Solex forum
Posted By: Anonymous contactpunten - 10/06/07 06:26 PM
Hallo,

Voor mijn koffertje uit 1957 heb ik eigenlijk nieuwe cntactpuntjes nodig. De oude zijn zelfs nog van van de heem, en vrij ver ingebrand.

Nu zijn er op diverse sites wel punten te koop, maar allemaal voor het type 3800..

Passen die ook? of is het een probleem aan die dingetjes te komen?

Groeten, Koen.
Posted By: Wimson Re: contactpunten - 10/06/07 08:16 PM
Nee, die passen niet!
Proberen om b.v. via Martplaats te kopen of op een beurs.
Posted By: Wim Re: contactpunten - 10/06/07 08:27 PM
Koen,

Je kan ze vlak proberen te vijlen, het is het proberen waard.

gegroet, Wim
Posted By: Jan Re: contactpunten - 10/06/07 09:40 PM
De contact puntjes, daar zitten plaatjes op van wolfram als ik me niet vergis.
En die plaatjes zouden los te krijgen zijn, heb ik gehoord.
Als dat zo is,(vraag ik na) dan zouden oude versleten contactpunten weer nieuw gemaakt kunnen worden.
word vervolgt.
Posted By: Roelof Re: contactpunten - 10/06/07 09:50 PM
Die kontactpunten gaan bijna niet af, met een stukje dubbelgevouwen waterproof schuurpapier opschuren is meestal voldoende.
Posted By: Joan Re: contactpunten - 11/06/07 05:32 AM
Ik heb contactpunten gezien die zo ingebrand waren dat de gaten bijna tot op de armpjes zaten.
Waar punten ook slijten is niet bij de punten maar bij het "pertinax" slepertje ( het isolatie materiaal dus) en wel zover dat de koperen nageltjes al kortsluiting maakte met de kern ( nok) van het vliegwiel en dan is er ook geen vonk.
( oude punten dus bewaren al is het alleen maar voor dit blokje
Posted By: Jan Re: contactpunten - 11/06/07 06:32 PM
Oké jongens, pertinax is genoeg te krijgen, ik dacht anders een paar nieuwe punten van b.v. puch maxi daar de puntjes afhalen en even bij een goudsmit/juwelier laten hartsolderen of silversoldeer, dat kunnen zij als de beste.

Posted By: Anonymous Re: contactpunten - 11/06/07 08:19 PM
Hey jongens bedankt!
Tja, de zundapps die ik altijd had reden duidelijk beter met nieuwe punten... En die waren op ieder straathoek te krijgen..

Ik dacht dus, laat ik dat met de solex ook maar doen.
Moet ik toch het nagelvijltje van mn meisje even lenen ;-)

Groeten, Koen.
Posted By: Wimson Re: contactpunten - 11/06/07 09:27 PM
Toch heb je gelijk dat de losse puntjes te krijgen zijn.
Maar dan moet je naar een firma die contact veren maakt,
b.v.Elproma via hun website misschien.
Maar dan moet je ze inderdaad solderen want normaal worden ze gepuntlast en kan je zeook van b.v. Zundapp(Bosch) puntjes afhalen.
Posted By: Joan Re: contactpunten - 12/06/07 05:51 AM
Met zilversoldeer moet het te doen zijn.
Volgens mij zijn veel puntjes niet gepuntlast maar ook met een koper of zilver legering op het mechaniekje vastgemaakt.
zal dat eens nader bestuderen.
Posted By: Jan Re: contactpunten - 12/06/07 07:53 PM
Is mooi Joan, ik hoor het wel.
interessant.
dat sleepertje zal ik eens proberen te maken van werkstof S,
Als je dat materiaal kent, dan hoef ik het verder niet uit te leggen. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slijtvast
Posted By: Wimson Re: contactpunten - 12/06/07 09:18 PM
Joan, meestal gepuntlast.
De contactjes bestaan uit twee materialen, Koper en Tungsten en hebben een klein kegelvormig puntje als aanzet voor het puntlasje.
Posted By: Jan Re: contactpunten - 12/06/07 09:45 PM
Tungsten, wordt dit materiaal ook niet gebruikt in de dart wereld....

Posted By: Joan Re: contactpunten - 13/06/07 05:19 AM
Tungsten is Engels voor wat wij Wolfram noemen
wordt oa gebruikt voor electrode spitsen voor TIG lassen
is zeer hard en bros en kan tegen extreme temperaturen.
Posted By: Opa-Ris Re: contactpunten - 13/06/07 07:38 AM
Klopt, Jan
(zomaar even uit niewsgierigheid opgezocht in wikipedia, voor de topic niet van belang maar wel leuk om te weten waar sommige benamingen hun herkomst vandaan hebben)

The high density makes it an ideal ingredient for darts, normally 80% and sometimes up to 97%. This allows darts containing tungsten to have a smaller diameter than those of other metals at the same weight, permitting tighter groupings.

De naam wolfraam is een samentrekking van wolf en rahm (room, oude benaming voor schuim) zo genoemd omdat het een 'vretend schuim' vormt bij de tinbereiding. In andere talen zoals het Engels wordt vaak de naam tungsten of een daarvan afgeleide naam gebruikt. Hierbij wordt verwezen naar de Zweedse uitdrukking tung sten, dat zware steen betekent.


Posted By: Jan Re: contactpunten - 13/06/07 08:22 PM
Toch leuk om te weten Aad, mooi.

Maar wat Joan zegt, dat het materiaal waar we mee tiglassen misschien ook geschikt is, ga ik toch eens even kijken op het werk in welke diktes we dat hebben. Is een goed idee.
Maar of het te solderen is hard of zilver....daar twijfel ik.


Posted By: Anonymous Re: contactpunten - 27/06/07 10:55 AM
Dag heren, ik heb een vraag. Mijn vrouw en ik hebben allebei een Hongaar S 3800. Die van mijn vrouw, start meteen, trekt beter en loopt ongeveer 3 kilometer harder dan die van mij. Mijn 3800 start slecht. Onsteking opnieuw afgesteld. Nieuwe bougie gemonteerd. Wanneer hij koud is trekt hij heel slecht. Fut is eruit. Probleem is onstaan bij een flinke tourtocht, wind op de kop in stromende regen. Misschien hebben jullie een idee waar ik het moet zoeken. Groetjes Sjef Sonnemans
Posted By: Joan Re: contactpunten - 28/06/07 05:40 AM
Misschien even vast gelopen onder zware belasting en dan heb je kans dat de zuigerveren vast zitten in de zuiger.
is door een deskundige wel weer te herstellen zonder dat alles vernieuwd moet worden ik neem aan dat eerst alles normaal was en dat er geen probleem was vanaf het begin door een constructie/fabrikage/kwaliteits probleem
Posted By: Anonymous Re: contactpunten - 01/07/07 09:18 PM
Nee, heeft altijd prima gelopen, Joan ik ga verder zoeken en ik laat het wel weten. Alvast weer bedankt, Sjef
© Solex Forum