Solex forum
Posted By: Bos Solex 3800 ??export?? - 02/11/17 12:52 PM
Goede middag,

Ik ben nieuw op dit forum en op de Solex.
Pas geleden heb ik mijn eerste Solex 5000 gekocht en ben deze nu aan het restaureren.

Nu kwam ik bij het zoeken naar onderdelen een naar mijn mening mooie en betaalbare Solex 3800 tegen.
Vermeld bouwjaar is 1964 maar daar twijfel ik over.
Misschien kunnen jullie me helpen met wat informatie over een Solex 3800 welke ik zaterdag ga bekijken.

Ik hoor graag van jullie.
Kevin

Attached picture IMG_E6347[1].JPG
Posted By: John Meisters Re: Solex 3800 ??export?? - 02/11/17 02:26 PM
Hallo Kevin, welkom op het forum.

Dit lijkt een Duits 3800 model. Ik weet niet exact in welke periode deze verkocht zijn en kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken.

Ik heb zelf een Duitse 3800 van 1968 welke nog het traditionele stuur en motorlift heeft.
Ik heb er ook een van 1972 die dit hogere stuur heeft met motorlift systeem rechts opzij.

Dat deze van 1964 zou zijn ... dan zou het niet origineel zijn in elk geval.
Als er 1964 op het kenteken staat.... ik heb ook zo'n model waar op het balhoofdplaatje 1976 staat, maar de keurmeester ging uit van het motornummer en dat was van 1966.

Ik maak me daar nooit zo druk over maar kijk eens op het balhoofdplaatje als dat er nog op zit.
Sifac Keulen, framenummer en bouwjaar staan hierop.
framenummer staat ook links of rechts van het balhoofd wink
Posted By: Joan Re: Solex 3800 ??export?? - 02/11/17 05:59 PM
mogelijk dat de velgen van origine "rigida" zijn, dan kan er een jaartal in een wybertje in de velg staan
Posted By: Johnny_Solex Re: Solex 3800 ??export?? - 02/11/17 08:41 PM
Hallo Joan
Ik heb ook z'n type als Kevin hier boven heb op de foto maar hoe zit de hendel bevestigd heb nog nooit z'n type eerder gehad dus ik weet het ff niet zijn daar tekeningen van te vinden of heb je er misschien zelf eentje .
Groetjes Johnny Solex.
Posted By: Joan Re: Solex 3800 ??export?? - 02/11/17 09:08 PM
meen dat die hetzelfde zit als bij de 5000 een hendel die draait in ogen aan de vork met een "krukje" ter zijde van het motorblok die daar een gaffel aantrekt en zo het blok ligt, veel gaan aan de draadstanghendel trekken in plaats van hem om te jkiepen met en draaibeweging die van mijn 5000 heb ik vroeger regelmatig recht moeten buigen bij uitlenen, kennelijk werden de gegeven instructies niet onthouden
Posted By: Bos Re: Solex 3800 ??export?? - 03/11/17 09:41 AM
Bedankt voor de info Joan,

het motornummer/ framenummer is helaas niet bekend op dit moment. Zijn deze ook op dit forum terug te vinden?
Dan kan ik het morgen ter plekke controleren.

Voor wat betreft de vraag over de motorlichthendel, bedoel je degene op onderstaande foto
(via http://freegw.xs4all.nl/~sven/solex/gallery.php?dir=5000docs&img=tankenmotorlichter)

Attached picture tankenmotorlichter.sized.jpg
Posted By: John Meisters Re: Solex 3800 ??export?? - 03/11/17 10:04 AM
Ja, deze wordt bedoeld.

Ik heb mijn Solexen van dit type allemaal omgebouwd: normaal stuur en authentieke motorlift met haak aan de stuurpen.
Hoe mensen het voor elkaar krijgen snap ik nog steeds niet, in plaats van met de as meedraaien gingen sommigen hem gewoon naar onder buigen crazy
© Solex Forum