Solex forum
Posted By: Wim Schijf remmen op solex - 05/11/20 01:25 PM
Wat is volgens jullie mede sleutelaars het beste?
Hydraulische remklauwen of mechanische?
Posted By: John Meisters Re: Schijf remmen op solex - 05/11/20 01:58 PM
Als je ÊÊn keer hydraulische hebt geprobeerd wil je geen mechanische meer.
Posted By: Antoine Re: Schijf remmen op solex - 05/11/20 02:05 PM
De winnaar van de 24 uur 2019 had mechanische remmen. Ik heb straks hydraulische velgremmen voor en achter.
Posted By: luukvr Re: Schijf remmen op solex - 05/11/20 02:40 PM
Bij de 24 uur licht het ook vooral aan degene die niet veel hoeven sleutelen en geen angst hebben.
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 05/11/20 05:35 PM
Originally Posted by Wim
Wat is volgens jullie mede sleutelaars het beste?
Hydraulische remklauwen of mechanische?
ik kies voor mechanische remmen. en wel via schijven NIET op de velg MAAR gebruik daarbij wel "schakel" kabel van racefietsen, daar is de buitenkabel niet spiraalvormig gewonden maar bestaat uit een serie parallel windingen die in de lengte richting lopen, veel stijver en geven de kracht zonder vervorming door. Het ontluchten van de handvaten van hydraulische remmen ( als je er panne aan krijgt of na installeren met aangepaste remleidingen) is een drama .
en dan nog kun je kiezen uit enkelvoudige hydraulische remmen ( zuiger aan 1 kant) of meervoudige ( elke kant een zuiger) en dan heb ik het nog steeds over remmen voor schijven velgremmen hebben sowieso twee zuigers weet niet of ze erg gevoelig zijn voor modder want in principe moeten de zuigers door de veerwerking van de afdichting van de zuiger bij niet remmen iets terug getrokken worden zodat de rem vrij loopt . bij mechanishe remmen zit er een schroefspil en een springveer dat werkt altijd
Posted By: Johnnie Re: Schijf remmen op solex - 05/11/20 06:39 PM
Als ik hydraulische remmen zou willen ging ik voor hydraulische velgremmen. Ga je voor hydraulische schijfremmen dan zijn die veel te sterk en dat kost je een voorvork. Het gaat allemaal veel te hard aangezien een solex frame niet echt sterk is. De mechanische remmen werken perfect indien goed gemonteerd en de juiste materialen worden gebruikt. Goeie kabels en goeie remblokken. In pricipe alleen voorremmen nodig met blokjes en achter een remnaafje. Werkt perfect en blijft remmen.
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 05/11/20 06:59 PM
Originally Posted by Johnnie
Als ik hydraulische remmen zou willen ging ik voor hydraulische velgremmen. Ga je voor hydraulische schijfremmen dan zijn die veel te sterk en dat kost je een voorvork. Het gaat allemaal veel te hard aangezien een solex frame niet echt sterk is. De mechanische remmen werken perfect indien goed gemonteerd en de juiste materialen worden gebruikt. Goeie kabels en goeie remblokken. In pricipe alleen voorremmen nodig met blokjes en achter een remnaafje. Werkt perfect en blijft remmen.
als ik achter een remnaafje gebruik pak ik de leleu zoals op peugeotjes en de eerste puch maxi's zaten, zijn groter dan solex leleu's en een heel best beetje beter ( o ja en ook meteen 36 spaken ben je ook beter af )
Posted By: Antoine Re: Schijf remmen op solex - 06/11/20 09:34 AM
https://youtu.be/e-02NH8IBHA

Een filmpje van mijn velgremmen. De achterkant heb ik moeten verstevigen omdat de remmen het frame uit elkaar trok. Ik wilde eigelijk werken zonder de bijbehorende U, maar dat was geen optie helaas.

Attached picture FB_IMG_1604655403276.jpg
Attached picture FB_IMG_1604655393842.jpg
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 06/11/20 10:00 AM
Originally Posted by Ant_one
https://youtu.be/e-02NH8IBHA

Een filmpje van mijn velgremmen. De achterkant heb ik moeten verstevigen omdat de remmen het frame uit elkaar trok. Ik wilde eigelijk werken zonder de bijbehorende U, maar dat was geen optie helaas.
Ja een hoefijzer, zelfs solex heeft in zijn velgremmen een hoefijzer zitten omdat het frame ook die "krachten"( gigel) al niet kan bolweken
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 06/11/20 11:17 AM
Ziet er goed uit.
Ik ga er schijven opzetten Antoine.
Posted By: Johnnie Re: Schijf remmen op solex - 06/11/20 11:22 AM
De hedendaagse E-bikes, ook de A-merken hebben deze Magura remsystemen. Ook die hebben heel problemen met deze remmen. De frames flexen en veel remmen piepen.
Posted By: Antoine Re: Schijf remmen op solex - 06/11/20 01:34 PM
Wim, schijfremmen zijn ook mooi maar was voor mij geen optie. Mede omdat er al diverse Solexen daarmee rijden en ik speciaal deze gebruikte brackets wil gaan gebruiken. Eerlijk gezegd zie ik de schrijven ook langzaam aan verdwijnen. Oorzaak kan zijn het zand wat wordt opgevangen?
Posted By: John Meisters Re: Schijf remmen op solex - 06/11/20 01:47 PM
Originally Posted by Ant_one
Wim, schijfremmen zijn ook mooi maar was voor mij geen optie. Mede omdat er al diverse Solexen daarmee rijden en ik speciaal deze gebruikte brackets wil gaan gebruiken. Eerlijk gezegd zie ik de schrijven ook langzaam aan verdwijnen. Oorzaak kan zijn het zand wat wordt opgevangen?


De natuurkunde zegt hoe groter de schijven hoe beter het spul remt.
Groter dan de velg kun je niet gaan, dus op de velg remmen is theoretisch de beste methode. Ook belast je de voorvork veel minder en je spaken krijgen geen enorme dreun met remmen.

Dat was voor mij de reden om het lekker bij velgremmen te houden, komt nog bij dat je een hoop werk en kosten bespaart. Ook daarom zullen velen terug zijn gevallen op de traditionele velgrem.
Systeem van Antoine (hydraulisch) is helemaal top.

Schijfremmen zien er wel cooler uit natuurlijk 😎
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 06/11/20 05:50 PM
Ik heb de naven en schijven al. Het wordt dan
de mechanische remklauw.
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 23/11/20 09:49 PM
Zijn deze voor en achter toe te passen?
https://www.internet-bikes.com/prod...ische_schijfrem_f160_r140_voor_87367.jpg
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 24/11/20 04:15 PM
Originally Posted by Wim
dergelijke gebruik ik ook. dien je wel een drager te maken om ze op te monteren, zodanig dat de stelmogelijkheden die op de beugel zitten ( de bouten onder en bovenaan op de foto nog voldoende ruimte hebben om de klauw te stellen EN voldoende ruimte om de klauw na/bij te stellen om te compenseren voor de slijtage van het achterste remblokje . dit systeem werkt dankszij de flexibiliteit van de schijf die druk je bij remmen iets krom, met het bewegende blokje ( waar de kabel aan zit) naar het stationaire blokje ( zit aan de andere kant) toe. want dat stationaire blokje stel je met heel weinig speling in ten opzichte van de remschijf anders blijft deze onder het rijden slepen en dat wil je niet. die speling en na verloop van tijd de slijtage. moet je er bij het remmen steeds uitdrukken .
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 24/11/20 05:05 PM
Bedankt Joan, ik ga ze bestellen.
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 26/11/20 08:49 PM
Remklauw voor 👍 werkt. Is wel een precies werkje.
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 26/11/20 09:02 PM
Originally Posted by Wim
Remklauw voor 👍 werkt. Is wel een precies werkje.
dat schreef ik al, maar remt wel als een dolle EN met gevoel. heb er wel speciale kabels bij gebruikt, de langs gewonden buitenkabel zoals gebruikt voor schakel mechanismen is extra stijf en geeft het "commando" van de remhevel met gevoel door aan de remklauw
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 26/11/20 09:25 PM
Voor de kabels ga ik hier in Asten naar de fietsenmaker die moet zulke kabels wel hebben denk ik.
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 27/11/20 08:33 AM
Originally Posted by Wim
Voor de kabels ga ik hier in Asten naar de fietsenmaker die moet zulke kabels wel hebben denk ik.
ik gebruik SP-50, er moet nog wel een redelijke binnenkabel doorheen kunnen ( ik gebruik RVS ). Deze kabel kort ik in met een dremel slijpschijfje, met knippen verniel je de kabel , even een handigheidje om dat netjes te doen, liefst iets water erbij om het plastic niet te verbranden en/of met geduld in stapjes slijpen zodat de boel koel blijft


Attached picture kabel.jpg
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 27/11/20 02:30 PM
Ga ik daar achteraan.
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 27/11/20 08:09 PM
RVS binnenkabel van 1,5 mm Joan?
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 27/11/20 09:59 PM
Originally Posted by Wim
RVS binnenkabel van 1,5 mm Joan?
wat er doorheen kan 1,5 zou kunnen maar ik meen 1,2 mm of zoiets, heb daar niet precies naar gekeken doe dat op het gevoel
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 29/11/20 02:18 PM
Interresant.

Attached picture image_6487327.JPG
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 29/11/20 02:43 PM
Originally Posted by Wim
Interresant.
geen vrijbrief om maar te doen wat je uitkomt, testen bij de RDW gebeurd op individuele basis, dus stuk bij stuk . Een typekeur was om niet alles afzonderlijk te moeten testen maar bij "voldoen aan" kon je dat station overslaan .

bij scooter rijders is nu de "WOK" gevreesd. Als de politie bij staande houding ook maar enigszins twijfelt of een scooter wel of niet aan het typekeur voldoet nemen ze het kenteken in en delen ze een "WOK" uit. Dan dient de bezitter een afspraak met de RDW te maken en zijn voertuig afzonderlijk laten testen. Daar staat WOK ook voor " W"acht "O"p "K"euring. Ben je naast de boete voor overtreding van de typekeur eisen ook het geld kwijt voor de RDW test bij elkaar een duur grapje
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 29/11/20 03:18 PM
Het moet natuurlijk wel een beetje in de buurt blijven.
Posted By: Rickysolex Re: Schijf remmen op solex - 03/12/20 08:54 AM
Wim, Mag ik vragen welke naven en schijven je hebt gebruikt?

Ben zelf nog op zoek.

Rick.
Posted By: Wim Re: Schijf remmen op solex - 03/12/20 10:22 PM
Rick, ik heb die op de site https://www.internet-bikes.com gevonden.
Posted By: Rickysolex Re: Schijf remmen op solex - 04/12/20 09:05 AM
Bedankt ga ik daar even kijken, had zelf ook al het een en ander gevonden op corona city Aliexpress.
Posted By: Antoine Re: Schijf remmen op solex - 04/12/20 01:17 PM
Internet bikes leverdatum stukken sneller dan ali express.
Posted By: theohendriks Re: Schijf remmen op solex - 11/01/21 06:30 PM
Ik lees dat je schijf remmen gebruikt maar welke naven gebruik je dan want op de solex naaf weet ik niet hoe ik zo iets bevestig
Als ik andere naven zou gebruiken kom ik uit op 36 spaaks maar daar zijn geen solex velen van dus voor mij raadseltje
Wie heeft eventueel foto hier van
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 11/01/21 07:44 PM
foto's heb ik meerdere malen geplaatst. solex velgen wil je echt niet gebruiken maar er zijn zat velgen in dezelfde maat ( peugeot, mobylette en heel oude puch maxi's) waar wel de solex banden op passen maar die wel 36 spaken hebben
Posted By: theohendriks Re: Schijf remmen op solex - 11/01/21 09:23 PM
Sorry maar dan heb ik de foto's gemist zijn ze nog ergens terug te vinden
M.v.g
Posted By: Joan Re: Schijf remmen op solex - 13/01/21 08:17 PM
een paar foto's

Attached picture frame in aanbouw schijfrem.jpg
Attached picture achter linkerkant.jpg
© Solex Forum