Solex forum
Posted By: willem23 motorprobleem - 23/08/23 10:18 AM
Hallo solexvrienden

Ik heb een probleem met een van mijn solexen
Ik rijdt al 10 jaar solex en repareer ze over het algemeen altijd zelf maar nu heb ik iets waar ik niet uitkom en heb jullie hulp nodig.
Het gaat om een 3800 uit 64 waar ik een aluminium cilinder op had gezet ( 4 jaar geleden ) waar ik steeds meer ontevreden over werd.
Wij rijden heel veel dus was hij na 4 jaar ( veel te snel in mijn ogen ) zo versleten dat ik zijn oude cilinder er weer op heb gezet.
Sindsdien komt hij niet meer op toeren en haalt net aan de 20 km per uur.
Dus aan de slag dacht ik, en dit is wat ik heb gedaan.
Eerst uitlaat vervangen , niks
Carburateur vervangen omdat ik vond dat wanneer ik aan het schuifje kwam er weinig reactie was , weer niks
Compressie gemeten, warm en koud dik 6 dus prachtig.
Ik miste trekkracht van het motortje dus bougie eruit en kijken of het rupture punt wel klopte. 2,7 dus ook prima
In je wanhoop ga je dan stomme dingen doen dus bougie vervangen , condensator vervangen , uiteraard ook geen verbetering want dat liep allemaal goed.
Verschillende sproeiers geprobeerd maar geen resultaat.
Ik zou nu bij god niet meer weten waar ik het zoeken moet.
Kan het zijn dat een carburateur zo slecht zuurstof doorlaat dat ik een verschrikkelijk arm mengsel heb of kan deze versleten zijn.
Sommige dingen kan je door logisch nadenken al uitsluiten maar nu heb ik toch zoiets van wat the f@#%&ck is er met dat ding aan de hand.
Heeft er iemand nog ideen of suggesties voordat ik hem uit nijd in de ondergrondse donder. grin grin

Gr Willem
Posted By: John Meisters Re: motorprobleem - 23/08/23 05:11 PM
Hoi Willem, altijd vervelend zulke dingen.
Maar van een afstand niet gemakkelijk op te lossen.

Een hoop heb je al gedaan, uitlaat vernieuwd bv.
Uitlaatpoort van je oude cilinder ook schoon?

Ontsteking 2,7….. (?)
Standaard is 1,8 vóór bdp.
Carburateurs verslijten niet gauw. Hooguit kan je gasschuif veel speling krijgen.

Hoe is je oude cilinder? Misschien is die ook wel versleten? Of je zuigerveren? 6.0 compressie vind ik niet echt geweldig. Nergens lekkage, kop of voet, of (veel voorkomend) spruitstuk?

Lekkage aan de rol? Krukas lager nog vast? Duw en trek met warme motor eens aan je vliegwiel….. zit er beweging in?
Posted By: FFAnders Re: motorprobleem - 24/08/23 06:37 AM
Ik zou het ook bij een carter lekkage zoeken.
Een lekkende keerring, loszittend carterdeksel en in het ergste geval een gescheurd carter.
Posted By: willem23 Re: motorprobleem - 25/08/23 02:36 PM
Ik ben weer thuis en heb jullie berichtjes gelezen.
Carter lekkage is mij onbekend, maar als ik dit goed begrijp kan carter lekkage de oorzaak zijn.
Maar heb je dan ook geen probleem met je brandstof aanvoer, want dat werkt ook op carterdruk?
John ik heb het over 2.7 cm voorbij rupture punt is de hoogste stand van de zuiger voordat hij weer naar beneden gaat ( dacht ik )
Als dat 1,8 cm is dan klopt er iets niet.
Uitlaatpoort van de cilindeder is uiteraard ook roetvrij.
En zuiger veren heb ik vervangen ( was ik vergeten te melden ) , en 6 is weliswaar niet geweldig maar daar loopt hij zeker redelijk op ( dacht ik )
Voor de rest heb ik geen lekkage, want dat zie je al heel gauw aan olie cq zweten.
Ik heb weer wat te doen , bedankt voor jullie adviezen en laat weten wanneer dat kl@#%te ding weer goed loopt.

gr Willem
Posted By: Antoine Re: motorprobleem - 25/08/23 05:53 PM
De streepjes op carter en vliegwiel staan op 1.8 voor bdp en is het punt dat de ontsteking vonkt.
Posted By: John Meisters Re: motorprobleem - 26/08/23 09:22 PM
En die 1,8 mm. (Niet cm) wordt gemeten via het bougiegat. Niet op je vliegwiel.
© Solex Forum