Solex forum
Posted By: ItsME OTO 1963 blok - 02/08/18 07:33 AM
Hallo mede solex rijders,
Ben na jaren rustig gedaan met de solex “sleutel” hobby weer begonnen met een blokje.
Idee is dat dit blok als reserve zal dienen of wellicht op een aan te schaffen OTO overgang frame geplaatst kan worden (ben nog zoekend naar een compleet rollend frame).
Heb enige jaren terug een reeds gedemonteerd OTO ‘63 blokje aangeschaft, blok leek redelijk compleet maar toen weggelegd voor een later tijdstip.

Nu begonnen met verder demonteren van het blokje en alle onderdelen te reinigen en parelen.
Mijn indruk is dat dit blok best netjes is, carter niet doorgerot, alle bevestigingen niet doorgedraaid, veel VDH boutjes aanwezig.
Diverse ontbrekende onderdelen bij Ad gehaald, rol laten reviseren en spie in het vliegwiel.
Nu rustig aan het opbouwen:

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

Posted By: Joan Re: OTO 1963 blok - 02/08/18 07:48 AM
begin maar weer opnieuw, je schetsplaten en frictie dempers zijn verkeerd opgebouwd, onder de spatbordbouten hoort aan de buitenkant EERST een zeer dikke ring ( twee standaard M8 ringen op elkaar kan ook en dan de frictieplaat, en die dient aan de buitenkant van de schetsplaat te komen anders heb je aan de binnenkant geen plaats voor de veer ( of je moet net als ik nu doe voor de racers de veer aan de buitenkant willen hebben ) en die constructie bij het draaipunt ziet er ook heel erg alternatief uit , is dit tijdelijk ?)
Posted By: ItsME Re: OTO 1963 blok - 02/08/18 08:16 AM
Hallo Joan, dank voor je reactie.
Klopt de ophanging is nog tijdelijk met schroeven in de plank ben de draadeinden "kwijt".
Zal de frictieplaten aan de buitenkanten van de schetsplaten opbouwen, is even passen en proberen actie dit met de rvs schetsplaten.
Posted By: ItsME Re: OTO 1963 blok - 07/08/18 09:19 PM
Frictieset opnieuw opgebouwd:
[Linked Image]

Koppelling en opgeknapte rol geplaatst:
[Linked Image]

[Linked Image]
Posted By: Gerritd Re: OTO 1963 blok - 07/08/18 09:32 PM
Koppeling zit verkeerd om
Posted By: Antoine Re: OTO 1963 blok - 08/08/18 05:21 AM
De merktekens moeten zichtbaar zijn, vandaar dat de koppeling fout kan zitten.
Posted By: Joan Re: OTO 1963 blok - 08/08/18 08:24 AM
en zit er ook wel een ring tussen de frictie "banaan" en de schetsplaat ? daar hoort een ring met gat 6 mm en aan de buitenkant een ring met gat 8 mm
Posted By: MarkN Re: OTO 1963 blok - 08/08/18 09:32 AM
Waar ik onlangs achter kwam (althans in mijn situatie, met vallen en opstaan leer je een solex kennen :D) dat de verlengde moer t.b.v. de frictie geheel moet aandraaien totdat deze klemt op de boutkop, en dan opsluiten (borgen) met een tweede moer.
Posted By: ItsME Re: OTO 1963 blok - 08/08/18 10:28 AM
Dank voor de tips zal deze aanpassingen doen! Blij met dit forum. Groet
Posted By: dreke2 Re: OTO 1963 blok - 08/08/18 02:21 PM
Kijk ook eens naar de bevestiging van het neusje, met nam de bouten
Groet
ANdre
Posted By: Joan Re: OTO 1963 blok - 10/08/18 07:52 AM
Originally Posted by MarkN
Waar ik onlangs achter kwam (althans in mijn situatie, met vallen en opstaan leer je een solex kennen :D) dat de verlengde moer t.b.v. de frictie geheel moet aandraaien totdat deze klemt op de boutkop, en dan opsluiten (borgen) met een tweede moer.
de verlengde moeren doe je tegenwoordig koopt zijn net niet lang genoeg, ik moet ze allemaal bijwerken en ze steunen niet op de boutkop want die zit aan de achterkant van de schetsplaat en ze steunen ook niet op de schetsplaat maar horen op de frictie ring met het gat 6 mm, die krijg je ook al niet bij een nieuw setje zitten meestal twee ringen met gat 8 mm bij maar dat moet er eentje zijn met gat 8 en eentje met gat 6 en als je dan de verlengde moer aangedraaid hebt blijft hij zo ook wel zitten
Posted By: Antoine Re: OTO 1963 blok - 10/08/18 08:26 AM
Normaal is de montage toch.. lange moer, veer, ring met gat 8mm, geleidingsrail, ring met gat 6mm, schetsplaat en dan de bout?

Bij oa de RVS set zit een lange moer, veer, 2 ringen gat 8mm en een bout. Is deze set misschien zo bedacht..lange moer, ring met gat 8mm, veer, ring met gat 8mm, geleidingsrail, ring met gat 6mm(zelf toevoegen), schetsplaat en dan de bout?
Posted By: MarkN Re: OTO 1963 blok - 10/08/18 09:45 AM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by MarkN
Waar ik onlangs achter kwam (althans in mijn situatie, met vallen en opstaan leer je een solex kennen :D) dat de verlengde moer t.b.v. de frictie geheel moet aandraaien totdat deze klemt op de boutkop, en dan opsluiten (borgen) met een tweede moer.
de verlengde moeren doe je tegenwoordig koopt zijn net niet lang genoeg, ik moet ze allemaal bijwerken en ze steunen niet op de boutkop want die zit aan de achterkant van de schetsplaat en ze steunen ook niet op de schetsplaat maar horen op de frictie ring met het gat 6 mm, die krijg je ook al niet bij een nieuw setje zitten meestal twee ringen met gat 8 mm bij maar dat moet er eentje zijn met gat 8 en eentje met gat 6 en als je dan de verlengde moer aangedraaid hebt blijft hij zo ook wel zitten


AH ja het is zo lastig te zien hoe het in elkaar steekt, gemonteerd al helemaal niet, daarom heb ik het zaakje, bout, plaatjes. veer en moer 'droog' in elkaar gezet en daarbij steekt (bij mij) de moer door het M6 plaatje en komt op de bout kop uit. Uit je verhaal begrijp ik dat het plaatje met het 6 mm gat de eindhalte moeten zijn maar dan is dus of de moer te dun qwa diameter of het gat te groot eek

Eens kijken of ik ergens nog een stukje 10mm 6 kant heb liggen dan draai ik een paar nieuwe moeren.
Overigens zoals het nu (bij mij bijna goed zit) werkt het mechanisme wel, het blokje ligt mooi rustig op de rol, wat voorheen wel anders was.
Posted By: Joan Re: OTO 1963 blok - 10/08/18 04:29 PM
bij de constructie zoals nu vaak aangeboden sluit je wel de frictie plaat op tussen twee ringen maar komt de bout niet echt vast in de schetsplaat, niet vaster dan dat de veer kan drukken want die drukt namelijk nu ook de bout aan, dat gaat een tijdje goed maar uiteindelijk rammelen de bout en het gat elkaar uit
© Solex Forum