en gewoon de uitlaat omdraaien die er nu op zit ?? ( wijst de achterkant de lucht in ben ik bang van)
er hoort geen bocht op, de uitlaat is 1 integraal ding .
van honda MT is er nog zat te koop ook dit is in bepaalde groepen een liefhebbers ding. Heb me frame nog, wilde er een bromfiets race racer van maken maar dat losse frame alleen al weegt een ton en precies namaken met lichtere buis is er nooit van gekomen.
duidelijk, maar de termen "bocht", "demper" en "uitlaat" worden vaak nog wel eens voor dezelfde onderdelen gebruikt bocht ook als "voorbocht" of "uitlaatbocht" en demper vaak als de uitlaat bedoeld wordt en dan gebruik je weer de term "einddemper"
voor die (eind) demper check eens met Leertouwer in Soest die heeft een vracht spul voor van alles
Het wachten is op de laatste delen, maar de vader van de spuiter is erg ziek en daar heeft hij (begrijpelijk) meer aandacht voor dan voor het spuiten op dit moment.
Hij wordt helemaal opgeknapt en ik wil hem zo orgineel mogelijk maken. Maar het is niet zo dat ik hem mooier dan nieuw wil maken, je mag wel zien dat het plastic kappenspul gebruikt is geweest.
Het gaat nog wat langer duren ; zoals eerder vermeld was de vader van de spuiter ziek, maar hij is inmiddels overleden. Ik heb wel geduld, hij heeft belangrijkere dingen aan z'n hoofd.
Tot mijn grote verbazing lag er vanmiddag ineens wat roods onder het prieel. Zonder aan te bellen oid was bijna alles waar ik op zat te wachten afgeleverd. Alleen het koplamprooster mis ik nog.
Gelijk gaan monteren natuurlijk !
Nu nog wat sticker- en afstelwerk en dan kan ie eindelijk gekeurd worden ( toch bromfiets heb ik besloten )
Met watten en nagelakverwijderaar. Rustig vegen en ze lossen op als sneeuw voor de zon. Wel rustig aan doen anders lossen de kapjes ook op.
nagel lakverwijderaar zit Aceton in, niet voor niets dat vrouwen af en te raar praten, dat slaat op je hersenen. lees sectie 3 maar eens
Mijn vrouw gebruikt ook nagellak verwijderaar maar die praat helemaal niet raar hoor. . Maar ja, de een zijn vrouw is de ander zijn vrouw niet natuurlijk
Eerste km's gereden, start nog niet fijn en stationair is ook nog niet je van het. Andere hoofdsproeier geplaatst en uitlaat gedicht, loopt wat beter maar onderin nog niet, komt goed !
als hij heel zwaar is zit er een afvoerbinnenwerk in. meestal helpt het om hem net achter de las waar de bocht de pijp in gaat door te zagen ( aan de uitlaatkant NIET aan de pijpkant ca 1 cm verder dan de las) dan trek je de pijp eruit, zaagt de pijp die erin steekt eraf en last de boel er weer op , gas kan dan buitenom de insert weg komen en de uitlaat blijft toch "origineel"
Morgen gaat ie naar een kennis om te kijken naar de afstelling bij stationair.
Wanneer dat voor elkaar is, ik hoop in de loop van de week, dan maak ik gelijk een keuringsafspraak. Ik heb op de site van de RDW gekeken en wanneer je nu een afspraak maakt dan ben je volgende week aan de beurt.
met de huidige benzine dien je de stationair sproeier groter te maken, meestal van 35 naar 45 tot 50 dan blijft hij mooi rond tokkelen met de lucht regelschroef op 3 halve slagen open anders wil hij met de schroef helemaal dicht nog niet eens aan de praat
met de huidige benzine dien je de stationair sproeier groter te maken, meestal van 35 naar 45 tot 50 dan blijft hij mooi rond tokkelen met de lucht regelschroef op 3 halve slagen open anders wil hij met de schroef helemaal dicht nog niet eens aan de praat
Zijn er trouwens nog brommers waar je géén verstand van hebt !?? RESPECT hoor !
Ja originele spulletjes zijn moeilijk te krijgen. Bij Zundapp haast niet meer. Diegene die dan nog wat hebben, houden dat echt voor zichzelf. Zeker nu dat het na 1 juli is aangescherpt op controle van opboeren enzo. Er zijn er veel die aan het afvoeren zijn en dat gaat best lastig als je imitatie spulletjes heb. Je krijgt hem wel langzamer maar dan loopt het allemaal niet zo lekker meer. Zelf ben ik ook op zoek/jaagt om een originele cilinder te bemachtigen maar dat valt niet mee. Op beurzen ligt er soms wat maar, of het is stuk of aan gevijld. Ik blijf zoeken. Laatst is er toch een setje verkocht maar echt voor een hoog bedrag. (daar kun je een mooie goede Solex voor kopen) Ik wil het gewoon voor de leut hebben, want dat doet me dan denken aan vroeger. Er niet mee gaan rijden. Ik zal eens vragen bij de BOLUZ club hier of er iemand nog een originele cilinder voor de MT5 heeft.
"De bromfiets is een voertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cc of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW. In de Nederlandse wet is bepaald dat brom- en snorfietsen niet harder mogen kunnen dan de maximum constructiesnelheid zoals die staat vermeld op het kentekenbewijs en in het kentekenregister, vermeerderd met 5 km/uur. De maximale rijsnelheid is echter 45km/u, er mag nergens sneller worden gereden."
Ik ben met mijn Yamaha FS1 door de keuring gekomen met allemaal snel spul, drukuitlaat, 16mm carb. , 60cc athena cilinder, maar ik had de doorlaat van de membraamplaat verkleind naar 7mm, resultaat 45km/h op de weg en precies 40km/h op de rollenbank, controle algehele technische staat maar brommer was net volledig gerestaureerd, verder is motorisch nergens naar gekeken of nagemeten.
"De bromfiets is een voertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cc of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW. In de Nederlandse wet is bepaald dat brom- en snorfietsen niet harder mogen kunnen dan de maximum constructiesnelheid zoals die staat vermeld op het kentekenbewijs en in het kentekenregister, vermeerderd met 5 km/uur. De maximale rijsnelheid is echter 45km/u, er mag nergens sneller worden gereden."
"Niet meer dan 50 cc" staat er; dus 50cc mag als ik het juist intrepeteer.
met de huidige benzine dien je de stationair sproeier groter te maken, meestal van 35 naar 45 tot 50 dan blijft hij mooi rond tokkelen met de lucht regelschroef op 3 halve slagen open anders wil hij met de schroef helemaal dicht nog niet eens aan de praat
Zijn er trouwens nog brommers waar je géén verstand van hebt !?? RESPECT hoor !
Ik ben al blij dat ik iets van een Solex afweet.
Han
JAWA's ben ik niet zo goed in. en dat er een hoofdsproeier in zit, daar gaat het niet om, die kleine van het stationaire circuit moet je hebben
"De bromfiets is een voertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cc of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW. In de Nederlandse wet is bepaald dat brom- en snorfietsen niet harder mogen kunnen dan de maximum constructiesnelheid zoals die staat vermeld op het kentekenbewijs en in het kentekenregister, vermeerderd met 5 km/uur. De maximale rijsnelheid is echter 45km/u, er mag nergens sneller worden gereden."
"Niet meer dan 50 cc" staat er; dus 50cc mag als ik het juist intrepeteer.
Han
zo heel krek komt dat niet, Afvoeren doe je niet door de inlaat te knijpen maar door de uitlaat te knijpen, zo hebben veel scooters standaard een buisje van ca 25 cm lang met een doorlaat van 12 mm en dat is alles waar ze hun gas door kwijt moeten en een dergelijke methode om af te voeren is legaal maar dan moet hij er wel vast in zitten. Hij is dan nog goed af te stellen
"De bromfiets is een voertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cc of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW. In de Nederlandse wet is bepaald dat brom- en snorfietsen niet harder mogen kunnen dan de maximum constructiesnelheid zoals die staat vermeld op het kentekenbewijs en in het kentekenregister, vermeerderd met 5 km/uur. De maximale rijsnelheid is echter 45km/u, er mag nergens sneller worden gereden."
"Niet meer dan 50 cc" staat er; dus 50cc mag als ik het juist intrepeteer.
Han
zo heel krek komt dat niet, Afvoeren doe je niet door de inlaat te knijpen maar door de uitlaat te knijpen, zo hebben veel scooters standaard een buisje van ca 25 cm lang met een doorlaat van 12 mm en dat is alles waar ze hun gas door kwijt moeten en een dergelijke methode om af te voeren is legaal maar dan moet hij er wel vast in zitten. Hij is dan nog goed af te stellen
Adem jij maar eens door een rietje, dan wil je het hartlopen wel laten......was ook maar even tijdelijk voor de keuring.
Klopt, inlaat restrictie werkt ook maar dan loopt hij inderdaad hijgerig , het kan dus netter..
Om nog even op solex terug te komen, die restrictie die ik beschreef is ongeveer de uitlaat van solex kun je ook snappen waarom die wel mooi kan lopen maar heel moeilijk hard
MT staat bij een kennis en die heeft er naar gekeken. Nu blijkt dat er een stukje uit de cylinder is en dat ie waarschijnlijk daarom niet stationair wil lopen.
Begin volgende week komen de nieuwe zuiger en cylinder binnen, wordt vervolgd...
Als dit zo doorgaat wordt het weer een winter project
Ik heb het nog niet gezien. En op de foto's hiervoor is te zien dat ie ongeveer 65 loopt. Stop je om te draaien dan slaat ie af, ga je aan het verstellen dan loopt ie weer te hoog in de toeren....
MT staat bij een kennis en die heeft er naar gekeken. Nu blijkt dat er een stukje uit de cylinder is en dat ie waarschijnlijk daarom niet stationair wil lopen.
Begin volgende week komen de nieuwe zuiger en cylinder binnen, wordt vervolgd...
Als dit zo doorgaat wordt het weer een winter project
Han
met een goed inlaatmembraan heb je geen last van stukjes uit de cylinder, er zijn veel typen zuigers voor de MT/MB voorla op het gebied van stukjes uit de zuiger om het membraan effectiever te laten werken. de meeste brommers willen niet meer op moderne benzine of je moet de stationair sproeier uitruimen van 35 naar circa 50 maar dat heb ik terug al eens gemeld dacht ik , doe je dat niet blijf je klooien
Membraam schijn goed te zijn. Wanneer nieuw spul is gemonteerd dan gaan we met de sproeiers bezig. Er zit nu een 62 hoofdsproeier in.
die hoofdsproeier maakt niet uit, tot ca 1/3 gas gaat hij op de stationair sproeier, daarna op stationair sproeier+gasnaald+ verkanting van de gas schuif en daarna pas op de hoofdsproeier.( ca laatste 1/3e)
eerst schudden met gebroken grind water en afwasmiddel ( lauw) om te ontvetten en dikke lagen weg te halen anders "bijt"de citroenzuur niet vanwege de vettigheid naspoelen met water en dan drogen door spiritus erin om het water op te nemen, spiritus wel weer uitspolen en niet laten indrogen anders blijft het water weer over
Ik heb een roestvrije noodtank binnengekregen. Morgen eens monteren en kijken hoe dat gaat , dan kan ik eindelijk de keuringsaanvraag de deur uitsturen.
Heeft er iemand trouwens ervaring met het laten keuren van een bromfiets met claxon en of richtingaanwijzers ? Ik kan er niet achterkomen of die er nou wel of niet verplicht opmoeten.
Het werkt allemaal wel op de MT maar er komt niet veel geluid uit de claxon (anders zet ik er een bel op) en de ri. aanwijzers gloeien niet echt duidelijk (anders demonteer ik ze tijdelijk).
Ik doe geen moeite om bv de originele verlichting in orde te maken voor de keuring, gewoon action lampjes erop, klaar. Thuis demonteren en op de volgende zetten. Richtingaanwijzers zijn naar mijn weten niet verplicht, hooguit bij nieuwere brom/snorfietsen. Dus met een fietsbel ben je al gered. Richtingaanwijzers moeten waarschijnlijk goed functioneren, òf helemaal niet, maar niet een lampje links wel en de rest niet. Even met RDW bellen of langsgaan en je weet het
Vandaag andere tank gemonteerd, deze is wel dicht. De MT wordt er niet mooier op zo, maarja het is een noodoplossing.
Ook even een testrit gemaakt; in de 4e versnelling valt ie met tegenwind of helling op terug en moet ik terug naar 3, geen zichtbare lekkage, iemand een idee?
Ook viel mn verlichting uit, werkte prima, ging even fel branden en nu behalve neutraal- en richting lampjes op dashbord en de4 richtingaanwijzers helemaal niks meer, iemand hierover een idee?
Zit daar zo'n meer spoelen ontsteking/verlichting op?
Er zitten de standaard tandwielen op, dus dat moet goed zijn. De verlichting heb ik verder nog niet naar gekeken, kom ik nog op terug wanneer ik weer met de MT verder ga.
Heb inmiddels bericht van de rdw vwb de claxon en richtingaanwijzers. Ze mogen erop zitten, ook wanneer ze niet op en top werken, als er dan maar een bel opzit. Ik heb dit helaas niet op mail, maar telefonisch van de rdw doorgekregen. Toch vertrouw ik er niet helemaal op omdat je zo vaak verneemt dat zoveel verschil in keuren zit per station. Ik stel de vraag nog een keer en vraag dan antwoord via mail.
Vandaag andere tank gemonteerd, deze is wel dicht. De MT wordt er niet mooier op zo, maarja het is een noodoplossing.
Ook even een testrit gemaakt; in de 4e versnelling valt ie met tegenwind of helling op terug en moet ik terug naar 3, geen zichtbare lekkage, iemand een idee?
Ook viel mn verlichting uit, werkte prima, ging even fel branden en nu behalve neutraal- en richting lampjes op dashbord en de4 richtingaanwijzers helemaal niks meer, iemand hierover een idee?
gasnaald gaat van Ca 1/4 tot 3/4 van de gas stand daarboven doet hij er niet meer toe . afhankelijk van hoe goed of slecht hij oppakt kun je iets bij doseren met de stationair sproeier of er toch een paar maten grotere hoofdsproeier in zetten. soms komt het voor dat door onhandig sleutelen de vlotter instelling is verbogen en dat er te weinig sap in de vlotterbak staat dan zuigt hij door een normaliter WEL kloppende sproeier net te weinig aan omdat de zuighoogte te groot is geworden
Als er niks tussenkomt dan ga ik vanavond bezig, ik hou jullie op de hoogte.
Vwb de verlichting heb ik nog op hondaforum gevraagd en er werd mij gezegd dat de weerstand het ook begeven zou kunnen hebben, heb er nog 1 liggen dus dat check ik ook.
1 bout van de uitlaat zat niet goed vast en hij lekte daar wat, zit nu vast. Carburateur schoongemaakt en geprobeerd, is qua trekkracht iets beter geworden in de 4.
Nu wachten op voortandwiel 12. Er zit weer vooruitgang in, wanneer hij ook maar een beetje beter loopt met het andere tandwiel, dan maak ik gelijk een keuringsafspraak, het wordt tijd !!
Zit daar zo'n meer spoelen ontsteking/verlichting op?
Er zitten de standaard tandwielen op, dus dat moet goed zijn. De verlichting heb ik verder nog niet naar gekeken, kom ik nog op terug wanneer ik weer met de MT verder ga.
Heb inmiddels bericht van de rdw vwb de claxon en richtingaanwijzers. Ze mogen erop zitten, ook wanneer ze niet op en top werken, als er dan maar een bel opzit. Ik heb dit helaas niet op mail, maar telefonisch van de rdw doorgekregen. Toch vertrouw ik er niet helemaal op omdat je zo vaak verneemt dat zoveel verschil in keuren zit per station. Ik stel de vraag nog een keer en vraag dan antwoord via mail.
Ha
Het muisje krijgt nog weer een staartje :
Geachte heer ,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Op uw vragen over de toelating van uw Honda kan ik het volgende zeggen. Richtingaanwijzers zijn niet verplicht bij een bromfiets uit 1984. . Een claxon is wel verplicht een bel is niet toegestaan.
Ik heb maar weer een mail erachteraan gedaan dat ik via de telefoon een heeel ander antwoord heb gehad.....
Nou nou poe poe wat een ellende. Bubbeltjes hadden dit waarschijnlijk niet voorkomen... Volgens mij kun je een klacht indienen bij Postnl, of niet?
En RDW... tis echt maar wie je daar aan de lijn krijgt of wie je terugmailt lijkt het wel. Als je de wet naslaat kom je het volgend tegen:
De snor- bromfiets moet voorzien zijn van: >Een kentekenplaat aan de achterzijde van de snor- of bromfiets. De platen moeten goed leesbaar zijn en voorzien zijn van een goedkeuringsmerk; >Een framenummer dat goed leesbaar is; >Een uitlaatssysteem welke over de gehele lengte gasdicht is; >Een snelheidsmeter welke ook in het donker afleesbaar is en een linkerspiegel (indien bromfiets na 31-12-2006 in gebruik is genomen); >Een goedwerkend remsysteem op beide wielen. De remvertraging moet minimaal 4 m/sec2 bedragen; >Een goed werkende claxon met vaste toonhoogte of bel.
Nog weer onderdeel binnengekregen; ging niet helemaal goed met de bezorging....
Lijkt wel of deze heeft klem gezeten tussen de laadklep van de vrachtwaggel. Zo heb ik eens een M13 motor ontvangen die onderweg een of meerdere keren gestuiterd was met als gevolg een kromme krukas , vliegwiel was wonder boven wonder nog wel heel. Die schade is na heel véél werk wel weer hersteld.
Heb het niet van voor af aan gevolgd, maarhu... Een Nederlandse bromfiets heeft toch een type-goedkeuring en dan bedoel ik dat B-nummer. En dat B-nummer staat toch vermeld met wat voor een voorwaarden de bromfiets toen moest voldoen en nu toch nog steeds? Dacht ik
De klacht ligt inmiddels bij de dhl, zien wat er van komt. Ik heb de kettingkast grotendeels terug kunnen buigen maar er is nog schade te zien.
Han
misschien even bij Leertouwer checken voor een nieuwe ? want dit is zichtwerk en schade bepaald het zicht terwijl het net een mooi ding aan het worden is ( nog wel een tankprobleem toch ? )
Heb het niet van voor af aan gevolgd, maarhu... Een Nederlandse bromfiets heeft toch een type-goedkeuring en dan bedoel ik dat B-nummer. En dat B-nummer staat toch vermeld met wat voor een voorwaarden de bromfiets toen moest voldoen en nu toch nog steeds? Dacht ik
Je hebt helemaal gelijk maar wanneer ze het binnen de rdw al niet eens zijn !? Daarom wil ik het hele verhaal van de rdw zelf zwatr op wit hebben, zodat ik tijdens de keuring geen weleens nieteens kwestie krijg.
Idd, wordt het welles nietes dan verlies je toch. Goed voorbereiden en zeker als je zwart op wit hebt staan van de RDW zelf.
Toch had ik ook problemen toen ik de Burton aan het bouwen was. Alle documenten, schouwing, chasis, een typeplaatje, van de RDW zelf en toch zaten ze nog te zeuren.
Je maakt je te veel zorgen, als de brommer niet veel te hard loopt komt de rest ook wel goed, zo streng zijn ze niet, ik heb mijn FS1 ter keuring aangeboden met allemaal snel spul er op, had de membraamplaat geknepen naar 6mm, top op de rollenbank 41km. Verder waren er nog wel een paar opmerkingen waaronder de remleiding die ingevreten was en geen bel, of ik het thuis allemaal netjes in orde wilde maken......dus gewoon door de keuring.
Het is eindelijk gelukt, er zit een kenteken op de MT.
De keuring was weer een aanfluiting. Er werd naar het frame- en bloknummer gekeken. De aankoopbon (print van mail met aankoopafspraak) moest ik ondertekenen. De MT moest op de brug, er werd aan het voorwiel gedraaid, het achterwiel werd heen en weer geschud, of er speling op zat. Toen werd mij gevraagd :"hij is technisch toch in orde of niet?", dat was het.... Oh ja het was 9 uur en een collega stond klaar met koffie, misschien had het daar mee te maken?
Wel even €162,33 aftikken.
Maar ja, niet zeuren, er zit een kenteken op en daar ging het om!
Je maakt je te veel zorgen, als de brommer niet veel te hard loopt komt de rest ook wel goed, zo streng zijn ze niet, ik heb mijn FS1 ter keuring aangeboden met allemaal snel spul er op, had de membraamplaat geknepen naar 6mm, top op de rollenbank 41km. Verder waren er nog wel een paar opmerkingen waaronder de remleiding die ingevreten was en geen bel, of ik het thuis allemaal netjes in orde wilde maken......dus gewoon door de keuring.
Je maakt je te veel zorgen, als de brommer niet veel te hard loopt komt de rest ook wel goed, zo streng zijn ze niet, ik heb mijn FS1 ter keuring aangeboden met allemaal snel spul er op, had de membraamplaat geknepen naar 6mm, top op de rollenbank 41km. Verder waren er nog wel een paar opmerkingen waaronder de remleiding die ingevreten was en geen bel, of ik het thuis allemaal netjes in orde wilde maken......dus gewoon door de keuring.
Dusss
En toch durfde ik er niet op te gokken, ga liever goed beslagen ten ijs.
Het is eindelijk gelukt, er zit een kenteken op de MT.
De keuring was weer een aanfluiting. Er werd naar het frame- en bloknummer gekeken. De aankoopbon (print van mail met aankoopafspraak) moest ik ondertekenen. De MT moest op de brug, er werd aan het voorwiel gedraaid, het achterwiel werd heen en weer geschud, of er speling op zat. Toen werd mij gevraagd :"hij is technisch toch in orde of niet?", dat was het.... Oh ja het was 9 uur en een collega stond klaar met koffie, misschien had het daar mee te maken?
Wel even €162,33 aftikken.
Maar ja, niet zeuren, er zit een kenteken op en daar ging het om!
De gekentekende MT :
Han
ach wel of niet vanwege de koffie, je kan ook zeggen dat ze daar zo vaak keuren dat een geoefend oog al meteen ziet of het goed is , dat er een uur voor staat is als er zaken tegen zitten. Ik zou ze dan toch het voordeel van "vakmanschap" gunnen in plaats van het nadeel "Daar is de koffieeeee". Beter dan dat de tijd volgemaakt word door een stuk of 6 keer de rollenbank op en af te rijden .
Proficiat Han, mooi weer een stuk jeugdsentiment de weg op gekregen. Helemaal met je eens, prijs/kwaliteitverhouding van de keuring is om te huilen, maar zoals Joan zegt ga ik ook niet verlangen dat ze uitgebreider moeten keuren .
Ik heb er al zò veel laten keuren, en steeds hetzelfde verhaaltje, de keurmeester en ik knipogen nog nèt niet naar elkaar, het stelt allemaal niet zoveel voor. De prijs natuurlijk wel
Het is eindelijk gelukt, er zit een kenteken op de MT.
De keuring was weer een aanfluiting. Er werd naar het frame- en bloknummer gekeken. De aankoopbon (print van mail met aankoopafspraak) moest ik ondertekenen. De MT moest op de brug, er werd aan het voorwiel gedraaid, het achterwiel werd heen en weer geschud, of er speling op zat. Toen werd mij gevraagd :"hij is technisch toch in orde of niet?", dat was het.... Oh ja het was 9 uur en een collega stond klaar met koffie, misschien had het daar mee te maken had?
Han
ach wel of niet vanwege de koffie, je kan ook zeggen dat ze daar zo vaak keuren dat een geoefend oog al meteen ziet of het goed is , dat er een uur voor staat is als er zaken tegen zitten. Ik zou ze dan toch het voordeel van "vakmanschap" gunnen in plaats van het nadeel "Daar is de koffieeeee". Beter dan dat de tijd volgemaakt word door een stuk of 6 keer de rollenbank op en af te rijden .
Ha, zo had ik het nog niet bekeken, maar een plausibele verklaring !
Proficiat Han, mooi weer een stuk jeugdsentiment de weg op gekregen. Helemaal met je eens, prijs/kwaliteitverhouding van de keuring is om te huilen, maar zoals Joan zegt ga ik ook niet verlangen dat ze uitgebreider moeten keuren .
Ik heb er al zò veel laten keuren, en steeds hetzelfde verhaaltje, de keurmeester en ik knipogen nog nèt niet naar elkaar, het stelt allemaal niet zoveel voor. De prijs natuurlijk wel
Grappig dat je het over jeugdsentiment hebt. Toen ik vanmorgen bij de rdw was kreeg ik dat woord van 3 of 4 man ook te horen. Het waren toevallig allemaal 40ers net als ik.
Je maakt je te veel zorgen, als de brommer niet veel te hard loopt komt de rest ook wel goed, zo streng zijn ze niet, ik heb mijn FS1 ter keuring aangeboden met allemaal snel spul er op, had de membraamplaat geknepen naar 6mm, top op de rollenbank 41km. Verder waren er nog wel een paar opmerkingen waaronder de remleiding die ingevreten was en geen bel, of ik het thuis allemaal netjes in orde wilde maken......dus gewoon door de keuring.
Heb je helemaal gelijk aan zou ik ook doen, maar ik had je gewaarschuwd.....en nou rijden met die brommer.
Dusss
En toch durfde ik er niet op te gokken, ga liever goed beslagen ten ijs.
ze zijn vrij gevoelig op hun zuigersnelheid en lopen nogal gauw vast op het zuigerhemd net onder de uitlaatpoort. de slag is eigenlijk bedoeld voor een 80 cc, die hebben een grotere diameter zuiger dan die 39 mm van de 50-er en houden daar een lagere lijbaandruk aan over. Poetsen met waterproof 400 en dan geen water maar olie gebruiken
Waarschijnlijk de oorzaak gevonden ; lekke tank. Benzineleiding eraf gehaald, en ja geen druppel...
Omdat er een deuk in de tank zat reed ik met weinig benzine rond omdat ik de deuk er nog uit wilde blazen. Nu zat er dus een klein gaatje in de tank en ben ik zodoende de brandstof kwijtgeraakt.
Gat is gedicht, deuk is er (bijna helemaal) uit. Nu wat schuren en plamuren. Tank spuiten en kijken of ie weer loopt, anders ga ik dan nog weer verder kijken.
Kan je mij uitleggen hoe je door een lekke tank een vatloper krijgt ?? Hooguit door bergje af, de motor op "toeren" zonder mengsmering. Of het is geen vastloper maar en doodloper/leegloper door benzinetekort.
Ik wil de tank behandelen met putty spray. Dit is de eerste keer dat ik dat gebruik. Nu is mijn vraag, kun je dat gebruiken op blank staal of moet er een primer onder ?
Volgens deze handleiding wel. Het is altijd beter om eerst een goede (roestwerende) primer héél dunnetjes op blank metaal aan te brengen voordat je een plamuur of grondlaag aanbrengt.
heb je nu al in je cylinder gekeken ? altijd eerst doen want starten doet hij waarschijnlijk wel weer maar als er sporen zijn gaat dat verder. en als er niets aan de hand was ( lekke tank maar waar kwam dan dat rare geluid vandaan) heb je in ieder geval zekerheid.
altijd bij krassen in de cylinder de zuiger nakijken die pakken vaak iets metaal op en gaan dan als een schuurmachine aan de gang ik had al voor honda gewaarschuwd aan de kant van de uitlaat ( met name eronder) zie bericht van 25/3
Haal de zuiger eraf, met elastieken de drijfstang rechtop houden tussen de tapeinden en dan nog eens ronddraaien. Misschien kun je het dan beter horen.
Ik weet t merk zo niet, zal s kijken, ben niet zo merkentrouw. Met de Solex nog nooit een vastloper oid gehad en merk ook geen verschil in merk A of merk B.
Weet niet of er keerringen voor de lagers zitten dan komt er geen vuil in de lagers. Als dat zo is kan je het carter uitspoelen . Met een magneet loop je zelfs het risico dat je de krukas licht magnetiseert waardoor ijzerdeeltjes nog moeilijker eruit krijgt.
Vorige week nog een vastloper gehad met een Solexmotor, de zuigerspeling te krap en geen koeling. Er zat al wat aluminium in de cilinderwand gesmeerd maar dat is ook weer opgelost door de speling iets ruimer te maken en wat extra olie toe te voegen (Geen castrol).
Het rammelend geluid bleek achteraf de vliegwielmoer te zijn... Deze is losgekomen en heeft ws onder het vleigwiel gezeten. Nu zit er speling op de krukaslager.Daardoor is de zuiger tegen de pet gekomen. Waar de krassen op de zuiger vandaan komen is (nog) niet bekend. Kortom, het hele blok moet weer uit elkaar.
Kan het ook andersom dat de zuiger tegen de kop heeft staan klapperen en dat hierdoor het lager opduvels heeft gehad waardoor het speling heeft gekregen ?? verstandig om alles te demonteren en ook de krukas op rechtheid (laten) contoleren. het bigend lager zal ook klappen gehad hebben.
Maar eens beziggegaan met het blok van de MT. Naar ons idee zat er speling op de krukaslagers.
Nu heb ik het spul losliggen en ontdekt dat er tandje ontbreekt van een tandwiel boven de krukas (weetniet hoe deze te noemen) zie foto. Zou dit de speling veroorzaken ?
Bijna alles heeft een naam. Deze noemen ze "Balansas-tussenas". Hier vindt je de tekeningen met benamingen
Ik denk zelfs dat het 4 tandwieltjes zijn op een asje. 2 dikke en 2 dunne met tussen de dikke en de dunne een sterke veer om de speling tussen de tandwielen te verminderen en dus ook herrie te verminderen(rechte vertanding)
Dat Tandje kan niet in de cilinder komen en kan er ook niet voor zorgen dat de slag van de krukas langer wordt. Tenzij het in een krukaslager is gekomen, de kogelkooi vernielt en het lager geen lager meer is.
Er zit nu een ander blok onder, lag nog op zolder. Komt de cylinder op van het blok dat uit elkaar ligt met nieuwe zuiger. Kan ik weer rijden en het orginele blok in alle rust opbouwen.
Beetje aan het rondvragen geweest en volgens de geleerden kan het zijn dat ik de vastloper heb gehad doordat ik de naald icm hoofdsproeier te schraal had staan. In het blok dat open ligt verder geen dingen gevonden.
Das dan ook duidelijk. Ik zou zeggen lekker gaan rijden met de MT deze zomer en op het gemakje het andere blok bekijken. Komt zeker goed. Weet ik zeker. Wel gek van die tand die je nooit gevonden hebt. Misschien kom je hem toch nog wel tegen als hij echt helemaal open ligt. Wie weet.
Er zit nu een ander blok onder, lag nog op zolder. Komt de cylinder op van het blok dat uit elkaar ligt met nieuwe zuiger. Kan ik weer rijden en het orginele blok in alle rust opbouwen.
Beetje aan het rondvragen geweest en volgens de geleerden kan het zijn dat ik de vastloper heb gehad doordat ik de naald icm hoofdsproeier te schraal had staan. In het blok dat open ligt verder geen dingen gevonden.
Han
welke mengverhouding gebruikte je ? ik had begrepen dat je de oliepomp niet gebruikt ?
Heb nu weer wat nieuws : wilde kijken of het neutraallampje bij dit blok ook werkte. Helemaal niets meer !??
Hoe kan dit nu weer, er zit stroom in de accu en er is helemaal niets aan het electonische gedeelte gedaan. Toen ik de MT in de schuur zette na de vastloper werkte alles gewoon, rara hoe kan dit ??
Dan zou toch alleen het neutraallampje niet doen ? Ook de richtingaanwijzers, remlicht en claxon werken niet meer.....
Dit blok is trouwens niet open geweest (door mij) maar komt van de donor MT.
ja dat zeg je nu pas in het eerste bericht werkte alleen het neutraal lampje niet dan kom je al snel bij de accu (aansluiting), het massa draadje vergeten te monteren onder een blokbout ( als je deze constructie tenminste hebt !)
Heb nu weer wat nieuws : wilde kijken of het neutraallampje bij dit blok ook werkte. Helemaal niets meer !??
Hoe kan dit nu weer, er zit stroom in de accu en er is helemaal niets aan het electonische gedeelte gedaan. Toen ik de MT in de schuur zette na de vastloper werkte alles gewoon, rara hoe kan dit ??
Han
Sorry, beetje onduidelijk in het bericht gezet. Met helemaal niets meer bedoelde ik dus ook de rest van de verlichting.
Heb inmiddels een andere lichtweerstand geplaatst. Eerst weer niks, even frummelen aan de draadboom en alles werkt weer.
Zondag wordt het blok afgebouwd en dan maar weer eens kijken hoe het loopt.
De MT zit grotendeels weer in elkaar. Alleen de Carburateur moet nog geplaatst worden, wil nog wat met sproeiers aan het stoeien maar die zijn nog niet binnen.
De stroomuitval lag aan een los stekkertje bij de accu, dus dat is weer opgelost.
Wordt vervolgd (had allang afgelopen moeten zijn, maar ja...)
Hij loopt weer, zit hoofdsproeier 110 in en de gasnaald staat op de middelste stand. Het is nog niet 100 procent maar ik wil eerst rijden met dit mooie weer.
Solexrit uitgezet op de MT, de MT blijft lopen maar houdt op top in.
Niks kapot gegaan, we zaten dan ook aan een goede tafel :
Toen we terug waren met sproeiers aan het stoeien geweest, 110 105 100 95 en 92 geprobeerd, bij allen op top geen kracht meer, snelheid ging wel wat omhoog, van max 50 naar max 57.
Ook nog een 85 geprobeerd,maar deze liep op top helemaal niet, alleen met choke erbij.
De juiste sproeier zal dus waarschijnlijk tussen de 85 en 92 liggen maar die heb ik helaas niet in huis.
Ik kan iig weer rijden en dat is fijn met dit weer.
waarschijnlijk andere tandwielverhouding nodig en sproeiers: kijk naar de kleur van de bougie>koffiebruin is gewenst met een uiters wit puntje aan de electrode en om vastlopen tegen te gaan ga naar de grootste waar hij goed op loopt
Ja inderdaad 12 voor is niet echt veel. zit er een uitlaat op met een lange inwendige pijp ? dat houd ook heel erg tegen zijn in de luchtfilterbox de ingestoken restricties al weg ?
Uitlaat is "leeg" van binnen. Dat van de luchtfilterbox ken ik niet, graag de howto hiervan aub.
Kleine opmerking betreffende tafel 51, die breng kennelijk ook geen geluk, vanochtend was de achterband van de MT leeg... Heb nog geen geluk met het Hondaatje
Luchtfilterbox voorzien van allerlei kanalen om aan geluidreductie te doen, veelal is meteen gebruik gemaakt van deze kanalen om voor NL hier iets in te proppen zodat alles met een carburateur groter dan 12 mm deze kast onder vacuum komt en dan de power weg is
Ook even op het MT forum rondgevraagd. Het is volgens 1 van hen daar is het beter om tandwiel 13 te gebruiken. Met 12 is het volgens hem "te hard werken voor het blokje" .
Ook even op het MT forum rondgevraagd. Het is volgens 1 van hen daar is het beter om tandwiel 13 te gebruiken. Met 12 is het volgens hem "te hard werken voor het blokje" .
Ook wat om uit te proberen.
Han
Kan soms zijn dat hij inderdaad te veel toeren maakt en dan gaat het ook niet goed , das dan niet "werken" maar "blerken"
De achterband gerepareerd; er zat een spijkertje in. Andere binnenband erin, ook gelijk tandwiel 13 gemonteerd en de sproeier vervangen voor een 88 ipv 92.
MT lijkt nu mooi te lopen en ook nog te trekken, gaat nu vlot naar de 60, misschien monteer ik nog een tandwiel 14, eerst maar wachten tot het droog is.
Vandaag was het inderdaad mooi weer om te toeren en ik heb ook 100 km rondgetoerd.
MT loopt op top bijna 70, heb met zo'n 55 km/u rondgereden.
Helemaal bovenin de toeren stottert ie nog wat maar ik vind t even goed zo, genoeg gesleutelt de laatste tijd. Nu is t tijd om te rijden, sleutelen kan in de herfst wel weer.
Met een andere tank ben ik inmiddels aan het spuiten en plamuren.
Mooi Han. Dan hadden we elkaar nog tegen kunnen komen. We zijn vandaag van Ommen naar Holten gereden, over de holterberg. Natuurlijk even bij http://www.woodysholten.nl/ wat gedronken.
Wanneer ik een grotere sproeier monteer dan gaat ie bij lagere snelheid al slechter lopen.
Er zit nu ee 88 in en bij een 85 loopt hij alleen maar met de choke erbij. Ws dus hiertussenin maar de leverancier heeft de tussenmaat op dit moment niet.
Ook tikt hij af en toe bij de pet heb ik het idee, misschien moet de ontsteking iets verzet worden, of zal dat niet helpen ?
Even "meten" wat de ruimte tussen de zuiger en de cilinderkop is met een draadje soldeertin 1,5mm. Bougie eruit, tin in een bocht door het gat totdat je de cilinderwand voelt. Zuiger door het BDP draaien, en daarna kijken/meten op het geplette tinuiteinde. Dit kan je aan de voor-, achter- en zijkanten herhalen. Ik kan me herinneren dat bij de vorige motor de zuiger tegen de kop aangekomen was.
Heb een ander frame bij mn tweede mt. Nu zitten er op 2 plaatsen bouten in het frame die compleet zijn afgebroken ( bout is gelijk met het frame). Heeft iemand een tip om deze verwijdert te krijgen.
Met een linkse conische tap misschien, deze zijn er speciaal voor. Linkse tappen
dat zal niet werken want dergelijke bouten breken af omdat ze kompleet zijn vastgerot. inweken in zoutzuur zodat de roest wegbijtst of op een speciale manier met een doorslag en hamer heel vaak weinig tikken zodat je de roest in de draadgangen "moe" maakt en dan een gat erin met linkse uitdraaier of een vierkante doorn maken en die in het ronde gat tikken is het M6, M8 of M10 die gebroken is ? M6 is de beroerdste want geen ruimte en relatief veel draad ( dus roest) bij weinig diameter
Het lek is boven water ! Na een avondje sleutelen met een mede MT5 forumlid is het gelukt om de MT eindelijk goed te laten lopen.
Andere cdi/bobine, bougiekabel/sproeiers hielp niet. Toen gekeken of de ontsteking op tijd stond, was ok en of er een ander soort vliegwiel opzat dan moest; juiste vliegwiel zat erop.
Uiteindelijk toch maar een ander vliegwiel gepakt en ja hoor, lopen als een naaimachine !
Eindelijk.
Loopt 70 met wind mee en 65 met wind tegen, is mij snel genoeg
Nee, er was ondertussen een mooier vliegwiel van een ander blok opgekomen. Nu zit er weer het roestige vliegwiel op dat bij deze ontsteking hoort. Er zit ondertussen wel een ander blok onder ( met de oude , complete ontsteking dus).
Inmiddels met het frame bezig voor mijn andere MT.
Bij de 2 schokbrekersteunen zijn de delen met het schroefdraad afgeslepen. Ik denk 2 stukken m10 draad erop lassen en klaar.
Maar nu schijnt het vaker met Japanse brommer/motoren zo te zijn dat er ander draad opzit, in dit geval m10*1,25. Dan is het handig dat je koerier bent en nog eens ergens komt.
3 bouten gescoord met het juiste draad zodat ik het weer mooi orgineel krijg.
En weer een blok dat niet loopt ! Gisteravond bijna thuis en ja hoor weer een vastloper (of iets wat er op lijkt) moest 100meter lopen en toen het ding kwaad in de schuur gezet.
Vanmorgen de kickstarter voorzichtig bewogen en het geluid lijkt onder uit het blok te komen. Binnenkort de boel maar loshalen en kijken wat het is.
De toertocht die ik morgen zou rijden gaat dus van start zonder mij
En weer een blok dat niet loopt ! Gisteravond bijna thuis en ja hoor weer een vastloper (of iets wat er op lijkt) moest 100meter lopen en toen het ding kwaad in de schuur gezet.
Vanmorgen de kickstarter voorzichtig bewogen en het geluid lijkt onder uit het blok te komen. Binnenkort de boel maar loshalen en kijken wat het is.
De toertocht die ik morgen zou rijden gaat dus van start zonder mij
Gistermiddag even gekeken hoe het met de zuiger was. Niks te zien..
Voortandwiel zal toch niet afgebroken zijn ? Kap eraf, nee niet het tandwiel, verder kijken : vliegwiel er scheef erop.
Het was geen vastloper maar een losloper, moer was losgekomen maar er gelukkig niet afgelopen. Weer vastgedraaid, met centerpons geborgd, 1x kicken en weer lopen .
Spul net op tijd voor we gisteren weer weg moesten gemonteerd gekregen en vandaag de rit toch nog gereden.
43 Brommers, van alles wat : Kaptein mobylette,Tomos, Sparta, vooral veel zundapp, 2 fs1, honda 4 takt (1 met aandrijving in het achterwiel p50) en 1 blije MT
Gistermiddag even gekeken hoe het met de zuiger was. Niks te zien..
Voortandwiel zal toch niet afgebroken zijn ? Kap eraf, nee niet het tandwiel, verder kijken : vliegwiel er scheef erop.
Het was geen vastloper maar een losloper, moer was losgekomen maar er gelukkig niet afgelopen. Weer vastgedraaid, met centerpons geborgd, 1x kicken en weer lopen .
Spul net op tijd voor we gisteren weer weg moesten gemonteerd gekregen en vandaag de rit toch nog gereden.
43 Brommers, van alles wat : Kaptein mobylette,Tomos, Sparta, vooral veel zundapp, 2 fs1, honda 4 takt (1 met aandrijving in het achterwiel p50) en 1 blije MT
Leuke brommers. Zo'n P50 was een van de eerste waar ik op reed. Tip: ga niet voor de lol achter op de bagagedrager zitten, geeft ongecontroleerde wheelies
Ben nu bezig met de witte MT. Het framenummer dat hierin staat, daar is mee geknoeid. En aangezien ik geen geouwehoer met de rdw wil tijdens de keuring ben ik al een tijdje op zoek naar een vroeg model frame.
Heeft of weet er hier nog iemand een frame te liggen. Het nmmer moet beginnen met 501 / 505 ergens daartussen, liefst zo dicht mogelijk bij de 501 omdat het frame dat ik nu heb daar ook mee begint.
Je kan met alleen het frame naar de rdw gaan om hem daar te laten checken. Als het in orde is krijg je een bewijs mee dat je er verder mee mag en dat hij een keuring straks doorstaat.
Daarom ben ik ook op zoek naar een ander frame. Want behalve dat er mee geknoeid is, is ook het laatste cijfer niet meer leesbaar. Dit is weggeschuurd (niet door mij).
Volgens mij behoorlijk kansloos wanneer je hier mee naar de rdw gaat.
Daarom ben ik ook op zoek naar een ander frame. Want behalve dat er mee geknoeid is, is ook het laatste cijfer niet meer leesbaar. Dit is weggeschuurd (niet door mij).
Volgens mij behoorlijk kansloos wanneer je hier mee naar de rdw gaat.
Han
Goede beslissing Han, bij RDW krijg je zeker niet zomaar een kenteken. Je kunt wel naar de politie, die gaan dan onderzoek doen en hoor je zeker een jaar niks meer. Daarna mag je terug naar RDW om een nieuw nummer te laten graveren. Voor die moeite, tijdverspilling en extra kosten wil je niet kiezen
Ik ben juist bang gezien het verhaal van Johnnie hier op het forum dat er een extra keuring aan te pas moet komen. En dat er dan wordt gezegd; hier is mee geknoeid, bij dit frame komt nooit een kenteken.
De eerste 8 waar dat dunne nulletje achterstaat is van hetzelfde soort als die andere 8. Lijkt me meer op een fabrieksfoutje dan dat er iemand een cijfer overheen geslagen heeft. De diepte inslag komt overeen met de rest en hij staat ook in lijn met de andere cijfers en dat is uit het losse handje moeilijk na te maken. Die andere halve cijfers is inderdaad gokken wat het moet zijn.
Het probleem is dat er geen serie gemaakt is die met 581 begint dus ik denk toch echt dat er hobbyist bezig is geweest.
Het type dat ik heb gekocht is van 1981/1982 ook gezien de codes op de plastic delen van de MT. En dit klopt dan weer wel met 501.
Zie onderstaande gegevens :
Om dat er veel vragen zijn over bouwjaren maak ik een tabelletje,het is ONGEVEER voor de exacte info moet je bij HONDA zijn. AD01 500xxxx=80/81 501xxxx=81/82 503xxxx=82 504xxxx=83 505xxxx=84 511xxxx=85 520xxxx=86 530xxxx=87 540xxxx=88/89 550xxxx= 560xxxx= 550en560 zijn eigenlijk de nummers van de laatst verkochte periode 1990-1993.
Dan is er nog de 570xxxx=dat zijn de mt-s uit scandinavie/portugal. Eigenlijk is het tellen de nrs 503/504/505 zijn de topjaren de nrs 550/560 is de uitloop. Dit is een tabel die redelijk klopt voor zekerheid HONDA.
Met wat geduld kom je een end, een mooi frame gevonden. Lekker vroeg van 1981 of 1982.
De Poedercoater gelijk gebeld maar er hebben meer mensen tijd voor de hobby werd mij verteld, dus dat wordt dit jaar niet meer wat. Maar ik kan wél weer verder
Ja, wel jammer dat het nummer op een plaatje staat, of vind je ook een ingeslagen nummer terug? RDW zal ook in dit frame een nummer graveren. Normaal nemen ze wel het nummer van het plaatje over, zo is mij gezegd bij het laatste bezoek. (Ik heb zelf ook zo'n frame met plaatje).
Of je dan het volle pond moet betalen voor het graveren weet ik niet, hun kennende ga ik daar wel van uit
Zelfde nummer staat ook in balhoofd geslagen, dat is dus geen probleem.
Heb nu de vraag uitstaan bij de rdw of er ook iets aan de hand is met dit nummer, zo niet dan gaat ie gelijk richting poedercoater en dan zie ik wel wanneer die hem weer klaar heeft.
Daar zijn er inderdaad veel kapotgereden. Gelukkig zijn er nog wat over om op te knappen .
Op de rode versie reed ik vroeger naar school, elke dag 60 km. De witte heb ik aangeschaft omdat het leuk werk is om te doen, dat opknappen. Het is niet de bedoeling dat de verzameling verder groeit dan 2 ( maar je weet maar nooit....)
Voortandwielas vervangen omdat ie afgebroken was en ook bleek ie niet te schakelen, blokkeerarm bleek verbogen. Deze weer rechtgemaakt en nu schakelt ie weer lekker soepel.
Daarna alle noodzakelijke dingen gemonteerd en hij loopt weer. Ook de verlichting werkt naar behoren.
Uitshimmen is speling van een as oplossen. Bijvoorbeeld, een as heeft een axiale speling van 0,9mm en de speling mag maar 0,1mm zijn, dus moet er een ring tussen van 0,8mm.
Aan de evt speling heb ik niks gedaan, alleen keerringen vervangen.
Nu de MT goed afstellen vwb remmen en carburateur, dan kan ik een keuringsafspraak maken.
Dan ermee toeren en kijken hoe het blokje loopt. Dit was het eerste blok dat ik geheel alleen heb " besleuteld ", weet nu hoe het in elkaar zit en heb een ander blok klaarliggen om perfect te maken, die kan ik dan omzetten mocht dat nodig zijn (is trouwens wel 70cc )
De MT zover klaar gemaakt voor de keuring. Ook bij de MT heb je dus weer kleine verschillen...
Ik wou de achterrem kabel monteren ; ontbreekt het oog voor de Bowden kabel. Nu blijkt er ook een versie te zijn met stang ipv kabel. Hoefde ik dus gelukkig niet te lassen aan het gepoedercoate frame.
Dit dacht ik zo even om te zetten maar dit is een model met trappers en daar wou het alleen door een andere voetrem te modificeren, maar het is gelukt :
Ook de carburateur afgesteld en hij loopt nu mooi, bijna 50km/u op de teller. Dat vind ik snel genoeg voor de RDW-keuring.
Gelijk de RDW site opgegaan en dinsdag a.s. ben ik al aan de beurt, ben benieuwd hoe "streng" de keuring dit keer is.
Nou, de MT heeft een kenteken. Maar ik blijf me verbazen over de tarieven daar.
In de brief die ik meekreeg voorafgaande aan de keuring stond dat het €160 zou gaan kosten. Ik denk ah, dus net als met de rode.
Maarr, vorige keer alleen wat omheengekeken, framenummer bekeken, genoteerd en klaar. Nu volledige keuring, remmen, verlichting, algehele staat en rollerbank test. En wat mag ik betalen !??? €132
Scheelt weer €30 maar uniformiteit is ver te zoeken bij de rdw, ik had nog wel dezelfde keurmeester.
als hij heel zwaar is zit er een afvoerbinnenwerk in. meestal helpt het om hem net achter de las waar de bocht de pijp in gaat door te zagen ( aan de uitlaatkant NIET aan de pijpkant ca 1 cm verder dan de las) dan trek je de pijp eruit, zaagt de pijp die erin steekt eraf en last de boel er weer op , gas kan dan buitenom de insert weg komen en de uitlaat blijft toch "origineel"
Zou je me dit met een foto met pijl erop kunnen/willen verduidelijken JOAN ? Voordat ik iets sloop zodat het niet meer t repareren is.
Ik heb nog wel DIT gevonden maar hier verschillen de meningen nogal over zal ik maar zeggen.
als hij heel zwaar is zit er een afvoerbinnenwerk in. meestal helpt het om hem net achter de las waar de bocht de pijp in gaat door te zagen ( aan de uitlaatkant NIET aan de pijpkant ca 1 cm verder dan de las) dan trek je de pijp eruit, zaagt de pijp die erin steekt eraf en last de boel er weer op , gas kan dan buitenom de insert weg komen en de uitlaat blijft toch "origineel"
Zou je me dit met een foto met pijl erop kunnen/willen verduidelijken JOAN ? Voordat ik iets sloop zodat het niet meer t repareren is.
Ik heb nog wel DIT gevonden maar hier verschillen de meningen nogal over zal ik maar zeggen.
Han
wel zo ongeveer, maar dit system van bengrenzen kende ik nog niet, het type dat ik ken heeft gewoon een heel lange bocht die doorloopt in de pijp , eigenlijk net zo als solex. Door hem aan de demperkant net achter de las open te zagen maak je die pijp open , kan het door de pijp maar ook erlangs uitstromen, eigenlijk net als het advies bij solex om daar op de juiste plaats in de demper wat gaten door en door te boren om de doorstroming te bevorderen
boor een gaatje 2,5 mm op een aardige plaats in het verlengde van je voor bocht en voel met ijzerdraad . je voorbocht voor een "bovenlangs" uitlaat is te complex om vanuit de voor kant gezien daarlangs iets te gaan voelen
als ik zo naar deze uitlaat kijk is het al een sportuitlaat ik mis hier en daar wat specifieke deuken en ook de kleur is die van eentje die uit een niet Honda fabriek komt
OK snap ik. je Eigen uitlaat zal een pijp heben tot aan waar de uitlaat conisch begint te worden en niet al plaatwerk vanaf de cylinder, net even na de plek waar de pijp overgaat in plaat, boor daar maar eens. en kijk wat je tegenkomt
Gisteren een originele Honda voorbocht opgehaald. Ik denk dan kan ik het truukje om de binnenpijp eruit te halen mooi hierop toepassen.
Nu ik hem thuis goed bekijk blijkt dat meer mensen datzelfde truukje kennen scheelt mij mooi weer wat werk . De bocht binnenkort eerst eens monteren en als ie voldoet maar eens mooi spuiten. Ik heb hier al mooie uitlaatverf voorbij zien komen.
Cilinder en pet zij terug van tuner. Gelijk gemonteerd samen met originele, aangepaste HM bocht. Wát een mooi geluidje. Nog even de fijnafstelling vwb de juiste sproeier en dan is ie net voor het mooie weer klaar, wel eerst rustig inrijden
Kan ik zaterdag mooi in Vriezenveen de alternatieve 11stedentocht meerijden.
Ben gisteren beziggeweest met de sproeier, van 85 naar 110 gegaan en nu loopt ie mooi. 30Km gereden en de bougie ziet er nu zo uit. Wat zeggen de echte kenners; juiste verbranding of niet ?
Ruim 100km gereden vandaag en droog gehouden ! Er waren 450 inschrijvingen, of ze er allemaal waren weet ik niet (wij hadden niet aan voorinschrijving gedaan) maar het leek er wel op :
Ben gisteren beziggeweest met de sproeier, van 85 naar 110 gegaan en nu loopt ie mooi. 30Km gereden en de bougie ziet er nu zo uit. Wat zeggen de echte kenners; juiste verbranding of niet ?
Je hebt (weer) gelijk JOAN vwb de bougie, de BR7HS gedemonteerd en er zit na 200 km al een randje koolaanslag rond de bougie, dus hij lijkt idd te "koud".
Die 9 is veel te koud en je zal heel veel koolaanslag hebben. Als het goed is.
die koolaanslag is niet erg, zeker niet op het staal, ik kijk uitsluitend naar het puntje en die ziet er wat over verhit uit. koolaanslag is niet te voorkomen, een 6 kom ik al helemaal nergens tegen die zijn wel heel erg warm
De rode MT loopt prima, gister 40 km gereden en vandaag 45.
Ik krijg de witte echter niet goed aan het draaien. Tijdens het inrijden van de opgevoerde standaard cilinder hield ie op top al iets in, met een aangepaste originele Honda uitlaatbocht eronder.
Nu ik meer dan 500 km heb gereden heb ik er een Luhao bocht opgezet, en is ie wat feller geworden, loopt in het middenbereik prima. Maar op top stottert ie, het is net of ie dan geen brandstof meer krijgt. Ik heb allerlei sproeiers geprobeerd van 80 tot en met 130 maar geen verbetering. Iemand een idee waar ik het zoeken moet ? Het is 1x kicken en hij loopt en stationair loopt ie ook mooi.
Kun je ook de gasnaald omhoog afstellen met een clipje ofzo. Want als je zulke grote sproeiers plaatst en je verzuipt hem niet vind ik eigenlijk gek. Andere naald?
als je van 80 naar 130 geen verschil merkt zuig je de vlotter kamer te snel leeg mogelijk vlotter niveau iets bijstellen of hele circuit van toevoer controleren of daar een remming in zit .
Luchtfilter is een open huis Toevoer heb ik nog niet naar gekeken, maar elke keer dat ik een andere sproeier heb geplaatst (en dat is vaak de laatste tijd kan ik zeggen) was de vlotterbak volledig gevuld. Maar ik zal voor de zekerheid een het filter er tussenweg laten.
Ben zelf net weer verder gegaan met de witte MT, volgens de kenners kon er nog valse lucht door de krukaskeering komen, deze vervangen en de ontsteking anders gezet.
Morgen maar kijken hoe het loopt, hij lijkt zo in de schuur feller te reageren op t gasgeven. Nu is t te nat om naar buiten te gaan.
Loopt bijna goed nu, trekt zo door naar de 70 en lekker fel. Alleen in het middenbereik houdt ie iets in, toch iets te grote sproeier ? Er zit nu een 115 sproeier in met 18 mm carburateur.
eesret kwart van gasgeven: instellen met verkanting van je gasschuif in combinatie met je stationair sproeier ( met de huidige branstof meestal van maat 35 naar 50 gaan) van 1/4 to ca 3/4 afstellen met gasnaald, hoogte of taper van 3/4 tot vol hoofdsproeier.
de Keinith heeft wel degelijk een lucht sproeier kleine sproeier onder de aanzuig kelk de andere is voor de gasschuif die zit ook ter hoogte van de gasschuif Ik heb het fotootje wat aangepast
Ik wist niet dat daar ook verschillende maten in waren
Han
zo ziet hij er inderdaad uit, heel kort die gaatjes zijn om met lucht erbij tot een brandstof schuim te komen, dat heeft de buis voor de naald ook maar die is veel langer en daaronder zit meestal de hofdsproeier ingeschroefd.
die foto in een andere inzending is NIET de sproeier, die heeft het nog niet begrepen, dat is de luchtregeling die in combinatie met de sproeier het goede mengsel geeft net zoiets als die lucht/choke hevel van de solex, de REMLUCHT regeling
Dat de sproeier in de vlotterbak zit weet ik al een poosje maar hij vertelde dat ie niks kon verstellen van links naar rechts choke hoofdsproeier stationairsproeier
Kijk en daar zit ie bij mij nou niet, de stationairsproeier. Keihin heeft verschillende types, mét en zonder stationairsproeier en ik heb die laatste...
Tja, dat zijn dan weer van die verrassingen. Ik vraag me nu af wat voor gat dat is. Er lijkt ook een kanaal te lopen zo aan die buis rechts te zien. Mij lijkt het toch als je een luchtschroef hebt ook wel een sproeier nodig te hebben. Maarja alles kan. Ik ben benieuwd hoe dit nu afloopt.
BTW, die sproeier die Joan laat zien lijkt helemaal op de sproeier die ook in mijn Mikuni 20mm zit. Misschien wel precies dezelfde. Maarja ook dat kan net weer iets afwijken natuurlijk. Ook de maat van je hoofdsproeier wijkt ook af t.o.v. Bing of Mikuni. Want 115 is bij Bing en Mikuni echt voor de grotere carburateurs.
Hoop wel dat het goed komt. Maar dat komt het zeker.
Heb vandaag de originele Honda bocht weer gemonteerd, gisteren met de Luhao gereden maar die heeft erg veel lawaai.
De ori bocht rijdt heerlijk rustig, maar op top +/- 60 en ik wil een beetje toeren rond de 55 km/u. Wanneer ik de ori bocht gebruik moet ik dan dus zo'n beetje volgas rijden.
Wanneer ik de Luhao gebruik heb ik meer lawaai maar hoef ik minder toeren te draaien, ik ben er nog niet uit.
Met de ori bocht zit ik op sproeier 100 en loopt ie fijn over heel het bereik.
is het een echte keihin of een van de vele chinesche klonen dan staat er vaak iets op als KeiLin, KeiMin of "Keihin designed in japan"
die met sproeier zijn echt de betere. Het gietwerk ziet mij ook wat rubbelig, de keihins die ik ken zijn echt super glad . meet de maat van de prop is op die erin zit
over hoofdsproeiers, bing geeft de maat op in honderdste van een mm en veel andere moet je de opgegeven maat met een factor vermenigvuldigen, vaak is dat 0,8 dus een sproeier 100 van zo een merk is te vergelijken met een (100x 0,8)=80 van bing . uit mijn geheugen, die solex van ons een factor 1,3 sproeier 27 ergens in de buurt van de 0,35 mm
een lang stuk volgas rijden, meteen stoppen en de bougie controleren opkleur als je genoeg olie in de benzene hebt kun je redelijk arm rijden, koffie met melkbruin dat is de kleur, wit is fout, een heel klein wit randje om je central electrode mag, ik meen dat NGK een goede kleurentabel op zijn website heeft
Ik heb een originele Honda HM uitlaatbocht op de kop kunnen tikken. Een gaatje geboord om te kijken of de binnenpijp erin zit, en ja die zit erin.
Heeft het nu ook zin om de bocht er al bij de las af te zagen en daar een dikkere pijp met flens op te lassen ( de flens is er hier toch al af)? Of moet er echt een stuk van de binnenpijp verwijderd worden om resultaat te krijgen ?
binnenpijp weg de bocht oplaten houden bij de las, als je de pijp niet weg krijgt omdat hij inwendig ook gelast is met een dremel met schijf ca de eerste 3 cm inwendig weghalen zodat de nieuwe te plaatsen bocht in en om de nog inwendige pijp kan blazen
Gisteren ritje van in totaal 120km gedaan. Vanuit NieuwHeeten vanaf het feestterrein aldaar.
95 deelnemers dus mooi groep. Mijn broer reed ook mee op zijn MTX-automaat die hij in Frankrijk op heeft gehaald. Was zijn eerste toertocht en hij heeft hem gelukkig uit kunnen rijden zonder panne.
ik zie diverse combinaties, de meeste witte zie ik met een rood zadel. welke combinaties zijn origineel ? kan me voorstellen dat in de loop van het gebruik er nogal van zadels gewisseld is want dat was niet het sterkste punt van de Honda en zeker niet de zadels met een print erin
Lekker he. Zeker prachtig weer. Morgen ook weer eens een rondje doen. Afgelopen zaterdag hier met de club ook geweldige rit gehad. En altijd met een ommetje terug naar huis. 120 km.
Na de mislukte rit naar Roermond is er toch een MT bijgekomen, voor een kennis van mij. Hij krijgt hem voor zijn 50ste verjaardag van vrouw en kinderen.
Zijn nu naar Belgie gereden, vlak bij Luik/ dit is m :
Hij heeft al op 1 van mijn MT's gereden, de dag erop zat ie gelijk op MP te zoeken. Zo is t idee ontstaan om er een kado van te maken. (Hij reed toen hij 16 was ook MT)
Dit zijn de onderdelen die ik overhield voor het aan het lopen maken van de kado-MT. Mooi 5-bakje eronder want het is een Belgische. Weet nog niet zeker wat ik ga doen...
Alleen de tank,stuur en het zadel komen uit eigen voorraad
aan de hand van de foto's kan ik niet goed zien hoe het met de afstelling staat , je dient betere foto's te maken waarop de afstellingstekens te zien zijn ( en dan bedoel ik de balans as) die heeft net zoveel tanden als tandwiel op je krukas en die dienen gelijk op te draaien, dus het maakt niet uit waar het grote tanswiel staat maar as 1 ( krukas ) en as 3 ( balans as ) dienen gelijk op te draaien waar bij as 3 via as 2 ( koppelings-as) aangedreven word
Die merktekens staan gelijk. Heb ik vanmiddag nog naar gekeken.
Het blokje weer open gehad omdat ik die extra ring niet vertrouwde, werkplaatshandboek erbij en jawel het bleek ring 11 te zijn uit de bijlage. Die zit nu weer waar ie hoort.
En de volgende MT in de familie Samen met mn zwager een mt opgehaald in Friesland, komt van eerste eigenaar. Loopt mooi 70 op de teller met allemaal origineel Honda spul erop. Nu nog wat afvoeren voor de keuring en dan is er weer 1 op de straat !
Gisteren onder mn rode mt een ander blok gehangen. Is nu 5 bak met gehoonde Franse GF9 cylinder/pet. Ander blok gaat zolder op als plug & play reserveblok. Even gestart en gereden (maar 300m ivm pekel), lijkt mooi te lopen en trekt lekker.
Je hebt de smaak goed te pakken zeg. 5 bak, ja lekker.
Ik heb nu het originele blok uit 84 er weer onder.
In het begin daar toen problemen mee gehad ( oa tandwieltje dat was afgebroken) toen het blok toch openmoest dacht ik ik maak er gelijk een 5 bak van.
Het reserve blok loopt mooi en ik dacht waarom gokken met een ander blok terwijl het reserveblok nog zo mooi loopt. Nu het toerseizoen over is heb ik gelijk het blok verwisseld. Nu tijd genoeg om m mooi af te stellen.
Helaas, helemaal niets. Nagenoeg alles slecht. Verder zoeken. Het is al de 2 de blok die ik zie en gewoon slecht. Ik denk toch dat ik in de duurdere klasse moet gaan zoeken.
Helaas, helemaal niets. Nagenoeg alles slecht. Verder zoeken. Het is al de 2 de blok die ik zie en gewoon slecht. Ik denk toch dat ik in de duurdere klasse moet gaan zoeken.
zoek jij dan niet naar een Zundapp 5V ? dat is een heel ander verhaal dan Honda, zeldzamer en vaak veel slechter. Heb blokken gezien ( zonder zuiger /cylinder/kop) die 500 plus moesten kosten en dan zie je al dat sowieso een andere krukas nodig is , meestal is ook de trekspie naar de gallemiezen ( veelal de tandwielen achterstevoren gemonteerd geweest ) en het koppelingstandwiel flinterdun
Dat is het Joan. Ze zijn er wel hoor, alleen de prijs is er dan ook naar. Maarja, Benne Zeeuw ehj. Ik blijf zoeken. Heeft geen haast. Maar hij komt er zeker. Het blok waar ik nu mee rij, is gewoon heel goed. De basis moet goed zijn. Revisie komt er toch wel. Of ik moet weten wie de revisie heeft gedaan.
Ja best wel, maar wel frustratie soms, want er wordt gezegd dat het een heel mooi blok is totdat je het echt ziet en dat ga je weer met lege handen terug. Zeker als ze dan een foto toesturen en dan ter plekke iets anders krijgt te zien. Dan ben ik best pissig. Niet dan.
Dat zijn over het algemeen slopers/handelaren. Kopen brommers op en demonteren deze en verkopen de losse onderdelen. Behoorlijk geld mee te verdienen. En dan zitten er zelfs nog oplichters bij. Gewoon goed opletten tegenwoordig. 50 Euro oké, maar als je over 500 praat moet je toch effe goed opletten.
Ik vind het altijd lastig om van een filmpje te horen wat er mis is. Je had toch nog een MT toch. Als dat zo is kun je het verschil laten horen eventueel. Rijd hij goed, schakelt hij goed enzo... Hij klinkt niet lekker nee. Als bij een zundapp de schakelklok niet goed is afgesteld dan staat hij soms half in een versnelling en maakt hij ook een rammelend geluid. Ik weet niet hoe dat bij een MT zit.
Iets anders : de krukas en balans-as zijn afgestemd op een standaard zuiger.
wanneer er een andere cilinder/zuigercombinatie opgezet wordt kan de zuiger een ander gewicht hebben dan de zuiger waar de motor mee geconstrueerd is > > > onbalans.
met die youtube filmpjes, als ze afgelopen zijn krijg je de keuze uit andere houd je lekker van de straat want er is zo veel te zien anders dan die MT je komt nog eens bij leuke filmpjes terecht zo gieten
Heb de kop vastgezet. Het schudden van de kop is over maar de ketting gaat m.i. nog wel erg op en neer. Ook het "zwabberige" gevoel tijdens het rijden is weg.
Aan het achterwiel is niets veranderd, voortandwiel is ook hetzelfde gebleven. Er is alleen een ander blok onder gekomen. Zou het toch binnenin zitten ?
er zijn wel imitatie tanwielen die absoluut niet rond zijn, normaliter vangt de ketting dat wel op maar leuk is het niet ( zowel voor als achtertandwielen)
Er zit nu een 5 bakje onder met 13/40 tandwiel en een 167 cilinder. Dat moet volgens de kenners een fijn cilindertje wezen. Ik weet het nog niet omdat ik ivm de pekel nog niet ga rijden. Ben wel benieuwd.
3e Brommert zo goed als klaar. Net op tijd voordat de pups hier komen. Nu alleen nog wat kleine optische dingen, zoals de zadelhoes die er wat scheef opzit en een setje dezelfde spiegels. Maar dit is m :
Samen met 2 andere MT's rond de 175km gereden. Geen pech gehad
Via pontje Olst naar Elburg, Harderwijk, Ermelo, Spoorwegmuseum Lieren, pontje Gorssel terug naar Holten. Tocht 3 weken geleden al gepland, geluk gehad met het weer.
Samen met 2 andere MT's rond de 175km gereden. Geen pech gehad
Via pontje Olst naar Elburg, Harderwijk, Ermelo, Spoorwegmuseum Lieren, pontje Gorssel terug naar Holten. Tocht 3 weken geleden al gepland, geluk gehad met het weer.
Zondag hebben we hier de Molenrit. Dat wordt weer super genieten met mooi weer. Veel auto oldtimers eerst in Wilhelminadorp en dan toeren. Super dag altijd.
Niet vandaag maar afgelopen zondag voor vaderdag een rit gemaakt met vrouw en jongste dochter. Ijsje aan de Ijssel en daarna karbonaade eten bij Vosman in Nieuw Heeten ( aanrader).
Heb de originele beugel ook opgeknapt en bij het korte zadel gemonteerd. Ook de originele demper erop gezet, dan kan de gereedschapskoker ook weer gemonteerd worden.
Voor en na :
Lijkt mooi vind ik.
Daarna geprobeerd om zadeldek te vervangen. Nou dat valt tegen. Ik denk dat ik niet zon goede soort heb ontvangen wat het dekje dat eraf kwam voelde lekker dik aan, deze nieuwe is veel dunner, mss dat ik hem daarom niet strak krijg ? Iemand tips ?
mooie machientjes. Deze heb ik thuis staan, is een MTX 50cc. Ondertussen met nieuw zadel. Luchtgekoeld. Heb ook nog een watergekoelde staan, in restauratie.
Ik wil de Zwitser op kenteken hebben en nu heb ik gevraagd of het framenummer "belast"is of niet, zoals ik ook met mijn andere Honda's en Solexen gedaan heb. Hierop kreeg ik altijd netjes antwoord en kon met een goed gevoel ter keuring gaan.
Nu het volgende :
Vraag:
Ik kan een Honda MT50 kopen en wil die dan op kenteken gaan zetten.
Kunt u mij zeggen of het framenummer 5043*** ook geregistreerd staat als gestolen of al op een ander kenteken afgegeven is ?
Antw:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de rdw informatie over een frame nummer van een MT 50.
Helaas kan en mag de rdw geen informatie verstrekken over de identiteit van een framenummer van een voertuig.
Indien u deze informatie zou willen weten verwijs ik u naar de handhaving organisatie (politie).
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vraag:
Sinds wanneer is dat dan ?
Ik heb vaker een Honda gerestaureerd en voortijd informatie aangevraagd of er iets met het framenummer aan de hand was. Toen heb ik altijd keurig antwoord gehad of het nummer al dan niet negatief bekend stond bij jullie.
Nu is de kans aanwezig dat ik de brommer restaureer en dus veel kosten maak om er vervolgens tijdens de keuring achter te komen dat het om een gestolen bromfiets gaat.
Beetje vreemd vind ik dat.
Kunt u mij een andere oplossing aanreiken hoe ik dit nu moet aanpakken ?
Antw:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de rdw informatie over de identiteit van een framenummer.
U bent zelf verantwoordelijk of er met het framenummer iets aan de hand is.
Er is wel een mogelijkheid om het voertuig aan te bieden voor een vooronderzoek (identiteitsonderzoek).
Hierbij word er gekeken naar de documenten en de identiteit van het voertuig. het voertuig dient dan compleet te worden aangeboden.
Tijdens dit vooronderzoek zal, indien dit nodig is, ook labels aangebracht worden op het frame en motorblok om te kunnen contoleren of de originele onderdelen na de restauraie nog aanwezig zijn.
Kosten: De kosten van een vooronderzoek bedragen 46,00 euro.
Vraag:
Maar waarom kreeg ik tot voor kort wél antwoord op dezelfde vraag en nu niet meer ?
Antw:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de rdw informatie over de identiteit van een framenummer.
Waarom u tot voor kort wel informatie hierover kreeg is mij helaas niet duidelijk.
De enige manier om de identiteit van een voertuig vast te stellen is door middel van een identiteits onderzoek.
Indien u vooraf wil weten of een frame niet gestolen is zal u dit zelf moeten onderzoeken. De rdw kan dit helaas niet, vooraf aan de keuring, voor u doen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Conclusie : moedeloos wordt je van die instantie.
Ik ben trouwens benieuwd wat de kosten dit keer zijn €134 of € 159. Dat blijft ook altijd een verrassing.
Mooi projectje voor de winter, redelijk compleet en met kenteken. Er zit alleen een 80cc onder en dat wil ik niet, gelukkig zit er ook nog een extra 50cc blok bij
Tank moet ik nog spuiten en kabelboom goed aansluiten.
Heb er nu een MT blok onder zitten, het juiste MB blok wordt nog gereviseerd. Kan ik hem iig laten keuren binnenkort ( er zit een WOK status op, vandaar)
Ik heb er nog maar een kilometer of 3 op gereden. Er zit nog een wok melding op dus officieel mag ie de straat nog niet op. Maar ja ik moet wél weten of en hoe alles werkt.
27 maart moet ik naar de rdw voor de keuring. Daarna weet ik hoe ie écht rijdt. Maar iig heel anders dan de MT, maar dat is ook logisch gezien de zithouding.
Leuke brommer man. Hoe rijd die. Laten zich soms wat moeilijk afstellen toch?
meestal scheelt het om van de carburateur de stationair sproeier te vergroten van 35 ( soms zelfs maar 25) naar 50 want die benzine met ethanol ziet die sproeier niet zitten slecht stationair lopen en niet oppakken bij wegrijden is het resultaat
Klopt. Effe uitvogelen welke erin moet. Maar als alles ori is zal het niet echt veel verschillen is mijn ervaring. We horen het later wel hoe het loopt en reageert en misschien kunnen we dan nog adviseren. Succes bij be RDW.
Dat afstellen moet na de keuring helemaal opnieuw beginnen.
Ik heb er nu een MT blok onder zitten dat ik plug & play op zolder had liggen. Het blok dat eronder zat was een 80cc blok.
Ik ben nu met het MB blok bezig dat ik er los bij heb gekregen, daar zat een 4 versnelling 70cc op en een lange secundaire as voor de trapinrichting.
Ik heb er inmiddels een 5bak inzitten en een kortere as (dan kan er een dicht vliegwieldeksel op). Hier komt een originele 167 cilinder op met 16mm carburateur(deze zaten ook bij de losse onderdelen die ik erbij kreeg, wist ik bij aanschaf niet maar was hier blij mee toen ik dat ontdekte). Wanneer ik er dat op heb zitten is ie iets te snel voor de keuring .
Ook past wanneer ik dit blok heb gemonteerd heb de motorbeugel om het blok, met MT blok niet.
Het is allemaal weer anders geworden en ROOD De zwarte MB is klaar maar gaat toch weer weg. Ben een Zwitser tegengekomen, helaas niet met de 167- 5bak eronder maar zo te voelen (moet nog kijken) met 70cc en zeker een 4bak eronder. Deze is van 1980 en in goede staat en compleet, alles werkt behalve alle lampen op het dashbord. Zit ook nog originele demper bij. Er zitten ook papieren bij, ik hoop dat dit wordt gezien als een kenteken en ik bij de RDW zo klaar ben.
De MB is keuringsklaar, nu alleen nog een maand wachten ; het is druk bij de RDW
Hierbij wat foto's van mijn Zwitser, velgen uit 1979, kenteken van 1980.
Zit helaas geen 6bak onder, wel een 4bak met (nog) onbekende cilinder. Er staat een 5bak blok met 167 cilinder klaar om gemonteerd te worden na de keuring. Verder veel dingen nog origineel, deze zomer mee rijden en komende winter achterbrug spuiten en dingen bijwerken, niet helemaal overspuiten.