Solex forum
Ik ben Nederlands maar woon al 15 jaar in Engeland. Ik heb een liefde voor Solexen en kon me niet inhouden toen ik een bijna perfect exemplaar zag in de UK, een Velosolex 45 1951 (peperbus) met nog de originele verf in goede staat met de witte en rode bies.

Ik weet dat de ontsteking en met name de ontsteking spoel gevoelig zijn bij deze ouderen types en was verbaast hoe goed het er nog uitzag. Heb spoel gelijk gedroogd in oven met lage luchtvochtigheid en 60 c temperatuur. Echter geen vonk....

Ik heb het volgende gedaan:

1) Primaire spoel doorgemeten 1.6 -2 Ohm
2) Secundaire spoel doorgemeten 2.6.-2.8 kOhm
3) Condensator doorgemeten. Weerstand loopt langzaam op tot oneindig, condensator lijkt nieuw en goed.
4) Contactpunten schoon gemaakt 800 grid linnen schuurpapier, contactpunten lijken nieuw
5) Contact punten doorgemeten met spoel en condensator los. Alles ok en met punten open geen continuïteit
5) Gekeken of contact punten op tijd staan en los komen, met controle lampje. Alles ok
6) Spoel nogmaals getest met 6v power supply en papier tussen punten volgens deze video.
(https://www.youtube.com/watch?v=yrbYfivOPW4)......en goede vonk op bougie

Echter als ik het vliegwiel monteer en aandrijf met boormachine geen vonk helemaal niets. Ik heb het origineel vliegwiel ( met verlichtings gaten), maar ook twee iets nieuwere (zonder koel ribben en qua magneten etc identiek) maar geen vonk met welk vliegwiel ik ook gebruik. De twee nieuwere hebben naar mijn gevoel sterkere magneten. Het originele vliegwiel is wat zwakker.

Wat ik ook doe ik krijg geen vonk op de bougie (Buiten de cylinder met bougie buitenkant op massa blok). Op de verlichting spoel kan ik ook geen voltage op wekken als het vliegwiel draait.

Wat ik me afvraag is of de test met 6v power supply eigenijk wel het primaire gedeelte van de spoel test.

Zie ik iets doms over het hoofd........of komt dit toch door Brexit!!

Jochem Visser (Gestrand op het Britse Eiland)





Attached picture IMG_1333.jpg
Attached picture IMG_1334.jpg
Attached picture IMG_1337.jpg
maakt je condensator draadje geen kortsluiting tegen de binnenkant van het vliegwiel, op de foto ziet hij er erg geschaafd uit. deze condensator hoort hier niet er hoort er eentje in met schroefje en een plaatje dat plat oversteekt en dus binnen het vliegwiel blijft test ook of de boutjes waarmee het blokje van de contactpunten vastzitten geen contact maken met aarde er horen een hele serie isolatie plaatjes en busjes rondom deze bouten te zitten om te voorkomen dat ze "aarde" maken dit mag alleen als de punten dicht staan ( meet eens met een weerstandmeter als de draadjes los zijn en er een papiertje tussen de punten zit dan moet van blokje waaraan de punten hangen naar carter de weerstand ook oneindig zijn )
Kabeltje boven op condensator is een beetje verf maar er is geen beschadiging.

Als ik spoel en condensator kabel los maak, papier tussen punten. Meet ik het volgende:

1) Van motor blok naar zwenk arm contact punt: Weerstand oneindig / geen continuïteit
2) Van motorblok naar contact punt bevestiging (waar je ook tijd ontsteking instelt) weerstand 0 / continuiteit

Maar meet exact het zelfde op een ander motor blok dat ik heb.

Attached picture IMG_1334 copy.jpg
je hebt het goed gemeten, dat is zoals het moet zijn . dan heb je nog te controleren de aansluiting van de bougiekabel op de bobine en het traject van de bougiekabel naar de bougie. het bakeliet van de doorvoer door het blok kan ook gebarsten zijn en er horen wat messing onderdelen in het bakelite te zitten om de weg van bobine ( met contactveertje) naar de kabel ( aansluiting met inwendig messing schroefje ) electrisch mogelijk te maken
Had bougie kabel al gechecked en ik heb vonk over de bougie kabel en bougie met de externe 6v power supply methode. Exact als per deze video

https://m.youtube.com/watch?v=yrbYfivOPW4

Dat is wat me zo verbaast het hele systeem werkt ok maar niet als voltage gegenereerd moet worden door rotatie vliegwiel. Ik vraag me af of primaire spoel misschien niet ok is
Is het niet zo dat alles de onstekingsplaat etc 180 graden gedraaid zit of zit bij dit type de condensator altijd links en de de punten rechts???
Groet
ANdre
Ik heb hier op video hoe ik vanmorgen de ontsteking getest hebt:

https://www.youtube.com/watch?v=MX7hAwrDRAc&feature=youtu.be

Did zou het geheel moeten testen inclusief de bougie kabel, spoel en contactpunten etc.
Echter zodra ik het met het vliegwiel monteer en draai.......geen vonk....niets eens een kleinvonkje in het donker. Vliegwiel wat ik gebruik is nog goed magnetisch gezien.

Om een van andere reden genereert de primaire spoel geen of niet genoeg stroom met vliegwiel.
Op de oudere type ontsteking is dit correct. Zie ook tekening bijgesloten

Attached picture Solex 45 motor drawing.jpg
........hij loopt, Na uit elkaar halen van contact punten en goed reinigen met alcohol kreeg ik toch weer een vonk. Het lijkt erop dat er ergens toch matig contact was.

De eerste geluiden na 30 jaar stilstand

https://youtu.be/SX2VW6zFA7Q

Hij loopt nog slecht, en alleen met vol choke, maar moet carburateur en pomp nog even goed reinigen en hopelijk komt dat dan wel goed.

Joan hartstikke bedankt voor je hulp en advies.
het materiaal van de harde contactpunten ( wolfram) is erg corrosie gevoelig en een corrosieproduct is niet geleidend, sommige corrosieproducten zijn zelfs zo "glasachtig" dat je er doorheen kijkt zoals bij RVS, RVS roest wel degelijk en wel zo snel dat het niet opvalt, waarmee het ook gelijk stopt daarom ook RoestVastStaal en niet RoestVrijStaal . Ik schuur altijd de puntjes met een "diamant" vijltje ( in feite iets ceramisch wat erop zit )

Wat slecht lopen betreft de carburateurs zijn heel anders dan op de latere solexen, maak eens foto's. In principe is het de bdeoeling dat je de remlucgt over de sproeier instelt met de "slotted" moer boven op het luchtfilter door meer of minder ringetjes eronder te leggen geeft de gleuf meer of minder lucht aan de holle standpijp waarvan het gat door hoort te lopen naar de mengkamer aan het uiteinde van de sproeier.

er zijn heel veel verschillende uitvoeringen van de peperbus carburateur ook met een bodemplaatje dat gaten afblind en waar ook nog eens een lucht sproeier zit, dan zijn er ook nog typen met een "waste gate" waar gemorste benzine binnendoor een kanaal onderin de carburateur uit komt ( een by-pass) heel lastig in te stellen maar wel te doen als je weet waar je op moet letten
Ik moet alles nog eerst goed schoonmaken en pomp checken.

Foto's van carburateur bijgesloten

Ben ook nog op zoek naar het beugeltje voor de kleplichter

Attached picture IMG_1345.jpg
Attached picture IMG_1346.jpg
Attached picture IMG_1347.jpg
Attached picture Screenshot 2020-09-13 at 19.16.01.jpg
Joan,

Voor deze oudere motoren haal jij de ethanol uit de benzine? Gebruik je loodvervanger (omdat deze geen naaldlagers hebben op drijfstang) of overbodig?
ik gebruik benzine zonder ethanol hier nog bij enkele pompen te verkrijgen meestal onder de noemer "competition 102" veel oliemaatschappijen hebben hier ook nog de duurdere "choice" fuels waarvan ze zeggen dat er geen ethanol in zit ook al moet er van europa de code E5 bij ( dan zit er max 5% in maar nul mag ook ) en ik gebruik vanwege de glijlagers ( en voor peperbus ook de carterafdichting ) smering met competitie olie met een mengverhouding tussen 1: 25 ( dat is 200 ml olie op 5 liter of 150 ml op 5 liter dat is 1:33,5 rekent makkelijk . het brons van de glijlagers in combinatie met aluminium van de drijfstang en de ethanol dat rot nogal

Voor de carburateur, kijk ook eens onder het stalen plaatje dat nog onderin ligt en met 1 boutje vastzit


Attached picture ppbus 1.jpg
Attached picture ppbus 2.jpg
Attached picture ppbus 3.jpg
Hoi Joan,

Heb tank en pomp schoon gemaakt en zag dat de retour invoer naar tank verstopt zat. Ook veel rotzooi in tank dus alles goed schoon gemaakt en nu loopt hij prima.

Ik kan niet echt verschil merken met het afstellen van het schroefje met de uitkeping op de pot. Heb bodem plaatje volgens jouw advies losgehaald maar zag er allemaal schoon en goed uit.

Miss nog wel de plaatje voor de klep lichter maar heb ik via eBay in Frankrijk gevonden. Deze kan zowel the klep lichten met the motorhandel als met de gashendel. Is dat normaal? Ik zie diverse foto's van dit jaartal waar sommige het wel met handel en andere niet met de motorhandel kunnen decompreseren. Zie foto's

Attached picture VeloSolex_45_07 annotate.jpg
Attached picture 88ed29ba-73a4-11e6-989b-9fde65e89cb3.jpg
Dat de kleplichter bediend wordt als je de motorlichter gebruikt is normaal, is om de motor te stoppen.
Dit bespaart voorbanden omdat je dan niet een draaiende motor op het voorwiel kunt zetten.
Bij de latere koppelingloze modellen werkte dat systeem niet meer zo goed ( de stopfunctie eruit gesleuteld ??) en dat koste je nog al een een voorband.
De draaiende rol graaft dan een mooi holletje in de band, door het rubber, door het canvas en vervolgens door de binnenband en dan is het klaar met Solexrijden.
Originally Posted by JochemUK
Hoi Joan,

Heb tank en pomp schoon gemaakt en zag dat de retour invoer naar tank verstopt zat. Ook veel rotzooi in tank dus alles goed schoon gemaakt en nu loopt hij prima.

Ik kan niet echt verschil merken met het afstellen van het schroefje met de uitkeping op de pot. Heb bodem plaatje volgens jouw advies losgehaald maar zag er allemaal schoon en goed uit.

Miss nog wel de plaatje voor de klep lichter maar heb ik via eBay in Frankrijk gevonden. Deze kan zowel the klep lichten met the motorhandel als met de gashendel. Is dat normaal? Ik zie diverse foto's van dit jaartal waar sommige het wel met handel en andere niet met de motorhandel kunnen decompreseren. Zie foto's
foto 1 en foto 2 zijn voor duidelijk verschillende solexen. met name foto 2 is anders en daarom gaat daar ook niet de kleplichter mee.
het is onder discussie of deze hendel wel origineel solex is of bedacht door een accessoire leverancier. als de tweede goed gemonteerd is gaat er een staalkabeltje naar beneden en die is ingehaakt in het motorklinkje, dit type liet de mtor namelijk niet van de band af staan met de hendel op de kop maar met een lullig gebogen plaatje en veertje gemonteerd in een beugeltje aan de zijkant van de linker schetsplaat dat plaatje kon op eensteuntje vallen en hield zo de motor in zijn bovenste positie, je moest pielen aan de zijkant om dat hendeltje weer los te krijgen, met het staaldraadje doorgevoerd naar de hendel boven ( die moest draaien om een boutje ) trok je aan het draadje en zo de motorklink los
Deze hendel dus

Attached picture DSC03255,.jpg
Originally Posted by FFAnders
Deze hendel dus
daarom die discussie of het nou wel of niet van toeleverancier(s) is want ze zijn er ook met een aluminium staander
© Solex Forum