Solex forum
Posted By: FFAnders Voor de zekerheid.... - 01/10/18 04:56 PM
Vanmiddag een motor gedemonteerd voor revisie.
Na het schoonmaken van het carter zag ik al een scheur naast de spoelenplaat bout.
Voor de zekerheid toch maar even het lagergat gecontroleerd en , jawel hoor, ook daar 2 kleine scheurtjes......... eek

Attached picture C3.JPG
Attached picture C4.JPG
Attached picture C2.JPG
Attached picture C1.JPG
Posted By: Roelof Re: Voor de zekerheid.... - 01/10/18 05:06 PM
En altijd op de zelfde plek, (mooie manier van zichtbaar maken, bietensap?) en de carters zijn ook poreus, even met de brander een beetje verhitten en je ziet overal oude olie op borrelen, jammer deze slechte materiaal keuze destijds.
Posted By: MarkN Re: Voor de zekerheid.... - 01/10/18 06:53 PM
Gatverdamme, ik heb ook een vd Heem liggen die zo op het oog goed is, maar nu slaat de twijfel toe.
vertel eens wat meer over je techniek Ronald, dit is hoogst interessante materie.
Dat warm stoken had ik ook nog niet eerder gehoord.
Posted By: dreke2 Re: Voor de zekerheid.... - 01/10/18 07:49 PM
dat is wel een heeeele mooie manier om iets zichtbaar te maken, ben zeer benieuwd waarmee.
ik heb er hier ook nog 3 liggen waarvan ik denk dat ze goed zijn, maar het zou zomaar kunnen dat ze niet goed zijn op jou manier.

groet
ANdre
Posted By: FFAnders Re: Voor de zekerheid.... - 01/10/18 07:51 PM
Ga maar even zoeken bij "crack test".
Ik gebruik Griffon, handig hulpmiddel om b.v. carters te controleren.
https://www.ijzerwarenweb.nl/producten/37051/37346/37385/37386/
Posted By: Ludos Re: Voor de zekerheid.... - 01/10/18 07:59 PM
Werd op werk veel gebruikt , aftesten rotors op haarscheurtjes , scheurtjes na laswerk , enz , dacht ARDROX van chemetall, wij noemden het <spott check>
Posted By: Roelof Re: Voor de zekerheid.... - 02/10/18 06:18 AM
Vind het redelijk duur spul, ik gebruik remreiniger dan word ook heel snel duidelijk waar de scheuren en poreusiteit zit,
Posted By: FFAnders Re: Voor de zekerheid.... - 02/10/18 07:15 AM
Vind de prijs nog wel meevallen als je ziet wat de voordelen kunnen zijn, opgeteld rond de 30 euro.
Wat koste een buitenband ??

https://www.google.com/search?q=gri...QS1CDsQ_AUIDCgD&biw=1366&bih=635
Posted By: Joan Re: Voor de zekerheid.... - 02/10/18 08:02 AM
op het werk bij schadeonderzoek ook veel moeten gebruiken, "dye penetrant" een combinatie van petroleum met een kleurstof als inbrengmiddel/indringmiddel en een soort van heel fijne maizena ( of kalkpoeder ) als ontwikkelaar, dat laatste zuigt harder dan de scheur dus dan komt de binnendringer weer naar buiten, voor de grove scheuren in een carter kun je best wat huis tuin en keukenmiddelen gebruiken
Posted By: John Meisters Re: Voor de zekerheid.... - 02/10/18 10:00 AM
Originally Posted by Roelof
En altijd op de zelfde plek.


Ik zie meestal de scheurtjes links, ONDER het schroefoog. Hier zit het boven het schroefoog, maar dan links EN rechts.
Waarschijnlijk afhankelijk van de grootte van de klappen die het beestje krijgt.
Zoals onze 24 uurs van 2015, een en al scheur, geen detectievloeistof nodig gehad frown

[Linked Image]
Posted By: marijn. Re: Voor de zekerheid.... - 02/10/18 04:27 PM
ik gebruik altijd gaslek zoeker
beetje opspuiten en dan met lucht blazen
dan zie je zo de luchtbelletjes als er een scheurtje zit
Posted By: MarkN Re: Voor de zekerheid.... - 02/10/18 07:23 PM
Originally Posted by FFAnders
Ga maar even zoeken bij "crack test".
Ik gebruik Griffon, handig hulpmiddel om b.v. carters te controleren.
https://www.ijzerwarenweb.nl/producten/37051/37346/37385/37386/


Dank u!!
© Solex Forum