Solex forum
Posted By: theohendriks sproeier - 01/04/21 06:46 PM
HALLO IK HEB STEEDS LAST VAN VERSTOPTE SPROEIER TANK LEIDINGEN ZIJN SCHOON GEMAAKT BENZIENE WORD GEFILTERD tank en carburateur filter zijn gemonteerd en toch steeds verstopte sproeier hoe kan dit
Posted By: Joan Re: sproeier - 01/04/21 07:38 PM
ja dat is inderdaad een vraag die je je dan terecht stelt. We hadden er verleden jaar bij een toertocht ook zo eentje. gek werd je er van. ook onderling sproeiers wisselen hielp geen zier achteraf bleek er toch iets met de pomp te zijn dat leek op een verstopte sproeier want je moest steeds meer choken ( alsof de sproeier dicht slibde ) en dan stopte hij. blies je de sproeier door deed hij het weer even tot het zich herhaalde. bleek dat als je de sproeier niet doorblies maar even wachtte ( de tijd om een sproeier schoon te maken ) dan deed hij het weer even
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 01/04/21 08:02 PM
Inderdaad daar lijkt het hier ook op zou het dan toch aan de pomp kunnen liggen
M.v.g
Posted By: FFAnders Re: sproeier - 01/04/21 08:53 PM
Originally Posted by theohendriks
HALLO IK HEB STEEDS LAST VAN VERSTOPTE SPROEIER TANK LEIDINGEN ZIJN SCHOON GEMAAKT BENZIENE WORD GEFILTERD tank en carburateur filter zijn gemonteerd en toch steeds verstopte sproeier hoe kan dit

*) Is dat carburateurfilter van de onderkant of van de bovenkant erin gestoken en als van onderaf erin zit is de vervuiling niet snel gezien.
Is het er ook uit gehaald en nagekeken ??

*) Gebruik je nu een andere brandstof??
Dan wil er ook nog regelmatig aanslag loskomen uit tank en leidinkjes.
Dit verschijnsel ( verstopte sproeier ) komt nog wel eens voor als je overschakelt van benzine naar b.v. Aspen
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 01/04/21 08:59 PM
filter boven zelfde brandstof dus dat is de oorzaak niet
Posted By: Joan Re: sproeier - 02/04/21 07:23 AM
als het aan de pomp ligt ( of de aansluitingen "crappy") merk je dan verschil tussen volle tank/ 1/2 lege tank en bijna lege tank ? de pomp zit halverwege het brandstof niveau in de tank en heeft dus of iets extra overdruk ( bij volle tank) of moet er extra aan zuigen ( bij bijna lege tank) bij volle tank loopt de pomp langzaam vol en werkt dan even met vloeistof zodat hij het weer doet komt er op de een of andere manier iets onderdruk in de pomp en gaat de vloeistof over in gas of gepaard met lucht dan moet hij lucht pompen en daar zijn deze pompjes slecht in met die kogel afdichtingen om retourloop tegen te gaan
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 02/04/21 10:35 AM
Hallo Joan bij zuig blaas test van pomp bleek bij onderste aansluiting bleek dat ik kon blazen en zuigen dus kogel sloot niet af
heb vandaag de pomp + bodem plaat en membraam vervangen denk dat het nu goed is
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 02/04/21 11:28 AM
Hallo ik heb de solex geprobeerd na vervanging van pomp + bodemplaat en membraam
loopt goed 35 tot 38 maar na 1 km zelfde probleem sproeier er uit start zelfs zonder sproeier sproeier weer gemonteerd paar honderd meter stopt hij weer en slaat dan weer aan dit blijft hij herhalen zou het kunnen dat er een verstopping zit in de carburateur
Alle tips zijn welkom
Posted By: Antoine Re: sproeier - 02/04/21 12:09 PM
Die kleine doorgang( venturi) in de carburateur verstopt?

Attached picture Schermafbeelding-2016-07-04-om-21.29.28.png
Posted By: John Meisters Re: sproeier - 02/04/21 01:48 PM
Meestal tankfilter verstopt
Posted By: Johnnie Re: sproeier - 02/04/21 04:57 PM
Schuimvorming in de retourslang?
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 02/04/21 06:58 PM
neen geen schuim vorming heb net nogmaals een nieuwe pomp geplaatst morgen proberen
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 03/04/21 05:17 PM
vandaag solex geprobeerd nu geen probleem. meer denk dat er toch iets verstop zat in carburateur
M.v.g
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 08/04/21 07:14 PM
wie weet of er nog verstelbare sproeier in de handel zijn of zijn ze ook zelf te make van een bestaande sproeier
Posted By: Antoine Re: sproeier - 08/04/21 07:27 PM
Bij cafesolex staat er 1 op de website. Een tijdje geleden stonden er ook te koop op marktplaats.

https://cafesolex.com/en/carburateur/526-solex-adjustable-nozzle.html
Posted By: Joan Re: sproeier - 08/04/21 07:44 PM
niet doen, een verstelbare sproeier vervuild sneller dan een gewone, want een gewone maakt gebruik van een rond gat en elk vuiltje dat daar doorheen past ben je kwijt terwijl een verstelbare sproeier een conische pen in een gat duwt, er ontstaat dan een lange cirkelvormige spleet om die conische pen heen waar de brandstof doorheen kan maar omdat deze spleet in de cirkel heel lang is, is hij in zijn breedte veel minder en vangt daarmee veel sneller heel kleine vuildeeltjes, blijf je draaien . In geval van twijfel monteer een zo groot mogelijke sproeier en heb de luchthevel zo ver mogelijk naar rechts.
Posted By: Antoine Re: sproeier - 08/04/21 08:43 PM
Quote
Verstelbare sproeier voor de Solex. Zeer goede kwaliteit. Het is zeer eenvoudig om de sproeier grote onder het rijden hiermee te veranderen.
Is gemaakt van geheel RVS zodat deze veel sterker zijn dan de messing uitvoering. Het is verstandig om deze alleen te gebruiken tijdens het testen en dan de juiste sproeier erbij te zoeken

Dit staat er bij de advertentie van solexmarkt.nl op marktplaats.
Posted By: FFAnders Re: sproeier - 08/04/21 09:49 PM
Originally Posted by Antoine
Quote
Verstelbare sproeier voor de Solex. Zeer goede kwaliteit. Het is zeer eenvoudig om de sproeier grote onder het rijden hiermee te veranderen.
Is gemaakt van geheel RVS zodat deze veel sterker zijn dan de messing uitvoering. Het is verstandig om deze alleen te gebruiken tijdens het testen en dan de juiste sproeier erbij te zoeken

Dit staat er bij de advertentie van solexmarkt.nl op marktplaats.

Daar gebruik ik hem ook voor in uitzonderlijke gevallen.
Ik heb nog wel een plaatje voor de liefhebbers met teveel vrije tijd.

Attached picture verstelbare sproeier1...jpg
Posted By: Jan Re: sproeier - 08/04/21 10:20 PM
Originally Posted by Joan
niet doen, een verstelbare sproeier vervuild sneller dan een gewone, want een gewone maakt gebruik van een rond gat en elk vuiltje dat daar doorheen past ben je kwijt terwijl een verstelbare sproeier een conische pen in een gat duwt, er ontstaat dan een lange cirkelvormige spleet om die conische pen heen waar de brandstof doorheen kan maar omdat deze spleet in de cirkel heel lang is, is hij in zijn breedte veel minder en vangt daarmee veel sneller heel kleine vuildeeltjes, blijf je draaien . In geval van twijfel monteer een zo groot mogelijke sproeier en heb de luchthevel zo ver mogelijk naar rechts.

Veel beter is denk ik een recht asje, waar je een schuinoplopend vlak kantje aan zou moet slijpen. Als je dat dat verplaats dan hou je altijd 1 opening, en geen cirkelvormige spleet
Posted By: Joan Re: sproeier - 09/04/21 07:45 AM
Originally Posted by Jan
Originally Posted by Joan
niet doen, een verstelbare sproeier vervuild sneller dan een gewone, want een gewone maakt gebruik van een rond gat en elk vuiltje dat daar doorheen past ben je kwijt terwijl een verstelbare sproeier een conische pen in een gat duwt, er ontstaat dan een lange cirkelvormige spleet om die conische pen heen waar de brandstof doorheen kan maar omdat deze spleet in de cirkel heel lang is, is hij in zijn breedte veel minder en vangt daarmee veel sneller heel kleine vuildeeltjes, blijf je draaien . In geval van twijfel monteer een zo groot mogelijke sproeier en heb de luchthevel zo ver mogelijk naar rechts.

Veel beter is denk ik een recht asje, waar je een schuinoplopend vlak kantje aan zou moet slijpen. Als je dat dat verplaats dan hou je altijd 1 opening, en geen cirkelvormige spleet
ja een soort van 1/2 maan geen idee of de scherpe zijkanten dan niet de boring waarin dat asje staat uitschraapt. Zal nog eens nazoeken hoe ze dat bij vliegtuigen met zuigermotoren uitgevoerd hebben daar zit een knop "lean/rich" maar over het algemeen gaat men toch uit van een taps toelopende naald ( grasmaaiers buitenboordmotoren) hoewel voor veel applicaties het brandstof verbruik zo veel groter is dat de cirkel zo groot open staat dat er geen vuil gevangen wordt
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 19/04/21 04:19 PM
Hoe is de reactie van de motor op een te grote sproeir of heeft dat geen invloed op het lopen
Posted By: Joan Re: sproeier - 19/04/21 04:49 PM
Te grote sproeier, zeker heeft dat invloed dan gaat hij viertakten en traag verbranden met veel koolvorming tot gevolg. met de luchthevel tot je beschikking kun je dat goed testen, rijd maar eens een tijdje met de hevel helemaal naar links ( veel te rijk) met de hendel in het midden ( dan moet de sproeier precies goed zijn en met de hevel helemaal naar rechts ( dan loopt hij te arm en is alle "sju" eruit) doet hij wat dit verhaal vertelt dan klopt je sproeier doet hij dat niet dan heb je een andere nodig , loopt hij goed met hevel op links grotere sproeier zetten, loopt hij goed met hevel op rechts kleinere sproeier zetten. EN DAN NOG: niet alle sproeiers zijn hetzelfde ook al staat er dezelfde code op met name de "standaard " gemonteerde 28 sproeier ( ook 28 CC of 2800 als code) zit in het gaatjes nogal eens maatverschillen
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 19/04/21 06:55 PM
Oke ik heb een 'n gehoonde cilinder met nieuwe zuiger 39,75 dacht dat dan een 28 cc te klein is maar dat is dus niet altijd zo?
Posted By: Joan Re: sproeier - 19/04/21 08:22 PM
nee het gaat om de juiste lucht/brandstof verhouding en dat heeft niet met de boring ( =diameter) van je cilinder/zuiger te maken maar alles met de werking van je carburateur
Posted By: theohendriks Re: sproeier - 19/04/21 08:33 PM
oke bedankt
© Solex Forum