Solex forum
Posted By: Arn Lohmann Diesel??? - 06/12/19 10:06 AM
hallo,

ik ben opzoek naar een lohmann diesel motortje, maar mijn grote vraag is: werkt dit blokje wel echt op diesel?
er is niet veel over te vinden maar de keren dat ik er iets over lees draaien mensen ze gewoon op benzine met 2takt olie

andere informatie/ leuke feitjes zijn ook welkom wink

alvast bedankt
Posted By: FFAnders Re: Lohmann Diesel??? - 06/12/19 10:20 AM
Volgens Wikipedia werkt de motor op meerdere soorten brandstof

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lohmann
Posted By: Joan Re: Lohmann Diesel??? - 06/12/19 11:35 AM
als het goed is kun je de compressie verstellen, dat hij op benzine kan lopen, zou het niet weten. die dingen zijn nogal zeldzaam, zie ze wel eens op beurzen als los blok maar durf niet eens naar de prijs te vragen
Posted By: Arn Re: Lohmann Diesel??? - 06/12/19 11:47 AM
al bedankt voor jullie reacties laugh

ik kan hem van een vriend krijgen voor niet al te veel en ook een oude fiets met geldig kenteken, maar ik zou hem graag op diesel willen draaien
zou er nog extra olie bij moeten of is diesel zelf smeerend genoeg? het zou jammer zijn als zo'n motortje vast loopt door de verkeerde brandstof
Posted By: Joan Re: Lohmann Diesel??? - 06/12/19 04:53 PM
Originally Posted by Arn
al bedankt voor jullie reacties laugh

ik kan hem van een vriend krijgen voor niet al te veel en ook een oude fiets met geldig kenteken, maar ik zou hem graag op diesel willen draaien
zou er nog extra olie bij moeten of is diesel zelf smeerend genoeg? het zou jammer zijn als zo'n motortje vast loopt door de verkeerde brandstof
Diesel smeert absoluut niet ook al heet het "dieselolie" , sommige brandstofpompen van diesel inspuit systemen overleven hun interne wrijving met diesel doordat de onderdelen die langs elkaar heen lopen extreem gehard zijn en dan nog hadden de meeste oude diesels de diesel brandstof nodig waar nog oa zwavel als binding aan de koolwaterstofketens zat, de latere verplichte zwavel arme en zwavel loze dieselbrandstoffen ruïneerden dan ook deze pompen en moest er net zoals aan benzines waar vroeger lood in zat toevoegingen aan de diesel gedaan worden om te smeren een lohman dient denk ik ergens 1 op 25 gesmeerd te worden
Posted By: Johnnie Re: Lohmann Diesel??? - 06/12/19 09:18 PM
Voor het starten wordt meestal de cilinder met een brander verwarmt, kijk maar eens op You-tube.
Heb zo'n ding ook nog op zolder liggen, is wel een Hispano uitvoering. Voor een keer als ik niks te doen heb.
Wil hem laten lopen op lampen-olie.
Posted By: Johnnie Re: Lohmann Diesel??? - 06/12/19 09:37 PM
Krijg de foto er niet bij, blijft een gedoe....
Posted By: John Meisters Re: Lohmann Diesel??? - 07/12/19 06:56 AM
Originally Posted by Johnnie
Krijg de foto er niet bij, blijft een gedoe....


Stuur maar even door naar mijn mail dan plaats ik hem wel
Posted By: Joan Re: Lohmann Diesel??? - 07/12/19 08:41 AM
Originally Posted by Johnnie
Voor het starten wordt meestal de cilinder met een brander verwarmt, kijk maar eens op You-tube.
Heb zo'n ding ook nog op zolder liggen, is wel een Hispano uitvoering. Voor een keer als ik niks te doen heb.
Wil hem laten lopen op lampen-olie.Ook hier dus weer; wel SMEER olie bijmengen, lampen OLIE smeert dus ook niet
Posted By: Johnnie Re: Lohmann Diesel??? - 09/12/19 09:04 PM
Oke, bedankt voor de tip Joan!
Posted By: Johnnie Re: Lohmann Diesel??? - 13/12/19 09:21 PM
Heb een foto naar John Meisters gestuurd....
Posted By: John Meisters Re: Lohmann Diesel??? - 14/12/19 11:07 AM
Heb nog niks binnen Johnnie... goede adres?
info@solextochtenroermond.nl
Posted By: Johnnie Re: Lohmann Diesel??? - 14/12/19 05:48 PM
Moet nu goed gaan John Meisters....
Posted By: John Meisters Re: Lohmann Diesel??? - 14/12/19 06:57 PM
Jep wink

[Linked Image]
Posted By: Joan Re: Lohmann Diesel??? - 14/12/19 09:51 PM
zou uniek zijn als hij nog in zijn originele doos zit, dat zijn al een heel tijdje ook dingen om zuinig op te zijn
Posted By: Arn Re: Lohmann Diesel??? - 16/01/20 02:30 PM
hallo iedereen,

sorry dat het zolang heeft geduurt voordat ik weer een reactie geplaats heb, maar ik had de lohmann op de fiets gemonteerd en met veel moeite starte hij uiteigenlijk wel was ik na het trappen helemaal buiten adem.
dus heb ik maar besloten hem te verkopen en van het geld een ander opknap project te kopen.

dus ik heb een mooie sparta gi-50 uit 1965 gekocht, hopelijk is die iets makkelijker om te starten wink

ookal heb ik er niet heel lang plezier van gehad toch bedankt voor jullie reacties en hulp laugh
© Solex Forum