Solex forum
Posted By: 49cc Doorbrandende koplamp - 23/11/10 04:26 PM
Hey mensen:

Heb een 64-er OTO, dus voorzien van een 6 volts spoel als het goed moet zijn.

Ik heb op advies van een Solexkundige een 6 volt 7.5 lamp in de koplamp en een 12 volt 4 watt achterlicht. Dit ging allemaal redelijk lang goed totdat opeens het lampje van de koplamp doorbrandde. Kan gebeuren zou je zeggen. Heb daarna 2 x het koplampje vervangen, maar de pret duurde daarna niet langer dan een paarhonderd meter. (Achterlampje ook vervangen.)

Iemand eniog idee waar ik dit probleem moet zoeken?. Het kan toch niet zo zijn de de afgegeven spanning ineens hoger is?? Bij mijn weten zit er nl alleen een lichtspoel in en geen spanningsregelaar.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Doorbrandende koplamp - 23/11/10 05:26 PM
Tja ik zou om te beginnen twee 6V lampjes monteren.
Anders kom je toch terecht in hele moeilijke wisselstroom theorie. (met U-IxR en P=UxI komen we er niet meer uit).
Wisselstroom theorie is dan reactantie, impedantie en schijnbare weerstand enz... Dus gewoon met twee 6V lampje eerst proberen.

Groetjes Alfons.
Posted By: 49cc Re: Doorbrandende koplamp - 23/11/10 06:59 PM
In principe heb je gelijk, maar het gekke is dat het een hele tijd goedging met genoemde lampjes.
Ben bang dat ergens een overgangsweerstand zit dat het nu ineens niet meer goedgaat. Kennelijk loopt de spanning dan te hoog op??
Posted By: Joan Re: Doorbrandende koplamp - 23/11/10 07:21 PM
Origineel bericht van: 49cc
Hey mensen:

Heb een 64-er OTO, dus voorzien van een 6 volts spoel als het goed moet zijn.

Ik heb op advies van een Solexkundige een 6 volt 7.5 lamp in de koplamp en een 12 volt 4 watt achterlicht. Dit ging allemaal redelijk lang goed totdat opeens het lampje van de koplamp doorbrandde. Kan gebeuren zou je zeggen. Heb daarna 2 x het koplampje vervangen, maar de pret duurde daarna niet langer dan een paarhonderd meter. (Achterlampje ook vervangen.)

Iemand eniog idee waar ik dit probleem moet zoeken?. Het kan toch niet zo zijn de de afgegeven spanning ineens hoger is?? Bij mijn weten zit er nl alleen een lichtspoel in en geen spanningsregelaar.


Klopt helemaal.
De afgegeven spanning heeft inderdaad geen reden om ineens hoger te worden.
Bij voldoende belasting kan een spoel het niet bolwerken om de spanning op te laten lopen omdat hij dan zodanig "kortgesloten" is dat hij al aan MAX.vermogen zit.

Vaak zit het toch in een beroerde verbinding naar het achterlicht, als dat vermogen even wegvalt gaat de koplamp eraan.
Kun je daar wel weer een zwaarder voor inzetten maar dan houdt je geen licht over als het achterlicht het WEL doet.

Trek je verder niets aan van verhalen over inducties, impedanties , imaginaire weerstanden, amplitudes , fase verschuivingen etc. das handig als je een spoel wilt ontwikkelen vanuit draad en een kern, maar dat is al gebeurd. Die zit erin en daar moet je mee leven. Zorg jij maar voor een goede belasting doet de spoel de rest
Posted By: 49cc Re: Doorbrandende koplamp - 23/11/10 11:32 PM
Heb sinds vanmorgen 12v 5 watt voor en 12 v 4 watt achter. Goed licht en hij doet et al 18 km.....
Posted By: carl Re: Doorbrandende koplamp - 23/11/10 11:37 PM
Origineel bericht van: 49cc
Heb sinds vanmorgen 12v 5 watt voor en 12 v 4 watt achter. Goed licht en hij doet et al 18 km.....


Mooi om te horen en succes er mee.

groeten Carl
Posted By: Alfons_Amuse Re: Doorbrandende koplamp - 24/11/10 01:28 AM
Ja, een 12V lamp heeft natuurlijk, bij gelijk vermogen, meer weerstand. Dus beperk je door het toepassen van 12V lampjes de stroomsterkte.
En nu komt het, bij een slecht makend contact, af en toe een stroomonderbreking, zal bij een hoge stroomsterkte een hoge inductie spanning ontstaan. Hierdoor kan inderdaad een lamp van stuk gaan.

Dus Joan heeft gelijk om te zeggen, controleer de verbindingen.

Ik zou zelf eens de spanning meten die eruit komt.

Groetjes Alfons.
Posted By: FFAnders Re: Doorbrandende koplamp - 24/11/10 01:44 AM
Origineel bericht van: 49cc
Hey mensen:

Heb een 64-er OTO, dus voorzien van een 6 volts spoel als het goed moet zijn.

Ik heb op advies van een Solexkundige een 6 volt 7.5 lamp in de koplamp en een 12 volt 4 watt achterlicht. Dit ging allemaal redelijk lang goed totdat opeens het lampje van de koplamp doorbrandde. Kan gebeuren zou je zeggen. Heb daarna 2 x het koplampje vervangen, maar de pret duurde daarna niet langer dan een paarhonderd meter. (Achterlampje ook vervangen.)


Het is wel bijzonder dat je eerst 6 Volt lampjes gebruikt en vervolgens 12 volt lampjes moet gebruiken en dan toch goed licht hebt .

En inderdaad , meet de spanning eens met licht aan en ook met licht uit.

Een simpel multimetertje is bij iedere DHZ-zaak voor een paar euro te koop. wink
Posted By: Jan Vennix Re: Doorbrandende koplamp - 25/11/10 03:00 AM
De betere en de enig goede oplossing is het voorlampje en het achterlampje in serie zetten en gaan nu niet meer stuk.
Lampen paralel schakelen op een magneetspoel gaat nou eenmaal miet.
Er zijn teveel variabele in het systeem.
De spanning die een inductiespoel afgeeft is van teveel factoren afhankelijk.
Ook het systeem met twee lampen van 12 volt helpt er niet aan.
Als er maar even een korte onderbreking is dan vliegt de spanning van de spoel omhoog tot meer dan 18 tot 20 volt en daar kan een lampje van 12 volt ook niet tegen en gaat een van de twee lampen even branden (maar heel even).
Met twee lampen in serie kan je ook het licht zodanig veranderen dat je voor een goed licht hebt en achter iets minder .
Bijvoorbeeld voor 6 volt 6 watt achter 6 volt 7,5 watt dan gloeit het voorlampje iets meer dan achter (lampen horen niet te branden).
Posted By: 49cc Re: Doorbrandende koplamp - 25/11/10 03:56 AM
Therie en praktijk lopen kennelijk nogal uiteen.

De Praktijk:
Vandaag weer bijna 30 km met verkichting aan gereden. Gisteren de verbindingen allemaal losgehad, schoongemaakt en sommige verbindingen ( aansluiting op massaring vd koplamp) doorgesolderd. Ontdanks 12 v niet zou moeten kunnen werkt het echt prima, Ik verander er niets meer aan en het blijft heel allemaal, Ook geeft de koplamp ruimschoots voldoende licht en ook het achterlicht is goed helder.

De Theorie:
Het zou zo niet goed kunnen werken en het levert voldoende stof tot nadenken op... Hahaha
Posted By: FFAnders Re: Doorbrandende koplamp - 25/11/10 03:57 AM
Ik heb nog een paar olielampen en zolang er olie en lont is , branden ze door wink
Posted By: 49cc Re: Doorbrandende koplamp - 25/11/10 04:05 AM
Das lastig. Ik kan mijn olielamp ook doven terwijl het lont nog niet op is er er zelfs nog olie inzit.
Posted By: 49cc Re: Doorbrandende koplamp - 25/11/10 04:06 AM
Das lastig. Ik kan mijn olielamp ook doven terwijl het lont nog niet op is er er zelfs nog olie inzit. grin
Posted By: Alfons_Amuse Re: Doorbrandende koplamp - 25/11/10 05:16 AM
Hoi Jan,

Klopt als een bus wat je zegt.

We zouden er ook een overspanningsbeveiliginkje op kunnen zetten, maarja dan zijn onze mooie machines niet meer origineel.
De makkekelijkste manier is een diode in serie zetten met de lamp. (Opel truc)
Ik hou het voorlopig op goede verbindingen maken.

Groetjes Alfons.
Posted By: Joan Re: Doorbrandende koplamp - 25/11/10 01:02 PM
Origineel bericht van: 49cc
Therie en praktijk lopen kennelijk nogal uiteen.

. Ontdanks 12 v niet zou moeten kunnen werkt het echt prima,


Niemand zegt dat het op 12 volt niet werkt, als de belasting goed is kan een solex best een spanning van 12 volt volhouden.
Overigens branden 12 volt lampjes ook prima op 6 -6,5-7-7,5-8-8,5-9-9,5-10-10,5-11-11,5-12-12,5 volt alleen dan komt er niet het nominaal opgegeven vermogen uit maar dan moet je echt met een Lux/Lumen meter meten wat of het verschil is in afgegeven licht.

De meeste mensen hebben thuis ook wel ergens een lamp met een dimmer ( hoewel dat anders werkt om het vermogen te knijpen) en dan zie je ook kans om minder licht uit een lamp te halen.
Posted By: Luc Re: Doorbrandende koplamp - 04/10/19 09:30 PM
Voor heb ik een 12V 10W achter een 12V 4W.
Prima licht bij 35 km en het brandt niet meer door.
Posted By: Joan Re: Doorbrandende koplamp - 05/10/19 07:13 AM
Originally Posted by Luc
Voor heb ik een 12V 10W achter een 12V 4W.
Prima licht bij 35 km en het brandt niet meer door.
wat voor solex heb je, die latere zoals de black en roll hebben een veel groter vermogen en zijn niet te vergelijken met de vd Heem en oudere franse types
Posted By: Luc Re: Doorbrandende koplamp - 05/10/19 08:20 AM
Ik heb een Oto van 1965.
Daarmee is mijn probleem opgelost. Wat ook vaker wordt gedaan is een spanningsregelaar monteren.
Dat kan onder het lichtkapje met wat gefriemel.
De CEAB RT 507 zou moeten kunnen. Dan ben je van de piekspanningen af.
© Solex Forum