Solex forum
Posted By: Antoine Solex Antoine - 06/08/16 10:16 AM
Ik ben nu sinds een week of 3 eigenaar van een Solex S3800 (wat is het verschil tussen een 3800 en een S3800?).
Tijdens de testrit merkte ik speling in diverse delen, je kon eigenlijk niet zonder handen rijden.
Het eerste wat ik heg gedaan is het demonteren van de wielen en de as te monteren zonder de speling die er inzat. De borgmoer kon ik met mijn vingers verdraaien..
Verder werkte de remmen niet naar behoren. Remblokken voor waren niet goed gemonteerd en helemaal verkeerd afgesleten. De trommelrem zat vast en was geen beweging in te krijgen. Na een tijdje bewegen kwam er weer beweging in. Meteen de remkabel beter afgesteld, nu kan ik ook weer remmen.
Ik heb direct nieuwe remdelen gekocht en deze ga ik in de winter monteren. Dus remblokken, remvoering, kabels ed.
Ik ben voor mezelf een soort dagboek aan het bijhouden wat ik allemaal heb gedaan aan de Solex. Gelukkig heb ik er niet al te veel voor betaald (incl kenteken), iemand die de Solex gekocht had om er meteen mee te rijden zal niet echt blij zijn geweest.

Attached picture 10.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 06/08/16 03:35 PM
Dan keek de vorige eigenaar niet zo nouw, zo te horen.
Let wel op dat het rubber van de remblokjes er niet uit kunnen schieten tijdens het remmen. Ook moet het blokje tegen de voorvork rusten zodat hij ook niet scheef komt te zitten tijdens remmen. Iig, zo hoort het bij een Otto te zitten.
Een Solex is geen rem monster hoor.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 06/08/16 06:16 PM
0 (wat is het verschil tussen een 3800 en een S3800?)

Staat er niet altijd een "S" voor...? Nooit in verdiept, maar de 2200 heette ook S2200, kijk maar naar het logo op de luchtfilterkap, reclame etc. wink

Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 06/08/16 07:47 PM
Nee de oude eigenaar keek niet zo nou.. de standaard zat met 1 boutje 'vast'.. De remblokken raakte meer de banden dan de velg zelf (zie bijlage) Remmen vind ik best belangrijk, dat het minder remt dat een moderne fiets is begrijpelijk. Ik heb me al tijdens het rijden een beetje aangepast.

Attached picture 11.jpg
Posted By: Johnnie Re: Solex Antoine - 06/08/16 08:16 PM
Staat Ssss niet voor Solex?
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 06/08/16 09:08 PM
Ik denk dat de S voor Solex staat, maar ik heb stickers van 3800 en s3800 gezien vandaar dat ik denk dat er toch een verschil in zit.
Vandaag een ritje gemaakt van 22 km. Top snelheid via gps was 32 km/uur. Het viel helemaal niet tegen. Vandaag nog een houten plankje gemaakt waar ik mijn voeten op kan zetten.misschien ga ik het monteren, anders was het leuk om weer ff bezig geweest te zijn.
Posted By: 105solex Re: Solex Antoine - 04/01/17 09:55 AM
kleine tip voor de voor remmen blokjes monteren voor v brakes dan remt hij een stuk beter.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 12/03/17 04:28 PM
Ik ben vandaag begonnen met het demonteren van de Solex en het vervangen van diverse onderdelen. Ik heb al een klein lijstje gemaakt met onderdelen die ik nodig heb alleen kan ik 1 onderdeel nergens vinden (ik weet ook niet de juiste omschrijving).

Wat ik zoek is het dunne ringetje die de kogels tegenhoud van de wielas. Ik wil de kogels vernieuwen samen met het "vet". Het vet was 1 brok harde zooi geworden. Na schoonmaken van de onderdelen zag ik dat 1 ringetje gescheurd was, die wil ik dus ook graag vervangen. Heeft iemand een idee of en waar je die ringen kunt halen (en de naam ervan?). Kogels moeten 7/32" zijn, kan dit kloppen? Ik meet met de schuifmaat ongeveer 5,5 mm.
Posted By: Roelof Re: Solex Antoine - 12/03/17 05:45 PM
Wat je zoekt is een stofring van verend staal, maak er een foto van een vraag bij de solex handelaren of op MP.....of misschien heeft hier iemand dit onderdeel liggen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 12/03/17 06:09 PM
Ik zal morgen een foto maken van het onderdeel. Bedankt voor je reactie.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 12/03/17 06:13 PM
voor die ringen zoek ik ook nog een adres want dat is een soort van hard staal dat als zo een "kikkerklikkertje" van bol naar vlak geklikt moet worden om zich vast te zetten in de passing waar ook de wielnaafkogelcup inligt .
je hebt er ook nog maten in ( voor leLeu)
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 12/03/17 06:51 PM
Hopelijk kan er iemand ons helpen ;-) . Ik ga aankomende week ook nog naar een fietsenmaker, misschien heeft die een oplossing/ringen. Ik neem aan dat die ringen bij meerdere mensen kapot gaan?!
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 12/03/17 11:18 PM
De meeste zijn bij mij nog heel. Anders de cup knalvol met vet duwen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/03/17 09:07 AM
Vanwege een drukke werkweek heb ik geen tijd gehad om wat dingen uit te zoeken. Ik ga vandaag naar een fietsenmaker, misschien heeft hij nog tips of materiaal.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 19/03/17 08:35 AM
Een gemakkelijke oplossing gevonden. Ik heb 4 ringen met een diameter van 3 cm gekocht. Hiervan moet ik het gat wat opboren en dan kan hij in de velg geperst worden, misschien met behulp van wat loctite.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/03/17 06:38 PM
Ik ga het toch anders doen. Als het goed is krijg ik 2 originele ringen toegestuurd. Tevens is dankzij Marcel het probleem met de verlichting voor 90 % opgelost. Volgens hem kwam het regelmatig voor dat er kortsluiting werd gemaakt ter hoogte van de schakelaar en de draad die naar de koplamp gaat. Vandaag even gemeten en ik moet hem gelijk geven, er was kortsluiting. Ik heb de kabelschoen gedraaid en na het draaien aan het vliegwiel zie ik het lampje gaan branden. Gisteren op de beurs in Lommel een aantal onderdelen gekocht en een mooieigen schaalmodel van een solex. Ik had de norev 3800 al maar deze is 2 x zo groot.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 20/04/17 06:48 PM
Ik heb jullie hulp (weer) nodig. Ik ben bezig met de Solex een onderhoudsbeurtje te geven. Nieuwe remmen, remkabels, remblokken, verlichting, beetje roest wegwerken en heb ook de motor ontkoold. (er was in mijn ogen niet veel aanslag dat weg ging). Cinderkop heb ik met een doekje schoongeveegd. Daarna heb ik de cilinderkop terug gedraaid en met 11,9 nm vast gezet. Ik vond de Decompressie spaak wat te los en heb deze strakker gezet. De decompressieklep kan ik ongeveer 1,0 mm induwen. Nu wilde ik vandaag ff kijken of de motor goed wilde starten. Aangezien ik nog moet wachten op spullen om de voorrem te maken dacht ik, laat ik eens een slinger aan het vliegwiel geven. Binnen een halve slag sloeg hij aan en knalde lekker zonder uitlaat. Nu was alleen het probleem dat ik de motor niet meer uitkreeg. WAT HEB IK FOUT GEDAAN :-/ Stond de Decompressiespaak te strak zodat hij niet afsloot? Is er een manier om de Solex te laten afslaan zonder de Decompressieklep te gebruiken?
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 20/04/17 07:15 PM
ja die is er: een extra draadje trekken naar de contactpunten .

of de oude truuk van melkwagen motortjes, een draadje/schroevedraaier/sleutel of iets ander geleidend tegen een koelrib aanhouden en dan naar de punt van de bougie wijzen, dan vonkt hij buiten de cylinder en niet erin , even oefenen .

niet de bougiedraad lostrekken
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 20/04/17 07:22 PM
Wat kan de reden zijn dat de motor niet afsloeg?
De decompressiespaak toch te strak?
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 20/04/17 07:25 PM
Ja dat is vervelend, je solex staat volgas te blèren en de decompresseur doet het niet...
Joan had al wat truukjes. Ik krijg ze meestal uit door het gas dicht te draaien en de choke volledig naar links te zetten.
(Motor op de band).

Anders vliegwielkap los en je schoen tegen het vliegwiel. Onortodox maar ja wat moet je dan frown
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 20/04/17 07:47 PM
Net via Facebook even met John over het probleem gehad. Ik ga een gaatje schoon maken en voor zorgen dat ik er zeker van ben dat de decompressie klep goed werkt. Bedankt voor de tips.
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 20/04/17 11:28 PM
Je kunt inderdaad je schoen tegen het vliegwiel zetten als je de kap eraf kunt krijgen maar soms lukt dat niet als er een motorbeugel gemonteerd is.
Mengselhendel naar links werkt ook vaak wel en een andere mogelijkheid:
heb je een soepele retourslang, deze dichtknijpen en anders de slang lostrekken van de carburateur en de uitloop met je vinger dichthouden, de motor "verzuipt" en gaat uit.

Wat ik ook nog wel eens tegenkom :
de tuimelaar van de decompressie heeft weerstand waardoor het lijkt dat de klep ingedrukt wordt maar in werkelijkheid wordt alleen de veer ingedrukt maar de klep blijft op zijn plaats,
even goed opletten dat het "stelschroefje" ook naar beneden gaat bij decomprimeren.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 21/04/17 02:53 PM
ja voet tegen vliegwiel, heb ik bij oude geforceerd gekoelde kreidlers nog meegemaakt, koelribben eraf en schoenzool verbrand , gelukkig was ik de toeschouwer en niet het slachtoffer.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 21/04/17 07:10 PM
Ik ga morgen eens kijken of ik iets kan vinden wat niet goed is. Zondag krijg ik de onderdelen waar ik op zit te wachten en kan ik hem afbouwen. Aangezien er weer een lang weekend aankomt wil ik hem weer snel rijdend hebben. Ik heb nog geen tijd gehad om met mijn lederen jas te gaan rijden :-)Wat zijn naast een lederen muts en een lange lederen jas nog meer kenmerken van een solex rijder?
Vandaag via mp het grote solex boek kunnen kopen. De hobby begint steeds leuker te worden
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 21/04/17 08:46 PM
nog meer kenmerken van een solex rijder, geen leren helmpje en lange leren jas, konden ze vroeger niet betalen, kostte net zoveel als een solex .

kijk maar eens op oude fotos oa van personeel van de vd Heem fabriek .

hier in de buurt als extra: klompen en een vliegeniersbril.
sommigen een lange gebreide sjaal . handschoenen zijn we het nog niet over eens
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 21/04/17 09:28 PM
+ een bepaalde gezichtsuitdrukking, meestal lachend wink
Posted By: Huub Re: Solex Antoine - 22/04/17 01:03 AM
En vliegen tussen de tanden
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 22/04/17 08:50 AM
Niet alleen vliegen tussen de tanden. Tijdens mijn eerste ritje had ik al 20 vliegen gevangen in mijn gezicht, ik draag daarom altijd een bril. Jammer van de lederen jas, maar goed dan ben ik maar een 'rijke' solex rijder ;-) Aan klompen heb ik ook gedacht echter heb ik vroeger wel eens klompen gehad en dat was geen succes.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 22/04/17 11:04 AM
Helaas iets meer schade door mijn domme gedoe met de motor :-/
De punten van de koelvinnen van het vliegviel zijn een beetje gebogen (lijkt me niet zo erg) en van 1 vin is een stuk afgebroken. Eigen schuld dikke bult zeggen ze dan. Dat zal de koeling niet verstoren neem ik aan, ik ga wel rustig opzoek naar een vervangende.

Verder heb ik de decompressie klep na gekeken. Ik denk dat ik bij het terug monteren van de kop en het plaatsen het het plaatje die de klep bedient, de klep wat strakker heb gezet. Hij gaat maar een klein beetje open. Hoever mag de klep opengaan? Ik las al niet te ver anders kan hij de zuiger raken. Maar is er geen standaard 'instelling', bv geheel vast draaien en dan een aantal slagen open draaien?
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 22/04/17 01:25 PM
Gewoon uittesten Antoine, ik schat 2 a 3 hele slagen los nadat je hem vast hebt gezet.

Vliegwielen hebben al gauw de vinnen verbogen, als je motor draait zonder vliegwielkap en je stuur slaat om naar links dan heb je al prijs frown
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 22/04/17 01:45 PM
Ik heb hem nu zo gezet dat de klep de zuiger net niet (kan) raken, ongeveer een mm of 2 a 3. De spaak heb ik ook opnieuw gebogen en je kunt zien dat de schroef/klep omlaag en omhoog gaat. Het kanaal is ook meteen schoongemaak, dit heb ik met de, toen nog, rechte spaak gedaan.
Binnenkort weer eens gaan rijden gelukkig.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 23/04/17 06:14 PM
Vandaag wat onderdelen opgehaald tijdens de oldtimerbeurs in Budel. Bij thuiskomst heb ik de voorrem gemonteerd. Nog een paar kleine dingen en ik kan weer rijden.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 23/04/17 07:51 PM
Origineel bericht van: John Meisters
Gewoon uittesten Antoine, ik schat 2 a 3 hele slagen los nadat je hem vast hebt gezet.

Vliegwielen hebben al gauw de vinnen verbogen, als je motor draait zonder vliegwielkap en je stuur slaat om naar links dan heb je al prijs frown


en een tijdje terug was ik op zoek naar de prijs van vliegwielen en die lagen toen rond de 85 euro, nu zie ik ze tussen de 50 en de 60 euro. daar word je wel voorzichtig van .
heb problemen met een chinees vliegwiel daar hebben ze de stalen lamellen te veer naar buiten geplaatst en niet netjes tangentieel, steken aan de binnenkant daarom op een heel stuk NIET door het giet zink en aan de buitenkant juist wel. vonkt ( elektronisch) heel onregelmatig alsof de motor viertakt, maar met wat voor sproeier dan ook en met wat voor remhevel afstelling dan ook dat "viertakten" blijft erin. bovendien ben ik bang omdat ik de lamellen aan de buitenkant zie dat dit vliegwiel een keer uit elkaar klapt
Posted By: zeezout Re: Solex Antoine - 23/04/17 08:24 PM
Het zoveelste voorbeeld van Chinese bagger. Prutswerk. Ze kunnen het heus wel als er een Westers bedrijf ze nauwlettend op de vingers kijkt (kijk naar bijv. Apple), maar zodra ze zelfstandig iets willen gaan namaken is het heel vaak heel slecht, en met grote stappen gauw thuis, in elkaar geflanst.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/04/17 08:44 PM
Wat is de reden dat het ijzeren beugeltje die bij de remblokjes hoord tegen de voorvork zit? Is dit alleen stevigheid of heeft het een andere reden?
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 24/04/17 09:16 PM
Hopelijk begrijp ik je goed: dat U vormige beugeltje waar de remblok aan bevestigd is?

Als je remt wordt dit beugeltje tegen de voorvork aangeduwd. De voorvork vangt dus in feite de krachten op.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/04/17 11:41 PM
Dat klopt John , de u beugeltjes. Ik dacht al dat dat de reden was.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 25/04/17 03:07 PM
Vandaag 'Het grote Solex boek' in ontvangst mogen nemen. Zijn er nog meer boeken die een Solex rijder 'Moet' bezitten?
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 25/04/17 03:38 PM
Het grote Solexboek is erg goed.
Le Velosolex de mon père is in het frans maar ook beslist een aanrader.
Posted By: zeezout Re: Solex Antoine - 25/04/17 05:13 PM
Ik ga ze wellicht ook nog eens aanschaffen. Voor de heb.
Maar als ik een probleem heb krijg ik hier meestal zulke goede adviezen dat ik me afvraag of zelfs mon père er antwoord op had geweten wink
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 25/04/17 05:26 PM
En daarbij kan je ook heel veel informatie op de goochel-website vinden. whistle
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 25/04/17 06:14 PM
Het hoort een beetje bij de verzameling :-)
Ik heb ooit eens een boek gezien met daarin accessoires ed voor de Solex. Volgens mij stond in dat boek ook vele modellen en wat uitleg er over. Ik dacht Franstalig, dus kan zomaar het boek zijn wat jij bedoelt John.
Posted By: Pierre Re: Solex Antoine - 26/04/17 03:41 PM
ik heb hier ook nog zo een frans boekje liggen alleen spijtig dat ik het niet kan lezen maar de prentjes zijn ook mooi
gr pierre
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/04/17 04:38 PM
Ik kijk ook voornamelijk plaatjes Pierre :-) Al kan ik Franse taal redelijk goed verstaan.
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 26/04/17 05:33 PM
Als het een Oto hebt dan is deze ook leuk voor de verzameling :


Attached picture Boek.png
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 26/04/17 05:50 PM
Ja daar kun je ook veel terugvinden op technisch gebied. Echt een aanrader, ook 3800 bezitters hebben er wat aan
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/04/17 07:10 PM
Ik heb dat boek digitaal maar zal hem ook graag, voor een betaalbaar bedrag, in boekvorm willen hebben.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 26/04/17 08:19 PM
Gewoon uitprinten, gaat prima
Posted By: Trommel Re: Solex Antoine - 26/04/17 09:20 PM
Origineel bericht van: Ant_one
Ik heb dat boek digitaal maar zal hem ook graag, voor een betaalbaar bedrag, in boekvorm willen hebben.


Haha ik heb dat boek uitgeprint ongeveer 200 pagina`s in een map / ordner zitten.
Als je op 7 mei naar dancing, feest café "De Gouden Leeuw " (Bergeijk, jou wel bekent denk ik ) komt gaan we dat regelen.
Vraag naar de DRUMMER van de band haha wink grin
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/04/17 06:59 AM
Nee noooooit van gehoord Whirlwinds :-) Ik stuur je een persoonlijk bericht.
Posted By: Trommel Re: Solex Antoine - 27/04/17 08:49 AM
Origineel bericht van: Ant_one
Nee noooooit van gehoord Whirlwinds :-) Ik stuur je een persoonlijk bericht.

Wereldberoemd (en vroeger berucht )bij jullie in de buurt ...
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/04/17 02:38 PM
Het doe het zelf boek is gevonden, dus die kan van het lijstje af, bedankt Ad.
Posted By: Pierre Re: Solex Antoine - 27/04/17 04:41 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Als e een Oto hebt dan is deze ook leuk voor de verzameling :

die heb ik ook ronald
gr pierre
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/04/17 01:10 PM
Vandaag voor het eerst weer een stukje gereden met de solex en heb wat + en - punten.

+ Verlichting werkt weer
+ Motor is stiller , er rammelt minder (oa de decompressiespaak opnieuw 'afgesteld')

- Voorremmen piepen en ik twijfel of ze goed gemonteerd zitten. Het lange gedeelte zit nu naar achter. Ze slijten nu ook vreemd, de linker is schuin afgesleten. Bij thuis komst het blokje meer op de velg gericht/afgesteld
- Trommelrem doet zijn werk niet, ik ben geen trommelrem gewend (dat kan ook) Bij duwen van de Solex remt het achterwiel naar behoren. Bij rijden voel ik hem niet inhouden. Moet ik harder knijpen misschien? Er zijn nieuwe trommelremmen gemonteerd.

De Solex startte weer na 1 a 2 meter en de decompressieklep werkte gelukkig weer, hij sloeg netjes af na het in knijpen van de hendel. Nu heeft hij 1,5 dagen rust en wordt zondag weer uit de schuur gehaald voor een langer ritje met beter weer.

Aangezien ik het gedeelte waar de trommelremmen in gemonteerd zitten zo los kan nemen, vermoed ik dat ik onderdeel nr 52193602 en 52144506 mis, een ring en een platte moer.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 28/04/17 03:30 PM
Let op. Het remblokjes moet zo gemonteerd teert worden dat hij bijna tegen de voorvork komt aan de voorzijde. Als je remt moet het blokje tegen de voorvork komen ter ondersteuning.
Anders zal het remblokjes eruit schieten tijdens remmen en schiet je door.
Achterrem moet gewoon goed kunnen remmen. Die heb je zeker nodig als het regent. Voorrem doet dan bijna niets meer.
Denk aan je veiligheid.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/04/17 05:24 PM
Het lange gedeelte van de remblokjes moet toch naar achteren wijzen?
Het achterwiel heb ik gemonteerd zonder de trommel te centreren, hopelijk zit daar het probleem.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/04/17 07:34 PM
Een groter probleem dan dat ik dacht...
Ik kon er niet mee leven dat hij niet goed remde dus ben naar de schuur gegaan en heb de velg uit het frame gehaald.
Wat blijkt.. toen ik de trommelrem uit de velg haalde zag ik heel veel ijzervijlsel. Ik draaide aan de steekas en die bleek krom te zijn. Vorig jaar reed ik met remmen waar maar een beetje voering opzat, nu met de nieuwe remmen krast de voering door de kromme as tegen de velg en haalt telkens wat ijzer weg????

Een baal momentje dus.. ik weet even niet hoe nu verder.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 28/04/17 08:59 PM
Kun je foto's maken. Praat makkelijker.

Er is altijd een oplossing te bedenken. Komt goed.
Posted By: Pierre Re: Solex Antoine - 28/04/17 09:01 PM
een nieuwe naaf steken of een tweede hands wiel zoekken wand bij een nieuwe naaf moet je ook wel een wiel kunnen spaken
gr pierre
Posted By: Pierre Re: Solex Antoine - 28/04/17 09:02 PM
een nieuwe trommel rem naaf steken of een tweede hands wiel zoekken wand bij een nieuwe naaf moet je ook wel een wiel kunnen spaken
gr pierre
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/04/17 09:21 PM
Een foto is moeilijk omdat ik alles al schoon heb gemaakt. De as is ongeveer in het midden een kleine mm krom. Dit is alleen zichtbaar banner hij gemonteerd zit en je de as ronddraait. Ik heb de as gedraaid op een plankje hout en dan zie je ook dat hij krom is. Ik kan natuurlijk proberen de as recht te slaan/buigen maar denk dat ik dan de draad beschadig op de plek die ik nodig heb om de conus te monteren. Misschien is het gemakkelijker om een nieuwe as m10 x 155mm te gaan zoeken. Een nieuw of ander wiel zie ik niet zo zitten omdat de Solex een hobby is en het juist de uitdaging is om dit soort problemen op te lossen. Mocht het niet lukken dan ga ik vragen of een Ad of Marcel mij hierbij kan helpen en het kunnen repareren, maar eerst zelf proberen.. mede met de hulp van dit fijne forum Bedankt voor alle hulp tot nu toe en hopelijk nog voor lange tijd
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 29/04/17 04:05 PM
deze assen gaan heel makkelijk krom.
als je weet waar hij krom is ( langs een rechte meetlat of schuifmaatlichaam leggen ) is hij simpel weer te richten,
in bankschroef klemmen tussen twee zachte plaatjes aluminium om de draad niet in elkaar te drukken met de bocht net buiten de bekken ( as horizontaal)
dan met gedore ringsleutel 14 ( die zijn lomp en sterk) zodanig eroverheen laten vallen dat je deze als hefboom kan gebruiken en dan richten.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 29/04/17 05:30 PM
Goed idee die plaatjes aluminium, ik ga het morgen proberen misschien kan ik dan toch nog een stukje gaan rijden. Bedankt !
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 29/04/17 05:53 PM
het beste resultaat bereik je als de sleutel ( het ronde stuk) op de plek van de bocht zit en de (holle)bocht van de ringsleutel tegen de as aanleunt en dan duwen in de richting van de pijl, zie daarvoor de foto

Attached picture plaatje van plaatjes.jpg
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 29/04/17 07:50 PM
SUPER bedankt Joan! Wat een fijn forum. Je moet je een beetje 'bewijzen' en dan krijg je alle medewerking super !!
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 30/04/17 12:37 PM
Weer een paar uurtjes verder en heb het daadwerkelijk probleem gevonden.



Ik moet dus opzoek naar 2 nieuwe/gebruikte conussen en as en het liefst 44 nieuwe kogeltjes 7/32 (5,55 mm).

Eerst ff Formule 1 kijken en dan ga ik een zoeken en informeren.
Tip en aanbiedingen zijn altijd welkom.

Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 30/04/17 05:24 PM
conen moet je mee oppassen zitten per as type evengoed nog heel veel verschillen in diameter en hoogte

en formule 1 was het aankijken niet waard, Max gaf ook al commentaar "zat me te vervelen"
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 30/04/17 06:12 PM
Ik heb Ad de vraag gesteld of hij iets kan leveren. Mocht hij niet kunnen leveren dan ga ik naar het volgende adres. Marcel v/de Ven heeft tot 3 mei vakantie dus die kan ik nog niet vragen. Op de site stond dat ze tijdelijk niet leverbaar waren.

Oja Formule 1 was slaap verwekkend na de start was het een optocht.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 30/04/17 09:17 PM
hebben ze in bergeijk geen fietsenmaker die er al heel lang zit, leleu was "onkruid" onder de remmen en niet alleen door solex toegepast best kans dat je ze vind als je maar niet specifiek om solex spullen vraagt ( en misschien zelfs dan evengoed toch wel)
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 01/05/17 04:51 AM
Nee helaas niet. We hebben wel 3 bedrijven maar die mensen zijn vrij nieuw in het vak. Ik weet een bedrijfje in de buurt die misschien kan helpen. Komt wel goed.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 02/05/17 01:17 AM
Zoals ik al dacht.. bij 2 fietsenmakers geweest en kreeg hetzelfde antwoord.. hmmm er zijn 24 verschillende conussen en Assen we kunnen je niet helpen. Vroeger ging je naar een fietsenmaker en die had veel onderdelen liggen.
Vandaag ga ik naar Ad hij ging kijken of hij iets heeft liggen. Zoiets gaat toch wel vaker kapot en zeker bij de oudere versies?
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 02/05/17 08:37 AM
zoiets gaat inderdaad heel vaak kapot, heb dan ook liever de uitvoeringen met kogel lagers daar zit tenminste standaardisatie in en is al decennia lang hetzelfde ( de maatvoering dan )

omdat het nogal kapot gaat het advies om om het andere jaar hier eens onderhoud te plegen ( kun je in dat andere jaar het blok doen)
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 02/05/17 10:57 AM
Ik had de lagers ook al gezien incl de bijbehorende assen. Deze passen niet in een standaard velg van een s3800? Ik weet wel wat ik op voorraad ga hebben binnenkort :-)
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 02/05/17 03:54 PM
Nieuwe conussen heb ik gevonden bij Ad, dus die kan ik alvast monteren. Tevens bij een fietsenmaker in een ander dorp langs gegaan en daar heb ik 50 kogeltjes kunnen kopen als 3 cent P/s. Dit is iets wat de hobby leuk maakt en houd.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 05/05/17 08:38 PM
Vandaag begonnen met het poetsen van de velgen. De roest is al gedeeltelijk weg en de spaken beginnen al wat te glimmen. Morgen eens proberen met een boormachine en wat polijstmiddel.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 05/05/17 10:46 PM
bij de lidl hebben ze regelmatig roterende staal en messing borstels, die met zachte draad doen het chroom geen kwaad en verwijderen de losse roest wel
Posted By: Trommel Re: Solex Antoine - 05/05/17 11:13 PM
Origineel bericht van: Ant_one
Vandaag begonnen met het poetsen van de velgen. De roest is al gedeeltelijk weg en de spaken beginnen al wat te glimmen. Morgen eens proberen met een boormachine en wat polijstmiddel.

Prima spul,
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 06/05/17 07:30 AM
Haha Ad, dat spul heb ik al jaren en eigenlijk nooit gebruikt tot gisteren avond :-) Hiermee worden de velgen dus behandeld.

@Joan, ik heb vanuit het verleden nog wat poets spullen over waaronder diverse borstels. Ik wil wel nieuwe gaan halen en zal wat vaker naar de Lidl gaan. Leuke spullen hebben ze daar voor kleine klussen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 07/05/17 01:04 PM
Bedankt Trommel voor het boek en de CD. De velg is ook opgeknapt van een dagje poetsen en schuren. De roest is door de chroomlaag gekomen, om die reden zie je nog kleine plekjes en beschadigingen. Gezien het geen nieuwe velgen moeten worden ben ik tevreden. Nu de voor velg nog.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 14/05/17 03:31 PM
Vandaag de as incl nieuwe kogeltjes, vet en conussen gemonteerd. Wat blijkt, na monteren van het wiel is er speling die er eerst niet was. Na controle kwam ik er achter dat de trommelrem, of iig de afdekplaat waar de voeringen in gemonteerd zitten, krom is. Ik ga dus opzoek naar een vervangende. Die van mij rechtzaken zal niet meevallen maar ga het wel proberen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 14/05/17 05:01 PM
Enig idee waarom die nu krom is. Dan moet het toch goed fout zijn gegaan toen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 14/05/17 05:15 PM
Ik kan denk ik wel iets bedenken, maar of dat echt de reden is?
Als je heeeeeeeel goed kijkt zie je dat er onder de opstekende rand voor 2,5 cm is afgebroken. Waarom dit gedaan is? Het kan zomaar gebeurd zijn tijdens een vorige wisseling van de remvoering. Teveel kracht en de plaat is krom?? Hij is wel net op dat punt niet meer recht.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 14/05/17 07:37 PM
Ik zie geen foto van de remplaat frown
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 14/05/17 07:39 PM
Ik dacht dat ik die hier geplaats had, hij staat wel bij tekoop gevraagd
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 14/05/17 07:58 PM
veel remplaten zijn een drager plaat die rechtdoor oversteekt en een blikkerige afdekplaat om de rest van het gat te dichten, als deze iets krom is recht buigen of zo laten . en de drager plaat is vaak ook simpel te richten, waar bij wat kleine stukjes hout en een bankschroef om te klemmen in combinatie met een waterpomptang om te buigen kom je tot goede resultaten
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 14/05/17 08:30 PM
Ik ga eerst een weekje vakantie vieren aan de kust in België en daarna zal ik eens kijken of ik hem recht kan krijgen. Jammer dat het nog niet helemaal goed is, maar beter goed.maken dan meer kapot rijden.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 05/06/17 07:56 PM
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om naar de rem te kijken. Na mijn vakantie heb ik tijd gestopt in het zoeken een aanschaffen van een andere wagen. Binnenkort ga ik afscheid nemen van een wagen die al 19 jaar in mijn bezit is.
Maar goed.. trommel rem, binnenkort eens proberen het probleem op te lossen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 08/06/17 06:20 PM
Gisteren even tijd gevonden om het achterwiel te monteren en wat denk je... speling.. Na het een nacht en een werkdag laten rusten net de gehele naaf weer gedemonteerd, ik dacht misschien is er een kupje ofzo beschadigd. Dus freewheel verwijderd, moer en conus losgedraaid, as eruit en daarna de kogels eruit gehaald met een magneetje. Kogels een beetje ontdaan van het vet en in een bakje gelegd. Hetzelfde aan de andere kant van het wiel gedaan. Ik wist dat er 1 kogels aan elke kant moesten zitten. Dus ik tellen, misschien een kogel te weinig? Nee precies 22 stuks, maar wat valt me op.. 1 kogel, ik had 50 nieuwe kogels gekocht (en niet gecontroleerd) was misschien wel 1 mm groter dan de 21 andere.. hehe niet goed opgelet met monteren Antoine :-( , slaapkop. Ik ga nog niet juichen maar hoop wel zaterdag of zondag weer te kunnen gaan rijden met de solex.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 08/06/17 08:19 PM
Oei. Als 1 kogel 1 mm groter was dan heeft dat toch behoorlijk zitten jutteren/knarsen/......
Dat wiel draaide toch niet echt lekker rond toch. Loopt vast en dan weer een berg speling enz...
Lijkt me nu toch wel mogelijk dat de cup beschadigd is.
Succes met eerste.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 08/06/17 09:35 PM
Ja dat klopt, geen speling wel speling. Voordeel is dat ik geen meter heb gereden alleen aan het wiel gedraaid. Ik heb de cupje schoon gemaakt maar kan geen beschadiging vinden (gelukkig). Hopelijk zit het nu weer eens mee, het wordt weer warm buiten :-)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 09/06/17 05:31 PM
Oh. Gelukkig niet mee gereden. Anders had het echt wel schade gegeven. Op tijd gevonden.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 10/06/17 12:18 PM
Hij doet het weer :-) Nee geen speling maar rijden.

Vandaag een km of 10 gereden en meteen de oude benzine opgereden. Meteen nieuwe gehaald zodat ik eindelijk weer eens kan rijden.
Morgen vroeg eens kijken of ik een leuke route kan vinden. Op de fiets weet ik wel iets, echter loopt die route door België en daar moet je een helm op.. dus helaas.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 11/06/17 11:18 AM
Weer terug van een ritje van ongeveer 35 km. Topsnelheid was 34 km/uur met een gemiddelde van 28 km/uur. Wat me gisteren opviel was de werking van de achterrem en voorrem. Na wat gelezen te hebben op google heb ik de trommel eens goed ingespoten met remmen reiniger. Na wat piepen remt hij nu stukken beter. Nu nog een andere tip proberen en kijken wat dat brengt, kleine brokjes hars in de trommel.De voorrem is ook nog niet optimaal en helaas had ik geen sleutel 10 bij onderweg. Thuis aangekomen heb ik het blokje iets verschoven en de 'tepeltjes'eraf gezaagd, nu piept die ook niet meer.
Posted By: solexnl Re: Solex Antoine - 14/06/17 09:05 AM
Op de voorrem kun je goed blokjes van de Hema gebruiken ( V-brake). Die werken goed en zijn zo te monteren, met veel verschillende ringetjes/busjes zodat je de blokjes mooi dicht langs de velg kunt laten lopen.

Han
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 14/06/17 03:54 PM
Bedankt voor de tip Han
Posted By: Johnnie Re: Solex Antoine - 15/06/17 06:49 PM
Ik koop op fiets-beurzen de oude rose Hevea blokjes. Deze schuif je in de oude remblokhouders. Remt perfect, zonder de akelige geluiden en zeer slijtvast.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 08/05/18 06:54 PM
Ik weet niet in welke topic dit kan plaatsen, vandaar dat ik het hier plaats.

Naast mijn Solex hobby heb ik al sinds dat ik mijn rijbewijs heb, een andere hobby. Net zoals zovelen lotgenoten heeft deze hobby te maken met 4 wielen.
Deze hobby is Renault, en dan vooral het eerste type Renault 5 (de Alpine en Alpine turbo) en eerste type Renault clio 16v.. 137pk enz enz
Nadat ik de clio verkocht had, waarvan ik 19 jaar eigenaar ben geweest, was het tijd voor een nieuw speelgoedje.
Mijn Clio maakte plaats voor mijn project Solex, de dagelijkse auto werd vervangen door...

[Linked Image]

Iets meer PK's, iets sneller en (veel) duurder in onderhoud :-) Maar het plezier van rijden maakt heel veel goed.

Momenteel heb ik 1 rijdende Solex en een Solex die in een rustig tempo wordt opgebouwd naar eigen wensen.

Afgelopen vrijdag is er een andere/modernere vervoersmiddel met motor bij gekomen, een Spartamet/Hercules/en nog een aantal namen.
Deze heb ik goedkoop kunnen overkopen van een collega. Wat de planning is van deze "fiets" weet ik nog niet. Ik merk wel dat er op het spartaMETje forum veel wordt omgebouwd en heb daar al een aantal leuke dingen voorbij zie komen. In eerste instantie heb ik deze gekocht om wat te hobbieën en wat meer kennis op te doen.
Momenteel loopt de motor niet zoals het moet en dat is het eerste wat ik wil gaan verhelpen, daarna zie ik wel.

[Linked Image]
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 08/05/18 10:13 PM
Originally Posted by Ant_one
Ik weet niet in welke topic dit kan plaatsen, vandaar dat ik het hier plaats.




https://solexforum.nl/ubbthreads.php/forums/49/1/vreemde-eend-in-de-bijt
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 07/07/18 08:24 AM
Deze week veel km's gemaakt op de Solex, iig meer dat hij van mij gewend is, en daarom vandaag wat dingen bekeken die me 'stoorde' en wat moertjes en schroeven vast gedraaid. Eén van de dingen die me stoorde is het tillend geluid wat de uitlaat maakt. Gelukkig is dit niet alleen bij mij het geval, maar bij meerdere mensen. Dus ik zet mijn motor op het wiel en draai de uitlaat los. Wat me opvalt is dat de uitlaat dicht tegen de voorvork zit. Ik draai het boutje los waarmee de uitlaat gemonteerd zit en monteer tussen de uitlaatbeugel en schetsplaat een ringetje. De uitlaat hangt nu rechter naar beneden. Helaas kwam ik er achter dat de uitlaat dus ook tegen de voorvork geschuurd heeft waardoor deze beschadigd is. Volgende werkzaamheden zullen dus worden het vervangen van de voor vork/onderdelen daarvan.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 07/07/18 10:30 AM
Ik ga ook een stootrubber monteren zodat het frame minder beschadigd wordt tijdens het parkeren door de bout van het hitteschild.
Ik moet alleen nog een adresje vinden, hopelijk heeft Ad die ook (vind ze zo snel niet op de site).
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 07/07/18 09:05 PM
Originally Posted by Ant_one
Ik ga ook een stootrubber monteren zodat het frame minder beschadigd wordt tijdens het parkeren door de bout van het hitteschild.
Ik moet alleen nog een adresje vinden, hopelijk heeft Ad die ook (vind ze zo snel niet op de site).
er zijn trillingsdempers die bestaan uit twee M6 draadeindjes waarop een plaatje is gelast en dan zit ertussen ca 2 cm rubber gevulcaniseerd , als je er zo eentje bij het midden van het rubber doorsnijdt heb je een boutje met een rubber kop, kun je het draadstukje gebruiken om plaatje aan voorvork te monteren en de rubber kop stopt de vork als aanslag tegen het frame, verleng je de linker vork met een U profiel kun je daar de tweede op monteren heb je links ook een aanslag
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 08/07/18 04:11 AM
Ik had 1 rubber gevonden op Solexmarkt. Maar wat je aangeeft is ook een goede oplossing. Twee voor de prijs van 1. Ik heb nu tijdelijk een plastic afdekdop gemonteerd met een beetje kit totdat ik het rubber kan monteren.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 08/07/18 10:57 AM
Vandaag op de Internationale Bromfietstreffen Middelbeers 2 stootrubbers voor weinig gevonden.
Aankomende week maar eens de voorvork vernieuwen en dan kan meteen het rubber gemonteerd worden.

Attached picture 36764832_10205148784917394_2082802187846549504_n.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 08/07/18 06:05 PM
Zien er goed uit zo. Moet ook nog eens van die dingen hebben. Nu heb ik maar van due simpele dopjes.
Is zoeken hier en daar.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 08/07/18 07:23 PM
www.solexmarkt.com/index.php/solex-stootrubber.html

Als hij ze al briefpost wil versturen is het nog te betalen.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 08/07/18 08:58 PM
deze kosten 74 cent trillingdemper
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 08/07/18 09:15 PM
Ahh zien er goed uit. Is een mailtje sturen of hij ze als brief wil versturen. Tnx.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 13/07/18 07:31 AM
Weer een half weekje met de Solex naar het werk gereden maar zaterdag gaat hij gedeeltelijk gedemonteerd worden. Ik ga dan de voorvork vernieuwen en een aantal trillingsgeluiden proberen eruit te halen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 13/07/18 03:45 PM
Vandaag op de weg naar huis wat foto's gemaakt en bij thuis komst direct de motor verwijderd. Ik wist dat het niet zo moeilijk was..maar 20 minuten nadat ik thuis kwam was de motor gemonteerd aan de motorsteun.

[Linked Image]
[Linked Image]
[Linked Image]
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 05/08/18 12:49 PM
Nadat de voorvork was vervangen kon de motor weer terug. De motor was te vies naar mijn zin dus heb hem meteen een beetje schoon gemaakt. Schoon werken, werkt toch altijd iets fijner. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dat komt over een half jaartje ongeveer wel. Hoe vaker dat je hem poets, hoe netter dat hij wordt.

Edit: Chips.. iets vergeten te monteren :-)



Attached picture chips.jpg
Attached picture 38465820_10205244907600401_6586472536148541440_n.jpg
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 06/08/18 07:32 AM
Originally Posted by Ant_one
Nadat de voorvork was vervangen kon de motor weer terug. De motor was te vies naar mijn zin dus heb hem meteen een beetje schoon gemaakt. Schoon werken, werkt toch altijd iets fijner. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dat komt over een half jaartje ongeveer wel. Hoe vaker dat je hem poets, hoe netter dat hij wordt.

Edit: Chips.. iets vergeten te monteren :-)

ach die rubbertjes ( plastic) zijn meestal toch al ernstig verbogen zodat de onderste puntjes al niet meer in de platen passen, tijdje uitbuigen in het platte vlak dat ze weer naar buiten staan, dan warm maken in heet water en dwars op het platte vlak iets buigen, vouw je ze er zo tussen ( of toch maar een schetsplaat ( rechts) weer de moer van loshalen en die iets uitbuigen )
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 06/08/18 02:13 PM
Ik ga hem er nu tussen duwen en in de winter wil ik de schetsplaten toch vernieuwen/spuiten omdat alle lak is afgebladderd.
Posted By: Huub Re: Solex Antoine - 06/08/18 05:19 PM
of je koopt een paar mooie Rvs bij Ad van Heerenbeek
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 06/08/18 07:56 PM
Die heb ik allang liggen maar komen op het andere blok.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 10/08/18 02:15 PM
Vandaag het rubbertje gemonteerd en meteen een andere uitlaat gepast. Hij past alleen vind ik hem (veel) te groot.
Om de originele uitlaat beter te laten passen heb ik het gat in de schetsplaat wat veranderd zodat de uitlaat beter aansluit aan het spruitstukje.

Wie heeft er een tip om de remkabel op een goede/gemakkelijke manier te monteren? Je komt eigenlijk 1 hand te kort. Kabel door het gaatje, draaiknop induwen en tegelijk draaien en ook nog eens zorgen dat de remkabel netjes loopt (wat mij niet goed lukt tot op heden)
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 10/08/18 04:36 PM
Originally Posted by Ant_one
Vandaag het rubbertje gemonteerd en meteen een andere uitlaat gepast. Hij past alleen vind ik hem (veel) te groot.
Om de originele uitlaat beter te laten passen heb ik het gat in de schetsplaat wat veranderd zodat de uitlaat beter aansluit aan het spruitstukje.

Wie heeft er een tip om de remkabel op een goede/gemakkelijke manier te monteren? Je komt eigenlijk 1 hand te kort. Kabel door het gaatje, draaiknop induwen en tegelijk draaien en ook nog eens zorgen dat de remkabel netjes loopt (wat mij niet goed lukt tot op heden)
dat gaat prima met twee handen, die kabel insteken dien je zo te doen dat daar zoveel ruimte op zit dat h ca 2 keer in de rondte kan, die hoef je dus niet tegen te houden, dan heb je 1 hand om de beugel vast te houden ( tegenkracht tegen die andere hand) en dan de hand om de knop te drukken en draaien, je kunt dan kiezen welke kant je op draait, draai hem zo dan de binnenkabel de onderkant van het rolletje verlaat richting de buitenkabel want die buiten kabel wenst wat omhoog te staan , hij moet immers richting stuur . komt de binnenkabel van de bovenkant van de trommel duwt hij de buitenkabel in een knik naar beneden want helaas staan alle onderdelen van de rem "brug" op 1 niveau, de buitenkabel steekt in het midden in het midden van een rolletje, de binnenkabel steek je dan ook wel in het midden van de steltrommel maar zogauw je gaat stellen rolt hij of van de bovenkant of van de onderkant dat scheelt op die korte afstand best een helling
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 10/08/18 04:36 PM
Met een klein schroevendraaiertje leg ik de kabel op de juiste plaats en met de andere hand opspannen.
Dus met 2 handen werken.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 11/08/18 01:26 PM
Het 'probleem' met de remkabel is opgelost, bedankt Joan en FFanders ;-)

Tevens is, na het anders monteren van de uitlaat, het geluid van de Solex met 50% verminderd.
Af en toe hoor ik nog een ijzer op ijzer geluid, maar dat zal je wel altijd blijven houden.

Tijdens mijn ritje vandaag ook een beetje gespeeld met de motorlifter. Dus naar me toe getrokken om zo sneller op toeren te komen.
Fijn aan zo'n ritje is dat je weer van alles gaat bedenken.
Zie nieuwe topic..
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 11/08/18 05:20 PM
ik boor de laatste tijd nogal wat gaatjes in de (op een na) onderste koelrib, net onder de deco hevel. want ik heb nu een paar stille solexen die opvallen door een rammel en dat is dat heveltje, die trek ik nu met een licht veertje naar de kop toe mooi rustig, dan nog wat verzinnen op de bellen, het binnenwerk wil ook nog wel eens continue rinkelen

Attached picture veertje.jpg
Attached picture veertje optie 2.jpg
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 11/08/18 05:39 PM
Haha de bekende rammeltjes. Ik zorg ervoor dat de decompressie hendel strak blijft staan waardoor het plaatje naar boven wordt getrokken. Het idee met het veertje ga ik denk ik kopiëren van je. De bel daar hou ik meestal mijn hand even op. Maar ook daar moet ik nog iets voor verzinnen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 16/02/19 11:33 AM
Het is goed weer en de Solex stond toch buiten, dus waarom niet weer eens een rondje rijden na 4 maanden stil gestaan te hebben. Binnen 1.5 mtr was het motortje gestart en ook het ritje ging als vanouds.

Attached picture 51918204_10205910056708713_6566876442917863424_o.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 16/02/19 02:19 PM
Lekker he. laugh
Ik ga morgen effe karre.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 23/04/19 05:13 PM
Weer wat werk aan de Solex. Ik vond dat hij wat rare geluiden maakte aan de rechterkant van de motor. Omdat ik toch bezig was met het spatbord maar eens gekeken of ik iets zag. Bij het draaien aan het vliegwiel drukt de motor 3 druppels benzine eruit tussen carter en cilinder.. Ik weet weer wat ik te doen heb.. alleen hoe...

Attached picture lekkage.jpg
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 23/04/19 05:29 PM
Originally Posted by Ant_one
Ik weet weer wat ik te doen heb.. alleen hoe...


Hoe bedoel je ??
voetpakking controleren, eventueel vervangen en de moertjes weer goed aandraaien, zoiets ??
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 23/04/19 05:44 PM
Ik heb John al gesproken en ik dacht weer te moeilijk. Op zijn manier stelt het niet zo veel voor. Daarnaast wil ik de ontsteking nakijken, hij start wel goed maar kan volgens mij nog beter. Aangezien ik nog nooit aan een motor heb gewerkt vind ik het fijn om het samen met iemand te doen die dit vaker heeft gedaan.
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 23/04/19 06:32 PM
verstandige keus wink
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 23/04/19 06:54 PM
Nieuwe delen heb ik al besteld bij Bobby. Dus gaat weer goed komen. In de winter wil ik wat meer gaan vervangen en schoonmaken. Nu zorgen dat hij weer rijdend is een weer kan gaan rijden.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 23/04/19 09:04 PM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Ant_one
Ik weet weer wat ik te doen heb.. alleen hoe...


Hoe bedoel je ??
voetpakking controleren, eventueel vervangen en de moertjes weer goed aandraaien, zoiets ??gezien de plek van lekken ook controleren of het zijcarter wel op de goede manier is gemonteerd, dus niet scheef zit ten opzichte van het hoofdcarter
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/04/19 07:23 AM
Wat raad je aan Joan? Alle 8 bouten van de carterdeksel een stuk losdraaien en daarna de cilinder monteren. Daarna de 8 bouten weer vast draaien.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 24/04/19 08:19 AM
Ja.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/04/19 08:22 AM
Dat dacht ik al :-)
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 24/04/19 08:53 AM
Originally Posted by Ant_one
Wat raad je aan Joan? Alle 8 bouten van de carterdeksel een stuk losdraaien en daarna de cilinder monteren. Daarna de 8 bouten weer vast draaien.
tegelijk, de cilinder niet te vast zetten want het carter moet er eventueel nog iets onderdoor kunnen glijden, anders blijft die weer open staan
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/04/19 09:37 AM
Oke dank je Joan.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 25/04/19 06:54 PM
Oud bloemetje op de eettafel :-)

Attached picture FB_IMG_1556218325204.jpg
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/04/19 06:32 PM
Wat is de juiste manier van vliegwiel trekken met het plaatje en de 3 bouten? Grote moer opdraaien..plaaje monteren over de grote moer, M6 bouten vast draaien en dan door de grote moer los te draaien komt het vliegwiel los?
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 27/04/19 06:53 PM
Originally Posted by Ant_one
Wat is de juiste manier van vliegwiel trekken met het plaatje en de 3 bouten? Grote moer opdraaien..plaaje monteren over de grote moer, M6 bouten vast draaien en dan door de grote moer los te draaien komt het vliegwiel los?

Klopt wink
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/04/19 06:58 PM
Oké dan heb ik het plaatje goed aangepast, echter heb ik nog geen mogelijkheid om het vliegwiel tegen te houden.
Het plaatje is zo dik dat de moer er maar 2 mm door komt. Ik heb aan 1 kant het gat wat groter gemaakt met een trapboor zodat ik nu 4 a 5 mm ruimte heb, waardoor de dop goed blijft zitten. Nu veel spinazie eten of iets anders verzinnen om het vliegwiel tegen te houden.
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 27/04/19 07:19 PM
Ieder zijn eigen manier maar ik gebruik een ratel met Zeskanten dop en een houten hamertje.
Draai de moer strak tegen het plaatje en geef dan met de houten hamer een klap op de ratel.
Op dat moment springt het vliegwiel los van de asconus, werkt altijd.
Vastdraaien met zelfde dop en ratel, met de ene hand het vliegwiel vasthouden en dan de moer aandraaien.
Vast is vast , dus geen truuken om het vliegwiel vast de houden, zo blijft het het langste heel.
Voor het terugzetten wel even de exentrische puntlichter contoleren en smeren met een druppel olie.
Posted By: ovee Re: Solex Antoine - 27/04/19 08:54 PM
Originally Posted by FFAnders
Ieder zijn eigen manier maar ik gebruik een ratel met Zeskanten dop en een houten hamertje.
Draai de moer strak tegen het plaatje en geef dan met de houten hamer een klap op de ratel.
Op dat moment springt het vliegwiel los van de asconus, werkt altijd.
Vastdraaien met zelfde dop en ratel, met de ene hand het vliegwiel vasthouden en dan de moer aandraaien.
Vast is vast , dus geen truuken om het vliegwiel vast de houden, zo blijft het het langste heel.
Voor het terugzetten wel even de exentrische puntlichter contoleren en smeren met een druppel olie.


Exentrische puntlichter?
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 28/04/19 07:09 AM
Originally Posted by ovee
Originally Posted by FFAnders
Ieder zijn eigen manier maar ik gebruik een ratel met Zeskanten dop en een houten hamertje.
Draai de moer strak tegen het plaatje en geef dan met de houten hamer een klap op de ratel.
Op dat moment springt het vliegwiel los van de asconus, werkt altijd.
Vastdraaien met zelfde dop en ratel, met de ene hand het vliegwiel vasthouden en dan de moer aandraaien.
Vast is vast , dus geen truuken om het vliegwiel vast de houden, zo blijft het het langste heel.
Voor het terugzetten wel even de exentrische puntlichter contoleren en smeren met een druppel olie.


Exentrische puntlichter?
Ja de solex heeft geen nok zoals bij echte ontstekingen maar een stalen ring die om het zink is heen gekrompen die excentrisch zit ten opzichte van het asgat, nadeel is dat de punten even traag openen als sluiten, bij een echte nok heb je een snelle oploopbaan om de punten snel te openen dat is nauwkeuriger en kan ook vonkvorming tegengaan en een traag aflopende kant om de punten elkaar niet te laten "verhameren"
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/04/19 11:18 AM
Hij is eraf :-) Ondanks dat er geen stof kop op zat ziet alles er toch nog goed uit.

Attached picture 58460970_10206138347575842_4005671944052539392_n.jpg
Attached picture 58380742_10206138347335836_7452931962768982016_n.jpg
Posted By: MarkN Re: Solex Antoine - 28/04/19 01:57 PM
Ik heb me deze een tijd terug gemaakt, ik ben ook geen Popeye dus verlengde armen werken voor mij ook beter.


trekker
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/04/19 03:03 PM
In principe heb je niets nodig om het vliegwiel tegen te houden. Met het plaatje , 3 bouten m6 en 3 moeren m6 moet het ook werken. Ik weet alleen niet of dat een goede oplossing is. Misschien kan Joan of John daar een goed antwoord op geven.
Momenteel ben ik bezig om 2 nieuwe draden te monteren.. 1 die wordt aangesloten op de lichtspoel en 1 die onder het schroefje van de condensator komt. Ik de kap komen 2 schakelaars, 1 voor de verlichting en 1 om de motor af te laten slaan.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 28/04/19 04:35 PM
Originally Posted by Ant_one
Hij is eraf :-) Ondanks dat er geen stof kop op zat ziet alles er toch nog goed uit.


Je moertje van de spoel: boutje zit los!

[Linked Image]
Posted By: MarkN Re: Solex Antoine - 28/04/19 05:30 PM
Originally Posted by Ant_one
In principe heb je niets nodig om het vliegwiel tegen te houden. Met het plaatje , 3 bouten m6 en 3 moeren m6 moet het ook werken. Ik weet alleen niet of dat een goede oplossing is. Misschien kan Joan of John daar een goed antwoord op geven.
Momenteel ben ik bezig om 2 nieuwe draden te monteren.. 1 die wordt aangesloten op de lichtspoel en 1 die onder het schroefje van de condensator komt. Ik de kap komen 2 schakelaars, 1 voor de verlichting en 1 om de motor af te laten slaan.


Plaatje werkt wel, heb ik ook liggen maar ik heb er nu twee gehad die heel moeilijk los kwamen, de arm geeft betere kracht controle daarbij.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/04/19 05:50 PM
Voor de zekerheid nog eens gekeken John, maar ik zie geen losse schroeven/moeren.

Attached picture 58751172_2213722965372556_2761465290435854336_n.jpg
Attached picture 58441674_2272692086320150_537464171537629184_n.jpg
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 28/04/19 07:52 PM
Je ziet dat je minder draad hebt dan aan de andere kant. Heb je nagedraaid met de schroevendraaier?

Als het vast zit zal het wel goed zijn wink
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 29/04/19 02:26 PM
Net nogmaals gecontroleerd en beide schroeven zitten vast. Kabelschoentje van de ontsteekspoel is dikker dan die van de condensator, dat zal het verschil geven.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 29/04/19 03:54 PM
Ja dat kan. Ik hou het hier angstvallig in de gaten dus ben erg gefocust laugh
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 30/04/19 08:38 AM
Volgende week maandag wordt de nieuwe parking geplaatst onder toezicht en gaan we de ontsteking controleren. Bedoeling is dat ik in de winter het blokje weer netjes ga maken zonder hulp.
Kabels voor verlichting en om de motor te laten afslaan zijn ook al gelegd en wachten op hun schakelaar.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 30/04/19 08:23 PM
Originally Posted by Ant_one
Volgende week maandag wordt de nieuwe parking geplaatst onder toezicht en gaan we de ontsteking controleren. Bedoeling is dat ik in de winter het blokje weer netjes ga maken zonder hulp.
Kabels voor verlichting en om de motor te laten afslaan zijn ook al gelegd en wachten op hun schakelaardaar heb je heel mooie combischakelaars voor zoals op oa puch/tomos/kreidler met bovenop een knop voor de toeter, zijkant klein knopje voor uit en een tuimel schakelaar op de kopse kant voor UIT/GROOT/DIM licht .
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 30/04/19 09:03 PM
Goed idee Joan, morgen eens zoeken. Ik heb nu 5 schakelaars in China besteld.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 30/04/19 09:20 PM
Originally Posted by Ant_one
Goed idee Joan, morgen eens zoeken. Ik heb nu 5 schakelaars in China besteld.
dit type, niet noodzakelijkerwijs hier kopen hoor ……….. of hier, verschillende
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 01/05/19 03:17 AM
Ik had al even snel gekeken en had is deze gezien.
Ik kwam ook nog een ander type tegen echter is dat te modern voor de Solex.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 01/05/19 03:49 PM
Net een email verstuurd naar een bedrijf hier in de buurt aangezien ze gesloten zijn vandaag, met de vraag of hij ze heeft liggen. Het bedrijf heeft ook heel veel 2de hands brommer onderdelen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 02/05/19 04:36 PM
De schakelaar heb ik vandaag opgehaald en meteen begonnen om een kabelboompje te maken. Schakelaar is van niet zo goede kwaliteit, de bovenste bedienknop heb ik al kapot gekregen blush Het begin is gemaakt, nu de bekabeling op en aan het blok netjes proberen te leggen.

Attached picture 59474757_10206152408287351_1291426735249686528_n.jpg
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 03/05/19 08:38 AM
Originally Posted by Ant_one
De schakelaar heb ik vandaag opgehaald en meteen begonnen om een kabelboompje te maken. Schakelaar is van niet zo goede kwaliteit, daarom adviseerde ik ook die chrome types voor oa puchde bovenste bedienknop heb ik al kapot gekregen blush Het begin is gemaakt, nu de bekabeling op en aan het blok netjes proberen te leggen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 03/05/19 01:16 PM
Het bedrijf waar ik was geweest had de Chrome en zwarte versie en allebei van het zelfde merk.
Maar goed deze werkt tot de winter en dan komt er een betere versie.
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 03/05/19 02:01 PM
Meestal zijn die schakelaars behoorlijk hufterproof of is dit een modelletje China??
Zo van "het lijkt erop maar het is het nèt niet" cry
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 03/05/19 02:09 PM
Ik durf het je niet te zeggen. Bij de volgende weet ik waar ik op moet letten. Bij aanschaf open laten maken en kijken naar de contacten.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 03/05/19 06:02 PM
Originally Posted by FFAnders
Meestal zijn die schakelaars behoorlijk hufterproof of is dit een modelletje China??
Zo van "het lijkt erop maar het is het nèt niet" cry
aan het plastic werk van het knopje te zien erg China, minstends 5 keer recycled
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 03/05/19 09:50 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by FFAnders
Meestal zijn die schakelaars behoorlijk hufterproof of is dit een modelletje China??
Zo van "het lijkt erop maar het is het nèt niet" cry
aan het plastic werk van het knopje te zien erg China, minstends 5 keer recycled


Wat is het dan ??
Bros of Broos ? soort van Craquelé
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 04/05/19 05:33 AM
De schakelaar is te vinden in de 2de link op de vorige pagina. Dus dat bedrijf is niet te vertrouwen.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 04/05/19 08:08 AM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Joan
Originally Posted by FFAnders
Meestal zijn die schakelaars behoorlijk hufterproof of is dit een modelletje China??
Zo van "het lijkt erop maar het is het nèt niet" cry
aan het plastic werk van het knopje te zien erg China, minstends 5 keer recycled


Wat is het dan ??
Bros of Broos ? soort van Craquelé
Ja en het vloeit ook niet lekker meer, geef mij maar "vers" plastic
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 04/05/19 11:10 PM
“Vers” plastik wordt altijd gemengd met toevoegingen, kleurstof, en een percentage recycled plastic. Als het niet zo nauw komt gaat het % recycled omhoog, en dan krijg je dit frown
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 06/05/19 06:36 PM
Dankzij de hulp van John is de motor weer up and running en nu zelfs op aspen :-) de motor zag er nog goed uit volgen John dus daar ben ik wel blij mee.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 10/05/19 08:01 PM
Morgen ga ik de motor terug monteren en ga meteen iets proberen wat ik nog nooit heb gedaan. In het voorwiel zit een slag, deze ga ik proberen eruit te halen. Iemand tips?
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 11/05/19 08:44 AM
Originally Posted by Ant_one
Morgen ga ik de motor terug monteren en ga meteen iets proberen wat ik nog nooit heb gedaan. In het voorwiel zit een slag, deze ga ik proberen eruit te halen. Iemand tips?

Ja, je eigen héél goed inlezen op Google, daar staat heel veel over wielen spaken.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 12/05/19 12:37 PM
Motor is weer gemonteerd en schakelaar gemonteerd met als resultaat dat de motor aansloeg na een kleine zwiep aan het vliegwiel en de verlichting ging branden en niet meer uitviel totdat ik de schakelaar bediende. Na wat schuurpapier langs een contactje gehouden te hebben, kon ik de motor gemakkelijk laten afslaan dmv dezelfde schakelaar.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 12/05/19 04:29 PM
filmpje

Ik weet niet of dit filmpje zichtbaar is voor iedereen.
Posted By: Sambaman Re: Solex Antoine - 12/05/19 06:13 PM
Originally Posted by Ant_one
filmpje

Ik weet niet of dit filmpje zichtbaar is voor iedereen.


spijtig ik kan het niet zien heb geen FB meer.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 12/05/19 06:57 PM
https://youtu.be/9d03xg91_C4

En

https://youtu.be/6hR-t1z72y8

Werkt dit beter?
Posted By: Sambaman Re: Solex Antoine - 13/05/19 04:14 AM
perfect. zowel het filmpje als de solex.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 16/05/19 07:44 PM
Helaas nog geen tijd gehad om deze week te gaan rijden, waarschijnlijk dit weekend weer een stukje toeren. Het geluid tussen de 2 uitlaat delen wordt ook steeds minder. Heel af en toe hoor ik nog metaal op metaal geluiden.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/06/19 07:10 AM
Vandaag met de Solex naar het werk gereden. Hij rijdt weer als vanouds al zijn er weer wat werkzaamheden die ik wil gaan doen.

Attached picture FB_IMG_1560833664439.jpg
Posted By: dreke2 Re: Solex Antoine - 18/06/19 10:12 AM
Mooi appje, kun je echt alles op zien toch, en top 35 is toch mooi
Groet ANdre
Posted By: Roelof Re: Solex Antoine - 18/06/19 01:18 PM
Originally Posted by Ant_one
Vandaag met de Solex naar het werk gereden. Hij rijdt weer als vanouds al zijn er weer wat werkzaamheden die ik wil gaan doen.


En hoe heet dat appje?
Posted By: dreke2 Re: Solex Antoine - 18/06/19 03:05 PM
Geen idee, vind het wel mooi
Groet
ANdre
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/06/19 03:37 PM
Originally Posted by dreke2
Mooi appje, kun je echt alles op zien toch, en top 35 is toch mooi
Groet ANdre


Ik denk dat die 35 gemeten is met een stukje berg af, maar die snelheid is mooi voor deze originele Solex.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/06/19 03:38 PM
Originally Posted by Roelof
Originally Posted by Ant_one
Vandaag met de Solex naar het werk gereden. Hij rijdt weer als vanouds al zijn er weer wat werkzaamheden die ik wil gaan doen.


En hoe heet dat appje?


Deze App gebruik ik ervoor:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ilyabogdanovich.geotracker&hl=nl

Naast het scherm dat ik getoond heb, kan je ook de route zien die je gereden hebt.
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 18/06/19 05:00 PM
‘t gaat niet vanzelf...

[Linked Image]

[Linked Image]
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/06/19 05:34 PM
Ei fone? Daar zal ook wel een dergelijk app voor zijn.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 25/06/19 07:33 PM
Vandaag in de hitte de Solex weer rijdend gemaakt zodat ik morgen weer met de Solex naar het werk kan rijden.
Ik had een probleem met het aanlopen van de remplaat op de trommel Ik heb dit opgelost door een dun ringetje tussen remplaat en de borgende moer van de naaf te plaatsen, waardoor er net genoeg speling kwam dat ze elkaar net niet raken.
Door de hitte was ik wel vergeten het freewheel vast te zetten.. daar kwam ik achter toen ik aan het rijden was,
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 25/06/19 10:23 PM
Dat freewheel trap je vanzelf vast als je gaat fietsen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/06/19 04:52 AM
Ja dat klopt. Volgend probleem.. vermoedelijk spoel of lampjes kapot van de verlichting. De verlichting stopte opeens met werken
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/06/19 04:23 PM
Lampen probleem is ook tijdelijk weer opgelost.. Lampje A en B waren kapot.

- Ik zette de verlichting aan heuvel af, dus meer toeren.. Lampjes vonden dit niet fijn/spoel geeft te veel spanning en gaan kapot

- Lampje B was al overleden, waarna lamp A ook het leven liet

Leuk probleem om dit ook in de winter aan te pakken, vermoedelijk dmv diodes en andere lampjes.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 26/06/19 10:01 PM
Originally Posted by Ant_one
Lampen probleem is ook tijdelijk weer opgelost.. Lampje A en B waren kapot.

- Ik zette de verlichting aan heuvel af, dus meer toeren.. Lampjes vonden dit niet fijn/spoel geeft te veel spanning en gaan kapot

- Lampje B was al overleden, waarna lamp A ook het leven liet

Leuk probleem om dit ook in de winter aan te pakken, vermoedelijk dmv diodes en andere lampjes.
zoek nog maar eens op de website, Jan Vennix heeft heel veel inzendingen over de lampjes
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/06/19 03:06 AM
Dat klopt ik heb er al diverse gevonden. Ik had zelf ook al iets gevonden en zag dat hij die ook gebruikt heeft. Vandaag eens navragen op mijn werk aan wat slimme electronics mensen of ze een schema kunnen bouwen haha


Edit: foto toegevoegd

Attached picture FB_IMG_1561633642331.jpg
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 27/06/19 04:27 PM
Originally Posted by Ant_one
Dat klopt ik heb er al diverse gevonden. Ik had zelf ook al iets gevonden en zag dat hij die ook gebruikt heeft. Vandaag eens navragen op mijn werk aan wat slimme electronics mensen of ze een schema kunnen bouwen haha


Edit: foto toegevoegd
een vriend van me die in de electronica zit heeft me ongeveer ook zo een schema gegeven. Daarbij de raad om inderdaad electrolitische condensators (ELCO) te gebruiken en geen gewone EN om een diode te plaatsen over de diode brug plus aan plus en min aan min omdat het kennelijk mogelijk is dat er pulsen zijn die de brug niet "ziet" en die dan door de extra diode worden weggewerkt
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/06/19 04:48 PM
en 2 draadjes trekken naar je achterlamp en niet de massa van het frame gebruiken!
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 27/06/19 06:28 PM
Originally Posted by Ant_one
Dat klopt ik heb er al diverse gevonden. Ik had zelf ook al iets gevonden en zag dat hij die ook gebruikt heeft. Vandaag eens navragen op mijn werk aan wat slimme electronics mensen of ze een schema kunnen bouwen haha


Edit: foto toegevoegd


Die tweede elco mag je weglaten, er zitten alleen maar gloeilampjes achter.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/06/19 07:21 PM
Die tweede mag kleiner dat klopt. Dit is nog maar een begin.. er kunnen nog wat dingen aangepast worden. Maar Goed, dat mag iedereen zelf uit zoeken.
Posted By: Berth Re: Solex Antoine - 28/06/19 07:39 AM
en 2 draadjes trekken naar je achterlamp en niet de massa van het frame gebruiken!
******************************************************************************************************
Waar kan je dan het beste de massa vandaan halen, ik dacht dat alles via het frame ging.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/06/19 07:56 AM
Je krijgt een nieuwe + en - . Wanneer je de massa van het frame haalt maak je sluiting met de spoel.
Je kan er natuurlijk ook voor zorgen dat de spoel niet verbonden zit met massa.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 04/08/19 07:39 PM
Ik heb een probleempje met de Solex waar ik niet uitkom.

Sinds 2 weken rijdt ik op groenmix gemixed tot 1:35.
De eerste tank was een kwart 102 en voor de rest afgevuld met groenmix. Op de heenweg naar het werk had ik nergens last van, net voordat ik thuis was van de terugreis ging de motor een beetje inhouden.
De volgende dag..de tank was weer gevuld en ging weer naar het werk. Nu op de heenreis ging de motor na een minuut of 20 inhouden, dit was echter na 1 minuut weer voorbij. Echter op de terug weg heeft hij vaker hetzelfde probleem gehad.
Thuis gekomen dacht ik dat misschien de leidingen en carburateur vies waren geworden ivm de andere brandstof. Dus alles schoon gemaakt, alle doorgangen gecontroleerd met 1 draadje van een remleiding en alles was open. Vandaag alles weer terug gemonteerd en hij startte weer als van oud na 1 meter duwen.
Ik was benieuwd of het probleem verholpen was dus ging een stukje rijden...en ja hoor na een minuut of 20 ging de motor weer inhouden wanneer ik de mengsel-doseer-hevel op de , voor mij normale stand, zette. Iets terug naar links en de motor ging iets beter lopen. Thuis gekomen heb ik de bougie bekeken en de afstand op 0,45 gezet. De kleur van de bougie was koffie bruin. Na studio sport toch nog een stukje gaan rijden, maar merg geen verschil.

Mijn conclusie kan alleen maar zijn dat 'groenmix van schipperstop' niet de juiste brandstof is voor mijn Solex.
Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd?
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 04/08/19 08:13 PM
Veel voorkomend probleem als je overstapt naar Aspen, Motomix of Groenmix.
Meestal is dat aanslag vanuit de tank en binnenzijde van de leidinkjes loskomt en in de sproeier de doorlaat wat vermindert.
Na doorblazen van de sproeier werkt alles weer.
Met en binnenkabeltje door de leidingen maak je niet alles los, dat doet de alkylaat brandstof wel.
Het kan even duren voordat alle vuil weg is maar als het weg is zijn de leidingen wel schoon vanbinnen
en de motor heeft ook een schonere verbranding met minder koolvorming.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 05/08/19 06:21 AM
De tank en leidingen heb ik niet van binnen schoon gemaakt de rest wel. Ik zal vandaag de sproeier weer schoon maken en kijken hoelang ik dan zonder problemen kan rijden. Is er naast de delen geruime tijd in groenmix/aspen te leggen en te laten weken, een andere manier om alles goed schoon te krijgen?

Edit: Sproeier kon ik zonder probleem doorblazen met een fietspomp. In het filter van de carburateur zat wel vuiligheid, dat het ik verwijderd. Straks maar weer een ritje gaan maken, kijken of dit het probleem was. Zoniet twijfel ik er over om met deze Solex op groenmix/aspen te blijven rijden en wacht tot mijn andere klaar is.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 05/08/19 11:25 AM
Wat Ronald zegt heb ik ook meegemaakt. Overgang naar alkylaatbenzine kan wel eens een probleempje geven. Afhankelijk van diverse factoren heb je meer, minder of geen last:

- oude leidingen, aangekoekt vuil aan binnenkant. (Dit komt los). Hoe langer de Solex stil heeft gestaan hoe meer last je kunt hebben.

- koolafzetting van de oude benzine aan de cilinderkop en bougie. Minuscule deeltjes kunnen loskomen en tussen je bougie-electroden gaan zitten. Soms nauwelijks zichtbaar maar je Solex loopt een stuk minder. Schoonmaken en weer doorrrr.

Groenmix en Aspen is bij mijn Solexen (51 inmiddels) gewoon hetzelfde. Als ik geen tijd heb om naar Veldhoven te rijden haal ik Aspen om de hoek. Geen centje pijn wink
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/08/19 09:02 AM
De Solex houd het weer een uur vol zonder probleem echter nog een kleine lekkage bovenop de benzinepomp, alleen waar komt die vandaan.. messingring/montagebout niet goed vast??
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 24/08/19 01:25 PM
Originally Posted by Ant_one
De Solex houd het weer een uur vol zonder probleem echter nog een kleine lekkage bovenop de benzinepomp, alleen waar komt die vandaan.. messingring/montagebout niet goed vast??
éénmaal gebruikte ringen (puur koper) hoor je voor montage zacht te gloeien, heet maken op fornuis en dan in water kwakken
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/08/19 02:33 PM
Dat zal ik maar eens gaan koken :-)
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/08/19 07:41 PM
Van middag nog ff gekeken en lijkt erop dat er een stukje van de pomp is afgebroken waardoor hij daar lekt.
Ringetje is behandeld zoals Joan aangaf. Pomp opnieuw gemonteerd en morgen of maandag weer eens proberen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 09/11/19 04:36 PM
Vandaag het laatste ritje voor dit jaar gemaakt met de Solex. Bij thuiskomst meteen begonnen met de demontage. Deze winter ga ik wat onderdelen vernieuwen aan de Solex zodat deze er weer wat jaartjes tegenaan kan.

Een tijdje geleden had Joan het over de grote (spreek liever over de kleine afmetingen) van de Solex.
Vandaag gemeten..

- de S3800 .. van stuur (niet eens van de handvaten) tot aan het midden van de zadel is 55 cm.
- de Antex .. van stuur/handvaten tot aan het midden van de zadel is 70 cm.

een winst van minimaal 15cm dus.




Attached picture 75336278_10206868967000871_2502938384117268480_n.jpg
Attached picture 74328528_10206868967200876_3750307473693605888_n.jpg
Posted By: Johnny_Solex Re: Solex Antoine - 09/11/19 05:22 PM
Dan ben je deze winter weer fijn van de straat Haaha goed bezig

Groet Johnny_Solex
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 09/11/19 07:15 PM
Dat klopt Johnny grin even groot onderhoud zodat het er weer een tijdje tegen kan.

Uitlaatspruitstuk is ook los, maar zie maar weinig rotzooi. Zal dit komen door de Aspen of heeft het een andere reden?
Binnenkort een lijstje maken met onderdelen die ik nodig heb. Ik ga meteen nieuwe banden monteren. Roest ga ik verwijderen echter heb ik geen zin om het frame te spuiten, dus waarschijnlijk ga ik het frame in fiets olie/lijnolie zetten.
Posted By: Johnny_Solex Re: Solex Antoine - 09/11/19 08:06 PM
inderdaad een leuke winter klus.

Groet Johnny_Solex.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 15/11/19 05:15 PM
Vandaag een leuke tool ontvangen. Wie weet wat het is mag het zeggen.. Joan niet meteen reageren :-)

Attached picture FB_IMG_1573837976018.jpg
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 15/11/19 06:55 PM
Originally Posted by Ant_one
Vandaag een leuke tool ontvangen. Wie weet wat het is mag het zeggen.. Joan niet meteen reageren :-)
OK houd ik me rustig
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 15/11/19 07:42 PM
Wel moeilijkere vraagjes maken hoor. laugh
Posted By: solexrijen Re: Solex Antoine - 15/11/19 07:56 PM
Hint, ...........iets met schroefdraad laugh
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 15/11/19 08:23 PM
Ik denk toch dat 60% van de mensen niet weten waar deze tool gebruikt voor kan worden, afgezien je haren kamen
Posted By: ovee Re: Solex Antoine - 16/11/19 09:03 AM
Helaas. Ik moet het antwoord schuldig blijven.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 16/11/19 10:47 AM
Originally Posted by Ant_one
Ik denk toch dat 60% van de mensen niet weten waar deze tool gebruikt voor kan worden, afgezien je haren kamen
nou snorharen dan . ( of neusharen )
Posted By: Gerritd Re: Solex Antoine - 16/11/19 12:15 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Ant_one
Ik denk toch dat 60% van de mensen niet weten waar deze tool gebruikt voor kan worden, afgezien je haren kamen
nou snorharen dan . ( of neusharen )

Je kunt wel kiezen uit heel veel kammetjes
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 16/11/19 01:49 PM
Joan, je mag het vertellen en wel met SPOED
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 16/11/19 04:37 PM
Hij weet het niet. Hahhaha
Posted By: solexrijen Re: Solex Antoine - 16/11/19 06:24 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Hij weet het niet. Hahhaha


zou je het echt denken.
Posted By: Trommel Re: Solex Antoine - 16/11/19 07:43 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Hij weet het niet. Hahhaha


grin Antoin heeft weinig vertrouwen in ons allen. Ja ik denk ook dat hij het niet weet hahaha.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 16/11/19 07:49 PM
Originally Posted by Ant_one
Joan, je mag het vertellen en wel met SPOED
Nou dan Bij deze: een draadgangen voeler ook wel om de "spoed" ( aantal gangen) van schroefdraad te meten.

Een goed "boekje" heeft een metrische kant ( voor draadgangen met een tophoek van 60 graden) en een "engelse" kant voor draad met een tophoek van 55 graden.
Het opengevouwen boekje laat de "Engelse" kant zien want helaas zijn de codes voor de metrische kant ( de 60 graden) aan de kant van de voeler gezet waar de zijkant zit met engelse tekst.

Heel handig om bijvoorbeeld M4 met een spoed van 0.5 mm of met een spoed van 0.7 mm of met een spoed van 0.75 mm uit elkaar te houden en ook engels met 24 gangen per inch ( is bijna 1 mm) niet te verwisselen met 1 mm metrische spoed maat

Voor de goede orde, dit is niet de nieuwe van ANT ONE maar komt uit mijn gereedschap la waar hij al 40 jaar dienst doet

Attached picture draadgangen voeler.jpg
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 16/11/19 11:06 PM
Ik had het gezien tijdens een YouTube filmpje en ook maar 1 voor mezelf besteld. Erg gemakkelijk wanneer je niet weet welke spoed een bout heeft.

@Trommel.. Nee ik wist het niet, had zomaar iets besteld bij HBM haha
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 17/11/19 11:02 AM
Ik laat jongens dit gebruiken m.b.v. een practicum opdracht.
Soms lijkt het goed te passen maar dan laat ik ze het tegen
het licht in zien en dan zien ze pas dat het dan engelse draad is.
Net soms effe anders.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 17/11/19 11:58 AM
Ik dacht dat deze voor engelse en 'normale' draad was. Leuk hebbedingetje als je niet zeker bent van de maat.

Meteen ook een benzineleiding flens setje gekocht.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 17/11/19 07:35 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ik laat jongens dit gebruiken m.b.v. een practicum opdracht.
Soms lijkt het goed te passen maar dan laat ik ze het tegen
het licht in zien en dan zien ze pas dat het dan engelse draad is.
Net soms effe anders. ja vooral die verschil in tophoek, 55 graden tegenover 60 graden geen idee waarom ze voor 55 hebben gekozen met 60 graden bouw je mooi een gelijkzijdige driehoek (3 x 60 = 180 graden dat is altijd het totaal van de hoeken van een driehoek )
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 17/12/19 04:48 PM
Twee weken geleden heb ik een project gekregen waar veel tijd in gaat zitten. Dit is niet erg alleen komt de Solex nu op plaats 2. Het is maar goed dat is winter is.
Posted By: Trommel Re: Solex Antoine - 17/12/19 05:21 PM
Originally Posted by Ant_one
Twee weken geleden heb ik een project gekregen waar veel tijd in gaat zitten. Dit is niet erg alleen komt de Solex nu op plaats 2. Het is maar goed dat is winter is.

Haha, die moet je goed onderhouden Antoine. Daar gaat jou lukken !! ðŸ˜
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 17/12/19 06:31 PM
Ik heb er ook alle vertrouwen in dat het motortje blijft lopen hahahaha
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 17/12/19 10:13 PM
Originally Posted by Ant_one
Twee weken geleden heb ik een project gekregen waar veel tijd in gaat zitten. Dit is niet erg alleen komt de Solex nu op plaats 2. Het is maar goed dat is winter is.
zie iets op facebook gebeuren,, vandaar die winterjassen.


Had die "Renault sport" laatst geen lekke uitlaat ? (heel ander topic weliswaar )
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/12/19 04:37 AM
Ja klopt beide uitlaten waren afgebroken, maar dit is weer hersteld.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/05/20 11:25 AM
Aankomende week het blokje weer opbouwen. Even een reminder ... bij montage van de cilinder de bouten van de carterdeksel losdraaien, cilinder monteren en daarna de bouten weer vastdraaien?? De messing ringen vernieuwen of zijn deze te hergebruiken?
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 24/05/20 12:44 PM
Originally Posted by Ant_one
Aankomende week het blokje weer opbouwen. Even een reminder ... bij montage van de cilinder de bouten van de carterdeksel losdraaien, cilinder monteren en daarna de bouten weer vastdraaien?? De messing ringen vernieuwen of zijn deze te hergebruiken?


Ik hergebruik ze gewoon.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 24/05/20 04:58 PM
als het zijdeksel NIET is los geweest van de vorige cilinder dan staat hij nog uitgericht, dat maakt niet uit of je er een andere cilinder op zet. als alles los is geweest inclusief zijdeksel dan zouden die bouten nog los moeten zitten want dan dient het zich inderdaad op elkaar te "zetten". de Ringen zijn van koper en meestal draai ik ze 1 keer om want ze worden naar het carter toe toch iets "bollig" doe ik het vaker gaan ze met zijn allen tegen elkaar aan een RVS spaak hangend even in de vlam en dan in een bak koud water , zo wordt koper weer zacht
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/05/20 06:19 PM
Ik heb de cilinder losgehaald om te spuiten, de carterdeksel is daarvoor niet los geweest. Mag ik de deksel dan nu ook vast laten zitten of kan ik hem beter losmaken?
Posted By: MarkN Re: Solex Antoine - 24/05/20 08:56 PM
Zoals ik het zie (lees zou doen) boutjes van het carter deksel lossen, cilinder monteren en carter deksel weer vastzetten. Desnoods carter deksel er helemaal af en gelijk even een nieuwe pakking ertussen. Zoveel werk is dat nou ook weer niet.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 25/05/20 08:04 AM
Daar heb je gelijk in Mark.. maar dan kan ik bezig blijven. Ik heb nog een nieuwe drijfstang liggen die ik over heb en niet ga gebruiken in de nieuwe motor, deze kan ik dan ook meteen monteren. Dan meteen nieuwe (inbus) boutjes en messing ringen. Maar je moet een keer stoppen. Deze motor moet niet nieuw worden, maar wel netjes en vervangen wat er vervangen moet worden.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 25/05/20 08:09 AM
Originally Posted by Ant_one
Ik heb de cilinder losgehaald om te spuiten, de carterdeksel is daarvoor niet los geweest. Mag ik de deksel dan nu ook vast laten zitten of kan ik hem beter losmaken?
zoals ik schreef, mag je dan laten zitten een cilinder loshalen doet niet met het zijdeksel ( er van uit gaande dat hij toen al goed zat )
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/05/20 08:17 PM
De motor staat weer in elkaar en hopelijk morgen weer een stukje rijden.
Kopbouten heb ik meteen vervangen door inbusbouten

Attached picture FB_IMG_1590610437854.jpg
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 27/05/20 08:44 PM
Originally Posted by Ant_one
De motor staat weer in elkaar en hopelijk morgen weer een stukje rijden.
Kopbouten heb ik meteen vervangen door inbusbouten
ik zie veel gietvellen aan die carburateur hangen, is dat zo een chineesche kloon ?? daar lopen de solexen meestal een heel best beetje minder op want als je van boven in de venturi kijkt zie je daar de overgang van het grote gat naar het 6.5 mm gat haaks de hoek om gaan. Bij de echte solex zijn beide gaten gegoten en is de overgang netjes afgerond bij de chineesche is dat 6.5 mm gat geboord en dan krijg je een haakse hoek, dan stroomt de lucht niet lekker
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/05/20 09:45 PM
Niet dat ik weet Joan. Dit is de originele carburateur zoals geleverd op mijn S3800.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 28/05/20 07:10 AM
Originally Posted by Ant_one
Niet dat ik weet Joan. Dit is de originele carburateur zoals geleverd op mijn S3800.
kijk eens wat er aan lettertjes op staat
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/05/20 09:54 AM
Geen chineese letters te zien (ook geen Thaise ;-) ) De carburateur is helemaal glad en netjes afgewerkt.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 28/05/20 03:17 PM
Originally Posted by Ant_one
Geen chineese letters te zien (ook geen Thaise ;-) ) De carburateur is helemaal glad en netjes afgewerkt.
Op originele staan wel lettertjes oa de diameter van de carburateur zoals 5.2 voor de 5000 en 6.5 voor de meesten plus nog wat tekst
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/05/20 03:35 PM
Ja er staat wel 6.5 op. Net een ritje gemaakt en incl nieuwe zuigerveren en diverse pakkingen is de topsnelheid 31 km/uur.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 02/07/20 03:22 PM
Ik heb nog steeds een probleem met de Solex en zal niet weten waar ik moet zoeken.. Wanneer ik ga rijden is er geen probleem, de motor loopt in mijn ogen rustig. Opeens houd de motor in en lijkt erop dat hij wil afslaan. Spelen met de luchtschuif helpt dan een beetje, echter ben je dan de gehele tijd bezig. Vreemde is dat het inhouden niet elke rit is. Vorige keer helemaal geen probleem gehad. Vandaag na een km of 6 hield hij weer in. Na 500 meter haalde ik de motor van de band en heb hem een tijdje laten lopen. Op dat moment loopt de motor goed. Terug op de band en weer 6 km rijden. Geen probleem meer gehad en liep zelfs harder dan normaal (33 tov 29 km/uur). Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 02/07/20 04:30 PM
ik had dat met een 5000. goed rijden, geenprobleem. stoppen ergens en weer wegrijden ook geen probleem. En dan ineens ergens stoppen en wegrijden, niet vooruit te branden en na een paar km ineens weer goed.
andere pomp veel beter en dan ineens is het er weer, ander filter ( metalen tank, onderin de aftap stop) weer beter en dan ineens was het er weer.
Oud pompje binnenwerk eruit gehaald , nieuwe messing busjes gedraaid en stalen kogeltjes 2 mm erin . Voorlopig weer veel beter .

Had namelijk steeds het idee dat er een kogeltje bleef kleven en zo de brandstof voorziening om zeep hielp, retour hoeveelheid was ook minimalistisch hoewel slecht te zien omdat het type slang dat ik heb zorgt dat de benzine als een filmpje langsheen de wand loopt en dat is moeilijk te zien.

retour hoeveelheid nu stukken meer.
Wel gaan zoeken naar keramische kogels voor het geval dat het weer misgaat EN omdat staal op messing als er een keer ethanol benzine in komt nogal rotgevoelig is .
Vandaag van Ceratec een proefserie kogeltjes binnen gekregen diameter 2.3 mm. Want als ik solex opereer zie ik verschillende kogels van 2 of 2,5 mm langskomen ze hadden iets in het midden. Heb ik precies het gereedschap voor om daar de conische gaten voor de zittingen te maken. Kan dus weer experimenteren Ben benieuwd of deze niet te licht zijn voor hun functie

Attached picture ceratec.jpg
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 03/07/20 12:30 PM
Ik las ook al iets over extra ruimte te maken aan de achterkant van de benzinepomp. Hierdoor kan het membraam beter flabberen
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 03/07/20 04:56 PM
Originally Posted by Ant_one
Ik las ook al iets over extra ruimte te maken aan de achterkant van de benzinepomp. Hierdoor kan het membraam beter flabberen
Vennix die graaft een paar gleuven vanuit het gaatje van de pomp radiaal naar buiten.
je kunt ook een oud membraan het hart eruit knippen ( de ronding van de achterplaat volgen en dan beiden tussen pomp en achterplaat plaatsen wel oppassen met aandraaien vooral niet te vast omdat je nu een dubbel laag "blubber" materiaal ertussen hebt en dat wil je niet ertussen uit persen en het hoeft echt niet supervast,. Vingervast met een kleine schroevendraaier is vast zat, helaas zijn de nieuwe boutjes met een zeskant uitgevoerd en dan ga je er een sleutel op zetten dat gaat veel te vast, beste is van een bits setje zo een schroevendraaier dopje (SW7) gebruiken in een schroevendraaier handvat
Posted By: Trommel Re: Solex Antoine - 03/07/20 10:36 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Ant_one
Ik las ook al iets over extra ruimte te maken aan de achterkant van de benzinepomp. Hierdoor kan het membraam beter flabberen
Vennix die graaft een paar gleuven vanuit het gaatje van de pomp radiaal naar buiten.
je kunt ook een oud membraan het hart eruit knippen ( de ronding van de achterplaat volgen en dan beiden tussen pomp en achterplaat plaatsen wel oppassen met aandraaien vooral niet te vast omdat je nu een dubbel laag "blubber" materiaal ertussen hebt en dat wil je niet ertussen uit persen en het hoeft echt niet supervast,. Vingervast met een kleine schroevendraaier is vast zat, helaas zijn de nieuwe boutjes met een zeskant uitgevoerd en dan ga je er een sleutel op zetten dat gaat veel te vast, beste is van een bits setje zo een schroevendraaier dopje (SW7) gebruiken in een schroevendraaier handvat


[Linked Image]
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 04/07/20 07:45 AM
beste is van een bits setje zo een schroevendraaier dopje (SW7) gebruiken in een schroevendraaier handvat

Die gebruik ik overal voor, van sw 5,5 (bougiekabelschroefje) tot sw 14 (geleidebananen) en alles er tussenin.
Superhandig. Veel zit al vast genoeg hiermee.
Pak er een met 1/4 bovenaansluiting dan kan er een rateltje, verlengstuk of flexibele knie op.

Meest handige is die achterste bout van de spoelenplaat/rolunit. met een flexibel knietje zò los, met een steeksleutel is het een geduldwerkje wink
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 04/07/20 08:21 AM
Bedankt voor het delen Ad. Ik heb ik mijn doppenset ook een schroevendraaier handvat zitten en de benodigde bitjes. Ooit gekocht voor een redelijk bedrag en nu kan ik niet meer zonder. Mensen raden me ook aan om af te stappen van aspen... dat ga ik niet doen. De benzinepomp ga ik vervangen voor een nieuwe met de aanpassingen. Verder is het maar hopen dat het een vuiltje is en snel verdwijnen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/05/21 08:24 AM
Vandaag een Jerry baby, een Chrome sierstrip en spoelplaattrekker besteld. De 3800 wordt steeds completer. Nu nog iets zodat ik een jas mee terug kan nemen. Ik zit te denken aan een snelbinder of wat je vroeger zag, zo'n Chrome klem. Géén fietstas meer.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/05/21 08:27 AM
Wat betreft het benzinepomp plaatje.. wat is de reden dat deze van plastic is en niet bv van aluminium? Heeft dit met de afsluiting te maken? Plastic vervormd gemakkelijker dan aluminium?
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 28/05/21 04:21 PM
Geld ? ( ik heb ze zelf wel van aluminium gemaakt voor de race , extra membraan eronder als pakking, wel met een gaatje erin ter plaatse van het cartergat )
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/05/21 04:34 PM
Dan ga ik ook proberen om een van aluminium te maken.
Posted By: FFAnders Re: Solex Antoine - 28/05/21 05:17 PM
Die kunststof plaat heeft ook een warmte -isolerende functie, dit om de warmteoverdracht van een heet carter naar de pomp te verminderen.(vapour lock)
DE Peperbus had zo een metalen tussen plaat en daar zat/zit ruimte aan de achterkant voor wat ventilatie om de warmte bij de pomp weg te houden.
In deze plaat zitten ook 4 gaten, 2 stuks met M4x 0,75 en 2 stuks groter dan 4mm en hierbij zitten 2 korte schroeven die de pomp aan de plaat vastzetten en 2 lange schroeven die door de pomp en door de plaat het carter in gaan.
Constructief gezien is een kunststof tussen plaat veel goedkoper en de pomp zit met 4 schroeven aan het carter.

Attached picture DSC01313.,.jpg
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/05/21 05:27 PM
Zo'n plaatje is natuurlijk helemaal niet meer te vinden. Nu ik toch een carter heb die geen 100% is en ook niet voor een 'dagelijkse' Solex is, wil ik wel eens iets gaan proberen.

Net als bv de contactpunt en condensator die een andere verblijfplaats gaan krijgen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 29/05/21 08:12 AM
De verzameling gaat een beetje uit groeien denk ik.. Binnenkort meer nieuws.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 31/05/21 02:47 PM
Gisteren een bagagedrager van een Franse Zwanehals gekocht.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 31/05/21 04:23 PM
Gisteren een bagagedrager van een Franse Zwanehals gekocht. Ja ja dat heb ik mensen vaker horen zeggen. Om moeder de vrouw gerust te stellen. Laatst nog iemand, die had een toerenteller gekocht maar vergeten te vertellen aan de vrouw dat de rest van de Ferrari er nog aan hing
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 31/05/21 05:34 PM
Haha, dat van de bagagedrager klopt. De rest komt ook nog, maar moeder de vrouw is al op de hoogte. Zelfs een standaard voor een kennis gevonden die al een tijdje aan het zoeken was en niets kon vinden.

En dan heb ik nog niet gesproken over de verzameling haarbeschermenzaagselbinnenhouddeksels.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 31/05/21 07:39 PM
Originally Posted by Antoine
Haha, dat van de bagagedrager klopt. De rest komt ook nog, maar moeder de vrouw is al op de hoogte. Zelfs een standaard voor een kennis gevonden die al een tijdje aan het zoeken was en niets kon vinden.

En dan heb ik nog niet gesproken over de verzameling haarbeschermenzaagselbinnenhouddeksels.

Haha, Antoine de Marktplaatsman die alles vinden kan laugh
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 31/05/21 08:46 PM
Oja die andere onderdelen nog vergeten.. heb je ze al gemonteerd.
Posted By: John Meisters Re: Solex Antoine - 31/05/21 09:44 PM
Originally Posted by Antoine
Oja die andere onderdelen nog vergeten.. heb je ze al gemonteerd.

Nee, vandaag met Barry van Solexnederland een deal gesloten om iets te gaan testen. Kom ik op terug zodra ik het materiaal heb.
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 01/06/21 07:23 AM
mocht je nog een frans frame willen er staat er eentje bij het museum als buis met achterkant, echt frans want de wit/rode/blauwe biezen zitten er nog op. ze zijn wel anders dan de nederlandse want er hoort een trapstel in met een as met vaste lagerschalen, je schroeft de lagerschalen van het frame er achteraf in zoals bij de meeste oude nederlandse fietsen ook het geval was. de nederlandse zwanenhalsen hebben ingeperste stalen lagerbussen en een trapas waarop je de conen moet schroeven, dergelijke trapassen in goede conditie zijn slecht te vinden dus het restaureren van een franse trapas is beter te doen want die lijken meer op wat voor fietsen heel lang gangbaar was
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 12/08/21 03:10 PM
Ik heb denk ik een afstel vraagje.

Mijn motor trekt niet meer zo als hij in het verleden heeft gedaan. Ik verdenk de ontsteking als grootste oorzaak, goede conclusie?
Normale 'topsnelheid' is 33 km/uur, hard genoeg dat is geen probleem. Maar stel.. ik rij van een brug/viaduct naar beneden en ik kom boven de 33 km/uur begint hij te stotteren, totdat hij weer onder de 33 km/uur komt. Is dit hetzelfde probleem of misschien te maken met de werking van de benzinepomp?
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 12/08/21 04:20 PM
vaak als ze "niets te doen" hebben ( brug af/wind mee) gaan ze viertakten omdat de druk in de cilinder ( tegendruk door te moeten werken) wegvalt, kun je OF de compressie opvoeren OF de luchtregel hevel tijdelijk even iets naar rechts drukken
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 12/08/21 05:07 PM
Dus wat ik had gedaan was goed, de hevel verplaatsen. Hierna ging hij iets beter lopen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 15/08/21 09:26 AM
Een 2 tal foto's mijn Solexen. Zoals een goede hobby beaand, geen van 3en is klaar.

Attached picture FB_IMG_1629019430316.jpg
Attached picture FB_IMG_1629019443926.jpg
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 16/08/21 05:53 PM
Helaas de motor is niet meer zoals hij was. Tijdens het afstellen van de ontsteking kwamen we er achter dat de krukas los zat. Daarna maar de gehele motor alvast gedemonteerd. Opvallend was dat het lager nog gedeeltelijk vast zat en dat we de krukas uit het lager duwde tijdens het verwijderen van de rol....
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 17/08/21 07:30 AM
voor de oplettende lezer: bij een OTO is dat normaal echter niet bij een 3800, daar is de krukas ter plaatse van het lager een paar honderdste mm dikker om een perspassing te bewerkstelligen want dan hoef je de krukas namelijk niet meer te borgen wat bij een 3800 niet kan omdat het systeem uitgaat van een "zwevende" rol/koppeling unit ( van links naar rechts) . Bij een OTO is er sprake van een gefixeerde rol/koppeling unit je draait daar alle onderdelen, inclusief de koppeling, strak tegen elkaar en tegen het krukaslager ( linkerkant lager van achteraf gezien in de rijrichting) aan met behulp van de koppeling moer, daarmee trek je tevens de krukas strak tegen dit lager (rechterkant lager). Bij de 3800 moet je eerst een moer monteren achter de rol/koppeling unit voordat je de koppeling kan monteren, je klemt de koppeling dan met een tweede moer vast aan de krukas, tussen twee moeren dan. dit heeft geen enkele invloed op de relatie krukas/krukaslager die moet het dus zelf maar uitzoeken, vandaar die perspassing
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 17/08/21 08:11 AM
We gaan ons best doen om er weer iets goeds van te maken, alleen dit was even een tegenvaller waar ik niet op had gerekend. Het is de bedoeling om deze motor netjes op te bouwen met originele onderdelen en zo veel mogelijk te hergebruiken. Misschien toch de motor van de Step maar demonteren aangezien dat een hobby motor is. Wordt vervolgd..
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 17/08/21 05:20 PM
De eerste stappen zijn gezet. Boutjes liggen bij de zwanehals spullen en worden vervangen door nieuwe bij de 3800 motor. Na mijn vakantie ga ik een date regelen voor de motor delen en ga ik een lijstje maken met onderdelen die ik moet vervangen. Dan is het wat shopen bij diverse bedrijven en kunnen we weer verder met de opbouw. Geen rare dingen deze keer, allemaal standaard.
Zodra dat klaar is, kan ik beginnen met de aanpassing aan de carburateur.. iets wat al in de planning stond. (lager stationair toerental)
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/08/21 07:48 AM
Het eerste onderdeel gaat vandaag (of morgen) naar Bobby. Ik wilde eigenlijk een rol met diameter 44 mm maar Bobby heeft me dit afgeraden, het wordt nu een 42mm rol.

Attached File
rol en snelheid.pdf  (16 downloads)
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 18/08/21 09:16 AM
ik ben daar vroeger ook eens met Bobby over in gesprek geweest en hem speciaal voor mij rollen 42 laten maken ( voor de 3800 vrijloop) want origineel had hij ook wel wat met rollen 44. MAAR een rollentabel/toerentaltabel is 1, maar dat arme ding moet er wel zien te komen en gezien het vermogen red je het meestal niet. Onze oosterburen zeiden het ook altijd al (DKW) " Ein zweitakt zoll drehen " De 24 uurs die ik gemaakt hen doen het met rol 42 prima en halen op het terug gaande stuk van het circuit kort tegen de 60, er zijn er ( niet van mij ) die halen daar 60+ geen idee wat daar voor rol in zit maar het zoemt wel ............. heb je je cnc blok al eens opgemeten ?
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/08/21 09:50 AM
Je bedoelt qua snelheid? Nee die staat nog mooi te zijn op zolder. Met de testrit kon ik je soms naar je toe rijden wanneer ik een achterstand van een 50 tal meters had. Dus het is een beetje afhankelijk van de snelheid van jouw 5000.
Maargoed, snelheid is niet het belangrijkste voor mij. (al heb ik wel al een helm gekocht, gezien deze harder gaat dan 30)
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 18/08/21 04:27 PM
niet de snelheid, de diameter van de rol . die snelheid zit wel goed. Kun je zien met welke rol je deze behaalt
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 18/08/21 06:16 PM
Goede vraag, is toch ook een rol van Bobby? Dus 42 of 44..
Posted By: Jan Re: Solex Antoine - 18/08/21 09:51 PM
Originally Posted by Joan
ik ben daar vroeger ook eens met Bobby over in gesprek geweest en hem speciaal voor mij rollen 42 laten maken ( voor de 3800 vrijloop) want origineel had hij ook wel wat met rollen 44. MAAR een rollentabel/toerentaltabel is 1, maar dat arme ding moet er wel zien te komen en gezien het vermogen red je het meestal niet. Onze oosterburen zeiden het ook altijd al (DKW) " Ein zweitakt zoll drehen " De 24 uurs die ik gemaakt hen doen het met rol 42 prima en halen op het terug gaande stuk van het circuit kort tegen de 60, er zijn er ( niet van mij ) die halen daar 60+ geen idee wat daar voor rol in zit maar het zoemt wel ............. heb je je cnc blok al eens opgemeten ?



Ook 42 mm Joan
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 19/08/21 06:22 AM
Waarom leverd Bobby 44 mm rollen als je er in principe niet aan hebt, of je moet alleen met 2de hands versleten banden willen rijden..
Posted By: Joan Re: Solex Antoine - 19/08/21 08:08 AM
omdat 44 heel erg standaard is en veel mensen zweren bij standaard. De meeste gerepareerde rollen gaan ook in standaard solexen die een geplofte rol hebben ( al of niet door eigen schuld van de berijder: lees " motor laten lopen bij stilstand' en daarmee te veel opbouw van hitte waar dat steen niet tegen kan ) . Dat er een groep mensen is die beter wil en kan. Over rollen ook solex heeft er een hele serie gemaakt, de kleinste originele die ik heb is 36 mm. dat slipt nogal makkelijk omdat het aanlegvlak op de band dan wel minimaal wordt. Mijn grootste rol is 60 mm maar dat is een ander verhaal ( en eigenbouw dus niet van solex) speciaal om de slipgevoeligheid te verminderen
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/08/21 05:56 AM
Ondertussen is de nieuwe rolunit onderweg naar mij vanuit Bobby en de vervangende onderdelen heb ik al bij elkaar verzameld. Het Carter en carterdeksel ligt bij een 'poetsbedrijf', nieuwe grondplaat voor de ontsteking is voorzien van een nieuwe lager en borgveer. We kunnen dus langzaam aan beginnen op opbouw.
Oja, het kukas probleem (de krukas zat los in de krukas lager) is opgelost dmv het demonteren van de motor van de step. Al wil ik wel weten wat het probleem veroorzaakt heeft en de krukas wil ik daarna proberen te gebruiken in de step motor.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/08/21 09:25 AM
Vandaag het carters weer opgehaald, ziet er goed uit.

Attached picture FB_IMG_1630142654087.jpg
Attached picture FB_IMG_1630142650770.jpg
Posted By: Joey Re: Solex Antoine - 28/08/21 06:23 PM
Kijk netjes hoor!
Daar word geen half werk geleverd😯
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/08/21 08:27 PM
Dank je. Als ik toch bezig ben dan maar meteen goed. Het is bijna zeker dat dit de eerste en laatste keer is dat de motor gerestaureerd gaat worden.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 24/06/22 08:00 PM
Eindelijk.. na meer dan een jaar staat de Solex bijna weer gereed voor zijn eerste tochtje. Morgen nog wat kleine werkzaamheden en dan kan ik weer gaan rijden
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/06/22 09:41 AM
Gisteren liggen spelen met de ontsteking waardoor hij het niet meer deed. Vanochtend vroeg begonnen omdat ik dat ding wilde laten lopen. Na het afstellen van de ontsteking met een zelf gemaakte tool (na voorbeeld van Barry) , wilde de motor nog niet starten. Wel benzine maar geen vonk. Andere bougie.. geen verschil. Contact van ontsteekspoel opgeschuurt, geen verschil. Nieuw gemonteerde bougiekabel vervangen omdat ik deze niet vertrouwde.. ook geen verschil. Daarna een andere ontsteking gepakt en beide spoelen doorgemeten.. beide ongeveer dezelfde waarde. Originele spoel terug gemonteerd...warempel een vonk... nu weet ik nog steeds niet waarom hij in het begin geen vonk gaf.
Maargoed, hij start weer binnen 1 meter en op naar een volgend probleem. Met motor op het wiel hoor ik een schavend geluid wanneer de motor van het wiel is, is hij 'lekker' rustig. Ik vermoed de koppelijng/aandrijfrol??!!

Maar eerst moet ik de motorveren uit uitrekken, ze trekken de motor teveel op het wiel, of is extra gaatjes boren in de schetplaaten beter? Volgende vraag.. waar boor ik de nieuwe gaten?
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/06/22 12:53 PM
Misschien toch eventueel een oorzaak gevonden. Het kan zijn dat het kabelschoentje van de ontsteekspoel kortsluiting heeft veroorzaakt.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Antoine - 26/06/22 01:27 PM
Dat denk ik ook. Als hij het blijft doen, dan was het zoiets. Rij ze.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/06/22 02:28 PM
Of een korreltje zand zoals Joan mij telefonisch vertelde. Maar goed , het probleem is verholpen.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 26/06/22 05:01 PM
Mijn contactpuntcontroletool https://youtube.com/shorts/sz6CERGzjoY?feature=share
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 27/06/22 05:55 PM
Wat betreft het schavend geluid vermoed ik dat er iets tussen rol en het carter zit, bv een steentje of misschien schuurt de rol wel tegen de moddersneider aan.
Posted By: NietComplexSolex Re: Solex Antoine - 28/06/22 12:20 PM
Dat zou je vanaf de voorkant kunnen zien.
Onze verhuizing is bijna afgerond.

Volgende week mag ik weer klussen!
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 28/06/22 04:39 PM
Ik heb een beschadiging gezien op de rol, precies op de plaats waar de moddersnijder gemonteerd zit. Voor de zekerheid de snijder ingekort maar nog geen zin gehad om te testen. Ik wil eerst de veren aanpassen
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 05/07/22 03:06 PM
De problemen lijken opgelost. Ik heb een rondje gereden en hoor geen aanlopende geluiden meer. Dan was de oplossing de te lange snijder. De veren zijn verplaatst en ik ga nieuwe kopen die ik ga aanpassen. Op deze manier kan ik testen wat bij mijn motor het beste is.
Posted By: Antoine Re: Solex Antoine - 06/03/23 11:05 AM
Omdat mijn project Solex en de zwanenhals nu bijna klaar zijn, staat de 3800 te koop en is opzoek naar een nieuw baasje. Mocht je iemand weten laat het mij dan weten.
© Solex Forum