uitlaat poort bovenaan verbreden ( vandaar die slotjes) , zuiger inkorten bij de inlaat, carburateur 8 mm maken en verder nergens aankomen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
OP Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
hallo Joan
klopt je mailadres nog ik heb je een mail gestuurd over door jouw gevraagd solex onderdeel en niets meer gehoord.

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Hoe kun je het beste die slotjes maken? Wat boor je eigenlijk in de carburateur naar 8 mm?

Last edited by ovee; 10/01/18 04:41 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by derkdevries
hallo Joan
klopt je mailadres nog ik heb je een mail gestuurd over door jouw gevraagd solex onderdeel en niets meer gehoord.
nee sinds ik met pensioen ben is mijn werkmail gestopt. beste is via de site mogelijkheid PM


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Hoe kun je het beste die slotjes makenik gebruik messing lasdraad, boor gaten van 1,8 mm op de grens met de bovenkant zuigerveer groef, dan opboren met 1,9 mm en aangepunt 2 mm lasdraad gebruiken, afknippen en gelijk met oppervlak zuiger maken zuigerveren aan einde uithappen om plaats te maken voor pennetjes ]? Wat boor je eigenlijk in de carburateur naar 8 mmde lucht doorlaat ( venturi) is al heel vaak uitgebreid beschreven vooral omdat je een speciale boor nodig hebt en moet zorgen dat je venturibuisje niet dicht komt door een braam?


om het zamac van de carburateur te boren dien je een gewone metaalboor aan te passen zodat hij zich NIET in het materiaal trekt door zijn snijkant, dan loopt hij vast en slaat de carburateur kapot, maar Zamac moet je bewerken met een boor die schraapt

Attached Images
venturibuis trekken.jpg (104.12 KB, 509 downloads)
venturibuis na trekken.jpg (151.07 KB, 472 downloads)
venturiboor.jpg (128.06 KB, 470 downloads)
Last edited by Joan; 10/01/18 05:40 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ik moet dus die scherpe snijkant van het boortje als het ware een beetje stomp vijlen. Een stomp boortje maken dus


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier nog wat plaatjes,
de linker boor is voor ijzer, heeft een scherpe, wigvormige snijkant en de rechter voor messing of zamak , daar is de snijkant minder wigvormig.
Ik hoop dat het verschil zichtbaar is.

Attached Images
boor ijzer..jpg (2.51 KB, 318 downloads)
boor messing.jpg (3.78 KB, 350 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Het verschil is duidelijk te zien. Bedankt voor de info Ronald

Last edited by ovee; 10/01/18 10:08 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Ik moet dus die scherpe snijkant van het boortje als het ware een beetje stomp vijlen. Een stomp boortje maken dus
de binnenkant van de spiraal even tegen de zijkant van een ( draaiende) slijpsteen laten leunen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.080s Queries: 49 (0.047s) Memory: 1.0539 MB (Peak: 1.2804 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 12:22:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS