Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#126011 11/06/17 01:19 AM
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Tijdje geleden Solex Oto gekocht. Zag er niet uit, maar na goede poetsbeurt al iets beter. Hij start echter niet.
Wat ik al gedaan heb:
- ontsteking afgesteld: heel mooie vonk.
- Carburateur proper gemaakt: ik zie benzine teruglopen door de retourdarm, dus pomp is ok.

Van zodra ik probeer te starten hoor ik geplof/gesis en zie ik rond het spruitstuk een damp/nevel. Weet niet meteen vanwaar dat komt: van aansluiting tussen spruitstuk en uitlaat? Als ik door de uitlaat lucht blaas zie ik dat deze niet verstopt is. Solex heeft de neiging aan te slaan maar doet het net niet...

Iemand tips waar ik nog naar kan kijken?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Na startpoging bougie uitdraaien en bekijken:
Droog is brandstofprobleem
Nat is ontstekingsprobleem

Dan kun je al een hoop dingen uitsluiten


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51


solexliefhebbers.nl
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Geen nat aan de rol bij startpoging, blijft volledig droog. Ontsteking staat nu perfect. Na startpoging is de carburateur vochtig maar niet echt nat.. Als ik probeer te starten krijg ik af en toe rook uit de lucht filteropening. En als ik mijn hand boven de bougieopening hou en vervolgens vliegwiel laat draaien, dan wordt mijn hand zelfs niet vochtig.. hij start af en toe en blijft dan heel even draaien, maar heb dan geen trekkracht en hij valt meteen terug stil. Ik gok op een probleem in de carburateur. Heb hem nu in een potje met benzine gelegd. Hopelijk lossen de mogelijke blokkeringen dan op..

Iemand nog raad waar ik naar kan kijken?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hoe is de compressie?
Geplof en gesis... décompresseur? Of een gi-gan-tisch lek bij je kop...?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
spie van vlieg wiel nog goed ?
zijn er opvoer pogingen gedaan zoals de zuiger heel erg inkorten ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Joan,

Je zit er helemaal op. Blijkbaar is de spie van het vliegwiel afgebroken. Zou dat de reden kunnen zijn? En heeft iemand zo nog eentje liggen? Of laat ik de mijne best even maken?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja, dan is hij van tijd af en vonkt niet bij de beste compressie, als hij er net naast staat "loopt" het nog wel maar geen idee wat de motor ermee aan moet.

Best laten repareren, goede vliegwielen zijn duur en er zijn twee soorten, die voor de OTO en die voor de 3800, ze zijn marginaal anders omdat de kontaktpunten heel erg anders zijn . en "nieuw" chinees wil ik het niet over hebben.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zie hier :

https://solexforum.nl/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/122088/Searchpage/1/Main/8620/Words/vijl/Search/true/Re:_Spie_uit_vliegwiel_afgebro#Post122088


Han

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Net van Marcel van de Ven mijn herstelde vliegwiel ontvangen: nieuwe spiebaan!

Vraag: hoe monteer ik best de losse spie die er bij zit? Waar met ik best op? Monteer ik deze best in het vliegwiel of op de as?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Op de as.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: John Meisters
Op de as. en als hij goed is klemt hij iets in de as want anders is het risico groot dat je hem met het vliegwiel uit de as naar achteren drukt want de gleuf is achter open en feitelijk niet bedoeld voor losse spie-en, altijd controlern dus of je vliegwiel gefixeerd is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Vanavond de spie op de as geplaatst, klemde heel erg goed dus lichtjes met een hamer en een doorslag op zijn plaats getikt en daarna het vliegwiel erover geschoven. Lijkt me nu goed gefixeerd te zijn: voor het aandraaien van de moer zag ik de spie mooi in de baan zitten. Morgen carburateur en tank terug installeren en dan een startpoging!

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Gisteren was het zover: Vliegwiel goed op zijn plek, carburateur terug geinstalleerd, tankje erop en eerste startpoging. Na een 20-tal meter fietsen een eerste plofje en na een 50-tal meter sprong hij aan.

Ervaring: motortje draait heel mooi. Ik merk wel dat ik veel met de ontluchtingshendel (?) moet spelen. Als ik hem helemaal links zet valt de Solex meteen stil, maar ook helemaal rechts is niet ideaal. Ik veronderstel dat dit proefondervindelijk te bepalen is wat de beste positie is?

Daarnaast dampt hij aan alle kanten. ik ga er vanuit dat het vooral het vuil is dat er even aan het afbranden is. Als zie ik wel veel rook tussen spruitstuk en uitlaat ontsnappen. Wat is dé manier om die verbinding te maken?

EN nog tips om na te kijken om de motor iets secuurder te laten lopen? Zaken die extra afgesteld moeten staan?

Alvast weeral hartelijk bedankt aan de leden hier. Foto's volgen!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
met dit warme weer goed opletten dat de retour naar de tank goed werkt anders gooit hij brandstof via de overloop uit de carburateur en vaak ook in het ga van de remlucht aanzuig , heb al diverse kennissen op de stoep gehad met deze problemen ook hier werkte de remluchthendel niet meer naar behoren,soms is een remedie om een stuk binnenkabel in de leiding naar de carburateur te steken dat de pomp minder opbrengst heeft en/of een extra tankdop waar je voor de huidige hitte een slang aanmaakt omhoog om de tank goed te be/ont luchten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Net nog enkele testritten gedaan. De Solex mist heel duidelijk een pak vermogen. Loopt heel onzeker, trekt nog geen worst uit een soepbord, hij start ook erg onregelmatig. Ene keer meteen andere keer na lang aarzelen. Als ik de motor van de rol haal als hij draait, dan loopt hij heel regelmatig. Hoge toeren en amper stotteren. Van zodra ik hem echter op het wiel zet begint hij in te houden, onregelmatiger te draaien, af en toe stilvallen ..

Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Er is brandstof en ontsteking...

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Start de motor met de vliegwielkap eraf.
Kijk naar de contactpunten met draaiende motor in een wat donkerdere ruimte.
Als je spetterende vonkjes tussen de puntjes vandaan ziet komen is de condensator stuk.
Zijn het hele kleine blauwe vonkjes dan is de condensator nog in orde.

De vraag is al gesteld maar heb hierop nog geen antwoord gelezen : hoe is de compressie ??

Hoe heb je de ontsteking afgesteld, op het oog ?? staat deze veel te vroeg of te laat dan loopt de motor wel maar heb je geen vermogen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
De compressie is goed denk ik. Ik voel toch een goede tegendruk als ik aan het vliegwiel draai. ik denk dat de decompressieschroef nog niets beter afgesteld kan worden, maar weet niet meteen de beste manier.
Ik heb een nieuwe koppakking gestoken, maar heb toch het gevoel dat deze nog niet ideaal geplaatst is, aangezien ik langs daar af en toe rook zie ontsnappen. Moet ik zeker nog even bekijken.

Ontsteking heb ik afgesteld met het vloeitje. Van zodra (of net iets voor) de punten op vliegwiel en carter overeenkomen voel ik het vloeitje lossen. heb toch gelezen dat de ontsteking zo goed zou moeten staan.

Bij deze een filmpje van hoe het blokje momenteel draait. Lijkt me toch relatief mooi te draaien. Zijn die vonken aan de contactpuntjes nog ok?


Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zit de uitlaat niet verstopt ?

Han

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Heb ik gedemonteerd en doorgeblazen, gaf helemaal geen weerstand, lijkt me dus helemaal open te zijn..

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Superia
Heb ik gedemonteerd en doorgeblazen, gaf helemaal geen weerstand, lijkt me dus helemaal open te zijn..


idd zet er maar eens een nieuwe uitlaat op.

Last edited by Roelof; 23/06/17 01:09 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Oke en waar komt de rook vandaan, die je onder het carter door ziet stromen op de video?

Han

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Superia
Heb ik gedemonteerd en doorgeblazen, gaf helemaal geen weerstand, lijkt me dus helemaal open te zijn..


idd zet er maar eens een nieuwe uitlaat op.


Roelof: als de uitlaat volledig open is (heb hem doorgeblazen en ik voelde de lucht doorstromen aan de opening), dan moet ik toch geen nieuwe uitlaat monteren? Of zie ik dat fout?

De rook die je ziet doorstromen komt doordat het uitlaatpotje onderaan uitkomt net achter/voor de spatlap, wat maakt dat die rook naar boven geblazen wordt, langs het spatbord en dan weer onder het carter door. Of daar ga ik toch vanuit.

Is de condensator nog goed zo?

Last edited by Superia; 23/06/17 01:46 PM.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Al een nieuwe bougie geplaatst en bij deze naar de electrode afstand gekeken?

Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik vind dat de contactpunten behoorlijk vonken en zou die condensator vervangen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Superia

Ontsteking heb ik afgesteld met het vloeitje. Van zodra (of net iets voor) de punten op vliegwiel en carter overeenkomen voel ik het vloeitje lossen. heb toch gelezen dat de ontsteking zo goed zou moeten staan.



bij een gerepareerd vliegwiel altijd met een schuifmaat controleren of ALS de merktekens tegenover elkaar staan de stand van de zuiger wel 1,8 tot 2 mm VOOR het bovenste dode punt ligt, zo niet dien je een extra merkteken aan te brengen op het vliegwiel om deze stand wel te markeren en dan deze nieuwe te gebruiken om je ontsteking af te stellen

en is je uitlaatpoort in de cylinder goed koolvrij ? ik heb in een grijs verleden wel een cylinder gehad waar stellig van werd gezegd dat dat zo was maar daar was het kool zo mooi gepolijst door de zuigerveren dat het net cylinderwand leek


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Ik zal er eens werk van maken om de gehele cilinder te demonteren. Dan heb ik meteen zicht op de staat van alles, kan ik een nieuwe voetpakking monteren En de dichtingen aan de carburateur vervangen.

Bepaalde zaken waar ik op moet letten als ik de cilinder demonteren?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Straks de cilinder moertjes niet te vast aandraaien. Anders trek je zo het tapeind uit je carter. Vast is vast. Bij het monteren van een nieuw spruitstuk pakking goed kijken of je de goede hebt. Moet zowel goed op de cilinder als op het spruitstuk aansluiten. Er zijn echt slechte tussen. Je decompressie klepje goed schoonmaken en inschuren met pasta.
Zuigerveertjes eigenlijk vernieuwen.

Last edited by Alfons_Amuse; 24/06/17 12:21 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Straks de cilinder moertjes niet te vast aandraaien.tip, ik controleer altijd of de draadeinden nog goed in het carter zitten door eerst met twee moertje tegen elkaar gedraaid op het tapeind, dan heb je grip zonder het draad te beschadigen, te controleren of ze maximaal diep in het carter gedraaid zijn, is er al eentje dol verraad hij zich meteen zonder dat je WEER alles moet demonteren Anders trek je zo het tapeind uit je carter. Vast is vast. Bij het monteren van een nieuw spruitstuk pakking goed kijken of je de goede hebt. Moet zowel goed op de cilinder als op het spruitstuk aansluiten. Er zijn echt slechte tussen. Je decompressie klepje goed schoonmaken en inschuren met pasta.
Zuigerveertjes eigenlijk vernieuwen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Vandaag nog even naar de Solex gekeken. Heb het gevoel dat er veel compressieverlies is aan de cilinderkop: ik voel druk ontsnappen waar de bougie in de cilinderkop geschroefd zit (na een rondje rijden zie ik in de buurt van de bougie trouwens ook altijd nat). Daarnaast zie ik ook steeds veel nat aan de koppakking (heb ik net vervangen).

Ik vermoed dus dat die cilinderkop best vervangen kan worden. Lijkt me niet meer vlak te zijn en de bougieopening uitgelopen. Kan wel eens de oorzaak zijn van mijn verminderd vermogen...

Iemand die een goede 2dehands cilinderkop voor me heeft liggen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nou een nieuwe bougie met nieuwe ring is goedkoper, netjes aanhalen volgens voorschrift en niet zo maar een haal geven.
( )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een nieuwe kop is niet nodig.
Onlangs is nog beschreven hoe een pompje gevlakt wordt, dit kan je op de zelfde manier ook met de kop doen.

https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/126354/Re:_Pompje_lekt#Post126354


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Bedankt voor de tips heren! Bestaat er geen hittebestendige pakking voor bij de bougie?

@Joan: ik haal hem altijd goed aan, maar niet snoeihard. Of zijn er specifiekere richtlijnen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja die zijn er : eerste aandraai, met moment sleutel, tweede aandraai handvast en dan maximaal 1/4 omwenteling met de sleutel.

Als hij ooit te hard is aangedraaid, of pasvlak vervormd of kop gescheurd , maak eens een foto of beoordeel zelf ( na goed schoonmaken)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Gisteren de Solex nog eens onder handen genomen: cilinderkop mooi vlak gezet, alle vuil eraf, de bougieopening mooi proper gemaakt, nieuwe bougie erin: meteen veel meer compressie.

De Solex in gang gelopen (mét werkende decompressie): hij draait! Eerst een beetje weigerachtig.. Maar nadien heel vlotjes. Wel een beetje spelen met de luchttoevoerhendel. Daarna ook luchtfilterkap en lichtkapje gemonteerd: zowel voor als achterlicht (LED!) werken heel mooi. Gaat op GPS 27-28km/u. Perfect voor de regelgeving hier in België!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
heel goed, nu veel gebruiken succes en vast een mooie zomer gewenst


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Aan iedereen die geholpen heeft wederom bedankt. Een ongelofelijk medium zo een forum. En een echte meerwaarde voor Solex-liefhebbers!

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Led verlichting op de spoel ?

Zo ja welk soort?

Han

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Gewoon led verlichting achteraan in het verlichtingsysteem dat origineel aangebracht werd. In plaats van een gloeilampje gebruik ik een led lampje met e10 fitting. Nog nooit weten kapot gaan en geeft heel fel licht. Een aanrader! Kost ongeveer 1,5 euro per lampje

Attached Images
$_1.jpg (24.04 KB, 405 downloads)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
zoiets heb ik ook maar is mij te fel. Wil wel gezien worden maar hoef niet op te vallen smile

Han

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
De voorbije dagen de Solex eindelijk cosmetisch een beetje aangepakt. De vliegwielkap is gelijmd, roest is bewerkt, chrome is opgepoetst...

Bij deze eindelijk enkele foto's. Ik sta open voor tips of verbeteringen!

Attached Images
Solex Oto.JPG (228 KB, 986 downloads)
Solex Oto2.JPG (224.2 KB, 1070 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel zadel...vind dit een lelijk ding.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dit is een Denfield zadel, zet maar op marktplaats, van de opbrengst koop je een origineel oto zadel.

Banden met wit zijvlak vind ik mooier, maar daar gaan we het niet over hebben laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
En zet de zadelpen maar iets lager wand die zit denk ik nog maar half in de onderste strop.
Witte bandjes er onder en het lijkt heel wat.

Verder een mooie '65


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Hoe diep moet de zadelpen er in? Heb het zadel wat hoger gezet, aangezien ik nogal groot ben.

Heb dit zadel er heel bewust opgezet omdat dit een erg comfortabel zadel is. Van het oude was de rubber zitting vergaan

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Superia
Hoe diep moet de zadelpen er in? Heb het zadel wat hoger gezet, aangezien ik nogal groot ben.

Heb dit zadel er heel bewust opgezet omdat dit een erg comfortabel zadel is. Van het oude was de rubber zitting vergaan


Helemaal door de onderste strop.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Superia
Hoe diep moet de zadelpen er in? Heb het zadel wat hoger gezet, aangezien ik nogal groot ben.

Heb dit zadel er heel bewust opgezet omdat dit een erg comfortabel zadel is. Van het oude was de rubber zitting vergaan


Helemaal door de onderste strop.

ja de zadelpenklem bestaat uit 3 delen, een bovenste strop ( bij de bovenste zadelbalk frame bout )een onderste strop (bij de onderste zadelbalk frame bout) en een klemhuls die beide delen verbindt, de zuidelpen voorkomt dat je de stroppen naar binnen krult want de verbindingsbus heeft een open zaag gleuf en kan dus naar binnen krullen, feitelijk dient de onderkant van de zadelpen net onder de onderste zadelbalk framebout te blijven

Last edited by Joan; 25/07/17 08:50 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Collega Solexisten, ik heb jullie raad opgevolgd en het oude zadel opnieuw gemonteerd. Het zadeldekje is een beetje gescheurd, maar ik behoud liever het originele. Een nieuw erop zou té veel opvallen...

Heel tevreden van het resultaat.

Attached Images
Solex-5.jpg (59.53 KB, 709 downloads)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Das een knap Solexje dans son jus

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Superia
Collega Solexisten, ik heb jullie raad opgevolgd en het oude zadel opnieuw gemonteerd. Het zadeldekje is een beetje gescheurd, maar ik behoud liever het originele. Een nieuw erop zou té veel opvallen...

Heel tevreden van het resultaat.


nu nog even de truuk met verbuigen van de aanslagen van de standaard zodat deze iets stijler komt te staan, dan heb je op het vlakke het achterwiel iets in de lucht, staat steviger


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Kun / wil je die truuk nog eens uitleggen?
Mijn solex mag ook wel wat beter op z'n pootjes staan.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bovenkant van de staander, daar zit een soort van "golf" in ( verlaging in het midden) dan blijven dus een soort van "oren" links en rechts van die verlaging over staan, deze komen als hij op zijn standaard staat tegen het frame.
als je nu deze oren iets omhoog buigt als hij NIET op zijn standaard staat ( ligt dan bijna horizontaal ) das makkelijker buigen . resultaat die oren komen iets eerder tegen het frame dan voor het buigen en de staander kan dus niet verder doordraaien, blijft dus iets steiler staan en is daarmee hoger.

NOOIT op de solex gaan zitten of laten zitten als hij op zijn standaard staat , zakt alles door totdat hij weer op zijn wielen staat

Last edited by Joan; 31/07/17 10:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan


NOOIT op de solex gaan zitten of laten zitten als hij op zijn standaard staat , zakt alles door totdat hij weer op zijn wielen staat

Dat verbuigen van die "oortjes" doe ik ook regelmatig en soms wel zo vaak dat de metaalmoeheid toe gaat slaan.
Sommige gebruikers zetten de Solex op de standaard en gaan er vervolgens opzitten om een leuke foto te maken.
Soms zie ik het, soms niet en dan ben je te laat cry .
Ik vertel het de mensen wel voordat de rit begint maar ja, ze moeten ook zoveel onthouden,hoe de motor op de band te doen, omgekeerd gas , gas dicht en dan remmen e.d.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders

Dat verbuigen van die "oortjes" doe ik ook regelmatig en soms wel zo vaak dat de metaalmoeheid toe gaat slaan.


voor jou dan een andere truuk, 3 minuten meer werk, stukje plat staf afzagen op de lengte van frame breedte zodanig dat standaard "U" vorm er nog overheen valt, met centraal geplaats boutje M4 of M5 ( daar waar die dip zit) tegen frame aan schroeven, dikte plat staf afhankelijk van hoeveel hoger je de solex wilt

werkt ook voor 3800 maar dan op de standaard zelf schroeven

Last edited by Joan; 01/08/17 09:15 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Bedankt voor de tip Joan. Zal vanavond de oortjes eens proberen te plooien. Laat dat metaal zich makkelijk plooien?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja die truuk pas ik ook toe, maar de hele erge gevallen staan dan op scherp.
Ik heb er ook een waarvan de pootjes verlengd zijn waardoor de standaard steeds bij de bocht over de grond sleept ("aha, de F-310-TH rijdt ook mee vandaag").

Ik heb er nu 2 waar ik de pootjes van verlengd heb maar waarbij de totale breedtemaat niet groter wordt. Dat werkt beter wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Bedankt voor de tip ga vanavond eens kijken.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: John Meisters

Ik heb er ook een waarvan de pootjes verlengd zijn waardoor de standaard steeds bij de bocht over de grond sleept
ook voor verlengde pootjes heb ik truukjes met name voor de 3800, meestal gebruik ik die truukjes ook voor standaard standaards want ook die vind ik nogal snel de grond raken ,met name aan de ketting kant vereist dat enig vouw werk om hem bij de ketting vrij te laten lopen, gelukkig is het model ontworpen om mechanisch in een keer gestanst te worden en dat is niet het optimale vouw model


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Joan, gisteren even een tang in de hand genomen en 2 minuten werk: Solex staat nu fier terug op hoge poten. Achterwiel draait mooi los van de grond. Bedankt voor de tip!

Over het bouwjaar van mijn Solex. Ik zie nogal tegenstrijdige berichten. Volgens de lijst op het forum (https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/16166/Bouwjaar_bepalen_aan_de_hand_v#Post16166) zou mijn solex met Framenummer 5790XX van ergens halverwege 1964 moeten zijn. Volgens de lijst op de website van Vanderheem (http://www.vanderheem.com/product_images/solex/Solex%20motornummers.pdf) zou hij van de eerste helft van 1965 zijn.. Waar leunt hij het dichtste bij aan denken jullie?

Last edited by Superia; 02/08/17 09:39 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Deze oto's kun je volgens mij ook gerust het "overgangsmodel" naar de 3800 noemen. Ik heb al veel oto's gezien met bouwjaar 1964-1966, waarbij het lijkt of men het magazijn soms op aan het ruimen was, en nog ergens een doos met ronde koplampjes, aluminium luchtfilterkapjes, oude gassystemen, oud type bagagedrager enz. tegenkwam.

In de loop van de tijd werden de koplampjes namelijk vierkant, de luchtfilterkapjes zwart, het gassysteem van die plastik "lepeltjes" en de koker van de bagagedrager ging naar achter.

Als je dan een 66'er tegenkomt die er uitziet als een 64'er dan weet je hoe laat het was bij van der Heem ....

Van jouw foto zou ik zeggen 1964, maar 1965 en 1966 kan dus ook.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Superia
Joan, gisteren even een tang in de hand genomen en 2 minuten werk: Solex staat nu fier terug op hoge poten. Achterwiel draait mooi los van de grond. Bedankt voor de tip!

Over het bouwjaar van mijn Solex. Ik zie nogal tegenstrijdige berichten. Volgens de lijst op het forum (https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/16166/Bouwjaar_bepalen_aan_de_hand_v#Post16166) zou mijn solex met Framenummer 5790XX van ergens halverwege 1964 moeten zijn. Volgens de lijst op de website van Vanderheem (http://www.vanderheem.com/product_images/solex/Solex%20motornummers.pdf) zou hij van de eerste helft van 1965 zijn.. Waar leunt hij het dichtste bij aan denken jullie?


De tweede lijst gaat uit van de motornummers, hoe groot acht je de kans dat jou motor nog origineel is?, het is veel aannemelijker dat het frame nog steeds origineel is en dus van 1964 en de motor al lang een keer gewisseld is.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Roelof,

had de lijstnaam fout gelezen! Ik dacht dat het beide ging om motornummerlijsten. Maar het is enerzijds een lijst van framenummers en anderzijds een lijst van motornummers.

Op de lijst van motornummers staat hij als begin 1965. Vanavond het framenummer eens naast de lijst leggen!

Ik ga inderdaad er vanuit dat het frame van 1964 is en de motor misschien ook. Zou fijn zijn mocht het nog een originele combinatie zijn.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Superia
Roelof,

had de lijstnaam fout gelezen! Ik dacht dat het beide ging om motornummerlijsten. Maar het is enerzijds een lijst van framenummers en anderzijds een lijst van motornummers.

Op de lijst van motornummers staat hij als begin 1965. Vanavond het framenummer eens naast de lijst leggen!

Ik ga inderdaad er vanuit dat het frame van 1964 is en de motor misschien ook. Zou fijn zijn mocht het nog een originele combinatie zijn.


Vergelijk maar, als motor en framenummer in het zelfde rijtje staat heb je een aardig originele Solex.

https://solexforum.nl/ubbthreads.php/ubb/...ed.%20solex.jpg


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Framenummer is 630328, motornummer is 5790xx

Dan zou motortje dus van heel begin 1965 zijn en frame van einde 1964. Lijkt me dus zeer goed mogelijk dat dit toch een originele combinatie is...

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Superia
Framenummer is 630328, motornummer is 5790xx

Dan zou motortje dus van heel begin 1965 zijn en frame van einde 1964. Lijkt me dus zeer goed mogelijk dat dit toch een originele combinatie is...


Ga er maar vanuit dat frame en motor bij elkaar horen, de frame/motornummer lijsten zijn ook aan de hand van veldwerk samen gesteld en zullen nooit 100% kloppen, originele fabriekslijsten bestaan niet meer.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Bedankt Roelof! Een Solex Oto uit 1964 dus!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Superia
Framenummer is 630328, motornummer is 5790xx

Dan zou motortje dus van heel begin 1965 zijn en frame van einde 1964. Lijkt me dus zeer goed mogelijk dat dit toch een originele combinatie is...


Ga er maar vanuit dat frame en motor bij elkaar horen, de frame/motornummer lijsten zijn ook aan de hand van veldwerk samen gesteld en zullen nooit 100% kloppen, originele fabriekslijsten bestaan niet meer.


toch vreemd dat het motornummer lager is dan het framenummer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Vanavond nog een ritje gedaan met de Solex. Spijtig genoeg niet zonder problemen...

Starten ging al moeilijk, eenmaal aan de gang geen problemen: makkelijk gemiddeld 30km/u. Na 20 minuten rijden nam de kracht van de Solex geleidelijk aan af om te stagneren rond de 15km/u. Ik dacht eerst een een benzineprobleem, maar na het optrekken van de motor van de band, draait hij toch op volle toeren (of zo lijkt het toch). Even benzinepompje open gedaan, maar geen probleem met doorstroom. Meteen daarna ging hij terug op volle kracht om quasi meteen terug te vallen naar 20 - 15km/u...

Iemand enig idee waar ik best kan beginnen zoeken? Vorige ritje (ongeveer 30km) deed hij zonder problemen...

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Kan zijn dat de carterafdichting lekt, of een scheur in het carter. Dat is met koude motor minder goed merkbaar.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en als hij dat doet, hoe reageert hij dan nog op verstelling van de lucht regel hevel ??? die hevel waar "depart" bij staat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Als ik de hevel dan weggaan van de 'depart' stand, dan valt hij stil. In het begin (enkele maanden geleden) kon ik goed met de hevel spelen, dat ging de laatste ritten ook niet meer echt..

Mogelijk benzineprobleem? Verstopte uitlaat? ...

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Altijd moeilijk van afstand, het kan meerdere oorzaken hebben.
Als hij stilvalt eens de bougie eruit draaien: is deze nat of droog? nat = ontstekingsprobleem, droog = brandstofprobleem.

Ook kan je gasspaak aan de korte kant zijn waardoor je met motor op de band gewoon het gas een beetje dichttrekt.

Even goed doorzoeken, desnoods wat foto's plaatsen, dan zien wij ook iets meer, kan helpen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Superia
Als ik de hevel dan weggaan van de 'depart' stand, dan valt hij stil. In het begin (enkele maanden geleden) kon ik goed met de hevel spelen, dat ging de laatste ritten ook niet meer echt..

Mogelijk benzineprobleem? Verstopte uitlaat? ...


ja mogelijk benzine probleem, reinig de sproeier eens door hem door te steken, blijft nogal eens spul hangen dat niet weg te blazen is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Sommige Oto carburateurs, die met dikke uitloop, hebben ook een brandstof filtertje achter de wartel van de brandstofleiding.
Deze kan ook, door vervuiling, dit soort verschijnselen geven, erg inhouden en als de motor even uit geweest is
en je hem weer start lijkt er niets aan de hand tot het moment dat er weer net te weinig brandstof door het filter
komt en de kracht en snelheid wegvalt.
Op dat moment komt er ook nagenoeg niets door de retourslang.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Vandaag eens bekeken. Alles proper gemaakt, maar nog niet gezien of het probleem opgelost is.

Wat ik wel tegenkwam: het tonnetje van de leiding van de tank naar benzinepomp is niet meer goed. Wil iemand me dat verkopen en in een enveloppe opsturen? Bij de gekende leveranciers betaal ik altijd gigantisch veel verzending naar België..

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
wat bedoel je precies mss heb ik het wel liggen ? Mss een foto ter verduidelijking wat je nodig hebt.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Superia
Vandaag eens bekeken. Alles proper gemaakt, maar nog niet gezien of het probleem opgelost is.

Wat ik wel tegenkwam: het tonnetje van de leiding van de tank naar benzinepomp is niet meer goed. Wil iemand me dat verkopen en in een enveloppe opsturen? Bij de gekende leveranciers betaal ik altijd gigantisch veel verzending naar België..
je mag ook altijd eens langskomen met de solex dan kan ik er even mee naar kijken mss zien we iets meer dan ? Ik woon in Tremelo.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Sambaman, bedankt voor het aanbod! Heb je veel van Solex?
Ikzelf ben van Mechelen, dus Tremelo is helemaal niet zo ver voor mij. Toevallig ook kennis van Berini M13?

Ik bedoel het koperen tonnetje dat over de gasleiding schuift en zorgt voor de afdichting en sluiting in het benzinepompje.

Attached Images
tonnetje_oude_type_leiding.jpg (3.23 KB, 394 downloads)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Een beetje reserve stukjes, maar dat tonnetje apart heb ik niet liggen. Ik heb alleen solexen niets anders. Nu ja qua brommers dan.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
even een tip om oude tonnetjes te verwijderen: een klein hamertje en een grote hamer; zet de grote hamer in een bankschroef met de platte kant naar boven, als aambeeld, leg daar het tonnetje op en hamer voorzichtig met het kleine hamertje op de zijkant van het tonnetje en draai het geheel zodat je het tonnetje rondom kan raken , door te hameren smeed je de lengte iets uit, hij word dan groter en je kunt hem zo afschuiven van de leiding, als je voorzichtig bent en de schuine kanten niet raakt is hij zelfs te herplaatsen ( in geval ooit op verkeerde plek gemonteerd )

Indien geen tonnetje te krijgen eerst wartel op leiding schuiven, dan het losse tonnetje en dan een O-ring je krijgt dan een goede afdichting door met het losse tonnetje de O ring aan te drukken, wartel dient daarbij slechts handvast aangedraaid te worden anders gaat de O-ring over de kop , ook te gebruiken als draad al wat slechter is en wartel zich niet meer goed aan laat draaien ( zacht op hard dicht makkelijker af dan de oude constructie hard op hard)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Joan, het oude tonnetje is van de leiding af en spijtig genoeg niet meer bruikbaar. Heb dus echt een nieuw nodig. Niemand die me eentje wilt opsturen?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
ja komt wel goed. stuur maar je adres op pm.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Deze tonnetjes/knelringen zijn in het verleden vaak gebruikt voor gaskachelwaakvlambrandertjes (één woord, lekker lang wink ) en zijn bij een goede installateur nog wel verkrijgbaar


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Vorige week met mijn Solex Oto langs geweest bij John Meisters in Roermond. De Solex presteerde niet meer zoals het hoorde en ik kwam er zelf niet meer uit.

Samen met John het motortje even nagelopen: pompje in orde gezet, cilinderbouten juist vast gezet, ontsteking nagekeken, uitlaat vervangen, koppeling gemaakt (bleek ooit fout terug gemonteerd te zijn) en een algemeen nazicht. Ook meteen 2 nieuwe banden met wit zijvlak aangekocht. Heel fijne namiddag gehad! Heel duidelijk dat John weet waar hij het over heeft.

Nu wachten tot het betere lenteweer (of een zonnige winterdag) om te zien of de Solex klaar is voor het rijseizoen.

Attached Images
Solex-Oto-1.jpg (43.97 KB, 466 downloads)
Solex-oto-2.jpg (42.24 KB, 653 downloads)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Start en loopt ie nu wel dan ?

Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
S
Superia Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Mar 2016
Posts: 105
Likes: 1
Hij startte en liep, maar niet zoals het hoorde. Samen met John nagekeken waar het probleem zat. Decompressieklep bleek niet ideaal afgesteld te zijn en uitlaat bleek niet volledig open te zijn. Nu loopt hij heel wat beter. Afwachten wat dat zegt tijdens een lange rit:-)


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Crelesy), 24 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.094s Queries: 193 (0.035s) Memory: 1.7647 MB (Peak: 2.6289 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:55:46 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS