Solex forum
Posted By: topa Solex Ami - 25/11/13 03:36 PM
Beste Forumleden,

De Ami is de volgende op mijn verlanglijst, alleen zie ik door de Amis soms het bos niet meer.

Heb het gevoel dat er veel 'knutsel'AMIs zijn....die dus eigenlijk geen originele AMIs zijn.

Zou graag van de experts willen lezen hoe een echte AMI te herkennen. Het grote solexboek praat over kleur treeplank, handvatten, spatlap, trappers.

Is er meer? Vooral de kleine specifieke dingen waar de knutselaars de fout in kunnen gaan. Paar foto's van originele details?

Alvast mijn dank!
Posted By: Roelof Re: Solex Ami - 25/11/13 04:15 PM
Het grote solex boek heeft gelijk, alleen de kleurstelling onderscheid de ami van een gewone oto
Posted By: John Meisters Re: Solex Ami - 25/11/13 05:27 PM
Gevaar dat je een overgespoten OTO hebt is best groot.
Alle details zoals treeplank, trappers, jasbeschermers moeten kloppen. eek
Posted By: topa Re: Solex Ami - 25/11/13 05:37 PM
idd....al wat overgespoten exemplaren gezien die doodleuk als 'originele Ami' aangeboden werden.....


Uitlaat: grote demper en zwart of blauw?

Vliegwielkap: Uit blauw kunststof en dus niet gespoten?
Posted By: Joan Re: Solex Ami - 25/11/13 07:48 PM
en de rode en witte solexen dan, ga je daar ook voor ?
en dan de groene "Roland Garos" ?
Posted By: solexnl Re: Solex Ami - 26/11/13 01:03 AM
Origineel bericht van: topa
idd....al wat overgespoten exemplaren gezien die doodleuk als 'originele Ami' aangeboden werden.....


Uitlaat: grote demper en zwart of blauw?

Vliegwielkap: Uit blauw kunststof en dus niet gespoten?

Uitlaat is volgens mij zwart en de vliegwielkap hoort net als de ronde lichtkap ook van blauw kunststof te zijn en niet gespoten.

Rechthoekige Ami lichtkappen waren volgens mij net als bij de OTO grijs.

Gr. Han





Posted By: solexnl Re: Solex Ami - 26/11/13 01:19 AM
Herstel. op de folder toch een blauwe uitlaat....

Posted By: ovee Re: Solex Ami - 26/11/13 05:12 AM
Kijk eens in het ronde gereedschapsbakje.
Bij de echte Ami is de hele binnenkant van het bakje ook Ami blauw.
De meeste knutselaars die een Oto Ami blauw gespoten hebben, hebben de binnenkant van het bakje niet mee gespoten. Dat lukt haast niet met een spuitbusje.
Posted By: Joan Re: Solex Ami - 26/11/13 12:49 PM
Origineel bericht van: solexnl
Herstel. op de folder toch een blauwe uitlaat....





reken maar dat die folder achteraf ingekleurd is, dan word de uitlaat ook makkelijk blauw, ik denk dat hier zelfs het neusje blauw is, en qua jasbeschermers is die folder een zoepzooitje
Posted By: Joan Re: Solex Ami - 26/11/13 12:51 PM
Origineel bericht van: solexnl
Origineel bericht van: topa
idd....al wat overgespoten exemplaren gezien die doodleuk als 'originele Ami' aangeboden werden.....


Uitlaat: grote demper en zwart of blauw?

Vliegwielkap: Uit blauw kunststof en dus niet gespoten?

Uitlaat is volgens mij zwart en de vliegwielkap hoort net als de ronde lichtkap ook van blauw kunststof te zijn en niet gespoten.

Rechthoekige Ami lichtkappen waren volgens mij net als bij de OTO grijs.

Gr. Han






leuk voorbeeld hierboven, waarom is het neusje ook blauw ? "Over gerestaureerd " ??
Posted By: solexnl Re: Solex Ami - 26/11/13 02:54 PM
Misschien wel maar restaureren is wat anders dan een oto omkatten in een ami...

Of de eigenaar dacht: blauw kenteken, dan ook maar blauwe neus grin
Posted By: Trommel Re: Solex Ami - 26/11/13 06:52 PM
Heb altijd gedacht (van horen zeggen..) dat de horizontale frame dragers dikker en steviger van vorm waren dan die van de Oto
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex Ami - 27/11/13 01:18 AM
Ik mis de grijze spatlap.
Posted By: Joan Re: Solex Ami - 29/11/13 12:56 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik mis de grijze spatlap.

waren er ook geen types met een chromen spatbord voor?
Posted By: Trommel Re: Solex Ami - 29/11/13 07:05 PM
Origineel bericht van: trommel
Heb altijd gedacht (van horen zeggen..) dat de horizontale frame dragers dikker en steviger van vorm waren dan die van de Oto


Is dit nou wèl of niet waar..
Posted By: John Meisters Re: Solex Ami - 29/11/13 07:20 PM
Niet waar dus Ad frown
Je kunt de dikte eens opmeten en hier vermelden, dan zal ik hetzelfde bij een Oto doen. Dan ben je helemaal zeker wink
Posted By: FFAnders Re: Solex Ami - 29/11/13 07:26 PM
Wel even op een paar plaatsen meten, het (poeder ??)lakwerk kan plaatselijk wat dikker zijn.
Een paar tiende mm verschil in lak is mogelijk.
Een paar tiende mm dikte in plaatwerk maakt veel verschil in stevigheid/starheid.
Posted By: Joan Re: Solex Ami - 29/11/13 07:53 PM
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: trommel
Heb altijd gedacht (van horen zeggen..) dat de horizontale frame dragers dikker en steviger van vorm waren dan die van de Oto


Is dit nou wèl of niet waar..

dat van "horen zeggen" kan goed waar zijn als het om OTO ( alle vd Heem) en 3800 gaat, die laatste is flinterdun boterkoek
Posted By: John Meisters Re: Solex Ami - 29/11/13 07:59 PM
Poederlak heeft een dikte van 60-120 micron, als het machinaal is aangebracht.
Met de hand is het moeilijk om binnen die specs te blijven. Vaak zie je idd veel dikker, dus een à twee tienden kan best in de laklaag zitten. Daarboven kun je niet meer van "strak in de lak" spreken.
© Solex Forum