Solex forum
Hallo allemaal,

Ik heb even een best serieus vraagje, van de zomer ga ik samen met een vriend weer lekker kamperen met een oude T2.

Voor het eerst gaan ook mijn 2 solexen achterop mee, nou was mijn vraag wat zijn de regels (Helm, Reflectiekleding?) in het buitenland? en dan met name Belgie, Luxemburg en Duitsland.

Of zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn?

Alvast heel erg bedankt!!
Danny
In de 3 landen die je noemt is een helmpie verplicht. Zo'n reflectie jasje omdoen is nooit verkeerd daar. Vaak het fietspad op de weg.
Er zijn van die halve lichte helmpies, daar voel je niets van.
En de groene kaart natuurlijk
Helmplicht buitenland: vaak wordt er niets van gezegd of gaat zelfs een duim omhoog bij de agenten. Geen garantie natuurlijk dat je niet bekeurd wordt, zorg dat je de helm altijd bij je hebt, mocht je een vervelende dienstklopper tegenkomen dan kun je tenminste verder.

Ik heb goede ervaringen in België, Duitsland en Frankrijk maar nogmaals, geen garantie wink
Volgens mij is een groene kaart alleen nodig in België.
Maar je moet wel altijd je geldige papieren bij je hebben van je vervoer middel.
Origineel bericht van: john meisters
Helmplicht buitenland: vaak wordt er niets van gezegd of gaat zelfs een duim omhoog bij de agenten. Geen garantie natuurlijk dat je niet bekeurd wordt, zorg dat je de helm altijd bij je hebt, mocht je een vervelende dienstklopper tegenkomen dan kun je tenminste verder.

Ik heb goede ervaringen in België, Duitsland en Frankrijk maar nogmaals, geen garantie wink


Maar hoe zit het dan in geval van ongeval ? Ik denk dat je niet verzekerd bent wanneer je geen helm draagt.

Han
Origineel bericht van: solexnl
Origineel bericht van: john meisters
Helmplicht buitenland: vaak wordt er niets van gezegd of gaat zelfs een duim omhoog bij de agenten. Geen garantie natuurlijk dat je niet bekeurd wordt, zorg dat je de helm altijd bij je hebt, mocht je een vervelende dienstklopper tegenkomen dan kun je tenminste verder.

Ik heb goede ervaringen in België, Duitsland en Frankrijk maar nogmaals, geen garantie wink


Maar hoe zit het dan in geval van ongeval ? Ik denk dat je niet verzekerd bent wanneer je geen helm draagt.

Han

Zou kunnen Han, maar dat geldt dan alleen voor letselschade aan jezelf. En hoeveel Solexrijders hier zijn daar tegen verzekerd??
Ik schat dat 99,9% hier alleen WA verzekerd is wink
Met uitzondering van verhuurders dan misschien.
je kunt er aleen een bekeuring voor krijgen als je geen helmpje draagt maar verzekert blijf je altijd met of zonder helm ik rij hie altijd zonder helm maar ik heb hem wel altijd bij in geval van en als je hem niet bij hebt dan kun je nog altijd fietsen met de solex en dat mag wel zonder helm hier
gr pierre
Hmmm dat wordt nog lastig dan...... Dan maar paar daagjes in Nederland blijven.
Iemand tips voor leuke plaatsjes die leuk zijn voor westerlingen??

Maar.... Toen ik vorig jaar juli van Denhaag naar Elten ben gereden ben ik gewoon de grens overgegaan zonder er eigenlijk overna te denken.

Effe over nadenken nog smile
Er zijn wel meer mensen die dingen doen en zeggen zonder er over na te denken, ook geen schande en vaak leer je er ook nog van. wink
Posted By: Joan Re: Verplichtingen en regels in het buitenland - 24/02/15 09:02 PM
Origineel bericht van: janbraadpan
Hallo allemaal,

Ik heb even een best serieus vraagje, van de zomer ga ik samen met een vriend weer lekker kamperen met een oude T2.

Voor het eerst gaan ook mijn 2 solexen achterop mee, nou was mijn vraag wat zijn de regels (Helm, Reflectiekleding?) in het buitenland? en dan met name Belgie, Luxemburg en Duitsland.

Of zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn?

Alvast heel erg bedankt!!
Danny

Vraag het de ANWB.
Posted By: Joan Re: Verplichtingen en regels in het buitenland - 24/02/15 09:04 PM
Origineel bericht van: janbraadpan
Hmmm dat wordt nog lastig dan...... Dan maar paar daagjes in Nederland blijven.
Iemand tips voor leuke plaatsjes die leuk zijn voor westerlingen??

Maar.... Toen ik vorig jaar juli van Denhaag naar Elten ben gereden ben ik gewoon de grens overgegaan zonder er eigenlijk overna te denken.

Effe over nadenken nog smile

als je dan toch in nederland wil blijven doe dan het "pietenpad" heb je van alle landschappen wat.
Piet is toch alweer terug naar Spanje !? Pieter is er nog wel wink
Als het mooi weer is dan hoef je echt het land niet uit. Wij gaan wel vaker met de Solex ergens in Nederland op verkenning, iedere provincie heeft zijn eigen mooie plekjes.

Als je de mogelijkheid hebt de Solex mee te nemen dan kun je overal terecht. Alleen Zuid-Limburg heeft soms heuveltjes waar de Solex niet op komt, verder geen beperkingen wink
Posted By: ovee Re: Verplichtingen en regels in het buitenland - 24/02/15 11:33 PM
De posbank op de Veluwe, daar komt de solex ook niet tegenop zonder mee te trappen
Posted By: Joan Re: Verplichtingen en regels in het buitenland - 25/02/15 12:45 PM
Origineel bericht van: ovee
De posbank op de Veluwe, daar komt de solex ook niet tegenop zonder mee te trappen

ik dacht dat ze die gesloten hadden voor "motor"bendes is solex dan nog wel welkom ??
Dat ligt er aan met welke Solex je dit probeert. Vanaf de Rosendaalse kant kwam ik kreunend met een bijna standaard OTO maar zonder bijtrappen boven, maar naar beneden moest ik bijtrappen. Er zit namelijk een steil stuk in de 'afdaling' naar Rosendaal op de Bovenallee.

Groet,

Huub Haaker
Origineel bericht van: Huub_Haaker
... maar naar beneden moest ik bijtrappen. Er zit namelijk een steil stuk in de 'afdaling' naar Rosendaal op de Bovenallee.

Groet,

Huub Haaker

Bedoel je "moest ik afremmen", of gaat het daar dan plots weer omhoog?
Het gaat weer steil omhoog, te steil voor een normale Solex. Het wel is waar een kleinstukje, vlak na een bocht, maar je komt niet boven in de afdaling zonder spierkracht.

Groet, Huub Haaker
Opletten dat de bougie niet te veel belast wordt bij intense kliminspanning.
Posted By: Joan Re: Verplichtingen en regels in het buitenland - 26/02/15 01:09 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Opletten dat de bougie niet te veel belast wordt bij intense kliminspanning.

hoezo moet die meetrappen dan ?
Nee, maar ik dacht wanneer het motortje elke kilo naar boven moet trekken bij een steile beklimming kan je beter gas minderen (toeren maak je dan toch niet meer) en zelf op de trappers duwen. Althans zo tracht ik mijn motortje van een overbelasting (oververhitting) te besparen.
Posted By: Joan Re: Verplichtingen en regels in het buitenland - 26/02/15 02:40 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Nee, maar ik dacht wanneer het motortje elke kilo naar boven moet trekken bij een steile beklimming kan je beter gas minderen (toeren maak je dan toch niet meer) en zelf op de trappers duwen. Althans zo tracht ik mijn motortje van een overbelasting (oververhitting) te besparen.


en zo gingen de meeste kart motoren naar de gallemiezen,
voor de bocht gas dicht, geen benzine ( koeling) en smering meer ( 2 takt) en dan lag met een beetje geluk binnen enkele bochten je bigend eruit.
Volgens mij smeert hij dan nog voldoende. Als ik tijdens de klim (noodgedwongen) in toeren daal dan pas ik de gasdosering aan, de paardjes doen de rest. Natuurlijk neem je een overwogen risico bepalend door het gewicht over de af te leggen afstand. Af en toe een viaduct op mag voor een Solex geen te groot probleem zijn, een tochtje op de "Côte de Brume" is dan weer wat anders.
Bij andere brommers zeggen ze dat je het gas open moet zetten, en bij wind in de rug af en toe met het gas spelen voor goede smering.

Wat wel grappig is dat in het instructie boekje van Kaptein staat dat na het starten van de bromfiets er even met het gas "gespeeld" moet worden eveneens bij stoplichten en overwegen.

Terwijl je nu agenten je op je vingers tikken omdat het dus slecht is voor het milieu. en dat leren ze ook tegenwoordig bij het bromfiets examen
Posted By: Joan Re: Verplichtingen en regels in het buitenland - 02/03/15 12:48 PM
Origineel bericht van: janbraadpan
Bij andere brommers zeggen ze dat je het gas open moet zetten, en bij wind in de rug af en toe met het gas spelen voor goede smering.

Wat wel grappig is dat in het instructie boekje van Kaptein staat dat na het starten van de bromfiets er even met het gas "gespeeld" moet worden eveneens bij stoplichten en overwegen.

Terwijl je nu agenten je op je vingers tikken omdat het dus slecht is voor het milieu. en dat leren ze ook tegenwoordig bij het bromfiets examen

het is meer een scooter examen en die beesten hebben een automatische versneling en bovendien een olie pomp voor de toevoeging van smering en Verder: ze verkopen als het goed is alleen nog viertakten en electro scooters .
Overigens ook voor de scooter rijders staat er in somige examens nog dat ze de (aandrijf)ketting moeten controleren, dat is wel zoeken.
Tegenwoordig maken ze boeken steeds dikker. Schoolboeken. Er staat steeds meer verkeerde dingen in vind ik. Hoe dikker het boek hoe meer het opbrengt voor de uitgever. Als er nu zogenaamd nieuwe boeken uitkomen weet ik uit welk boek ze iets gekopieerd hebben, met fout en al. Ik weet fouten in schoolboeken die al 35 jaar erin staan en steeds worden over gekopieerd. Ook oude dingen die tegenwoordig niet meer aan de orde zijn. En veel niet interessante overbodige dingen. Maarja hoe dikker het boek hoe meer het opbrengt voor de verkoper.
Hoi, ben nieuw op het forum. Heb ook nog geen Solex.

Maar ik denk dat ik in dit topic wel redelijk mijn vraag kan droppen.

Ik zit er aan te denken om een solex in Spanje te gebruiken, maar ik lees niet echt een sluitend antwoord.
Mag het? ben je 365 dagen verzekerd?

Is er iemand die hier antwoord op weet.
Welkom op het forum! Je Solex is in heel Europa gedekt toch? Dus ook in Spanje
Met mijn groene kaart kan ik rijden in heel Europa, op een paar landen na (wel in Spanje).
© Solex Forum