Solex forum
Posted By: jaln Berini M13 eitje - 10/01/18 03:59 PM
Sinds november 2016 in het bezit van een Berini M13 Eitje op een Ruto frame (heeft veel weg van een Solex). Mooi exemplaar, waarschijnlijk door de vader van de vorige eigenaar gerestaureerd en gelakt. Nu wil ik er graag een kenteken bij om lekker met toertochtjes mee te kunnen rijden. Helaas heeft het RDW geen goed framenummer kunnen vinden. Het enige nummer wat in de richting van een VIN wijst is het nr. 181 (op de zadelbuis en niet op het balhoofd). Advies van het RDW: zoek meer informatie over VIN en bouwjaar en kom dan terug. Ze adviseren om de lak van het balhoofd af te frezen op zoek naar een nummer. Eigenlijk voel ik er niets voor om zomaar in het wilde weg te gaan schuren en frezen.
Vraag: waar is meer informatie te vinden over framenummers, plaats van dit nummer en eventueel bouwjaar? Het motornummer is wel goed leesbaar: 965xx.
Graag hulp: ik heb 8 weken de tijd anders is alle moeite voor niets geweest, heb ik voor niets betaald, en kan ik nog steeds niet rijden (en daarvoor zijn ze toch gemaakt)?




Attached picture Mijn Berini M13 Eitje.jpg
Posted By: Joan Re: Berini M13 eitje - 10/01/18 04:49 PM
je hebt kennelijk een 'bolt-on' dan val je in de categorie "rijwiel met hulpmotor" omdat achteraf het rijwiel is gemotoriseerd door er ergens ( hier op het voorwiel dus)op/aan de fiets een motor te monteren .

je zult moeten onderzoeken waar RUTO zijn framenummers plaatste maar voor fietsen was dat meestal niet op het balhoofd, gebruikelijke plaatsen op de framepijp net onder het zadel of onderop de bus waar het trapstel in zit . je kunt ( zal ik ook proberen) eens googlen op fietsen en framenummer.

Maar als er al een nummer ergens staat is dat mogelijk de plek waar je het eerst gaat zoeken, en al is het een laag nr, best kans dat er niet meer zijn, ik heb ook een paar brommers daar is het framenummer niet meer dan 4 cijfers en eentje heeft een letter met erachter 4 cijfers .

zoektocht als ik verder zoek zie ik dat ze nog bestaan, misschien hebben ze een archief
Posted By: jaln Re: Berini M13 eitje - 10/01/18 07:04 PM
Bedankt Joan. Ik denk ook dat het zoeken naar een framenummerlijst van de Ruto de beste optie is. Of het een 'bolt-on' is weet ik niet zeker: de bevestiging van het blok aan de voorvork lijkt zo te horen (bevestigd aan een gelast deel aan de voorvork). Bij het rdw is wel een andere Ruto met Berini-eitje bekend, deze heeft wel een kenteken (de combinatie is dus bekend) en een framenummer van 5 cijfers op het balhoofd. De keurmeester zocht/zoekt dus bij mijn Ruto ook op deze plek. De firma Ruto is schijnbaar opgegaan in Lakmaker&Ruto (het getoonde telefoonnummer bestaat niet (meer). Een archief werd niet bijgehouden, of is vernietigd (volgens de reactie van de persoon die ik hierover een tijdje geleden aan de lijn had).
Als ik kan aantonen dat nr. 181 een verklaarbaar framenummer is ben ik er. Waarschijnlijk is het dan wel een oud frame (ligt er aan wanneer Ruto met de bouw van frames is begonnen en of zij zijn begonnen met tellen vanaf 0). Het motorbloknummer suggereert een bouwjaar van 1955.
Posted By: jaln Re: Berini M13 eitje - 10/01/18 07:12 PM
Ik heb trouwens ook nog een 'gebakken eitje', deze heeft wel een kenteken (geel). Loopt ook prima.

Attached picture Locomotief 1.JPG
Posted By: Joan Re: Berini M13 eitje - 10/01/18 07:14 PM
Originally Posted by jaln
Bedankt Joan. Ik denk ook dat het zoeken naar een framenummerlijst van de Ruto de beste optie is. Of het een 'bolt-on' is weet ik niet zeker: de bevestiging van het blok aan de voorvork lijkt zo te horen (bevestigd aan een gelast deel aan de voorvork). Bij het rdw is wel een andere Ruto met Berini-eitje bekend, deze heeft wel een kenteken (de combinatie is dus bekend) en een framenummer van 5 cijfers op het balhoofd. De keurmeester zocht/zoekt dus bij mijn Ruto ook op deze plek. De firma Ruto is schijnbaar opgegaan in Lakmaker&Ruto (het getoonde telefoonnummer bestaat niet (meer). Een archief werd niet bijgehouden, of is vernietigd (volgens de reactie van de persoon die ik hierover een tijdje geleden aan de lijn had).
Als ik kan aantonen dat nr. 181 een verklaarbaar framenummer is ben ik er. Waarschijnlijk is het dan wel een oud frame (ligt er aan wanneer Ruto met de bouw van frames is begonnen en of zij zijn begonnen met tellen vanaf 0). Het motorbloknummer suggereert een bouwjaar van 1955volgens het resultaat van mijn zoektocht, even naar beneden scrollen is ruto vanaf 1947 actief.


Attached picture ruto.jpg
Posted By: jaln Re: Berini M13 eitje - 10/01/18 07:18 PM
Klopt, maar nu helaas niet meer bereikbaar en geen archief met oude framenummers. Nr. 181 kan natuurlijk een oud frame zijn van Ruto (b.v. uit 1947) met een eitje uit 1955....
Posted By: Johnnie Re: Berini M13 eitje - 10/01/18 08:19 PM
Het blad Bromfiets houd alle merken op kenteken bij, ik zou eens vragen of er meerdere Ruto's op kenteken staan. En dan met een oproep proberen om met een eigenaar in contact te komen.
Posted By: Joan Re: Berini M13 eitje - 11/01/18 10:53 AM
ik heb een oude kennis van me gebeld, die vroeger als vertegenwoordiger met allerlei fietsspullen door heel nederland ging, met de vraag of hij RUTO kende. Hij kende ze wel maar had ze niet zelf in zijn pakket gehad. Volgens hem was die Lakmaker een groothandel die de Ruto uitbracht maar dat Ruto in feite een Stokvis product was dus misschien kom je via een Stokvis archief verder.
Posted By: John Meisters Re: Berini M13 eitje - 11/01/18 06:21 PM
De bevestigingspunten aan de voorvork werd trouwens gratis door de fietsenmaker geregeld bij aankoop van een Berini motor.
Deze info heb ik ergens in een reclamefolder staan, ik meen van de Eysink Renata.
Posted By: jaln Re: Berini M13 eitje - 11/01/18 10:15 PM
Joan: Dank je wel! Ik ga die kant eens opzoeken.
© Solex Forum