Solex forum
Posted By: Nino Bouten benzine pomp - 07/05/20 03:40 PM
Hallo allemaal,

Ik ben pas nieuw hier en tegenwoordig eigenaar van 2 solexen waarvan 1 naar mijn vader gaat binnenkort. Nu heb ik alleen het probleem dat bij 1 solex de schroefdraad voor de benzine pomp te bevestigen kapot is waardoor dus mijn membraan lekt.

Nu heb ik het idee om er inserts in te draaien maar is dit überhaupt mogelijk zonder dat ik van allerlei kanalen raak met boren en daarmee het blok om zeep help.
Posted By: Pierre Re: Bouten benzine pomp - 07/05/20 08:34 PM
langer boutjes indraaien en achterkant een moertje opzetten
Posted By: Ludos Re: Bouten benzine pomp - 07/05/20 08:57 PM
Ik zou opteren om een helycoil te plaatsen , ineens 4 stuks dan en dan nieuwe inbusboutjes , nooit geen problemen meer mee en veel sterker dan origineel , grts
Posted By: Joan Re: Bouten benzine pomp - 07/05/20 08:59 PM
er kunnen M4 helicoils in. Ga NIET opboren en over op M5 of M6 wat ik ook ben tegen gekomen Anders inderdaad moertjes aan de achterkant maar je komt er slecht bij Als de bovenste dol zijn dan kun je wel nieuw M4 in tappen de gangen dar zijn heel erg lang omdat ze op de schuine kant van het carter zitten en dan heel lange boutjes gebruiken. Veel gaat het fout door nieuw type pompje met oud type boutjes te monteren de oude pompjes hadden veel lagere aangegoten oortjes voor de boutjes zodat oude type boutje met meer gangen het blok in gaat dan als je daar een nieuwe pomp steekt
Posted By: Nino Re: Bouten benzine pomp - 08/05/20 09:50 AM
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb gelijk maar een setje helicoils besteld zodat ik alles weer netjes op zijn plaats kan zetten.
Posted By: John Meisters Re: Bouten benzine pomp - 08/05/20 11:45 AM
Originally Posted by Nino
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb gelijk maar een setje helicoils besteld zodat ik alles weer netjes op zijn plaats kan zetten.


Ik ben bij mijn Solexen altijd voor de oplossing van Pierre gegaan, lange boutjes met een moertje, M4. Dit is niet de originele draad maar komt heel dicht in de buurt. Bestel je nieuwe boutjes bij de Solex verdelers dan krijg je gewoon M4.

Meestal wordt het dolgedraaid door inderdaad de pomp te vervangen, dan heb je langere boutjes nodig. Dat beseft niet iedereen en hoppa, klaar is je eerste stukje schroefdraad.
Posted By: Antoine Re: Bouten benzine pomp - 25/05/21 02:38 PM
Bij de motor die ik laatst gekocht heb, hebben ze de onderste 2 gaten doorgeboord en vast gezet met langere bouten.
Het linker bovengat is m4, echter het rechter gat hebben ze m5 gemaakt. Nu wil ik het zo maken dat je vanuit de buitenkant maar 1 maat schroef ziet... wat is dé oplossing? Helicoil is niet de oplossing.
Aangezien er aan de bovenkant veel vlees zit... het en m4 en m5 gat dieper boren en tappen naar m4, gebruikmakend van een draadeind M4? De onderste 2 gaten een boutje vanuit de kant van de rol en aan de pomp kant een moertje.
Posted By: Joan Re: Bouten benzine pomp - 25/05/21 04:23 PM
ik zou voor helicoil gaan zelfs voor het M5 gat is wel een puntje om het er recht in te zetten . ik zou een oude pomp die verrot is er aan opofferen om er een tapmal van te maken
Posted By: Antoine Re: Bouten benzine pomp - 26/05/21 04:51 PM
Wat is de reden dat je zegt ga niet over op opboren naar M5 of m6 (zie boven)
Posted By: Joan Re: Bouten benzine pomp - 26/05/21 08:22 PM
de gaten in de pompjes worden nogal groot de gaten in de achterplaat en het membraan worden ook nogal groot en komen in de buurt van de afschuining DUS minder rand om af te dichten en het aandraaimoment van die bouten is zoveel groter dat je het membraan compleet onder de pomp uit perst en/of de pompbodem om laat krullen ( controleer ze maar, de meesten zijn sowieso al krom )
Posted By: Antoine Re: Bouten benzine pomp - 26/05/21 08:34 PM
Het plaatje en het membraam hadden niet meer de originele vorm meer. Vooral het membraam leek wel op huid dat 1 uur in een zwembad heeft gelegen. Dat kan natuurlijk komen door de Fijne benzine


Edit: foto van carter toegevoegd




.

Attached picture FB_IMG_1622100194847.jpg
© Solex Forum