Solex forum
Posted By: Koosolex Warm rijden - 10/05/20 10:31 AM
Mijn Franse VeloSolex S3800 loopt al vanaf de koude start mooi. Na een paar honderd meter trekt hij nog ietsjes beter. En ik heb dit motortje nog nooit horen viertakten. Bij mijn Koffertje uit 1961 is dit volstrekt anders. Als het motortje koud is viertakt die behoorlijk. Pas na een paar honderd meter begint die steeds meer te tweetakten en pas na een kleine kilometer is het viertakten over en loopt het motortje mooi. Natuurlijk probeer ik de choke steeds zo gunstig mogelijk te stellen. Is het normaal dat een Koffertje uit 1961 echt warm moet draaien voordat die echt lekker loopt? Aanslaan en starten is nooit een probleem. Loopt al na een paar meter aandrukken.
Posted By: John Meisters Re: Warm rijden - 10/05/20 11:54 AM
Kan een vernauwing zijn in je uitlaatsysteem.
Poort of spruitstuk dichtgekoold, of je potje dicht.
Posted By: Joan Re: Warm rijden - 10/05/20 05:09 PM
ik krijg ze ook regelmatig binnen van kennissen die dat hebben, ga ik proefrijden om na te gaan wat ze hebben merk je dat ze na een km of 2 a 3 lekker "in hun vel" komen en soepel lopen alsof alles zich door warmte even moet "zetten".
Om ze niet stuk te sleutelen geef ik steeds de boodschap mee "leer ermee leven' wat het ( uiteindelijk) goed doet, moet je vooral zo laten
Posted By: Berth Re: Warm rijden - 10/05/20 05:38 PM
Als ik met warm weer te lang bij een stoplicht moet wachten met de motor op de band, wil het weleens gebeuren dat hij raar gaat pruttelen en af wil slaan. Dit is alleen met warm weer. zal dat met de benzine toevoer te maken hebben.?
Posted By: Joan Re: Warm rijden - 10/05/20 09:51 PM
Originally Posted by Berth
Als ik met warm weer te lang bij een stoplicht moet wachten met de motor op de band, wil het weleens gebeuren dat hij raar gaat pruttelen en af wil slaan. Dit is alleen met warm weer. zal dat met de benzine toevoer te maken hebben.?
ja dan verzuipt hij omdat de brandstof door blijft druppelen en hij meer krijgt dan hij aan moet zuigen, het is een niet door een vlotter geregelde carburateur en de benzine blijft komen. uit zetten is altijd al het advies geweest oa om rol en trommel te redden van de hitte maar dit is ook een argument best is om dan vol gas weer starten eventueel met de luchthevel naar rechts en moet hij echt blijven lopen zet dan de luchthevel ook naar rechts, zo arm mogelijk mengsel maken
© Solex Forum