Solex forum
Posted By: Koosolex Nieuwe velg (NOS) - 02/01/20 05:16 PM
Omdat het chrome van het voorwiel van mijn donorlex toch wel flink aangetast was moest ik op zoek naar een vervangend exemplaar. In Deventer heb ik een nieuwe originele velg (NOS) gevonden. Hoe kan het toch dat zo'n velg ruim vijftig jaar in de originele verpakking ongebruikt is blijven liggen? Maar precies wat ik zocht. Omdat ik stiekem een enorme originaliteitsfreak ben wil ik zo min mogelijk gebruik maken van imitatie onderdelen. Vandaag de naaf gevlochten in de nieuwe velg. Alle spaken en spaaknippels waren nog in perfecte staat. Dus niets hoeven vervangen. En zo heeft mijn Koffertje weer een prachtig voorwiel. Op de buitenband na helemaal opgebouwd met originele onderdelen.

Attached picture velg-1.JPG
Attached picture velg-4.JPG
Attached picture velg-3.JPG
Attached picture velg-2.JPG
Posted By: Roelof Re: Nieuwe velg (NOS) - 02/01/20 09:03 PM
Dat is omdat vroeger standaard de velgen eerst werden verkoperd, koper beschermt tegen roest en werkt ook als vulmiddel van oneffenheden, diverse koper lagen en dan weer glad slijpen, daarna nikkel en dan pas chroom, Kwaliteit en dat zie niet zo veel meer, ik heb chinese velgen gezien met chroom direct op ijzer.
Posted By: Roelof Re: Nieuwe velg (NOS) - 02/01/20 09:37 PM
Originally Posted by Roelof
Dat is omdat vroeger standaard de velgen eerst werden verkoperd, koper beschermt tegen roest en werkt ook als vulmiddel van oneffenheden, diverse koper lagen en dan weer glad slijpen, daarna nikkel en dan pas chroom, Kwaliteit en dat zie niet zo veel meer, ik heb chinese velgen gezien met chroom direct op ijzer.


Dat was de vraag geloof ik niet.

Soms komen er nog oude voorraden te voorschijn of komt een verzamelaar te overlijden.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Nieuwe velg (NOS) - 02/01/20 10:16 PM
Super mooi kerel.
Dat zo iets nog tevoorschijn komt hé.
Geniet ervan.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 09:01 AM
Originally Posted by Roelof
Originally Posted by Roelof
Dat is omdat vroeger standaard de velgen eerst werden verkoperd, koper beschermt tegen roest en werkt ook als vulmiddel van oneffenheden, diverse koper lagen en dan weer glad slijpen, daarna nikkel en dan pas chroom, Kwaliteit en dat zie niet zo veel meer, ik heb chinese velgen gezien met chroom direct op ijzer.


Dat was de vraag geloof ik niet.

Soms komen er nog oude voorraden te voorschijn of komt een verzamelaar te overlijden.
inderdaad HEEL soms oude voorraden EN omdat in de loop der tijden de onderdelen gewijzigd zijn en dan de vraag naar deze onderdelen als "snel lopende' onderdelen sterk afneemt dan komt zoiets achter op de hoop. Het is er nog maar dan komt automatisch de/mijn vraag HOE vind je dat wat nog overgebleven is, hoe ben jij aan je adresje gekomen ?.

Ik heb onlangs een fietsenmaker in Hilversum mogen helpen met leegruimen, HOE kwam ik daar, meegaan met mijn achterbuurman die een oud collega van hem was . Er is heel veel naar de stort gegaan al voordat wij erbij kwamen.
heel klein beetje solex, veel fiets sloop spullen ( gebruikte onderdelen die nog als donor konden dienen) Oud gereedschap ( veelal versleten) wat lichtbakken ( meesten naar mijn achterbuurman) . Ik heb van oa heel veel dezelfde koplamphaken een dynamo "totempaal" gemaakt had namelijk al een hele dynamo verzameling en kan dat nu tentoonstellen in plaast van in een krat te laten liggen.
Arie Wagner uit soest weet ook zijn adresjes te vinden, hem kom je dan ook veel op beurzen tegen met nieuw spul, daar haalt hij dan ook weer zijn contacten uit
Onlangs is ook het "Berinihuis"' in Bussum geruimd, is allemaal bij Leertouwer in soest terecht gekomen
Posted By: Roelof Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 10:26 AM
Originally Posted by Koosolex
Omdat het chrome van het voorwiel van mijn donorlex toch wel flink aangetast was moest ik op zoek naar een vervangend exemplaar. In Deventer heb ik een nieuwe originele velg (NOS) gevonden. Hoe kan het toch dat zo'n velg ruim vijftig jaar in de originele verpakking ongebruikt is blijven liggen? Maar precies wat ik zocht. Omdat ik stiekem een enorme originaliteitsfreak ben wil ik zo min mogelijk gebruik maken van imitatie onderdelen. Vandaag de naaf gevlochten in de nieuwe velg. Alle spaken en spaaknippels waren nog in perfecte staat. Dus niets hoeven vervangen. En zo heeft mijn Koffertje weer een prachtig voorwiel. Op de buitenband na helemaal opgebouwd met originele onderdelen.



Het is niet het type velg wat in jou Solex hoort, daar horen ongedopte velgen in, deze velgen zaten op de otos v/a 1963
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 11:33 AM
Volgens mij is dit een ongedopte velg. Er zitten geen doppen in de spaak gaten. Alleen de rand is iets omgezet. Deze velg is identiek aan de velgen uit mijn donorlex (ook een Koffertje uit 1961).
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 12:36 PM
Originally Posted by Koosolex
Volgens mij is dit een ongedopte velg. Er zitten geen doppen in de spaak gaten. Alleen de rand is iets omgezet. Deze velg is identiek aan de velgen uit mijn donorlex (ook een Koffertje uit 1961).
die "bultjes" waar je nippels in vallen dat heet in vaktermen "doppen" dus er zitten geen fysieke "doppen" in zoals op een bierfles maar die naar buiten uitgestulpte bolletjes. je oude velg ( netjes die foto's bij je verhaal) laten inderdaad hetzelfde zien

soms heb je aluminium velgen oa van racefietsen daar zitten verstevigingskraagjes in om de randen van de gaten waar de nippel in valt te verstevigen, weet niet hoe dat heet, maar dat zijn geen "doppen"

net even opgezocht, velgen met een versterking hebben volgens deze info een bus, en kennelijk als er een bus in zit die gericht is naar de naaf toe heet dat kennelijk ook "gedopt". Geen idee of de info waar is maar het lijkt wel wat
Posted By: Roelof Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 01:55 PM
Originally Posted by Koosolex
Volgens mij is dit een ongedopte velg. Er zitten geen doppen in de spaak gaten. Alleen de rand is iets omgezet. Deze velg is identiek aan de velgen uit mijn donorlex (ook een Koffertje uit 1961).


Een ongedopte en een gedopte velg, kan even vergelijken.
[Linked Image]
[Linked Image]
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 06:32 PM
Dan komt daar de verwarring vandaan; doppen en bussen. Ik ken inderdaad veel velgen (vaak van aluminium) die gebust zijn om uitscheuren tegen te gaan. Ik dacht dat je met doppen deze bussen bedoelde.

Meteen een tegenvraag; wat is het voordeel van doppen? Ik heb niet het idee dat de velg er sterker op wordt.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 07:19 PM
Originally Posted by Koosolex
Dan komt daar de verwarring vandaan; doppen en bussen. Ik ken inderdaad veel velgen (vaak van aluminium) die gebust zijn om uitscheuren tegen te gaan. Ik dacht dat je met doppen deze bussen bedoelde.

Meteen een tegenvraag; wat is het voordeel van doppen? Ik heb niet het idee dat de velg er sterker op wordt.
zie de info in mijn vorige inzending. De "doppen" hebben een richting ( kijk maar eens goed zijn A-symetrisch) dat is om de spaak en de nippel beter uit te lijnen naar de naaf toe, die breder is dan de centrale lijn van de velg, de spaken moeten dus iets uitwijken. en niet alleen naar de naaf toe ( naar buiten dus) maar ook naar de omtrek van de naaf toe, dat is dus OF iets naar voren OF iets naar achteren, ik heb nieuw geleverde wielen gezien ( die vlakke franse velg dus) met velgen die NIET gedopt waren en daar stonden de nippels, in positie gedwongen door het gat in de velg, onder een scherpe hoek met de spaak, die naar de naaf toe gedwongen werd. Waarom zie ik die wielen ? Nou ze komen bij me omdat om de haverklap de speken breken. Haalt je de koekoek .

Het is dus zaak om te kijken waar de "dopping' heen wijst om daar de spaak ergens in de naaf te haken, je kunt niet zo maar wat rijgen

bericht gewijzigd: heb sterk het idee dat de middelste spaak van de foto van Roelof die uit de "gedopte" velg komt ook een beetje de verkeerde kant op wijst

Nog een keer gewijzigd; jouw wiel is ook verkeerd geregen, het ventiel hoort tussen parallelle spaken en niet tussen kruisende spaken

nog een keer gewijzigd: heb wat lopen knippen en plakken

Attached picture spaken.jpg
Posted By: Roelof Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 07:38 PM
bericht gewijzigd: heb sterk het idee dat de middelste spaak van de foto van Roelof die uit de "gedopte" velg komt ook een beetje de verkeerde kant op wijst

Nog een keer gewijzigd; jouw wiel is ook verkeerd geregen, het ventiel hoort tussen parallelle spaken en niet tussen kruisende spaken [/quote]

Mijn wiel is goed gespaakt Joan maar het zijn (het steekt niet zo nauw) imitatie velgen.

Klopt het wiel van Koos is verkeerd gevlochten, ventiel zit niet goed maar het aantal kruisingen klopt ook niet dat moet over 3 zijn inplaats van over 1, dit zijn oto wielen met oto velgen.
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 03/01/20 09:16 PM
Het ventiel zit wel degelijk tussen twee parallelle spaken. Maar dat is op de foto niet goed te zien.

Maar ik heb exact hetzelfde patroon aangehouden als het wiel uit mijn donorlex. Dit is een Koffertje uit 1961 en voor zover is na te gaan nog in geheel authentieke staat. Als ik Roelof goed begrijp is een wiel van een Oto anders dan een wiel van een Koffertje. Mijn Koffertjes (restauratie projectje en donorlex) hebben al de motor met Oto-koppeling. Kan het niet zo zijn dat deze late Koffertjes al Oto wielen hadden?

Nog een leuke bijkomstigheid. Het wiel was nog voorzien van een originele Solex (Vredestein) potdicht band. In een verrassend goede staat.

Attached picture Screenshot_20200103-230433_Photos-01.jpg
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 04/01/20 11:01 AM
Ik heb nog eens naar mijn plafond lopen staren , daar hangen diverse wielen in meer of mindere staat van ontbinding ter voorbeeld, en zie alleen het latere type franse wielen die zo gespaakt zijn dat ze alleen "buiten" spaken hebben. de overige wielen hebben de spaken zo dat er zowel "binnen" als "buiten" spaken zijn. Hoe is je achterwiel gespaakt ten opzichte van je voorwiel ?


gewijzigd: ik stel een vraag en ben toen eens bij je andere berichten gaan kijken, zo te zien is er al wat geknoeid met je wielen dus die vraag ver dat achterwiel is eigenlijk al beantwoord, antwoord dan de vraag iets anders, hoe is het achterwiel van de "donorlex"
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 04/01/20 01:00 PM
Het achterwiel van de Donorlex (met Beckson naaf) is over 2 gespaakt. Vandaag gaat de Beckson naaf uit elkaar om het binnenwerk te controleren en opnieuw in de olie/vet te zetten. Maar dat is weer een ander verhaal.

Dan blijft de vraag of de Koffertje en Oto voorwielen over 2 of over 1 gespaakt werden. Of dat men vanaf een bepaald bouwjaar anders is gaan spaken. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn donorlex, die in alles nog heel origineel is, in het verleden verkeerd opnieuw gespaakt is. Hooguit dat het voorwiel een keertje vervangen is geweest door een ander voorwiel.

Bij mijn geheel originele (dat weet ik dan wel weer zeker) Franse Velosolex is het voorwiel over 1 gespaakt. En ook het Franse voorwiel dat in mijn restauratie Koffertje zat (heb ik nu dus vervangen door de NOS velg gespaakt met de naaf en spaken uit Donorlex) was over 1 gespaakt.

Vanuit de fietswereld weet ik dat voorwielen vaak over 1 gespaakt werden en achterwielen over 2 of zelfs over 3 omdat hier veel meer krachten op komen te staan vanwege de aandrijving en gewicht op het achterwiel.
Posted By: Johnnie Re: Nieuwe velg (NOS) - 04/01/20 06:18 PM
In de fietswereld altijd over 3 gekruist, alleen bijna grote naafhulzen over 2, denk hier aan motorwielen van een E-bike of grote versnellingsnaven. Handmatig vlechten meestal het 3e kruis 1 maal vlechten.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 04/01/20 06:27 PM
Originally Posted by Koosolex
Het achterwiel van de Donorlex (met Beckson naaf) is over 2 gespaakt. Vandaag gaat de Beckson naaf uit elkaar om het binnenwerk te controleren en opnieuw in de olie/vet te zetten. Maar dat is weer een ander verhaal.

Dan blijft de vraag of de Koffertje en Oto voorwielen over 2 of over 1 gespaakt werden. Of dat men vanaf een bepaald bouwjaar anders is gaan spaken. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn donorlex, die in alles nog heel origineel is, in het verleden verkeerd opnieuw gespaakt is. Hooguit dat het voorwiel een keertje vervangen is geweest door een ander voorwiel.

Bij mijn geheel originele (dat weet ik dan wel weer zeker) Franse Velosolex is het voorwiel over 1 gespaakt. En ook het Franse voorwiel dat in mijn restauratie Koffertje zat (heb ik nu dus vervangen door de NOS velg gespaakt met de naaf en spaken uit Donorlex) was over 1 gespaakt. en dat dwingt je om alsnog WEER over 1 te spaken want doe je het anders. heb je langere spaken nodig. Ik zie nu al op 1 van de foto's waar je je nippels ( zeskant) laat zien dat de lengte van de spaken zo is dat ze het einde van de nippel niet eens in zicht hebben. Je hebt dus zeker geen "over" lengte

Vanuit de fietswereld weet ik dat voorwielen vaak over 1 gespaakt werden en achterwielen over 2 of zelfs over 3 omdat hier veel meer krachten op komen te staan vanwege de aandrijving en gewicht op het achterwiel.
Posted By: Roelof Re: Nieuwe velg (NOS) - 04/01/20 07:19 PM
Alle Nederlandse Solexen hadden t/m 1962 ongedopte velgen, het 23 inch koffertje van 60/61 had AF FABRIEK 23 inch ongedopte velgen en werden over 3 gespaakt (zie foto)
In een Solex leven word heel wat afgesleuteld en niet iedereen houd het dan bij origineel, sommige worden ronduit samenraapsels, het zal er niet minder om rijden.
In de link naar topic Wielen en Spaken zijn de wielen van een oto uit 1963 afgebeeld, deze hadden als eerste de gedopte Westwood velgen maar nog wel de chroom voornaaf en de chroom beckson achternaaf met spaaktengte 233mm, voor de ongedopte velg zou ik spaaklengt 235mm nemen.

http://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/74419/oto-wielen-van-62-t-m-63#Post74419

[Linked Image]
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 04/01/20 09:57 PM
Het achterwiel van mijn donorlex had inderdaad een ongedopte velg. Omdat hiervan het chrome ook al aangetast was heb ik deze vervangen door een gedopte imitatie (even concessies doen aan de originaliteit) velg die ik al gekocht hij op de beurs in Vriezenveen. Dus nu twee gedopte velgen op een Koffertje waar volgens Roelof ongedopte velgen ophoren. Ik laat het maar even zo. Als er mooie ongedopte velgen met rug op mijn pad komen kan ik altijd nog weer gaan vlechten.

Vandaag de Beckson klaargemaakt. Gelukkig was het binnenwerk in een voortreffelijke staat. Alleen demonteren, alle onderdelen schoonmaken en volgens voorschrift weer monteren. Met natuurlijk de EP90 olie tussen de lamellen en de kogellagers lekker in kogellager vet. Het wiel draait weer lekker soepel en geruisloos. De remwerking heb ik nog niet echt kunnen uitproberen maar als ik het tandwiel achterwaarts beweeg remt het wiel goed af. Ik heb er wel vertrouwen in. Helaas is het chrome van de remanker wel slecht.

Tevens alle boutjes van het achterscherm vervangen door originele VDH boutjes uit donorlex. Ook het slot met beugeltjes en de achterjasbeschermers van donorlex gehaald. Alle rubbertjes waarmee de jasbeschermers bevestigd zaten zijn er heel vanaf gekomen. Kan ik mooi weer gebruiken. En zo knutsel ik mooi verder.

Attached picture beckson-1.JPG
Attached picture beckson-2.JPG
Attached picture Koffertjel.JPG
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 05/01/20 11:32 AM
al met al heel netjes, vraagje heb je er een zadel op zitten met een genaaid dekje ? ( en voor originaliteit; andere bougiedop ? )
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 05/01/20 11:53 AM
Er zit nu nog een Frans zadel op. Ik ben bezig met een origineel Solex zadel. Ik wacht op de broer van Bobby Solex voor een nieuw dekje. Over een paar weken gaat hij er weer een paar maken.

Ik ben nog op zoek naar een originele overhaakse bougiedop. Roelof heeft mij een origineel exemplaar laten zien maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Iemand tips?

En dan moet ik nog de biezen gaan aanbrengen. Eerst maar een biezen trekker op de kop zien te tikken. En weet iemand de kleurcode van de gouden biezen verf?

En zo leer ik als amateur Citronist steeds meer van het Solex gebeuren.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 05/01/20 12:06 PM
voor biezengebruik ik een 'edding' pen die heb je in heel veel kleuren zoo ook goud en zilver en daar is voor zover ik weet niet echt een ral kleur nummer voor "goud is goud"' zou ik zo zeggen, de fransen hadden biezen met rood, wit en blauw, zal wel iets met hun vlag van doen hebben.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 05/01/20 05:38 PM
ik heb aan de muur een replica hangen van een advertentie uit die tijd , Mij aangeboden tijdens 1 van de vele races die ik gereden heb in Joure. Daar verzonnen ze ieder jaar voor de deelnemers een "'hebbedingetje" als aandenken .

Dit soort advertenties laat vaak details zien van Hoe een solex in die tijd eruit zag. Heb helaas te weinig van deze zaken in het origineel om daar per jaar de exacte uitvoeringen van te kunnen laten zien.
Ook het solex boek geeft geen goede overzichten, wel leuke weetjes, maar is ook pas veel later samengesteld met de wetenschap die tijdens het uitgeven aanwezig was en sommige gegevens zijn "nagemaakt" van hoe het was om enigszins kompleet te zijn.
Zelfs de officieel uitgegeven solex handboeken geven geen goed overzicht omdat veelal gebruik gemaakt is van tekeningen, dat geeft een "artist impression" die niet alles van de werkelijkheid weergeeft EN bij vernieuwingen werden vaak nog oude tekeningen gebruikt omdat het qua mechaniek toch nog wel te gebruiken was.

Kijk maar eens wat je hier van kan maken , (zie je dat Roelof met relevante informatie komt ) Advertentie van solex, grijze OTO , met beckson naaf een zadelbalkframe, maar net geen "koffertje" meer .

Attached picture advertentie.jpg
Attached picture detail advertentie.jpg
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 05/01/20 08:28 PM
Die Edding stift is een goed idee. Morgen tijdens de lunchpauze even langs Flokstra (Groninger's hoef ik niets uit te leggen) lopen.
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 05/01/20 08:39 PM
Dit wiel is duidelijk anders gespaakt dan mijn voorwiel. Dank voor het delen.

Maar ik blijf het toch vreemd vinden dat mijn donorlex een voorwiel had dat over 1 gespaakt was. Als een wiel opnieuw grspaakt moest worden ga ik er vanuit dat de fietsenmaker hetzelfde patroon aanhoudt. Al was het alleen maar om dezelfde spaken te kunnen gebruiken.

Ik heb ook al diverse boeken nagekeken maar de foto's zijn meestal van onvoldoende kwaliteit om het spaak patroon goed te kunnen zien. Ook de foto's van Solexen die op Marktplaats aangeboden worden geven niet het definitieve antwoord. Ik vertrouw op Roelof zijn informatie. Waarom mijn Koffertje dan afwijkt zal wrl altijd een raadsel blijven. Ik kan ermee leven 😉.
Posted By: ovee Re: Nieuwe velg (NOS) - 05/01/20 10:09 PM
Originally Posted by Koosolex
Die Edding stift is een goed idee. Morgen tijdens de lunchpauze even langs Flokstra (Groninger's hoef ik niets uit te leggen) lopen.


Ik heb dat ook wel eens gedaan met een edding pen. Mijn ervaring is dat de punt van die pen dusdanig dik is, zodat de biezen breder worden dan de originele biezen.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 06/01/20 09:27 AM
Originally Posted by ovee
Originally Posted by Koosolex
Die Edding stift is een goed idee. Morgen tijdens de lunchpauze even langs Flokstra (Groninger's hoef ik niets uit te leggen) lopen.


Ik heb dat ook wel eens gedaan met een edding pen. Mijn ervaring is dat de punt van die pen dusdanig dik is, zodat de biezen breder worden dan de originele biezen.
de punt is van glasvezel vezel, aan één kant bijsnijden met een scalpelmes dan kun je zowel brede als smalle biezen trekken EN de punt niet kapot slaan als je de verf oppompt de punt is namelijk ook verend voor een pompwerking, ik heb mensen deze pen ook voor laswerk aanbevolen ( kun je de naad aantekenen) en dan stampen ze met de punt om verf te krijgen, je moet masserend pompen
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 06/01/20 09:32 AM
Originally Posted by Koosolex
Dit wiel is duidelijk anders gespaakt dan mijn voorwiel. Dank voor het delen.

Maar ik blijf het toch vreemd vinden dat mijn donorlex een voorwiel had dat over 1 gespaakt was. Als een wiel opnieuw grspaakt moest worden ga ik er vanuit dat de fietsenmaker hetzelfde patroon aanhoudt. Al was het alleen maar om dezelfde spaken te kunnen gebruiken.Volgens mij zijn juist NIET dezelfde spaken gebruikt bij een vorige klus, wij gebruikten spaken met nippel met ronde kop en schroefgleuf ( NL oa "'Lemet" Belgisch oa "Sapim" en ook hier veel Duitse spaken "klaverblad' jij hebt spaken met nippels met een zeskant en die kom ik alleen tegen bij franse wielen ( Merk ??) denk dus stellig dat een fietsenmaker alleen originele solex spaken ( Made in France) kon krijgen of nog had en die heeft gebruikt, dat verplicht je wel om over "1" te spaken want ze zijn te kort. zie het bericht van Roelof die de NL spaaklengte opgeeft ( over "3")

Ik heb ook al diverse boeken nagekeken maar de foto's zijn meestal van onvoldoende kwaliteit om het spaak patroon goed te kunnen zien. Ook de foto's van Solexen die op Marktplaats aangeboden worden geven niet het definitieve antwoord. Ik vertrouw op Roelof zijn informatie. Waarom mijn Koffertje dan afwijkt zal wrl altijd een raadsel blijven. Ik kan ermee leven 😉.
Posted By: FFAnders Re: Nieuwe velg (NOS) - 06/01/20 10:07 AM
Originally Posted by ovee
Originally Posted by Koosolex
Die Edding stift is een goed idee. Morgen tijdens de lunchpauze even langs Flokstra (Groninger's hoef ik niets uit te leggen) lopen.


Ik heb dat ook wel eens gedaan met een edding pen. Mijn ervaring is dat de punt van die pen dusdanig dik is, zodat de biezen breder worden dan de originele biezen.

Er zijn ook pennen met een stiftdikte van 0,8 mm.
Dat is de edding 780.
Wat je wel moet doen is, de bies afdekken met een dun laagje blanke lak en als dat goed droog is een dikkere laag eroverheen spuiten.
De inkt van edding is n.l. makkelijk oplosbaar met b.v. WD40 en dan is al het werk voor niets geweest.
Posted By: ovee Re: Nieuwe velg (NOS) - 06/01/20 03:37 PM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by ovee
Originally Posted by Koosolex
Die Edding stift is een goed idee. Morgen tijdens de lunchpauze even langs Flokstra (Groninger's hoef ik niets uit te leggen) lopen.


Ik heb dat ook wel eens gedaan met een edding pen. Mijn ervaring is dat de punt van die pen dusdanig dik is, zodat de biezen breder worden dan de originele biezen.

Er zijn ook pennen met een stiftdikte van 0,8 mm.
Dat is de edding 780.
Wat je wel moet doen is, de bies afdekken met een dun laagje blanke lak en als dat goed droog is een dikkere laag eroverheen spuiten.
De inkt van edding is n.l. makkelijk oplosbaar met b.v. WD40 en dan is al het werk voor niets geweest.


Ja, dat klopt dat je het wel moet overspuiten met blanke lak.
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 20/01/20 08:56 PM
Vandaag de eerste probeersels met de Eddingpen 780 voor de biezen op het kettingscherm. Het kan altijd beter maar voor een eerste poging ben ik niet ontevreden.

Attached picture Kettingscherm.jpg
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 20/01/20 09:39 PM
voor cirkels gebruik ik een grote kraspasser waar ik aan één poot een viltstift bind ( kennelijk heten die dingen "steekpasser" maar ik kras er cirkels mee oa om kunststof schijven uit te snijden)
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 20/01/20 10:05 PM
Ik heb uit dun MDF een mal gemaakt en daar met de stift langs getrokken. Nu nog bedenken hoe ik de spatborden en framebuizen ga doen.
Posted By: solexrijen Re: Nieuwe velg (NOS) - 21/01/20 04:41 AM
Een magneetstrip uit en oude rubberstrip van bv een koelkastdeur.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 21/01/20 01:36 PM
Originally Posted by solexrijen
Een magneetstrip uit en oude rubberstrip van bv een koelkastdeur.
je hebt daar ook speciale flexibele rubberen linealen voor daar zit ook een schuine kant aan de onderkant , iets vrij van je oppervlak om te voorkomen dat inkt zich eronder zuigt, dan krijg je een "eronder-zuig" vlek
Posted By: Roelof Re: Nieuwe velg (NOS) - 21/01/20 02:12 PM
Originally Posted by Koosolex
Vandaag de eerste probeersels met de Eddingpen 780 voor de biezen op het kettingscherm. Het kan altijd beter maar voor een eerste poging ben ik niet ontevreden.



De bovenste bies op de kettingkast moet origineel evenwijdig lopen aan de bies op de achterbrug ligger, als je straks de ketting kast hebt gemonteerd zal je zien dat je niet goed uit komt, het eind van de bies moet ongeveer 1.5/2.0 cm onder het boutgaatje uitkomen.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 27/01/20 09:14 PM
ik doe de laatste tijd veel kettingkasten omdat van nogal wat solexen de 8 kantige moer los ligt, Loop dan te prutsen omdat dat onderste boutje van de ketting kast niet goed op zijn plaats wil.

Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel

Van deze Solex bleek de kettingkast zelfs geen onderste boutje te hebben, na reparatie van het trapgedeelte en vastzetten van de moeren was ik dat gepiel met dat boutje zat en heb van een 8 mm breed stripje een hendeltje gemaakt door aan het uiteinde M5 te tappen er een M5 schroefje in te draaien ( zgn "spatbordboutje") had nu een handvatje. >> monteren nu kinderspel ik lepel hem er zo in en bij aandraaien van het moertje draait het schroefje lekker niet mee ( en zou hij dat wel doen krijg je toch het moertje strak want dat draai je naar dat plaatje toe tot hij stuikt)

Attached picture geen boutje.jpg
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 27/01/20 09:21 PM
Vandaag het ketting scherm gemonteerd. Ik ben niet ontevreden over het resultaat. De biezen lopen mooi evenwijdig.

Alleen de afstand tussen de trapper en kettingscherm is erg gering. Hoort dit zo te zijn?

Attached picture Kettingkast.jpg
Attached picture Trapper.jpg
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 27/01/20 09:27 PM
Originally Posted by Joan
ik doe de laatste tijd veel kettingkasten omdat van nogal wat solexen de 8 kantige moer los ligt, Loop dan te prutsen omdat dat onderste boutje van de ketting kast niet goed op zijn plaats wil.

Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel

Van deze Solex bleek de kettingkast zelfs geen onderste boutje te hebben, na reparatie van het trapgedeelte en vastzetten van de moeren was ik dat gepiel met dat boutje zat en heb van een 8 mm breed stripje een hendeltje gemaakt door aan het uiteinde M5 te tappen er een M5 schroefje in te draaien ( zgn "spatbordboutje") had nu een handvatje. >> monteren nu kinderspel ik lepel hem er zo in en bij aandraaien van het moertje draait het schroefje lekker niet mee ( en zou hij dat wel doen krijg je toch het moertje strak want dat draai je naar dat plaatje toe tot hij stuikt)


Ik herken het probleem. Ik moest ook even frutsen om het boutje gemonteerd te krijgen.
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 28/01/20 08:34 AM
Originally Posted by Koosolex
Vandaag het ketting scherm gemonteerd. Ik ben niet ontevreden over het resultaat. De biezen lopen mooi evenwijdig.

Alleen de afstand tussen de trapper en kettingscherm is erg gering. Hoort dit zo te zijn?
is nooit veel, controleer wel of de crank recht is, die zijn door valpartijen nogal eens licht toegebogen, de afstand is ook een compromis tussen afstand tandwiel kettingscherm, inclusief breedte van de ketting en de ruimte aan de buitenkant. ik heb Solexen gezien die hadden te veel vulringen achter het tandwiel om ruimte te maken voor de crank en daar werd dan een cirkel uitgegraven in het staal van kettingscherm door de pennetjes van de schakels van de ketting
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 28/01/20 09:51 PM
En vanavond weer een paar streepjes getrokken. Voor de ronding heb ik een mal gemaakt aan de hand van de biezen die nog zichtbaar waren op de donorlex.

Attached picture Bies-1.jpg
Attached picture Bies-2.jpg
Posted By: Joan Re: Nieuwe velg (NOS) - 29/01/20 08:41 AM
Originally Posted by Koosolex
En vanavond weer een paar streepjes getrokken. Voor de ronding heb ik een mal gemaakt aan de hand van de biezen die nog zichtbaar waren op de donorlex.
gaat prima zo toch
Posted By: Berth Re: Nieuwe velg (NOS) - 29/01/20 08:56 AM
Originally Posted by Koosolex
En vanavond weer een paar streepjes getrokken. Voor de ronding heb ik een mal gemaakt aan de hand van de biezen die nog zichtbaar waren op de donorlex.


Welke dikte van de edding pen heb je gebruikt?
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 29/01/20 10:02 AM
Een Edding 780 pen. Deze heeft een dikte van 0.8 mm. Heb ik niet nagemeten hoor. Maar komt verrassend dicht bij de biezen zoals die nog op mijn originele donorlex te zien zijn.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Nieuwe velg (NOS) - 29/01/20 05:24 PM
Ziet er goed uit.
Ben benieuwd naar het totaal plaatje van de Solex.
Posted By: Koosolex Re: Restauratie Koffertje 1961. - 16/02/20 12:14 AM
Even weer een update van mijn restauratie projectje. Vandaag het nieuwe zadeldekje binnen gekregen. Past perfect. Het wordt steeds meer een mooi Koffertje. Het afbouwen kan beginnen. De stickers, jas beschermers, slot en valbeugel nog monteren. Daarna de verlichting in orde maken en alles netjes afstellen. Vandaag al wel stiekem een eindje op gereden. Viel niets tegen.

Attached picture Solex-01.jpg
Attached picture Solex-02.jpg
Attached picture Solex-03.jpg
Attached picture Solex-04.jpg
Posted By: Berth Re: Restauratie Koffertje 1961. - 16/02/20 09:20 AM
Vandaag al wel stiekem een eindje op gereden. Viel niets tegen.
******************************************************************************************************

Weet je zeker dat niemand je gezien heeft ?
Het ziet er erg mooi uit.
Posted By: John Meisters Re: Restauratie Koffertje 1961. - 16/02/20 11:54 AM
Heel mooi koffertje hoor, en ziet er allemaal origineel uit. Complimenten!
Posted By: Joan Re: Restauratie Koffertje 1961. - 16/02/20 04:57 PM
ik mis ringetjes onder boutkopjes en moertjes. Steekt de zadelpen wel ca 1 cm door zijn wurgklem heen ? Veel zie ik, dat ze de bovenkant van de pen gelijk zetten met bovenkant wurgklem zetten. De pen heeft dan geen weerstand tegen inknijpen en gaat uiteindelijk onder belasting vervormen. Door hem er (ca die cm) doorheen te steken is er meer pijp"body" om weerstand tegen samendrukken op te werpen
Posted By: Antoine Re: Restauratie Koffertje 1961. - 16/02/20 05:00 PM
Hij is mooi geworden
Posted By: Koosolex Re: Restauratie Koffertje 1961. - 16/02/20 07:33 PM
Originally Posted by Joan
ik mis ringetjes onder boutkopjes en moertjes. Steekt de zadelpen wel ca 1 cm door zijn wurgklem heen ? Veel zie ik, dat ze de bovenkant van de pen gelijk zetten met bovenkant wurgklem zetten. De pen heeft dan geen weerstand tegen inknijpen en gaat uiteindelijk onder belasting vervormen. Door hem er (ca die cm) doorheen te steken is er meer pijp"body" om weerstand tegen samendrukken op te werpen


Welke ringetjes bedoel jij? Die waarmee je de wurgklem vast zet? Want die zitten er wel degelijk. Misschien niet goed zichtbaar op de foto.

Ik heb het zadel een paar centimeter later zakken zodat de top van de zadelpen niet te zwaar belast wordt. Bedankt voor de tip Joan!
Posted By: Johnny_Solex Re: Restauratie Koffertje 1961. - 17/02/20 05:22 PM
Dat ziet er prachtig uit .

Groet Johnny_Solex.
Posted By: Koosolex Re: Restauratie Koffertje 1961. - 06/03/20 05:48 PM
Voor de liefhebbers weer een update van mijn restauratie projectje. Het venijn zit hem in de staart. Zoals elders al te lezen is heb ik wat problemen om mijn tankje helemaal mooi en lekvrij te krijgen. Maar ik had nog een ander tankje liggen. Die heb ik ook losgehaald, beugeltjes hard-gesoldeerd, vertint en weer dicht gezet. Dit keer gaat het allemaal een stuk soepeler. Al doende leert men. Ook de achter jasbeschermers waren wat lastig te monteren. Aan een kant probleemloos maar aan de andere zijde leek de jasbeschermer te kort te zijn. Maar met veel geduld alles toch netjes gemonteerd gekregen. Ik doe mijn best om zoveel als mogelijk is de oude onderdelen weer her te gebruiken. En anders ga ik op zoek naar goed spul. Geen namaak maar originele Solex onderdelen. Mijn Donorlex blijkt in deze een haast onuitputtelijke bron te zijn. Zo zijn ook alle rubbers waar de jasbeschermers mee gemonteerd zitten 60 jaar oud. eens kijken hoe ze zich in de praktijk houden. Ik ben er nog niet maar het einde ls al wel in zicht.

Attached picture solex-1.JPG
Attached picture solex-2.JPG
Attached picture solex-3.JPG
Attached picture solex-4.JPG
Attached picture solex-5.JPG
Posted By: Koosolex Re: Restauratie Koffertje 1961. - 06/03/20 05:54 PM
En nog een paar foto's.

Attached picture solex-6.JPG
Attached picture solex-7.JPG
Attached picture solex-8.JPG
Posted By: Johnny_Solex Re: Restauratie Koffertje 1961. - 06/03/20 06:13 PM
Die is heel mooi geworden netjes hoor heel veel plezier en veilige kilometers toegewenst .

Groet Johnny_Solex.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Nieuwe velg (NOS) - 06/03/20 08:34 PM
Kappie erop en karre met dat ding. laugh
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 06/03/20 08:53 PM
Eerst nog een brandstoftankje. Anders moet ik zo hard trappen. grin
Posted By: Alfons_Amuse Re: Nieuwe velg (NOS) - 08/03/20 08:21 AM
Originally Posted by Koosolex
Eerst nog een brandstoftankje. Anders moet ik zo hard trappen. grin


Hahaaa, ja dat is zo. Nou succes met trappen dan. laugh
Posted By: Koosolex Re: Nieuwe velg (NOS) - 09/03/20 09:13 PM
En meetrappen hoeft ook niet meer. Het brandstoftankje is dicht en zit erop. Het Koffertje loopt als een zonnetje. Nu alleen nog de details afwerken en dan naar de RDW om ook legaal de weg op te mogen.

Attached picture solex.JPG
Posted By: Alfons_Amuse Re: Nieuwe velg (NOS) - 09/03/20 09:46 PM
Ziet er goed uit. Plezier en succes met de keuring.
© Solex Forum