Solex forum
Posted By: MarkN Berini M23 nr.2 Restauratie - 31/05/20 09:48 AM
Na de aankoop van Berini nr.1 belde de verkoper een paar dagen later of ik nr.2 (die uit elkaar lag) ook wilde hebben. Voor een klein prijsje wel te verstaan. Ik kon het aanbod niet afslaan dus ben ik hem gaan halen.

Op de banden na, is deze voor zover ik kan zien helemaal compleet maar ach ach ach wat denken sommige mensen toch bij het woord restaureren. Vaak word het erger ipv een mooi eindresultaat. Dus er zit niks anders op dan deze nu echt te gaan restaureren.

De laag verf/lak/poedercoating is zo dik dat het frame nummer niet meer fatsoenlijk leesbaar is.
Wat normaal met sleuteltje 10 losgemaakt kan worden heb ik nu dop 11 of 12 voor nodig, zo'n idioot dikke verflaag zit erop.

We plakken het zwarte spatbord af en gaan er vervolgens vol met de witte spuitbuis tegenaan.
Vol over het originele Lucia achterlicht. Eeuwig zonde en alleen om het logo te bewaren terwijl die nieuw te krijgen zijn?.....

Gisteren het frame uit elkaar gehaald en eens gekeken wat er nog mankeert.

Attached picture IMG_20200530_182102.jpg
Attached picture IMG_20200530_182057.jpg
Attached picture IMG_20200530_175151.jpg
Attached picture IMG_20200530_174305.jpg
Attached picture IMG_20200530_174259.jpg
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 31/05/20 09:51 AM
Nog een paar foto's.

Van de trapas is een kogel uit de kogelring gekomen en volledig verpulverd.
Dus kan ik op zoek naar nieuwe kogelringen en de cup, en die laatste heb ik nog de meeste vrees voor om die te vinden.

Attached picture IMG_20200530_172417.jpg
Attached picture IMG_20200530_155812.jpg
Attached picture IMG_20200530_154900.jpg
Attached picture IMG_20200530_154854.jpg
Attached picture IMG_20200530_154848.jpg
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 31/05/20 09:52 AM
De veerpoten.

Attached picture IMG_20200528_184749.jpg
Attached picture IMG_20200528_184757.jpg
Attached picture IMG_20200528_185305.jpg
Attached picture IMG_20200528_185251.jpg
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 31/05/20 09:53 AM
De tank is een roestbonk, daar staat nu een Citroenzuur oplossing in te weken.

Attached picture IMG_20200530_150805.jpg
Attached picture IMG_20200530_150811.jpg
Attached picture IMG_20200530_153322.jpg
Attached picture IMG_20200530_153541.jpg
Attached picture IMG_20200530_153650.jpg
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 31/05/20 09:54 AM
Meer plaatjes.

Inmiddels is het frame kaal en die kan dus naar de straler met de rest van de framedelen.

Attached picture IMG_20200530_153702.jpg
Attached picture IMG_20200530_153706.jpg
Posted By: Joan Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 31/05/20 04:26 PM
je kent D.Kool dus al, heeft die nog van die trapas onderdelen of is het daar al op ?
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 31/05/20 04:36 PM
Ik moet Dick nog een mailtje sturen.
Posted By: Joan Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 31/05/20 05:36 PM
hou me op de hoogte, lijkt heel veel op de trapas die in de solex peperbus zat en daar heb ik eventueel nog wel wat van liggen als ik hard zoek , daar zitten ook delen bij die het voor de solex "net niet" waren qua pasvorm dus er zit qua maatvoering marginaal verschil dus zo maar claimen dat het past ga ik niet doen .
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 01/06/20 09:43 AM
De Tank komt er al aardig goed uit te zien, de 2e mix van citroenzuur oplossing zit er inmiddels in.

Attached picture IMG_20200531_133701.jpg
Attached picture IMG_20200531_133629.jpg
Attached picture IMG_20200531_133606.jpg
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 01/06/20 09:44 AM
Daarna begonnen aan het zij-afdek-motor-schildje, de bedoeling is dat al het chromewerk ook opnieuw gedaan word dus moest het embleem er af.
Het embleem lijkt een soort van aluminium of zamak en het zat met 3 pennetjes geklonken op het motorschildje.
Punt is, als je dat afslijpt dan hou je niks meer over voor de volgende keer.....
Gelukkig heb ik in mijn voorraad ook voldoende kleine boutjes en moertjes (modelbouw in schaal 1:8 is een andere hobby van me)
Dus om een goede 'houvast' te krijgen heb ik de pennetjes uitgeboord met een 3 mm boortje, de kop van een M3x8 boutje afgedraaid tot net 3 mm en met wat industriële lijm dit erin geperst.
De bovenzijde bijgevijld totdat e.e.a. weer mooi aansloot in het vlak en dus kan het embleem straks na het verchromen er weer makkelijk opgezet worden.

Attached picture IMG_20200531_145403.jpg
Attached picture IMG_20200531_151505.jpg
Attached picture IMG_20200531_153522.jpg
Attached picture IMG_20200531_155527.jpg
Attached picture IMG_20200531_155535.jpg
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 01/06/20 09:45 AM
De koplamp is de vraag of die origineel is, het is een Aprilia, wel met bijbehorende schakelaar.
De aansluitplaat is nog goed, het glas is helder en de 'spiegel' glimt ook nog goed.
Weet iemand of dit origineel op de M23 zat?

Het kapje van de schakelaar is flink groen geoxideerd, ik moet dat nog een goed bekijken hoe ik dat ga doen. De knop bovenop (claxon denk ik) en het kortsluit knopje zitten geklonken dus ik denk dat het een redding word met verschillende polijst methodes om te kijken of het oxide er zo afgaat.

De bel is origineel, helaas is het aluminium stickertje bijna vervaagt maar je kan er nog net het Berini logo in ontdekken.

Attached picture IMG_20200531_143026.jpg
Attached picture IMG_20200531_144235.jpg
Attached picture IMG_20200531_142949.jpg
Attached picture IMG_20200531_144108.jpg
Posted By: Joan Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 01/06/20 04:22 PM
Originally Posted by MarkN
De koplamp is de vraag of die origineel is, het is een Aprilia, wel met bijbehorende schakelaar.
De aansluitplaat is nog goed, het glas is helder en de 'spiegel' glimt ook nog goed.
Weet iemand of dit origineel op de M23 zat?

Het kapje van de schakelaar is flink groen geoxideerd, ik moet dat nog een goed bekijken hoe ik dat ga doen. De knop bovenop (claxon denk ik) en het kortsluit knopje zitten geklonken dus ik denk dat het een redding word met verschillende polijst methodes om te kijken of het oxide er zo afgaat.

De bel is origineel, helaas is het aluminium stickertje bijna vervaagt maar je kan er nog net het Berini logo in ontdekken.
Aprillia als toeleverancier werd veel gebruikt, net als Hella


groen geoxideerd betekent meestal dat het metaal eronder een vorm van messing is, veel gebruikt om vormstukken zoals de behuizing van een schakelaar van te persen, door veroudering vliegen er vaak scheuren in, oppassen dus met belasten van het materiaal
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 02/06/20 02:11 PM
Goed om te horen, dan kan ik die ook gaan aanpakken. Eens kijken hoe ik de schakelaar weer toonbaar krijg.

Het verf afbijten gaat niet echt lekker en ik vind zelfs roest onder de verflagen...... Dus de boel gaat naar de straler.

Voor de geïnteresseerden heb ik ook nog 2 korte filmpje gemaakt van wat Citroenzuur doet.
Ik heb alle boutjes, moertjes, plaatjes, ringen etc erin gedaan, vanavond zien we hoe het eruit komt.


https://www.zeiler.it/#share?id=3f0f7400-65c2-4eaf-8338-785d98eb9a46

https://www.zeiler.it/#share?id=0b805de4-6638-4e34-a1fc-4cb04b8a4423





Attached picture IMG_20200601_173248.jpg
Attached picture IMG_20200601_173244.jpg
Attached picture IMG_20200601_150400.jpg
Posted By: Antoine Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 02/06/20 05:13 PM
Die spatborden kan je met een kunststof slijpschijf op een haakse slijper mooi schoon krijgen.
Posted By: MarkN Re: Berini M23 nr.2 Restauratie - 03/06/20 09:08 AM
Weet ik, maar voor 50 euro stralen en ook nog in de 2k primer zetten ga ik voor nu en in de toekomst er niet eens meer over nadenken om het nog zelf te doen.
Ze stralen met glasparel en dat is zo fijn dat er geen verandering (inslag putjes of deukjes) in het plaatwerk krijgt.
Ik gebruik het ook in mijn straalcabine alleen passen frame en spatbord niet en mijn compressor kan het niet bijbenen..... klein grut dat gaat goed, een cilinder even opkuisen moet ik tussendoor telkens even een minuutje wachten zodat ik weer voldoende druk heb.
© Solex Forum